שתף קטע נבחר

ידע ולא דיווח בזמן אמת. העדות המלאה של דנינו בפרשת ריטמן נחשפת

"היא אמרה לך שלרוני אסור להתקדם כי הוא סוטה מין". כך אמר החוקר למפכ"ל לשעבר. מעדות דנינו המלאה במח"ש שנחשפת ב-ynet עולה כי לא ידע להסביר מדוע לא פנה בזמן אמת למח"ש: "מהימנותה לא מוטלת בספק". המפכ"ל אלשיך לבג"ץ: נזפתי בריטמן, הוא לא יקודם

 (צילום: צביקה טישלר, דנה קופל) (צילום: צביקה טישלר, דנה קופל)
(צילום: צביקה טישלר, דנה קופל)

עדותו המלאה של מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו במח"ש בפרשת רוני ריטמן נחשפת ומעלה לא מעט סימני שאלה על תפקודו כמפכ"ל - ועוד יותר על ניסיונו לחפות על כך בעדותו. מהעדות המלאה, שנחשפת היום (ד') ב-ynet, עולה כי אמר למתלוננת נגד מפקד להב 433 הפורש, הקצינה צ', להתלונן, אך לא פנה בעצמו למח"ש. השאלה שעולה: מדוע בזמן אמת לא מילא דנינו את תפקידו כמפכ"ל והעביר את המידע שברשותו למח"ש?

 

בתוך כך, היום המפכ"ל הנוכחי, רנ"צ רוני אלשיך, הודיע רשמית לבג"ץ כי ריטמן ננזף ולא יקודם במשטרה בתפקידו הבא. עוד הבהיר לריטמן כי "החלטת בית המשפט, לרבות נזיפה זו, יילקחו בחשבון בעת שקילת שיבוצו בכל תפקיד בעתיד".

 

ניצב ריטמן ננזף על רקע פרשת ההטרדה המינית של הקצינה צ'. על פי תלונתה של צ', ריטמן הטריד אותה מינית לפני כמה שנים בתום מסיבה של המשטרה, שלאחריה הלך אחריה למכוניתה בחניון. אחרי שתיק החקירה הפלילית נגדו נסגר בהוראת היועץ המשפטי לממשלה, פנתה צ' לבג"ץ והשופטים ביקשו מהמפכ"ל תשובות בנוגע לצעדים המשמעתיים שבכל זאת יינקטו נגד ריטמן.

 

סנגוריו של ריטמן שיגרו שלשום מכתב שבו הם טוענים כי עולה חשד שמח"ש והמפכ"ל לשעבר דנינו היו שותפים לקנוניה לפגוע בקציני משטרה באגף החקירות, לרבות בריטמן עצמו. את המכתב החמור, שנחשף ב-ynet, שלחו הסנגורים לראש היחידה לבירור תלונות נחקרים.

 

המכתב נוגע גם לחשיפת הקלטת ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet של שיחה בין דנינו לבין הקצינה צ' ולאחר מכן בפרסום בתוכנית עובדה, שלפיו בין דנינו לבין הקצינה היו קשרים מיוחדים. כזכור, חשפנו כי דנינו התקשר לקצינה צ' לפני שמינה את ריטמן למפקד להב 433 והודיע לה כי הוא ממנה את "ריטמן לתפקיד".

  

עדותו של דנינו, שנגבתה על ידי החוקרים דרור תא שמע ודובי שרצר במחלקה לחקירות שוטרים, נפתחה בהיכרות של דנינו והקצינה: "אני מכיר אותה מסביבות 2006", אמר. "אני מכיר אותה כקצינה מאוד מוכשרת, מקצועית כבר אז, עם הרבה מאוד ידע גם בתחום הפשיעה וגם בתחום המודיעין בכלל. מאז לאורך התפקידים השונים נעזרתי בה ובידע שלה בהרבה נושאים, בעיקר בתחומים שבהם עסקה. לאורך השנים היא זכתה להערכתי הרבָה בהרבה מאוד תיקים ופרשיות. היו לה הערכות מאוד טובות, והתייעצתי איתה ברמה הפורמלית וגם הלא-פורמלית במסגרת שיחות טלפון רבות וכן אחרות. הרעיון הכללי הוא שהיו שיחות".

 

חוקר: "ספר מה ידוע לך מידיעה אישית בקשר לחקירה שמנוהלת במח"ש באשר להטרדה המינית של צ' על ידי רוני ריטמן".

דנינו: "מהזיכרון כרגע אני זוכר שצ', מבלי להיכנס לתקופות, התלוננה על רוני בפניי, על ההתנהגות שלו, על הביטויים שלו והתבטאויות שלו. אני זוכר, מבלי לייחס זאת לתקופה ספציפית, שאמרתי לצ' שאם הדברים חמורים בעיניה, היא יכולה וצריכה להתלונן ולהעביר את זה הלאה. אני כן זוכר שהיו לצ' תלונות על רוני - מבלי להיכנס לזמנים".

 

כאמור, לא ברור מדוע דנינו לא ראה לנכון לדווח למח"ש בזמן אמת - הרי זו חובתו החוקית. שאלה נוספת שעולה היא מדוע במח"ש לא חקרו את דנינו על שלא דיווח להם, הלוא בעבר פוטרו קצינים מהמשטרה כי לא דיווחו על אירועים.

 

החוקרים המשיכו ללחוץ על דנינו בעניין אופי ההתבטאויות. "אני זוכר שהיא התלוננה בפניי על רוני, אני זוכר שזה בהקשר, מבלי יכולת לצטט במדויק שזה היה בהקשר של הטרדות. אני אשמח אם תרעננו את זיכרוני ואז אוכל לדייק יותר".

