שתף קטע נבחר

סדר עולמי חדש: השפעות פרישת טראמפ מההסכם

בין אירופה לארה"ב נפערה תהום, ובמוסקבה צוהלים בחדרי חדרים. השמרנים באיראן חוגגים ושורפים דגלים, אבל רוחאני עדיין לא מוותר על ההסכם. ואיך תגיב צפון קוריאה לעזיבת נשיא ארה"ב את ההסכם שעליו חתם קודמו?

 

 

האיראנים אינם ממהרים לחדש את העשרת האורניום, גם המעצמות האירופיות הודיעו כי אין הן אינן נוטשות לעת עתה את הסכם הגרעין - אבל ההכרזה הדרמטית של נשיא ארצות הברית אמש על פרישה מההסכם מובילה למעשה לא רק למזרח תיכון חדש, אלא אולי אפילו עולם חדש. כתבה מקיפה ב-CNN מנתחת את התמורות אצל כל אחת מהשחקניות המרכזיות, לאחר הצהרת טראמפ.

 

צרפת, גרמניה ובריטניה

הם באו, הם ראו והם נכשלו. עמנואל מקרון, אנגלה מרקל ובוריס ג'ונסון הגיעו כולם לאחרונה לוושינגטון ונפגשו עם טראמפ, אבל אף לא אחד מהם הצליח לשנות את דעתו של הנשיא האמריקני. הפעם האחרונה שהנתק בין אירופה לארצות הברית היה כה חריף הייתה ערב הפלישה לעיראק ב-2003, ואפילו אז בריטניה הצטרפה למלחמה שהוביל ג'ורג' בוש הבן.

 

 

טרם ברור אם צרפת, גרמניה ובריטניה יישארו בסופו של דבר בהסכם הגרעין, אבל בכל מקרה כבר ברור שביניהן לבין טראמפ פעורה תהום. חוסר אמון האירופי כלפי הממשל האמריקני לא נוגע רק לעניין איראני, אלא גם לנושאי התחממות כדור הארץ, המכסים שמתכוון טראמפ להטיל על פלדה ואלומיניום ובכלל - למדיניות האמריקנית הבלתי צפויה.

   

מדינות אירופה ינסו להגן על האינטרסיים העסקיים שלהם באיראן, אל מול מה שהן מגדירות כהשפעה לא הוגנת של סנקציות אמריקניות על הרפובליקה האיסלאמית. איטליה וצרפת תמכו בסחר ובהשקעות באיראן בשנה האחרונה, אבל הסנקציות - שצפויות לשוב - ייאלצו לדרוש ממדינות רבות להפחית את יבוא הנפט האיראני, בין היתר, או להסתכן בעונשים.

אנגלה מרקל תרזה מיי עמנואל מקרון (צילום: EPA , רויטרס)
מרקל, מיי ומקרון. ניסו - ולא הצליחו(צילום: EPA , רויטרס)

לא במפתיע, השיחה הראשונה של נשיא איראן חסן רוחאני למעצמה במערב הייתה לנשיא צרפת מקרון, שפעל ללא לאות לשמור על הסכם הגרעין. מקרון הבטיח לנשיא האיראני שפריז עדיין שואפת להשאיר את הסכם הגרעין "בחיים" ולחץ על טהרן לעשות את הדרוש לכך - ורוחאני הבהיר מנגד כי לאירופה יש "הזדמנות מוגבלת" לשמר את ההסכם.

 

רוסיה וסין

בחדרי חדרים, במוסקבה ככל הנראה עולצים לאחר הכרזת טראמפ. כל פעם שחל פיצול בין אירופה וארצות הברית זהו ניצחון למדיניות החוץ הרוסית. מוסקבה צפויה לצייר את ארצות הברית כשחקנית שלא ניתן לסמוך עליה בזמן שהמדיניות האסרטיבית שלה במזרח התיכון - מטורקיה, דרך סוריה ועד לוב - יכולה להסתייע בנטישה אמריקנית מהאזור. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצעד צבאי חמישה במאי מוסקבה (צילום: EPA)
פוטין ונתניהו צופים במצעד הצבאי(צילום: EPA)

סין מעוניינת שהסכם הגרעין ישרוד, אבל גם היא רואה צד חיובי בהחלטה האמריקנית. הסינים כבר משקיעים לא מעט בענפי האנרגיה והבנייה של איראן. אם מתחרות אירופיות כמו "טוטאל" ו"סימנס" ייאלצו לנטוש את עסקיהן באיראן עקב הסנקציות האמריקניות, הסינים רק ירוויחו. בייג'ינג רואה גם את איראן כחלק חשוב בפרויקט שלה לניסיון להשפעה סינית על המערב.

 

איראן

הנשיא חסן רוחאני היה זה ש"מכר" את הסכם הגרעין לאיראנים, על בסיס התקווה שהמדינה תהיה שוב פתוחה לעולם ושהשקעות יזרמו עליה. הוא שכנע את המנהיג הרוחני העליון, אייתוללה עלי חמינאי, לאשר את הסכם הגרעין - על אף ההסתייגויות שלו - והצליח להתגבר בכך על התנגדות משמרות המהמפכה. אבל עבור איראנים רבים, התוצאות היו מאכזבות. המטבע האיראני ריאל צנח, והאבטלה זינקה.

