סדרות יין משובחות. שלוציון נחמיאס, יקב עמק האלה

6 יקבים ב-6 שעות: טיול יינות בחבל מטה-יהודה

6 שעות, 6 יקבים: פסטיבל היין של חבל מטה-יהודה מאפשר להכיר מקרוב את מי שהגשימו חלום, עקרו מהעיר לכפר, נטעו כרמים ומייצרים יינות מקוריים. וכן, מותר קצת לקנא

פורסם:
"תמיד רצינו לעזוב את העיר ואת הצפיפות של מרכז הארץ", מספרת לאה מטלר. "חלמנו על בית בצפון, אבל המרחק הרתיע והרעיון לא התקדם. ערב אחד ישב אצלנו חבר, לקח מחוגה ושרטט על מפת הארץ עיגול, שסימן עד שעה נסיעה מתל-אביב. יצא, שאזור מטה יהודה, עם אשתאול וכסלון וגבעת ישעיהו בפנים. מתווך הציע לנו משק בעגור, בקצה המושב, לא היה מטופח, לא מושקע אבל עם נוף מדהים, חתמנו מיד".
11 שנים אחרי ובעבודה קשה, העסק – יקב, צימרים וחצר אירוח – עומד על הרגליים. ללא רקע מקצועי בענייני כרמים וייננות, הצליחו לאה (שניהלה גן ילדים בהוד השרון) והיינס (שעלה משווייץ וניהל עסק להשכרת גנרטורים) לטפח כרם ענבים ולהקים יקב שמפיק כ-7,000 בקבוקים בשנה.
בני הזוג מטלר אינם יוצאי דופן בנופים של הרי ושפלת יהודה: עשרות יקבי יין פועלים באזור, לצד מחלבות קטנות, קונדיטוריות ומאפיות לחם, וברבים מהם תוכלו לשמוע סיפור דומה: חלמנו על בית בכפר, עזבנו את העיר הגדולה, השקענו ולמדנו ועבדנו קשה, ואתם יכולים לבוא לביקור, לשמוע את הסיפור שלנו לטעום ממה שאנחנו מיצרים.
בפסטיבל היין של חבל מטה יהודה, שנערך בימים אלה, במהלך סופי השבוע של חודש יוני, משתתפים לא פחות מ-35 יקבים, רבים מהם הם תוצאה של סטרטאפ מקורי, כמו של בני הזוג מטלר. לא החמצנו את ההזדמנות לטייל, להקשיב ולטעום, ובתוך 6 שעות בלבד דגמנו 6 יקבים:

9:00: גבינות ולחמים מול הכרמים

יקב מטלר
7 צפייה בגלריה
משווייץ להרי יהודה. היינס מטלר
משווייץ להרי יהודה. היינס מטלר
משווייץ להרי יהודה. היינס מטלר
(צילום: צביקה בורג)
יום שישי, כמה דקות אחרי 9:00 בבוקר, וסביב השולחנות הצבעוניים הפזורים בחצר ביתם של לאה והיינס מטלר, כבר אין מקום לשבת. הקהל מגוון: זוגות של חובבי יין, חבורות של צעירות וצעירים שעשו את הדרך כדי לבלות בוקר שישי על בקבוק רוזה מול כרם ירוק. בשולי הכביש, ליד הכניסה לחצר היקב, חנו פרארי אדומה ומזראטי כסופה, אות וסימן שבעלי אמצעים מבלים גם ביקבי מטה יהודה ולא רק בכרמי טוסקנה.
על ארוחות הבוקר (גבינות, לחמים, מטבלים, בוראטות, סלטים) אחראית לאה, שלמרבה ההפתעה גם מכינה בביתה לא פחות מ-11 סוגים שונים של בירה. על היינות (מזני קברנה, מרלו ופטיט וורדו) אחראי היינס. האווירה נהדרת, הטעמים מצוינים, והנוף לכרם המלבלב – בחינם.
מיקום: מושב עגור. פתוח בימים חמישי ושישי, בין 9:00 ל-15:00, בתאום מראש (בשבת סגור). טל' 02-6306611.

