הדרך אל האור: כך נראה המסלול שעושה עובר בתעלת הלידה

בדרכו לאוויר העולם עוֹבר העוּבּר דרך מרתקת, המאפשרת לו מפגש בתנאים אופטימליים עם היקום. ד"ר רונית אלמוג מסבירה שלב אחר שלב

פורסם:
בדרכו לאוויר העולם עוֹבר העוּבּר בתעלת הלידה דרך עצמות האגן ותעלת הנרתיק - מסלול המאפשר לו מפגש בתנאים אופטימליים עם היקום. המהלך הזה תלוי בגורמים שונים, כגון גודל העובר, מבנה האגן של היולדת וצירים יעילים.
לאיכות הצירים יש חשיבות רבה בתהליך. מעבר לכך שהם גורמים לפתיחת צוואר הרחם ולקיצורו, הם דוחפים את העובר לעבר תעלת הלידה. ללא צירים אפקטיביים, תהליך הלידה לא יתקדם.
מה עובר על העובר עד שהוא מגיח לעולם:
כתוצאה מהצירים והלחיצות של היולדת, ראשו של העובר מתכופף קדימה וסנטרו נלחץ לכיוון בית החזה - תנועה המכונה פלקציה. כיפוף זה חשוב, כדי לאפשר את מעבר הראש בתעלת הלידה, בעיקר באיזור הספּינות, החלק של עצמות האגן שמהווה את הנקודה הצרה ביותר בדרך.
בשלב הבא, כתוצאה מהצירים ומתנגודת עצמות האגן, הראש מסתובב פנימה באופן שבו עורף העובר יפנה כלפי מעלה והפנים כלפי מטה.
במרבית הלידות, העובר נולד במצג זה. כלומר, כשהוא יוצא מתעלת הלידה פניו מביטות כלפי מטה. לעתים, העובר מגיע כשראשו מופנה לכיוון השני, כשהעורף כלפי מטה והפנים כלפי מעלה. גם במצב זה ניתן ללדת לידה נרתיקית, אך ייתכן שזה יאריך את שלב הלחיצות ואת משך הלידה. מרבית הלידות במצב זה מסתיימות בלידה נרתיקית, אך לא כולן. שיעור הניתוחים הקיסריים והלידות המכשירניות (ואקום) במצב זה גבוה יותר.
בשלב הסופי, ממש לפני הלידה, ראש העובר מתיישר ואז מתכופף אחורה, תנועה המאפשרת את יציאת הראש מתחת לעצם הפוביס (העצם הקדמית באגן, שמחברת בין שתי עצמות האגן מקדימה) אל פתח הנרתיק. בשלב זה, הראש בחוץ וגוף העובר משלים סיבוב נוסף המאפשר את מעבר כתפיו באגן.
ואם תרשו לי לסיים בנימה אישית - כרופאה שהשתתפה בלידות רבות, פלא הבריאה הוא אחד הדברים המדהימים, שאף פעם לא מפסיקים לרגש. זכיתי בעבודה הממלאת את לבי.
  • ד"ר רונית אלמוג, מומחית בגינקולוגיה, מיילדות וטיפולי פריון, המרכז הרפואי תל־אביב, איכילוב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button