שתף קטע נבחר

דרום קוריאה שונאת את הפליטים התימנים

550 מבקשי מקלט מתימן מעוררים שנאה חסרת תקדים בדרום קוריאה ההומוגנית, שבה רק 4% מהתושבים הם זרים. מפגינים קוראים לגרש את התימנים: "הממשלה השתגעה, הם מוסלמים שיאנסו את הבנות שלנו"

כמה מאות מבקשי מקלט תימנים מעוררים גל חסר תקדים של שנאת זרים בדרום קוריאה ההומוגנית. השנאה למהגרים, שמתחזקת באירופה ויש שטוענים שסייעה לדונלד טראמפ להיבחר לנשיא ארה"ב, הגיעה כעת גם למדינה שבמזרח.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

כדי להבין עד כמה חריגה התגובה בדרום קוריאה לבואם של המהגרים, כדאי להיזכר במה שהתחולל בשנים האחרונות במערב. לגרמניה, למשל, הגיעו יותר ממיליון מהגרים ופליטים כשזו פתחה את גבולותיה למבקשי מקלט ב-2015. משבר המהגרים גרם למחלוקות עזות בתוך גרמניה עצמה ובינה לבין חברותיה באיחוד האירופי. בארה"ב, היעד המועדף על מהגרים, נכלאים מדי חודש אלפי מסתננים שחוצים את הגבול ממקסיקו, והנשיא טראמפ הבטיח לבנות חומה בגבול כדי למנוע מהם להיכנס.

מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
מבקשי מקלט תימנים במלון באי ג'ג'ו בדרום קוריאה(צילום: AFP)

מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
בהתחשב בעובדה שרק כ-550 תימנים ברחו בחודשים האחרונים מהמלחמה בארצם והגיעו לדרום קוריאה, התגובה של הקוריאנים נראית חסרת פרופורציות. "האם הממשלה השתגעה? מדובר במוסלמים שיאנסו את הבנות שלנו!", כתב אחד הגולשים ב-Naver, פורטל האינטרנט המוביל במדינה.

 

מאות הפגינו בחודש שעבר בסיאול ודרשו מדרום קוריאה "לגרש מתחזים לפליטים". כמעט 700 אלף דרום קוריאנים חתמו על עצומה באתר האינטרנט של לשכת הנשיאות, וקראו להחמיר את חוק קליטת הפליטים בדרום קוריאה – שנחשב גם כך לאחד מהנוקשים בעולם. "לאירופה יש אולי מטען היסטורי עם המדינות שהיו פעם מושבות שלה, אבל לדרום קוריאה אין מחויבות מוסרית כזאת", נכתב בעצומה.

הפגנה נגד מבקשי מקלט מתימן בדרום קוריאה (צילום: AFP)
"פליטים מזויפים". מפגינים נגד התימנים בדרום קוריאה(צילום: AFP)
  

הדרום קוריאנים אינם רגילים לפגוש בארצם פליטים – או זרים בכלל. רק כ-4% מהאוכלוסייה הם זרים, רובם מסין ומדרום-מזרח אסיה.

 

האפליה נגד הזרים בדרום קוריאה מתפשטת. רבים לועגים להם בתחבורה הציבורית ואומרים שהם "מלוכלכים" או "מסריחים", ויש אף מי שמסרבים להכניס אותם למסעדות יוקרה או למרחצאות ציבוריים. לפי סקר שערכה הממשלה ב-2015, 32% מהדרום קוריאנים אינם רוצים שכנים זרים – וזהו שיעור גבוה בהרבה מאשר בארה"ב ובסין, 14% ו-12.2% בהתאמה.

הפגנה נגד מבקשי מקלט מתימן בדרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מבקשי המקלט התימנים הראשונים שהגיעו לדרום קוריאה ניצלו את הפטור מצורך באשרת כניסה באי התיירותי ג'ג'ו. המטרה של ג'ג'ו הייתה שהפטור מוויזה יגביר את התיירות לאי, אבל בעקבות המהומה שקמה נגד הזרים החליטו בג'ג'ו לדרוש מתימנים שירצו להגיע לאי להציג אשרת כניסה מתאימה. לפי סקר שנערך לאחרונה, כמחצית מהדרום קוריאנים מתנגדים לקליטת מבקשי מקלט תימנים. 39% מסכימים לקלוט אותם ו-12% השיבו "לא יודע".

 

פארק סאו-יאנג, סטודנטית בת 20 מהעיר דייג'ון, מתנגדת לקליטת הפליטים התימנים. "שמעתי שתימן רעה מאוד ביחס לנשים. אני מפחדת שהאי יהפוך למסוכן הרבה יותר וששיעור הפשיעה יעלה". סטודנטית נוספת, האן אוי-מי, אומרת: "למה הם צריכים לעשות את כל הדרך לקוריאה כשיש להם הרבה מדינות שכנות?".

 

כ-40 ממבקשי המקלט התימנים גרים במלון בג'ג'ו סיטי. הם ישנים בקבוצות של ארבעה בחדר כדי לחסוך כסף, ומבשלים אוכל תימני מסורתי במרתף של מתנ"ס מקומי. מוחמד סאלח דוהאיש לעומתם מצא מקלט אצל משפחה מקומית עם רעייתו ובנם התינוק.

 

בעבר עבד מוחמד בשדה התעופה הבינלאומי בצנעא. הוא נמלט מתימן אחרי שהמורדים החות'ים – שנלחמים בקואליציה שמובילה סעודיה – הפציצו את בסיס חיל האוויר הסמוך לשדה. "מסביבי היו גופות, פצצות, יריות וקרבות", הוא נזכר.

מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
מוחמד מציג את הוויזה שלו לדרום קוריאה(צילום: AFP)
מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מוחמד שילם למתווך 600 דולר תמורת ויזה לעומאן. הוא המשיך למלזיה, ושם היה עובד בלתי חוקי במשך שלוש שנים. פעם עוד קיווה מוחמד להגר לארה"ב, שם יש לו קרובי משפחה, אבל כשטראמפ נבחר לנשיא הוא ויתר על החלום – והחליט לנסוע לדרום קוריאה.

 

את מה שמוחמד ידע על דרום קוריאה הוא למד מסדרות הטלוויזיה הקוריאניות, הזוכות לפופולריות רבה באסיה. "אנחנו רוצים שהממשלה הקוריאנית והעם קוריאני יקבלו אותנו ויתייחסו אלינו כאנשים שצריכים עזרה", הוא אומר. תימנים רבים אחרים המשתכנים כעת בג'ג'ו חיו קודם לכן כמו מוחמד כמה שנים במלזיה, ועובדה זו מעלה את השאלה מדוע הם לא הגישו כבר שם בקשה לקבלת מקלט.

מבקשי מקלט מ תימן במלון ב ג'ג'ו דרום קוריאה (צילום: AFP)
המצב בבית: תמונה של פיצוץ בצנעא(צילום: AFP)
 

מיליונים ברחו מחצי האי קוריאה במהלך השלטון הקולוניאליסטי האכזרי של יפן בין 1910 ל-1945, ובמהלך מלחמת קוריאה בין 1950 ל-1953. בעיתון הקוריאני "קיונגיאנג", המזוהה עם השמאל, אומרים שהיחס שיקבלו מוחמד וחבריו התימנים יהיה מבחן חשוב לדרום קוריאה בנושא זכויות האדם.

 

"כל האירועים הטרגיים בהיסטוריה המודרנית שלנו גרמו להמוני אנשים לעזוב את המדינה בניגוד לרצונם, והם היו תלויים בטוב ליבם של אנשים במדינות אחרות", נכתב בעיתון. "לחבק את הפליטים האלה זו ההזדמנות שלנו להחזיר את החוב שאנחנו חייבים לקהילה הבינלאומית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מוחמד מציג את הוויזה שלו לדרום קוריאה
צילום: AFP
מומלצים