10:00: קונצרט בכרמים

יקב הדר
7 צפייה בגלריה
מכיר כל גפן. פיטר מארק, יקב הדר
מכיר כל גפן. פיטר מארק, יקב הדר
מכיר כל גפן. פיטר מארק, יקב הדר
(צילום: צביקה בורג)
פיטר מארק היה נגן קונטרבס בפילהרמונית במשך 43 שנה, בת שבע מארק עסקה בתיאטרון. לפני מספר הגשימו גם הם חלום ועקרו מביתם בהוד השרון למשק כפרי נטוש למדי במושב עגור. פיטר "שיחק" עם בירה ויין במשך מספר שנים, השלים תואר שני בנושא יין אבל אחרי שהשתלם ביקב "ויתקין" הגיע למסקנה, שכדי להגיע ליין טוב חייבים להתחיל עם ענבים טובים. כך, הכרם של בני הזוג, עם חלקות של זני שאנין בלאן, פרנץ קולומבר, סירה, קברנה פרנק ופטיט סירה, ממלא את שטח הנחלה שיפה שלהם, ומקיף את בית המגורים המעוצב.
אפשר להצטרף אל בני הזוג לשיחה וטעימות סביב השולחן בדק המוצל הצמוד לכרם, להגיע לסדנאות ואירועי מוזיקה שנערכים מפעם לפעם, ולחזור הביתה עם בקבוק משובח, שמחירו 80-70 שקל. "למה זול כל כך"? שאלנו את בת שבע, שענתה: "ככה זה צריך להיות". אגב, את היינות של "הדר" תמצאו רק כאן, ביקב. מקסים ומעורר השראה.
מיקום: מושב עגור. פתוח בתיאום מראש. טל' 050-2325110. אי-מייל: hadar.winery@gmail.com

11:15: בואו לטעום

יקב רביב
7 צפייה בגלריה
יין הסירה מעולה. אופיר רביב
יין הסירה מעולה. אופיר רביב
יין הסירה מעולה. אופיר רביב
(צילום: צביקה בורג)
דינה ואופיר רביב מטפחים כרם יפהפה ששטחו 10 דונמים, ממש מול ביתם בנס הרים, והם מארחים לטעימות ולסיורים מודרכים בכרם וביקב. מבין היינות שהם מיצרים (כ-4,000 בקבוקים בשנה), האהוב עליהם הוא בלנד (ממסך) המורכב בדיוק לפי חלקם של הזנים בכרם: 35% סירה, 35% מרלו, 15% קברנה ו-15% פטי וורדו. יין טוב מאוד, ואם אתם שם – שימו עין (ויד) גם על יין הסירה המעולה (90-80 שקל לבקבוק).
מיקום: מושב נס הרים. פתוח בתאום מראש (לא בשבת), כשר. טל' 054-6763980.

12:15: כרם בעמק

יקב רוגלית
7 צפייה בגלריה
מהחביות לטעימות. יקב רוגלית
מהחביות לטעימות. יקב רוגלית
מהחביות לטעימות. יקב רוגלית
(צילום: צביקה בורג)
הכרמים של שרון וישי כהן משתרעים באחת משלוחות עמק האלה, ממש למרגלות ביתם ביישוב נווה מיכאל, שאליו עברו בשנת 2008 ממרכז הארץ. שרון היא הייננית, ישי מטפל ב-33 הדונמים של הכרמים, שבהם גדלים זני פטי וורדו, קברנה סוביניון, מלבק, מרלו, שרדונה ושאנין בלאן. ומה מקור השם "רוגלית"? משיטה קדומה לגידול גפנים, על פיה הגפן משתרעת על פני הקרקע, ולא מטפסת לגובה כשהיא נקשרת לעמודים.
מה ביקב? אירוח בתיאום מראש, הכולל ארבעה יינות לצד נשנוש (70 שקל). אפשר להזמין מראש פלטת גבינות וירקות.
מיקום: נווה מיכאל. פתוח בימי שישי ושבת, בתאום מראש. טל' 052-8806469 / 052-4207088.