שריפת דגל ארה
שמרנים שורפים דגלי ארה"ב בפרלמנט(צילום: AP)

כעת מאזן הכוחות באיראן השתנה. השמרנים חגגו את הפרישה בשריפת דגלי ארצות הברית וישראל, ובשריפת הסכם הגרעין, באומרם כי לעולם אין לסמוך על האמריקנים. חמינאי פנה היום באתר האינטרנט שלו לנשיא ארצות הברית ואמר: "טראמפ, עשית טעות". הוא טען כי "הנאום הכיל יותר מ-10 שקרים", המשיך בהשמצות ואמר על טראמפ: "האיש הזה ייקבר, ואת גופתו יאכלו נחשים ונמלים, ואילו הרפובליקה האיסלאמית תמשיך לעמוד".

 

כעת השאלה הגדולה היא אם איראן תישאר בהסכם. רוחאני לא ממהר לעזוב את ההסכם שאליו דחף, אבל עלי אכבר וליאטי, יועצו הבכיר של חמינאי, אמר לפני ההחלטה כי "אם ארצות הברית תפרוש, אנחנו לא נישאר". תבוסה של המתונים באיראן עשויה להשפיע דרמטית על המזרח התיכון כולו.

 

ישראל

כבר בנאומו ציין טראמפ את המידע שהגיע מ"ארכיון הגרעין האיראני" שחשף נתניהו בשבוע שעבר, כהוכחה נוספת לשקרים האיראניים - ובדף מידע שפרסם הבית הלבן לאחר הפרישה אף צוין כי אחד התנאים שעל הרפובליקה האיסלאמית להסכים להם הוא הפסקת האיומים בהשמדת ישראל.

בנימין נתניהו פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה (צילום: AP)
נתניהו במוסקבה(צילום: AP)

באופן לא מפתיע, ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מעודד מאוד מההחלטה שלמעשה יישרה קו עם העמדה שאותה הוביל במשך שנים. "עם ישראל כולו צריך להעריך את החלטת טראמפ", אמר נתניהו בתגובה שפרסם מיד בתום נאום טראמפ. "זו החלטה נבונה ואמיצה".

 

כמעט במקביל לנאום, דווח על תקיפת רקטות איראניות בסוריה ליד דמשק, תקיפה שיוחסה לישראל. בביקורו במוסקבה היום שוחח נתניהו עם פוטין על הסכנה האיראנית והבהיר: "עמדתי בהרחבה על הזכות והחובה שלנו לנקוט בכל הצעדים כדי להגן על עצמנו מהתוקפנות הזו". הפרישה מהסכם הגרעין, הוסיף נתניהו, לא הייתה מוקד השיחה. 

 

סעודיה

יריבתה הגדולה של איראן במזרח התיכון הצהירה על תמיכה בפרישת טראפ מהסכם הגרעין. לדברי ריאד, איראן ניצלה את ההכנסות הכספיות מהסכם הגרעין לטובת הגברת תוקפנותה. אבל החשיבות המרכזית היא מה יעשו הסעודים, אם בטהרן יחליטו לפרוש מהסכם הגרעין ולחדש את העשרת האורניום.

שר החוץ הסעודי. מאיים במרוץ לפצצה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שר החוץ הסעודי. מאיים במרוץ לפצצה(צילום: רויטרס)

במקרה כזה, אמר שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר, גם סעודיה תפתח נשק גרעיני. "אנחנו נעשה כל מה שיידרש כדי להגן על האזרחים שלנו. אמרנו בצורה מאוד ברורה שאם לאיראן תהיה יכולת גרעינית אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי להשיג יכולת דומה", הבהיר בריאיון ל-CNN.

 

צפון קוריאה

בניגוד לסעודיה וישראל - ואפילו למדינות אירופה - צפון קוריאה רחוקה אלפי ק"מ מאיראן. אבל לפרישת טראמפ יש חשיבות גדולה גם מבחינתה של המדינה המבודדת בעולם, שרק לאחרונה החלו בינה לבין ארצות הברית שיחות ישירות - לקראת פסגה בין טראמפ לרודן קים ג'ונג און.

שלושה אמריקנים שבויים צפון קוריאה שחררה דיווח טלוויזיה טראמפ (צילום: Tony Kim family via AP)
האמריקנים ששוחררו מצפון קוריאה(צילום: Tony Kim family via AP)
 

בנאומו הזכיר טראמפ בקצרה את התחממות היחסים עם פיונגיאנג, והודיע כי שלח את מזכיר המדינה החדש שלו מייק פומפיאו לביקור בזק במדינה. היום פומפיאו כבר עלה למטוס עם שלושת האמריקנים שהיו כלואים במדינה. עם זאת, טרם ברור כיצד החלטת טראמפ לעזוב את ההסכם עם איראן תשפיע על המדינה המזרח-אסיאתית, שבניגוד לטהרן כבר השיגה ככל הנראה נשק גרעיני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
טראמפ לאחר ההכרזה
צילום: AP
מומלצים