שתף קטע נבחר

דתיים מחבקים את ילדיהם הלהט"ב: "גם הרבנים עוברים תהליך מדהים"

"במקום לדחוק את הילדים לארונות חנק, בוחרת הציונות הדתית להוציא אותם לאור", אומר הרב ד"ר בני לאו, שיזם מפגש מרגש של הורים דתיים ללהט"ב. על רקע סערת פרץ, הוא מסביר: "החברה הדתית עוברת תהליך משמעותי, ופתאום קבוצה שנמצאת בפוזיציה של הנהגה, משמיעה קולות שמנוכרים לגמרי לתהליכים האלה"

 

 

מאז סוף השבוע לא שוככת הסערה סביב דבריו של שר החינוך, הרב רפי פרץ, שאמר בראיון ל"ידיעות אחרונות" כי ילדיו "גדלו בצורה טבעית ובריאה", והגדיר משפחה נורמטיבית - "עם איש ואישה". אבל הרב ד"ר בני לאו מציג מציאות שונה בתכלית בחיים עצמם - בשדה הדתי-לאומי.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

"היחס לבנים ולבנות שיצאו מהארון השתנה לגמרי, ולאט-לאט יותר ויותר הורים מתייצבים לצד ילדיהם בגאווה ובתמיכה מלאה", הוא אומר ל-ynet. "אף אחד לא פתר את המתח שבין האידיאל של התורה, שמכוון ליצירת בית של אב ואם - אבל הרבה מבינים שמול האידיאל הזה יש מציאות חיים שבה מתמודדים בנות ובנים עם זהות מינית שלא מאפשרת לממש את האידיאל הזה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

"במקום לדחוק את הילדים לתוככי ארונות חנק", הוא מוסיף, "בוחרת הציונות הדתית להוציא אותם לאור ולהכיר בחיים המורכבים האלה". את דבריו כיוון גם להתבטאותו של הסופר חיים באר, שכינה את הציונות הדתית "סרטן": "מישהו שכח לספר לחיים באר ולרב רפי על התהליכים המופלאים האלה".

 

"תהליך מרתק"

הרב ד"ר לאו יודע על מה הוא מדבר: את המציאות הוא חי הן כמנהיג ואיש ציבור מתוככי הציונות הדתית – והן כאח לעמיחי לאו-לביא, רב קונסרביטיבי והומוסקסואל מוצהר. לאחרונה יזם מפגש מיוחד של הורים דתיים לילדים להט"בים ש"יצאו מהארון". ההורים והילדים גם יחד.

 

  ()
הרב בני לאו עם פעילי תהל"ה

 

"החברה הדתית עוברת תהליך מרתק", הוא אומר בראיון לאולפן ynet. "אנחנו פתאום מבינים שלראות את האחר לא מערער את עמוד השדרה הדתי שלנו. לחברה הדתית יש עמוד שדרה מאוד עמוק של חיים של תורה, חיים של תפילה, חיים של קהילתיות - ופתאום מבינים שזה לא סותר. זו בשורה גדולה מאוד".

 

הרעיון ליצירת מרחב בטוח להורים לילדים להט"בים נבט לפני כשלוש שנים בבית הכנסת שבו הוא מכהן בראש הקהילה, רמב"ן. "עם השותפה שלי, הרבנית כרמית פיינטוך, עשינו ערב סביב חנוכה ל'הורים בארון'. פרסמנו את זה רק ברשתות אצלנו – והגיעו מאות".

 

היציאה מהארון של הילדים והמרחב הבטוח, גורמת גם להורים להבין שהשד אינו נורא. "אני חושב שאנחנו חווים תהליך די מדהים של אנשים שמגלים את האפשרות להסתכל עין בעין במציאות כמו שהיא, בילדים שלהם, בסביבה שלהם, בקהילות שלהם".

 

"אנחנו לא לבד"

ישראל ליבוביץ', תושב אפרת שבגוש עציון, הוא אב לבת לסבית שיצאה מהארון לפני כארבע שנים – וגם פעיל בתהל"ה (ראשי התיבות של תמיכה להורים של להט"ב). "אשתי ואני קיבלנו את זה באופן מאוד טוב, אבל אנחנו מהצד שיחסית מקבל", הוא מספר. לדבריו, בציבור הדתי עדיין קיימים הורים רבים שמתקשים לקבל את הילד, עד להרחקתו מהבית.