13:00: הכל בגדול

יקב עמק האלה
7 צפייה בגלריה
עמק האלה
עמק האלה
רוזה וגבינות, שילוב מנצח. יקב האלה
(צילום: צביקה בורג)
רוב יקבי הבוטיק הקטנים מייצרים אלפים בודדים של בקבוקים מדי שנה. יקב עמק האלה נחשב כבר לתעשייה של ממשק: כ-800 דונם של כרמים הנטועים בשלושה מתחמים בגבעות עדולם, באזור נס הרים ובפאתי עמק האלה, תפוקה של כ-300 אלף בקבוקים בשנה ומגוון זנים ויינות גדול. מרשים, ומאפשר
מרכז המבקרים של יקב האלה ייחודי לאזור: ברוב ימות השבוע הוא פתוח למבקרים מ-9:00 עד 19:00, ומאפשר מגוון של סדנאות, טעימות יין (מ-80 שקל לאדם), תוספת פלטת גבינות (מ-45 שקל לזוג) או רכישת ערכות פיקניק הכוללות גבינות, לחמים, מטבלים, כוסות וכמובן בקבוק יין (מ-239 שקל לזוג) ועוד.
מה טעמנו? רוזה 2021 נהדר מסדרת "האלה", גוורצטרמינר 2020 בבקבוק יפהפה בגוני צהוב-כחול, ופטיט סירה – סירה 2019 מסדרת אסטייט היוקרתית וגם שרדונה משובח מאותה סדרה, ש"בילה" 6 חודשים בחביות עץ אלון. תענוג.
מיקום: קיבוץ הל"ה. פתוח: ראשון-חמישי, מ-9:00 עד 19:00, בשישי עד 14:00. כשר. טל' 02-9994885.

14:00: החולמים

יקב יפו
7 צפייה בגלריה
תפריט טעימות. יקב יפו
תפריט טעימות. יקב יפו
תפריט טעימות. יקב יפו
(צילום: צביקה בורג)
אן ומשה צלניקר נפגשו בצרפת אי-שם בשנות ה-70 הרחוקות, עסקו שם בפיזיותרפיה אבל חלמו על יין. לימים הגשימו את חלום היין דווקא בישראל. תחילה ביקב קטנטן ביפו, בהמשך, כשהעסק צמח, עברו למיקום הנוכחי, בצמוד לכרמים, שם מטפחים זני קברנה סוביניון, מרלו, שיראז וקברנה פרנק.
היקב הקן הוא המקום הנכון לסיים יום של טעימות: סביב שולחן גדוש בבקבוקים, מול גפנים וליד אולם החביות.
מיקום: נווה מיכאל. פתוח בימים חמישי ושישי. טעימות יין: 85 שקל לאדם. לתאום ביקור: סטפן, 052-2523201; משה, 054-4523201 (סגור בשבת).
הפסטיבל: מה, מתי וטיפ
  • מה: השקות של יינות חדשים, מופעי מוזיקה וג'אז, טעימות יין מודרכות, ארוחות מושקעות ועוד: פירוט מלא של אירועי פסטיבל היין תמצאו באתר
  • מתי: בסופי השבוע של חודש יוני.
  • טיפ: בימי שישי במהלך הפסטיבל ייערכו סיורים מאורגנים ומודרכים לשלושה יקבים בכל פעם. עלות: 180 שקל לאדם. הרשמה באתר, פרטים בטל' 02-9958650.
ה"אפלסיון"
גאוות יחידה: אזור היין יהודה הוא הראשון בישראל שהוכרז והוכר כ"אפלסיון" – כינוי מקור המגדיר מוצר (יין, במקרה זה) כתוצר של סביבה גיאוגרפית מסוימת. הרעיון הוא לטפח ולייחד את האזור, בדיוק כמו שעושים באזורי יין מפורסמים בעולם, למשל, חבל בורדו שבצרפת. את הסימון המקורי, "יהודה", "הרי יהודה, או "מורדות יהודה" מותר יהיה להצמיד לתווית של יין שלפחות 85% מהענבים שממנו יוצר גדלו באזור יהודה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button