שתף קטע נבחר

קרקוב: בריונים רעולי פנים מנעו כניסה לבית הכנסת העתיק

מתפללי "אייזק שול" - אחד מבתי הכנסת החשובים והעתיקים - מצאו שערים נעולים וקבוצת בריונים רעולי פנים. הרקע: סכסוך בין ועד הקהילה לשליח חב"ד. המקום משמש כמרכז תפילה למאות יהודים. "74 שנים אחרי שהשתחררתי מבוכנוולד - באתי להתפלל פה הבוקר, והלב מסרב להאמין", אמר בדמעות ניצול שואה

 

אמוציות, כסף, זיכרון היסטורי ושאלות מוסריות עומדות בלב סערה שפוקדת היום (ב') את הקהילה היהודית של קרקוב : מתפללי בית הכנסת "אייזק שול" שהגיעו לתפילת שחרית, מצאו שערים נעולים וקבוצת בריונים רעולי פנים וחמושים מאחוריהם.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

כך נסגר באופן חד-צדדי אחד מבתי הכנסת ההיסטוריים החשובים ביותר בעולם, שנוסד בשנת 1664 בקז'ימייז' (הרובע העתיק של קרקוב) על ידי אייזיק יעקלס, מגבירי הקהילה דאז, שרד את הנאצים ושוקם – ונותר אחד משני בתי הכנסת הפעילים בקרקוב (השני הוא בית הכנסת של הרמ"א), וללא ספר אחד היפים בפולין. אבל עקב סכסוך מסחרי על גובה דמי השכירות, לטענת חברי בית הכנסת, החליטה הנהלת הקהילה היהודית המקומית, בראשות תדאוש יעקובוביץ', לסגור את המבנה ההיסטורי בפני המפללים.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

הקהילה המקומית מונה כיום כ-700 יהודים, ומי שמפעיל את בית הכנסת הוא שליח חב"ד בקרקוב זה כבר למעלה מעשור, הרב אליעזר גור אריה. מאז שנת 2008 הוא שוכר מהקהילה את המבנה של "אייזק שול", ובמקום נערכות מידי יום תפילות במניינים גדולים. כך משמש בית הכנסת את יהודי העיר (ולא רק), ובפועל הוא המרכז היהודי הפעיל ביותר של קרקוב עם חנות למוצרים כשרים, ספרייה ומשרדים.

 

סכסוך שליטה

לאחרונה נתגלע סכסוך חריף בין גור-אריה לבין מנהיג הקהילה היהודית, יעקובוביץ', על גובה השכירות. בקהילת המתפללים טוענים כי האחרון ביקש להגדיל את דמי השכירות באחוזים רבים, במטרה לגרום לרב וקהילתו לעזוב את המקום, כך לטענתם.

 

  ()
מתפלל מנסה להיכנס בכוח

 

הרב גור-אריה סירב, בנימוק שלפי החוזה מותר לו להאריך את החוזה הקודם באותם תנאים בעוד 10 שנים. הוועד הודיע בתגובה כי הוא דורש לפנות את הרב גור-אריה מהמקום, וזה טען מנגד כי יעקובוביץ' מתכנן להפוך את בית הכנסת העתיק לאתר בילוי. תומכי הרב גור אריה טוענים כי כבר היו דברים מעולם, והם מביאים כדוגמה את בית הכנסת "חברת תהילים" (שהיה שייך לקהילה אחרת) והפך לאחרונה לסוג של פאב ומרכז תרבות.

 

לטענת הרב גור-אריה נחתכו הכבלים של החשמל, והמתפללים נאלצו להתפלל בחושך לאור נרות, כשנמנע מהם להכניס גנרטורים.

 

  ()
בריונים רעולי פנים בשטח בית הכנסת

 

אבל לשיא הגיעו הדברים הבוקר: כאמור, כאשר הגיעו המתפללים לתפילת שחרית, הם נדהמו למצוא בכניסה ארבעה בריונים מקומיים רעולי פנים, כשהם חמושים בנשק ומונעים להיכנס. שערי בית הכנסת נסגרו בשלשלאות ובמנעולים, ומחוצה להם עמדו מתפללים עם טליתות ותפילין ולא יכלו להיכנס.