 

מהמפגש בחנוכה ()
מפגש בין ההורים

 

ליבוביץ' טוען כי למרות השינוי בקרב הציבור הדתי, הדרך לקבלה מוחלטת עוד ארוכה. "חלק מהתפקיד שלנו כהורים של בני הקהילה הלהט"בית זה לפרסם ולעודד הורים לקבל את ילדיהם. כמו שאמר הרב בני, התפקיד שלנו זה להיות 'סניגורים' של הילדים שלנו, לא לשפוט אותם".

 

כשליבוביץ' נשאל האם הזהות הלהט"בית לא גורמת לשבר באמונה, הוא משיב כי "ברמה האמונית לא היה משבר. יש את הקונפליקט בין האיסור של 'משכב זכר' שאצל בנים זה יותר קשה, אבל אצל בנות פחות. אך הקונפליקט בין האיסור לבין המציאות קיים".

 

עוד הוא מוסיף, כי באשר לסביבה הקרובה יש מי שמקבלים את הנטייה המינית של בתם, ויש גם מי שלא, גם בקרב המשפחה הקרובה. "אני הגעתי למסקנה שהפחד יותר גדול מהמציאות. ברגע שמספרים לסביבה, מבינים שאנחנו לא לבד.

 

"רוב האנשים שדיברנו איתם אמרו 'אה, כן, גם אח שלי', 'אה כן, גם הבן שלי'. 10% מהאוכלוסייה הכללית להט"בים, כך שלכל אחד יש מישהו מהקהילה שהוא מכיר, ואנשים מקבלים את זה. ברוב המקרים, כשפותחים את הנושא ולא מתביישים, אז הסביבה מקבלת".

 

"גם הרבנים עוברים תהליך מדהים"

לדברי הרב לאו, מפורצי הדרך ביחס הרבני לקהילה הגאה, ניצנים של שינוי נראים בממסד הדתי-רבני כיום. "כולם אוהבים לשמוע אמירות די מחרידות שיוצאות מהרבנות הראשית או מהרב הראשי, אמירות עקורות לגמרי מדופק החיים של החברה עצמה, כאילו מתנהלים פה בשתי שפות. אבל יש פה חברה שמתנהלת בחיים של ממש, עם המון מפגשים, תנועות ואנרגיות חיוביות - ופתאום איזו קבוצה אחרת שנמצאת בפוזיציה של הנהגה, משמיעה קולות שמנוכרים לגמרי מכל התהליכים האלה.

 

"גם הרבנים עוברים תהליך מדהים. רבנים שלפני עשרים ושלושים שנה לא היו מסוגלים לעלות על השפתיים שלהם את המילים להט"ב, הומואים או לסביות, מנהלים היום מפגשים, כנסים והשתלמויות בנושא. יש הקשבה והרבה תנועה בתוך הדבר הזה".

 

עם זאת, הדרך לשמוע אמירות אחרות גם מצד הרבנים הראשיים עוד ארוכה. "במקרה אני מכיר את הרב הראשי (הרב לאו) כבן דוד אהוב ויקר. הוא אדם מאוד רגיש ומאוד מקשיב. גם הוא נתון לאיזושהי מערכה מאוד חרדתית, חרדית, שמאוימת מהרוחות האלה ולכן היא מתבצרת בתוך עולמה, אבל אני אומר בוודאות ומתוך ידע, שגם בחדרים הללו מתרחש שינוי".

 

"הסביבה תקבל"

לדבריו, התיקון יקרה רק בקור רוח ובמתינות. "אני אומר גם לבני הקהילה הלהט"בית, גם להורים שלהם וגם לעצמי - אי אפשר לייצר תיקון באלימות. צריך לייצר את זה בהקשבה. התהליך ארוך, ואני חווה אותו כבר 30 שנה. צריך סבלנות אין קץ, אבל אנחנו רואים שאנחנו בתנועה של טוב. תנועה של חיים".

 

ליבוביץ' מבקש לפנות במסר להורים הדתיים שעדיין חווים קשיים עם סביבתם הדתית והאמונית: "מה שחשוב זה הילדים שלנו. אנחנו חייבים להגן עליהם ולאהוב אותם. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שיהיה להם טוב. כל שאר הדברים הם כבר ברמה שנייה. תדאגו לילדים שלכם. הסביבה, בסופו של דבר, תקבל את זה".

פורסם לראשונה 13/01/2020 19:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים