שתף קטע נבחר

ההתנקשות בשידור חי: חשש ממבצע נוסח ארדואן

נשיא ונצואלה, שניצל מחיסול באמצעות רחפנים, מבטיח את "העונש הכבד ביותר" לאחראים: "לא תהיה מחילה". החשש: השליט שהופך לדיקטטור ייצא למבצע דיכוי נגד מתנגדיו כמו בטורקיה. התובע הכללי: "זו מלחמת אזרחים". מדורו: "העקבות מובילות לפלורידה. טראמפ, עזור לי להילחם בטרור"

שעות אחרי מה שנראה כניסיון נועז אך חובבני להתנקש בנשיא ונצואלה ניקולס מדורו חוששים היום (א') פרשנים ופעילי אופוזיציה כי הנשיא האוטוריטרי, שעוד לפני ניסיון ההתנקשות שלט ביד רמה בארצו וריכז בידיו עוד ועוד סמכויות, ינצל את האירוע כדי לצאת למבצע דיכוי קשה נגד יריביו – בנוסח זה שניהל נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אחרי ניסיון ההפיכה הכושל נגדו בקיץ 2016.

 

עוד סיפורים מרתקים בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ניסיון התנקשות בנשיא ונצואלה ניקולס מדורו במהלך נאום ()
מדורו נואם, אשתו מביטה לשמיים ומזהה התרחשות חריגה

ניסיון ההתנקשות אירע בלילה האחרון, בסביבות השעה 01:40 שעון ישראל: מדורו נשא נאום בטקס צבאי שהועבר בשידור ישיר בטלוויזיה, ולפתע נשמעו בשידור רעשים לא ברורים. מדורו, רעייתו סיליה פלורס ובכירי צבא שעמדו בסמוך אליהם נראו מביטים למרומים, והבמאי מיהר לעבור לצלם את רחבת המסדרים, שבה ניצבו מאות חיילים. לפתע נראו המוני החיילים נסים על נפשם – והשידור נקטע. זמן קצר אחר כך אמר שר ההסברה חורחה רודריגס כי מה שאירע הוא ניסיון להתנקש במדורו באמצעות רחפנים עמוסים חומרי נפץ. הוא מסר כי מדורו לא נפגע, וכי שבעה חיילי המשמר הלאומי נפצעו.

 

כשלוש שעות אחר כך נשא מדורו נאום לאומה וטען אף הוא כי היה זה ניסיון להתנקש בו. הוא טען כי מאחורי הניסיון עומדים "אנשי ימין קיצוני" שקיבלו סיוע מקולומביה ונשיאה היוצא, חואן מנואל סנטוס, ומארה"ב ובפרט מפלורידה, שם יש קהילה גדולה של מהגרים מוונצואלה. "רחפן התקרב אליי, אבל היה שם מגן של אהבה", אמר מדורו. "אני בטוח שאחיה עוד שנים רבות. האלימות נגד השלטון תמשיך להיכשל". בנאומו הבטיח מדורו לדכא ביד קשה את יריביו ולהביא את האחראים לדין, וקרא לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לעזור לו להילחם ב"ארגוני הטרור". לפי פרסומים, רק בשנה שעברה הציע טראמפ בעצמו למנהיגי אמריקה הלטינית לפעול צבאית נגד שלטון מדורו.

ניסיון התנקשות בנשיא ונצואלה ניקולס מדורו ()
המונים חיילים בורחים מרחבת הטקס בעקבות הפיצוצים

"אני בסדר, אני חי, ואחרי ההתקפה הזו אני נחוש יותר מאי פעם ללכת בדרך המהפכה", אמר מדורו בנאומו אחרי ניסיון ההתנקשות-לכאורה. "צדק! העונש הכבד ביותר! לא תהיה מחילה!".

 

ארגון לא מוכר בשם "התנועה הלאומית של חיילים בטי-שירט" נטל אחריות לניסיון ההתנקשות, אך מידת מהימנותו אינה ברורה. בסדרת ציוצים בטוויטר טען הארגון כי שלח את הרחפנים – אך צלפים יירטו אותם. התובע הכללי של ונצואלה טארק וויליאם סאב אמר כי היה זה ניסיון לפגוע לא רק במדורו, אלא בכל הפיקוד הצבאי הבכיר שהיה על הבמה: "אנחנו בעיצומו של גל של מלחמת אזרחים בוונצואלה", אמר.

 

תיאוריית בלוני הגז

ובכל זאת, יש מי שנזהרים מהקביעה שאכן מדובר בניסיון התנקשות. בניגוד לדברי מדורו ושר ההסברה שלו, בדקות שאחרי הפיצוץ טענו כבאים מקומיים כי הפיצוצים שנשמעו הם פיצוצים של בלוני גז באחד הבניינים הסמוכים. בתמונות שהגיעו אחר כך מהאזור אכן נראה עשן מיתמר מבניין סמוך, ובתמונות שהופצו מאוחר עוד יותר נראתה כניסת בית מפויחת.

 

יש גם מי שטוענים כי מדובר בניסיון חיסול שבוים לבקשת מדורו עצמו, ניסיון שמטרתו להקל על מדורו לצאת אחר כך למבצע דיכוי קשה נגד מתנגדיו, אך רוב הפרשנים מתקשים להאמין בכך. לדבריהם, הבהלה שאחזה בנכבדים שניצבו על הבמה היא רגע מביך שעלול לפגוע בתדמיתו של מדורו, ולא סביר להניח שהוא היה כורה לעצמו בור שכזה.

