פעילות סביבתיות. ג'וליה לואי דרייפוס, קייט בלאנשט, דריל האנה,שיילין וודלי, ג'יין פונדה, ג'יזל בונדשן

הצילו, האוקיינוס סובל! מפורסמות למען כדור הארץ

הכוכבות שלפניכן לא רק מקדישות כל דקה פנויה להצלת כדור הארץ, הן גם לא מהססות להתייצב בהפגנות ואפילו להילקח למעצר (שמשודר לייב ברשת). תכירו את האקלימיסטיות הבולטות של הוליווד

יפעת מנהרדט
פורסם:

תתחילו בקטן ותעשו שינוי: ג'וליה לואי דרייפוס

איך זה התחיל: לדברי כוכבת "סיינפלד" בת ה־61, המודעות שלה החלה כששני בניה (היום בני 30 ו־25) היו ילדים קטנים, והיא רצתה לקחת אותם לחוף הים הסמוך לביתה וגילתה שהוא נסגר עקב זיהום. "חשבתי שזה מטורף שדבר כזה קורה בחצר האחורית שלי", סיפרה בריאיון שהעניקה ב־2009 ל־WEBMD. דרייפוס הצטרפה אז לארגוני Heal the Bay ו־Heal the Ocean שבהם היא חברה עד היום. בסוף שנות ה־90 פגשה דרייפוס בארוחת ערב את הפוליטיקאי רוברט קנדי ג'וניור, פעיל נלהב למען איכות הסביבה, שלדבריה "חיבר את כל הנקודות" עבורה. הפעילות שלה צמחה אף יותר אחרי שחלתה ב־2017 בסרטן השד. "המחלה גרמה לי להבין שיום אחד אני באמת לא אהיה פה", הסבירה ב־2020 למגזין "פיפל", "ואז ושאלתי את עצמי, מה הדרך הכי טובה שבה אני יכולה להעביר את הזמן שלי כל עוד אני כאן? הרגשתי שזה לעשות את כל מה שאני יכולה למען שימור כדור הארץ, עבור ילדיי והילדים שלהם".

7 צפייה בגלריה
ג'וליה לואי דרייפוס
ג'וליה לואי דרייפוס
בית סולארי. ג'וליה לואי דרייפוס
(צילום: GettyImages/Kevin Winter )

הכי ירוקה שיש: דרייפוס עברה לנהוג ברכב חשמלי, והיא ובעלה בנו בית שמופעל על ידי אנרגיה סולארית, בנוי מעצים ממוחזרים ובעל מערכת למיחזור המים. היא חברה בוועד המנהל של ארגונים שונים למען איכות הסביבה ונפגשת עם מדענים כדי למצוא פתרונות לשמירה על כדור הארץ. בנוסף, היא ובעלה ייסדו קרן בשם "לואי דרייפוס" שמטרתה לעודד ייצור אוכל אורגני ומניעת רעב בעולם.
ומה עוד: "אנשים צריכים להתחיל בקטן", אמרה ב־2019 ל־Mediaplanet, "להקפיד למחזר, להיות מודעים לסוג האוכל שלהם. לכאורה אלה נראות בחירות קטנות, אבל יכולה להיות להן השפעה עצומה".
עוד בנושא בלאשה

מעצר במקום יום הולדת: ג'יין פונדה

איך זה התחיל: ב־2019, כשפונדה התוודעה לסיפורה של לוחמת איכות הסביבה השוודית גרטה טונברי. "גם לפני כן נסעתי במכונית חשמלית והפסקתי להשתמש במוצרים מפלסטיק, אבל אז הבנתי שאני חייבת לעשות הרבה יותר", הסבירה בריאיון ל"גרדיאן".
7 צפייה בגלריה
ג'יין פונדה
ג'יין פונדה
הפגנות בקפיטול. ג'יין פונדה
(צילום: GettyImages/Jon Kopaloff)

הכי ירוקה שיש: בעקבות ההארה הודיעה פונדה בת ה־85 שהיא עוצרת את צילומי הסדרה שלה "גרייס ופרנקי" כדי לעבור להתגורר זמנית בוושינגטון. יחד עם ראש תנועת גרינפיס בארצות־הברית ארגנה מדי יום שישי הפגנה על מדרגות הקפיטול, שנועדה לעורר מודעות לשינוי האקלים. מהר מאוד הצליחה לסחוף אחריה את ההמון ולזכות בסיקור תקשורתי נרחב. בהפגנה הראשונה, שנערכה ביום הולדתה, היא נעצרה, נכבלה באזיקים ונלקחה בניידת לתחנת המשטרה. בספר שהוציאה שנה אחרי זה, What Can I Do? My Path From Climate Despair to Action, סיפרה על המעצר: "זו הייתה מסיבת יום ההולדת הכי טובה שהייתה לי".
ג'יין פונדה: "מה שאנחנו עושים או לא עושים כעת יקבע איזה סוג של עתיד יהיה לנו, ואני לא אתן לסרטן למנוע ממני לעשות כל שביכולתי"
ומה עוד: לאחרונה חשפה פונדה כי אובחנה עם סרטן מסוג לימפומה, וכי היא נמצאת בטיפולים זה שישה חודשים. "האמינו לי, אני לא אתן לכל זה להפריע לפעילות שלי בנושא האקלים", כתבה באינסטגרם. "מה שאנו עושים או לא עושים כעת יקבע איזה סוג של עתיד יהיה לנו, ואני לא אתן לסרטן למנוע ממני לעשות כל שביכולתי".

