שתף קטע נבחר

סין לבעלת בריתה צפון קוריאה: "הפסיקו הפרובוקציות, שבו למו"מ"

בייג'ינג תמכה בסנקציות החדשות על פיונגיאנג לאחר שננזפה על ידי נשיא ארה"ב טראמפ: שר החוץ של סין נפגש עם עמיתו הצפון קוריאני וקרא לארצו לציית להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולהפסיק "להתגרות ברצון הטוב של הקהילה הבינלאומית" באמצעות שיגורי טילים וניסויים גרעיניים

 

 

אולי בהשפעת הלחץ של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ואולי לא, אבל גם לסינים נמאס מהפרובוקציות האחרונות של בעלת הברית הקרובה מפיונגיאנג: שר החוץ של סין וואנג יי קרא היום (יום א') לעמיתו הצפון קוריאני רי יונג הו לציית להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולהפסיק "להתגרות ברצון הטוב של הקהילה הבינלאומית" עם שיגורי הטילים והניסויים הגרעיניים.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

וואנג סיפר שהוא ניהל שיחה אינטנסיבית עם עמיתו הצפון קוריאני שבמהלכה דחקה סין בפיונגיאנג לשמור על שקט באזור. שר החוץ הסיני הוסיף שאמר לשר החוץ הצפון קוריאני רי "לא להפר את החלטת האו"ם או להתגרות ברצון הטוב של הקהילה הבינלאומית באמצעות שיגורי טילים או ניסויים גרעיניים". כמו כן, הדיפלומט מספר אחת של סין קרא לארצות הברית ולדרום קוריאה "לעצור את המתיחות הגואה" עם צפון קוריאה ואמר שכל הצדדים צריכים לשוב למשא ומתן. 

 

 

 

שר החוץ הסיני וואנג יי (מימין) ועמיתו הצפון קוריאני רי יונג הו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שר החוץ הסיני וואנג יי (מימין) ועמיתו הצפון קוריאני רי יונג הו(צילום: AFP)
קודם לכן קרא שר החוץ הסיני לממשלות אחרות לחדש את שיחות שש המדינות שבהן משתתפות צפון קוריאה, ארה"ב, רוסיה, יפן, דרום קוריאה וסין. "המטרה היא להשיב את סוגיית הגרעין החצי האי הקוריאני לשולחן המשא ומתן ולחפש פתרון דרך משא ומתן עד שישיגו פירוק חצי האי מגרעין ויציבות", אמר וואנג.

 

ארה"ב: רוצים שיחות, אבל ותרו על הגרעין

צפון קוריאה פרשה ב-2009 משיחות שש המדינות במחאה על הגינוי הבינלאומי שספגה לאחר ששיגרה טיל ארוך טווח. בחודש שעבר ביצעה המדינה הקומוניסטית המבודדת שני ניסויים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים לטווח בינוני שמסוגלים להגיע לשטח ארה"ב.

 

מזכיר המדינה רקס טילרסון אמר שוושינגטון רוצה בסופו של דבר לשבת לשיחות עם צפון קוריאה, אבל הוסיף שהוא חושב ששיחות לא יועילו אם פיונגיאנג תבוא אליהן עם כוונה לשמור על כלי הנשק הגרעיניים שלה.

 

השגרירה האמריקנית באו"ם ניקי היילי עם עמיתה הסיני ליו ג'יאיי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
השגרירה האמריקנית באו"ם ניקי היילי עם עמיתה הסיני ליו ג'יאיי(צילום: EPA)

צפון קוריאה הפסיקה את המשא ומתן בפורום שש המדינות ב-2009. קים ג'ונג און (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צפון קוריאה הפסיקה את המשא ומתן בפורום שש המדינות ב-2009. קים ג'ונג און(צילום: AFP)
ההצהרה שהגיעה מצדו של שר החוץ הסיני מהווה למעשה חזרה על ההצעה הסינית ל"הקפאה כפולה" – של פיתוח הנשק הגרעיני הצפון קוריאני ושל התרגילים הצבאיים המשותפים לארה"ב ולדרום קוריאה, האויבת הגדולה של צפון קוריאה, שעדיין נמצאת עמה במצב של מלחמה. לפי וואנג, מצב של "הקפאה כפולה" יהיה הדרך ההגיונית ביותר לצמצם את המתיחויות וליצור תנאים לשיחות משא ומתן חדשות.

 

טראמפ בשבוע שעבר: "מאוכזב עמוקות מסין"

רק בשבוע שעבר אמר נשיא ארה"ב טראמפ אמר כי הוא "מאוכזב עמוקות" מאופן התנהלותה של סין. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "המנהיגים הטיפשים שלנו בעבר אפשרו לסין להרוויח מאות מיליארדי דולרים, אך היא לא עשתה כלום עבורנו בעניין צפון קוריאה. לא ניתן לזה להמשיך, סין יכולה לפתור את הבעיה בקלות".

 

מועצת הביטחון של האו"ם הטילה אמש סנקציות חדשות על צפון קוריאה בעקבות שני הניסויים האחרונים שלה בטילים ארוכי טווח. הסנקציות נועדו להחריף את הלחץ הכלכלי על צפון קוריאה, כדי שהמדינה המבודדת תסכים לנהל משא ומתן על תוכנית הטילים שלה.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

"אסור לנו לעבוד על עצמנו ולחשוב שפתרנו את הבעיה. אנחנו אפילו לא קרובים, וצריכים פעולה נוספת. האיום הצפון קוריאני לא עזב אותנו, והופך במהרה למסוכן יותר", אמרה השגרירה האמריקנית ניקי היילי אחרי ההצבעה.

 

הסנקציות החדשות עשויות לקצץ בשליש את רווחי הייצוא השנתיים של פיונגיאנג, שמוערכים בשלושה מיליארד דולר. בהצעה שהגישה ארה"ב נאסר על צפון קוריאנים לייצא פחם, ברזל, עפרת, עפרת ברזל ופירות ים.

 

בנוסף חל איסור על מדינות להגדיל את כוח העבודה הצפון קוריאני שנמצא אצלן. כמו כן נאסר להקים מיזמים משותפים עם צפון קוריאה, ולבצע השקעות חדשות בפרויקטים שבהם מעורבת המדינה.

 

הסנקציות האחרונות הן תוצאה של משא ומתן בין ארה"ב לבין סין. הלילה שיבח טראמפ את החלטת מועצת הביטחון. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנשיא גם הביע את הערכתו כלפי סין ורוסיה בהעברת ההחלטה להטיל סנקציות נגד צפון קוריאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
שיגור טיל בליסטי צפון קוריאה
צילום: gettyimages
מומלצים