שתף קטע נבחר

נשיא רואנדה לנתניהו: "נקבל רק תהליך שעומד בדרישות הדין הבינלאומי"

על רקע ההכחשה של רואנדה כי חתמה עם ישראל על הסכם לקליטת מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה שיגורשו לשטחה, נפגשו ראש הממשלה ונשיא רואנדה פול קגאמה בדאבוס שבשווייץ. בתום הפגישה הודיעה לשכת רה"מ כי "נתניהו הסכים עם דברי הנשיא קגאמה"

 (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום לע
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (ד') עם נשיא רואנדה פול קגאמה במסגרת כינוס הפורום הכלכלי בדאבוס שבשווייץ. זאת לאחר שבימים האחרונים הכחישה רואנדה כי חתמה על הסכם עם ישראל לקליטת מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה שיגורשו לשטחה. במסגרת אישורו של התיקון לחוק למניעת הסתננות בכנסת בחודש שעבר, ישראל הודיעה על קיומו של הסכם כזה.

 

 

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו וקגאמה דנו בנושא מבקשי המקלט, וכי "נתניהו הסכים עם הנשיא קגאמה, שהדגיש כי יקבל רק תהליך שעומד בדרישות הדין הבינלאומי". עוד נמסר כי ראש הממשלה בירך את קגאמה לרגל כניסתו לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקני, וכי שני המנהיגים דנו במגוון נושאים, כולל הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לרואנדה.

 

בציוץ שפורסם שלשום בחשבון הטוויטר הרשמי של ממשלת רואנדה נכתב כי "בזמנים אלה של משבר הגירה עולמי, רואנדה מבקשת לחזור ולהדגיש את נחישותה לתרום, ככל האפשר, לסוגיית הגברים, נשים וילדים אשר מוצאים את עצמם בנתיב הגלות הבוגדני. עמדתה של רואנדה בנושא המהגרים, מכל מוצא שהוא, נוצרה ועוצבה כתוצאה מרגש של חמלה כלפי אחים ואחיות אפריקנים שנספים בלב ים הפתוח, נמכרים בשווקים כמו בקר או מגורשים מארצות שבהן חיפשו מקלט".

 

עוד נכתב: "רואנדה מוכנה לסייע בכל דרך שתוכל, מוגבלת ככל שתהיה, בקבלה מסבירת פנים של כל מי שיגיע לגבולותיה מרצון וללא כל כפייה וזקוק לבית. בהתייחס לשמועות שהתפרסמו לאחרונה בכלי התקשורת, ממשלת רואנדה מבקשת להודיע כי מעולם לא חתמה על שום הסכם סודי עם ישראל בנוגע ליישוב מחדש של מהגרים אפריקנים".

 

כבר לפני כשלושה שבועות אמר סגן שר החוץ של רואנדה, אוליבר נדוהונגיריה, בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי "רואנדה מעולם לא חתמה על הסכם כזה". שר החוץ של אוגנדה, הנרי אוקלו אוריים, הבהיר כי גם מדינתו לא חתומה על הסכם דומה עם ישראל, למרות הפרסומים בעניין.

"השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה". נתניהו ומקרון (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום לע
"השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה". נתניהו ומקרון(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נתניהו נפגש בדאבוס גם עם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ושוחח עמו על הסכם הגרעין עם איראן, המצב בסוריה והפלסטינים. נתניהו אמר למקרון כי "השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה".

 

לשכת ראש הממשלה מסרה כי השניים דיברו באריכות על הצורך לעמוד מול התוקפנות האזורית של איראן. נתניהו הביע את דעתו על כך ש"אי אפשר להשאיר את הסכם הגרעין כפי שהוא, משום שתוך כמה שנים ההסכם יביא להתגרענות איראן בארסנל פצצות גרעין". נתניהו הבהיר את מחויבתה של ישראל למנוע התגרענות, זו והוסיף כי "יש צורך לטפל בכשלי ההסכם".

סבב פגישות בדאבוס. נתניהו ומנהיגי העולם (צילום: EPA, רויטרס, עמוס בן גרשום/לע"מ) (צילום: EPA, רויטרס, עמוס בן גרשום/לע
סבב פגישות בדאבוס. נתניהו ומנהיגי העולם(צילום: EPA, רויטרס, עמוס בן גרשום/לע"מ)

מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה גם עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. ראש הממשלה ניצל את נוכחותו בכינוס כדי לשוחח גם עם ראשי מדינות אחרים בניסיון לשכנע לערוך שינויים בהסכם המעצמות עם איראן.

 

בתום הפגישה עם מרקל אמר ראש הממשלה: "הייתה פגישה חשובה, דיברנו כמובן על הסכם הגרעין עם איראן. אמרתי שלהערכתי האופציה היחידה הקיימת כרגע היא להכניס תיקונים אמיתיים ולא קוסמטיים שימנעו את ההתגרענות של איראן. אחרת, התגרענותה מובטחת על ידי ההסכם כפי שהוא".

 

אתמול בבוקר נפגש נתניהו גם עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ראש ממשלת בלגיה שארל מישל ונשיא שוויץ אלן ברסט. גם עמם הוא שוחח על הסכם הגרעין עם איראן וקרא לנצל את ההזדמנות שנוצרה בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ. ראש הממשלה ציין כי הוא לא יאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה ושישראל פועלת למנוע זאת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
נתניהו ונשיא רואנדה
צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
מומלצים