התיאטרון הסולארי שלי: קייט בלאנשט

איך זה התחיל: לפי בלאנשט בת ה־53, המודעות הסביבתית שלה התגבשה ב־2006, כשנכחה בהרצאה של סגן נשיא ארצות־הברית לשעבר, אל גור, על פרויקט האקלים שלו.
7 צפייה בגלריה
קייט בלאנשט
קייט בלאנשט
פודקאסט שמעורר תקווה. קייט בלאנשט
(צילום: GettyImages/Frazer Harrison)

הכי ירוקה שיש: השחקנית האוסטרלית חברה לעמותת השימור של מדינתה (ACF), שמטרתה "לייצר סביבה טובה יותר עבור הדורות הנוכחיים ואלה שיגיעו אחר כך". ב־2007 הובילה קמפיין עבור העמותה ובמקביל נפגשה עם פוליטיקאים לקידום הנושא הסביבתי. אחרי שהיא ובעלה, המחזאי אנדרו אפטון, מונו כמנהלים האמנותיים של תיאטרון סידני, הם הפכו את מבנה התיאטרון לבניין ירוק שפועל על אנרגיה סולארית. בנוסף יזמו תוכנית סביבתית שמשקיעה באנרגיה סולארית, אגירת מי גשמים, ניהול פסולת מיטבי ועוד. באפריל האחרון החלה בלאנשט להגיש פודקאסט בשם Climate of Change, שמטרתו לעורר אופטימיות בציבור ותקווה שהפתרון למשבר האקלים קיים ואפשרי.
ומה עוד: "אנשים שואלים את עצמם 'למה לי לטרוח למחזר, אם סוף העולם גם ככה כל כך קרוב ואנשים בעמדות כוח עדיין נעולים על דלק מאובנים?'", אמרה בלאנשט בריאיון שנתנה השנה ל"גרדיאן". "אבל המסר שלנו הוא שלא רק שהשינוי אפשרי, אלא שהוא קורה כבר עכשיו".

קשרה את עצמה לעץ: דריל האנה

איך זה התחיל: בגיל 11, כשהאנה החליטה להיות טבעונית. בהמשך היא הקימה שתי חוות, בקולורדו ובקליפורניה, שמשמשות מקלט למאות חיות נטושות.
7 צפייה בגלריה
דריל האנה
דריל האנה
מקלט לחיות נטושות. דריל האנה
(צילום: GettyImages/Matt Winkelmeyer)
הכי ירוקה שיש: כבר בתחילת שנות האלפיים עברה האנה בת ה־61 לנהוג ברכבים שמונעים על ידי דלק ביולוגי ולהתגורר בבתים שמופעלים על ידי אנרגיה סולארית ומצוידים בשירותי קומפוסט. ב־2005 הצטרפה לתנועת איכות הסביבה בארצות־הברית, ומאז הספיקה להשתתף במגוון הפגנות ולהיעצר כמה פעמים. ב־2006, למשל, במסגרת הפגנה נגד עיריית לוס־אנג'לס, נעצרה אחרי שסירבה להתפנות מהמקום ואף קשרה את עצמה לאחד העצים. ב־2009 נעצרה שוב כשהפגינה נגד כרייה בהר במערב וירג'יניה, ושנתיים לאחר מכן שוב נכבלה באזיקים, אחרי שהפגינה מול הבית הלבן נגד ההחלטה להציב צינור נפט ענק מקנדה לטקסס. בריאיון ל"אינדיפנדנט" סיפרה על החוויות שלה מתא המעצר: "זה די מצחיק, אבל בדרך כלל זה מסתכם בכך שאני מצטלמת עם השריף בתחנה".
דריל האנה: "הגישה שלי לדברים תמיד קלילה. אם לא ניהנה מהחיים על כדור הארץ, אז מה הטעם לשמור עליו?"
ומה עוד: "אני בטוחה שאנשים חושבים שאקלימיסטים הם אנשים מאוד רציניים, אבל הגישה שלי לדברים תמיד קלילה", הסבירה האנה בריאיון ל"גרדיאן". "אם לא ניהנה מהחיים על כדור הארץ, אז מה הטעם לשמור עליו?".