חוקר: "צ' טוענת בחקירתה שהיא פנתה אליך ואמרה לך שרוני הוא מטרידן".

דנינו: "אמרתי קודם לכן שהיא התלוננה. אני זוכר שהיא פנתה אליי כפי שהקראת והתלוננה שרוני פגע בה והטריד אותה על רקע מיני".

חוקר: "האם מסרה לך פרטים בעניין?"

דנינו: "אני לא זוכר בדיוק פרטים, אבל אני זוכר שאמרה שרוני מטריד אותה".

חוקר: "היא אומרת שאמרה לך שלרוני אסור להתקדם כי הוא סוטה מין".

דנינו: "אני זוכר שהיא מאוד לא רצתה שרוני יתקדם. אני בסוף עושה מה שנכון למשטרת ישראל ולעם ישראל. בסוף אי אפשר לפגוע באנשים כי מישהו לא רוצה להתלונן במח"ש. אני באמת עכשיו נזכר בדברים, אני זוכר שבמהלך השיחות עלה הנושא של אם אכן האירועים הם כאלו חמורים, אז מח"ש הם הכתובת, ואם לא אז לא ניתן להחזיק במקל בשתי קצוותיו. אני לא יכול לפגוע באנשים על רקע מידע שלא נבדק על ידי הגורמים המוסמכים ולא התלוננו בעניינו. צריך להבין שבחלק מהנהלים שעשינו עם מח"ש - שבמסגרת מידע שלא נבדק, גם מח"ש לא יכולים לעשות עימו כלום. ברמה העקרונית, על פי הנוהל, אם מידע מגיע למח"ש ומכל סיבה שהיא הוא מנוע מלבדוק אותו, בדרך כלל לא יפגעו בקידומו של שוטר".

חוקר: "צ' אמרה לך שההטרדה המינית הייתה כשריטמן היה מפקדהּ?"

דנינו: "זה נכון".

נזף בריטמן. המפכ"ל אלשיך (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
נזף בריטמן. המפכ"ל אלשיך(צילום: אוהד צויגנברג)

בנוסף על זה עולה תהייה אחרת: מדוע צ' לא סיפרה לדנינו על המקרה של משיכת היד המדוברת ועל ניסיון הנשיקה של ריטמן, אם קרו, שבגינם כאמור נפתחה אחר כך חקירת מח"ש? לו הייתה מדווחת לו, זה היה מחייב אותו לעצור את המינוי. האם צ' באמת הסתפקה באמירה כללית שריטמן מטריד סדרתי?

 

חוקר: "היא אמרה לך שרוני לא יכול להתקדם כי הוא סוטה מין. מה זכור לך?"

דנינו: "את המילים המדויקות אני בוודאי לא יכול לזכור היום, אבל אני כן זוכר את העניין כי הוא עלה. צ' לא אהבה את העניין שרוני מועמד לקידום. הסיטוציה שהיינו בה לאחר חקירתו של מנשה ארביב ועזיבתו את להב 433 הציבה בפנינו בעיה לא פשוטה, כאשר יחידת העילית הרגישה ביותר הייתה ללא מפקד. היינו חייבים למנות".

 

בשלב הזה השמיעו לדנינו שיחה מהטלפון הנייד של צ', שלפי הפרסומים ניהלה קשר מיוחד עם דנינו. "אני זוכר שבאמת התקשרתי אליה גם בשל הידידות שלנו והערכתי אליה וגם כי ידעתי שהיא לא רצתה ולא אהבה את הקידום הזה. אני רוצה לומר על צ', שלאורך שמונה השנים שאני מכיר אותה, אני מעריך אותה. היא קצינה מוכשרת וראויה שמבחינתי המהימנות שלה לא מוטלת בספק".

 

עדות זו מוכיחה שצ' אכן סיפרה לדנינו את שהתרחש בזמן אמת - ושלא פחדה מריטמן; הרי היא פנתה למפכ"ל המשטרה כדי לטרפד את המינוי שלו. השאלה שנשאלת היא למה לא התלוננה כבר אז במח"ש אלא רק עם פתיחת ה"קצין בודק" שהוקם על ידי המשטרה.

"גאים שהקצינה צ' תמשיך לעמוד איתן נוכח כל ההתקפות הפרועות". עו"ד חי בר אל ()
"גאים שהקצינה צ' תמשיך לעמוד איתן נוכח כל ההתקפות הפרועות". עו"ד חי בר אל

עו"ד חי בר אל מסר בתגובה: "ביזיון החלטת בג"ץ כפי שמשתקף, שוב, במעשיהם החמורים של המפכ"ל אלשיך וניצב ריטמן, צריך להדאיג את כל מי ששלטון החוק והדמוקרטיה יקרים לליבו. יש רק דבר אחד חמור יותר מביצוע מעשים של תקיפה והטרדה מינית כפי שביצע ניצב ריטמן, והוא לבצע מעשים אלו, לא לבקש סליחה מהקורבן, לסרב לקבל את הדין, להכפיש את הקורבן ולמרר את חייה - כפי שעושים בצוותא רנ"צ אלשיך וניצב ריטמן.

 

"אנו גאים שבזכותנו ניתנה החלטה היסטורית בבג"ץ והקצינה צ' תמשיך לעמוד איתן נוכח כל ההתקפות הפרועות ומשולחות הרסן הללו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר, דנה קופל
דנינו וריטמן
צילום: צביקה טישלר, דנה קופל
מומלצים