 

"הלב מסרב להאמין"

בכניסה למבנה העתיק הסתובב חסר מנוח ורועד כולו דב לנדאו. הוא ניצול שואה שהגיע לקרקוב, וביקש להצטרף למניין. "לפני 77 שנים הוגלו אחרוני היהודים מהעיר הזאת למחנות ההשמדה", אמר, "ועכשיו - 74 שנים אחרי שהשתחררתי מבוכנוולד - באתי להתפלל פה הבוקר, ובכיתי שאני לא יכול להתפלל בבית הכנסת הזה. השבוע ב-ג' בתמוז יהיה היארצייט של האמא שלי, שנשלחה עם כל המשפחה שלי למחנה ההשמדה בבלז'ץ. זה כואב לי ממש. הלב לא מאמין שראש קהילה יהודית בקרקוב עושה מעשים כאלה שלא ייעשו".

 

  ()
אחד מבתי הכנסת החשובים והעתיקים בפולין

 

"אני מתפלל במקום הזה הרבה זמן", מספר משה טייטלבאום, "ומעולם לא קרה דבר כזה לפני שלא יאפשרו לי להיכנס".

 

הרב שלום דב בער סטמבלר, שליח חב"ד בוורשה שיצא להגנתו של הרב גור אריה, אמר כי לפי ההלכה, לכל יהודי בעולם יש זכות להתפלל בחינם בבית כנסת. "אנחנו בשואה? בעבור בצע כסף סוגרים בית כנסת? זה לא ייאמן. אנחנו חוזרים לתקופות הכי חשוכות של עם ישראל".

 

הוא הוסיף כי "היהודים בקרקוב המומים. אנשים הקדישו את חייהם לשדרג את המקום ולשמר אותו, והם נתקלים בתופעה בלתי ניתנת להבנה. בושה וחרפה שזה מגיע מצד הקהילה היהודית. לא נתקלתי בסיפור כזה כואב בפולין, לא שמעתי על מעשה כזה נבזי בפרהסיה לחיסול היהדות".

 

  ()
"מעולם לא קרה כדבר הזה". המתפללים מחוץ לבית הכנסת

 

הרב גור-אריה וחב"ד לקחו עורך דין מקומי והם מנסים להיאבק בגזירה. עורך הדין סבור כי אין דרך חוקית להוציא את חב"ד מבית הכנסת, שכיום משמש כאלטרנטיבה פעילה יחידה ליהודים הרבים – בין בקהילה המקומית ובין תיירים יהודים הפוקדים את קרקוב בהמוניהם, במסעות מורשת. בית כנסת הרמ"א שכאמור פועל אף הוא, נחשב כבעל חשיבות היסטורית גדולה, אך אינו יכול להכיל קבוצות גדולות של מתפללים.

 

  ()
"חשש שהמקום ייפך למרכז בידור"

 

הנהלת הקהילה: חב"ד הזיקה למבנה ההיסטורי

במכתב שיצא מטעם הנהלת הקהילה היהודית נכתב כי לבית הכנסת אייזק השייך לקהילה אין חוזה שכירות מחייב עם אף אחד. "נודע לנו שבמתחם בית הכנסת הרשום כבניין לשימור, נעשו דברים שמאיימים על בטיחותו ועלולים לגרום לו נזק. כבעלים של בית הכנסת מחובתנו לשמור את המבנה ברמה הנאותה, אנחנו הבחנו באופן ברור בפעילות שהורסת את המקום (חלונות שבורים) וכן פגיעה בבטיחות המקום. לדוגמה, קירות הרוסים ועבודות לא חוקיות של הכנסת כוח חשמל גדול מעבר למערכת החשמל הקיימת, ללא הסכמת הקהילה, ובלי אישור מחברת החשמל.

 

"מאחר ומצב הנכס הורע נדרשה התערבות מיידית... לכן קיבלנו החלטה להחזיר את המבנה למצב נורמלי בהתאם לחוק, והחלטנו לקחת שליטה על הנכס כדי להתחיל את השיפוץ... אנחנו מזכירים שהכוונה של הקהילה היהודית בקרקוב בעתיד היא לדאוג שבית הכנסת יהיה זמין לכל האנשים ללא יוצא מן הכלל, שירצו להשתתף שם בתפילות או באירועים אחרי"ם.

 

  • סייעו בהכנת הכתבה: אלי מנדלבאום ולירון נגלר-כהן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה מה שהמתין הבוקר למתפללים
מומלצים