לעזור לאנושות לשרוד: ג'יזל בונדשן

איך זה התחיל: ב־2004, כשדוגמנית־העל הברזילאית ביקרה ביערות הגשם של האמזונס. "הבנתי עד כמה הטבע שברירי", סיפרה. "ביליתי זמן ממושך עם הילידים, וגיליתי שההישרדות שלהם בסכנה עקב כריתת היערות וכריית המחצבים שמזהמת את המים שלהם".
7 צפייה בגלריה
ג'יזל בונדשן
ג'יזל בונדשן
עצים ביערות הגשם. ג'יזל בונדשן
(צילום: GettyImages/Dimitrios Kambouris )

הכי ירוקה שיש: בעקבות אותה חוויה מכוננת הובילה בונדשן קמפיין בינלאומי לקידום המודעות לזיהום מי השתייה בעולם. מאז ועד היום היא תורמת מיליוני דולרים בשנה לארגונים שדואגים לניקיון המים בנהרות, ו־50% מהכנסות מותג הכפכפים שלה, "איפנמה", נתרמים לפעילויות הקשורות באיכות הסביבה. לפני שנתיים, לכבוד יום הולדתה ה־40, הודיעה שהיא מתכוונת לשתול 40 אלף עצים ביערות הגשם ומזמינה אחרים להצטרף אליה. "דמיינו שכל אחד מתוך שבעה וחצי מיליארד האנשים שחיים על כדור הארץ היה שותל רק עץ אחד קטן", כתבה בעמוד האינסטגרם שלה. "היינו יכולים ליצור את כדור הארץ מחדש". בסופו של דבר הצליחה לגייס 260 אלף איש ליוזמה.
ומה עוד: "הסיבה למאבק שלי היא לעזור לאנושות לשרוד", אמרה בונדשן ב־2020 למגזין "ווג". "אם לא נשמור על המתנות שהכוכב שלנו נותן לנו, אנחנו נהיה אלה שלא נחזיק מעמד". באותו ריאיון הוסיפה שמאז שהפכה לאמא, המאבק הסביבתי בוער בה אף יותר: "אני רוצה להפוך את העולם לטוב יותר עבור כל הילדים שיבואו".

גברת, את מסיגה גבול: שיילין וודלי

איך זה התחיל: וודלי בת ה־30, שמוכרת בעיקר מהסרטים "מפוצלים" ו"אשמת הכוכבים" והסדרה "שקרים קטנים גדולים", מספרת שכבר מגיל צעיר הרגישה שעליה לשמר את כדור הארץ, כשהסיבה נעוצה בכך ששני הוריה פסיכולוגים. "בדיוק כמו שחונכתי לראות מה שאדם מולי עובר, כך גם הסתכלתי על הטבע", הסבירה בריאיון שנתנה אשתקד למגזין Shape. "אני רוצה להציל את האוקיינוס כי אני מרגישה שהוא סובל. אני מרגישה איך צב הים טובע בגלל הפלסטיק שנכנס לו לבטן".
7 צפייה בגלריה
שיילין וודלי
שיילין וודלי
מודעות לפלסטיק באוקיינוס. שיילין וודלי
(צילום: GettyImages/Frazer Harrison )

הכי ירוקה שיש: כבר בנעוריה הצטרפה וודלי לארגונים שונים למען איכות הסביבה, שביניהם עמותת גרינפיס שמטעמה יצאה להפלגות ארוכות כדי להבין את ההשלכות של זיהום הפלסטיק בים. ב־2016 השתתפה בהפגנה בדקוטה נגד הצבת צינור נפט ענק באזור, הואשמה בהסגת גבול, נלקחה על ידי שוטרים למעצר ושידרה הכל בלייב דרך עמוד הפייסבוק שלה. ב־2019 החלה להוביל קמפיין לשימור כדור הארץ בשת"פ עם חברת אמריקן אקספרס. במסגרת הקמפיין החלה החברה לייצר את כרטיסי האשראי שלה מפלסטיק ממוחזר שנאסף מהים, וגם הקימה דף אינסטגרם בשם BackOurOceans שבו התחייבה לנקות מהאוקיינוס שני פאונד (כ־1 קילו) של פלסטיק עבור כל תגובה של העוקבים. "זה לא באמת יוביל לניקיון כל הפלסטיק שיש בעולם, אבל כן יעורר מודעות", הסבירה וודלי לאתר Green Matters.
ומה עוד: "אני לא מאמינה בלהיות קיצונית", אמרה וודלי לאחרונה בתוכנית YFIAM. "אי־אפשר להגיד לצרכנים 'אל תקנו יותר פלסטיק', 'אל תקנו יותר דאודורנט או מברשת שיניים'. אני הרי צריכה לצחצח שיניים, ועדיין לא קיימות אפשרויות אחרות. צרכנים ותאגידים צריכים לעבוד יחד כדי למצוא תחליפים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button