שתף קטע נבחר

סערת המהגרים: "שר הפנים של גרמניה יתפטר"

שר הפנים הגרמני הודיע בישיבה של הנהגת מפלגתו כי יתפטר מתפקידו בעקבות הסכסוך עם הקנצלרית בנוגע למדיניות ההגירה. לאחר ששוחח עם גורמים במפלגה הוא הסכים לדחות את החלטתו הסופית בעניין עד לאחר הפגישה עם נציגי מפלגתה של מרקל

משבר המהגרים באירופה: שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר אישר הלילה (ב') את הדיווחים שלפיהם הוא הודיע להנהגת מפלגתו על החלטתו להתפטר מתפקידיו בעקבות הסכסוך עם הקנצלרית אנגלה מרקל בנוגע למדיניות ההגירה. עם זאת הוא הוסיף כי לא מדובר בהחלטה סופית וייתכן שהיא תשתנה.

הורסט זיהופר שר הפנים גרמניה מאיים על ממשלת אנגלה מרקל (צילום: AP)
זיהופר ומרקל. "יתפטר מתפקידו בעקבות מדיניות ההגירה"(צילום: AP)

בתום פגישת הנהגת מפלגת האיחוד הנוצרי-סוציאלי שנערכה במינכן אמר זיהופר לעיתונאים: "יהיו לנו היום שיחות נוספות בברלין עם המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בתקווה שנצליח להגיע להסכם. אחרי זה, נראה כבר מה יהיה".

 

הפגישה של הנהגת מפלגת האיחוד הנוצרי-סוציאלי בנוגע להצעת מרקל לשינויים במדיניות ההגירה נמשכה כשמונה שעות עד שהודיע היו"ר זיהופר על החלטתו לפרוש מתפקידו כשר הפנים ויו"ר המפלגה בעקבות מדיניות ההגירה של מרקל. לפי גורמים במפלגה, זיהופר אמר לחבריו כי הדיונים עם מרקל היו חסרי תועלת וכי הצעדים שהציגה הקנצלרית לא משיגים את המטרות שהמפלגה הציבה.

שר הפנים הגרמני אחרי פגישת הנהגת מפלגתו (צילום: רויטרס)
זיהופר אחרי פגישת הנהגת המפלגה. "יהיו שיחות נוספות עם מפלגתה של מרקל"(צילום: רויטרס)

שר הפנים הגרמני אחרי פגישת הנהגת מפלגתו (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

לאחר ששוחח עם קבוצה קטנה של חברי הנהגת המפלגה שיבקשו להניא אותו מההתפטרות, אמר זיהופר שהוא מוכן להיפגש שוב עם נציגי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית לפני שיקבל את החלטתו הסופית בנושא.

 

ההתפטרות, אם אכן תקרה, מגבירה את אי-הוודאות לגבי המשך הקואליציה שמרקל הצליחה להקים אחרי חודשים ארוכים של משא ומתן. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהקואליציה השברירה נשענת על מפלגתו של זיהופר - שהינה מפלגה-אחות של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל במדינת המחוז בוואריה, ובין שתי המפלגות יש ברית בת 70 שנה.

 

לפני כשלושה שבועות הודיע זיהופר כי יורה למשטרת הגבולות שלא לאפשר עוד את כניסתם לגרמניה של מהגרים נטולי מסמכים בתוקף או מהגרים שנרשמו כבר כמבקשי מקלט במדינות אירופיות אחרות - ולמעשה להפנות אותם במקום זאת בחזרה למדינות אירופה שמהן הגיעו. ברגע האמת, הוא נתן למרקל ארכה של שבועיים כדי להגיע להסכמי הגירה בילטרליים חדשים עם מדינות אחרות באירופה.

אנגלה מרקל (צילום: AFP)
מרקל בפסגת ראשי האיחוד(צילום: AFP)
 

 אנגלה מרקל (צילום: AP)
מרקל. 14 מדינות הסכימו לקלוט מהגרים שהגיעו לגרמניה(צילום: AP)

הדיווחים על כוונתו של שר הפנים להתפטר מפתיעים מכיוון שנראה היה כי מרקל הצליחה לעמוד ביעדים שהוצבו לה. בסוף השבוע היא הודיעה לבנות בריתה בקואליציה כי 14 מדינות באיחוד האירופי הסכימו לבקשתה לקבל מבקשי מקלט שהגיעו לגרמניה ממדינה אירופית אחרת, שבה לא הגישו בקשת מקלט. 

 

בין המדינות שהודיעו שהן מוכנות לחתום על המסמך נמצאות גם הונגריה, פולין וצ'כיה – שידועות בהתנגדותן לשאת בנטל מבקשי המקלט ביבשת. המדינות הנוספות ברשימה: בלגיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, ליטא, לטביה, לוקסמבורג, הולנד, פורטוגל ושבדיה. אוסטריה, שכנתה של גרמניה שבה הקים הקנצלר סבסטיאן קורץ ממשלה עם הימין הקיצוני, לא מופיעה ברשימה.

 

בפסגה בבריסל הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי לשאת בנטל הפליטים על בסיס התנדבותי, ולהקים מרכזי קליטה למהגרים בשטח האיחוד האירופי. לפי המסמך של מרקל ההסכמים הבילטרליים יהפכו את הליך הגירוש של מבקשי מקלט שבקשתם נדחתה ליעילים הרבה יותר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, EPA
זיהופר ומרקל
צילום: רויטרס, EPA
מומלצים