ניסיון התנקשות בנשיא ניקולס מדורו (צילום: AP)
מאבטחי הנשיא מדורו נחלצים להגן עליו ועל רעייתו(צילום: AP)

ניסיון התנקשות בנשיא ניקולס מדורו (צילום: AP)
(צילום: AP)

מדורו, נזכיר, נבחר לכהונה נוספת כנשיא ונצואלה במאי השנה במערכת בחירות מפוקפקת למדי. היא לוותה בחרמות מצד האופוזיציה ובטענות לאי סדרים, וארגוני אופוזיציה טענו כי היא הייתה לא יותר מאשר פארסה שנועדה לאפשר למדורו להמשיך בתפקידו ללא התחשבות ברצון העם. מדינות רבות בעולם סירבו להכיר בתוצאות הבחירות. בעקבות הניצחון יוכל מדורו בן ה-55 לכהן בתפקיד עד שנת 2025.

 

את הניצחון במאי השיג מדורו למרות הכאוס השורר בארצו: כלכלת ונצואלה, מדינה עשירה בנפט, קרסה כמעט לחלוטין בעקבות צניחת מחירי הנפט ב-2014, והיא סובלת כדבר שבשגרה ממחסור בתרופות, במזון ובמוצרי צריכה בסיסיים אחרים. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי השנה יגיע שיעור האינפלציה בה למיליון אחוזים. מדורו התמודד בשנות כהונתו גם עם תסיסה פוליטית וביטחונית, ואשתקד נהרגו בעימותים בין כוחות הביטחון למתנגדיו 125 בני אדם. בתקופת מדורו חלה עלייה בשיעורי העוני והפשיעה, הוחרפו הסנקציות הבינלאומיות על ונצואלה, ומיליוני תושבים ברחו ממנה כפליטים למדינות השכנות, בהן קולומביה.

 

בנעליים של צ'אבס

מדורו היה בעברו נהג אוטובוס, מנהיג איגוד עובדים ושר החוץ. אף שהוא צפוי להשלים לפחות 12 שנות כהונה כנשיא, הוא מתקשה לזכות בתדמית סמכותית כמו זו שהייתה אמורה להיות לו מתוקף הכתרתו ליורש של הוגו צ'אבס. צ'אבס הנהיג את ונצואלה מ-1999 עד 2013, ולפני שמת הכתיר בעצמו את מדורו ליורשו כדי שזה ימשיך ליישם את האידיאולוגיה השמאלנית הפופוליסטית שלו. "לפני חמש שנים הייתי טירון", אמר לאחרונה מדורו, "אבל עכשיו יש לי ניסיון בקרב, התמודדתי עם האוליגרכיה והאימפריאליזם. הגעתי, אני חזר מאי פעם".

ניסיון התנקשות בנשיא ניקולס מדורו (צילום: רויטרס, Manuel Berbin)
עשן בקראקס. רחפני נפץ או בלוני גז?(צילום: רויטרס, Manuel Berbin)

מבקרי מדורו מאשימים אותו בניהול כושל לחלוטין של הכלכלה ובהתנהגות כדיקטטור של ממש. בשנה שעברה, כדי להצר את כוחה של האופוזיציה ולהדק את אחיזתו שלו בשלטון, הקים מדורו "אסיפת בוחרים" המורכבת מנאמניו – ונהנית מסמכות גדולה יותר משל "האסיפה הלאומית", הפרלמנט שנשלט על-ידי האופוזיציה. מדורו מצדו טוען כי הוא נשיא דמוקרטי המתמודד עם מלחמה כלכלית שמנהל נגדו הימין הפוליטי בתמיכת ארה"ב.

 

אנדרס קניסלס, מומחה לתקשורת פוליטית, סבור כי מדורו אינו חלש כפי שמנסים להציגו: "ממעיטים בערכו – לא רק האופוזיציה אלא גם נאמניו של הוגו צ'אבס, אבל הוא הפיק תועלת מטעויות שעשו אחרים והצליח לנטרל גם את יריביו בתוך התנועה הסוציאליסטית שאליה הוא משתייך". לדברי קניסלס, מדורו "עבר מטמורפוזה, והבחירות האלה הן שיא התהליך הזה".

ניסיון התנקשות בנשיא ניקולס מדורו (צילום: AFP)
פיח בבית באזור הפיצוצים(צילום: AFP)

למדורו אין כריזמה כמו של צ'אבס, ובניסיון לנכס לעצמו משהו מקסמו של הנשיא המנוח הוא דואג ממש כמותו להופיע זמן רב מדי יום בטלוויזיה הממלכתית, להשתמש בשפה הפונה להמונים ולהשמיע הצהרות אנטי-אימפריאליסטיות. עם זאת, בהדרגה החל מדורו ליצור לעצמו דמות עצמאית משלו. הוא מציג את עצמו כ"נשיא ממעמד הפועלים", צוחק על האנגלית שלו, רוקד סלסה – ושומר על נוכחות מתמדת ברשתות החברתיות. 

 

סימן לניסיון של מדורו לשנות את תדמיתו היה סיסמת הבחירות שלו: "כולם עם מדורו, נאמנות ועתיד". במערכת הבחירות שלפני כן, ב-2013, הסיסמה הייתה שונה לחלוטין: "צ'אבס לנצח, מדורו נשיא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים