שתף קטע נבחר

מה ליברמן לא מספר על חאן אל-אחמר

שר הביטחון, שהיגר לכאן שנים אחרי ששבט הג'האלין גורש לראשונה מתל ערד, רוצה לעשות לו את זה שוב. מתוך דאגה לתושבים. כן, בטח

 

הפגנה ב חאן אל אחמר (צילום: EPA)
הפגנת תושבי חאן אל-אחמר(צילום: EPA)

בית המשפט העליון מעולם לא היה אביר זכויות אדם בשטחי הגדה המערבית שכבשה ישראל ב-1967, בניגוד לטענה שעולה מעת לעת בשיח הציבורי והפוליטי. הוא לא התערב בהחלטותיהם של ממשלת ישראל, הצבא ופקידי המינהל האזרחי בעניינים היומיומיים של הפלסטינים, בצווי הריסה נגד בתיהם, ובהחלטות להפקיע את אדמותיהם ולהקים התנחלויות יהודיות. את רוב פסקי הדין בעתירותיהם של פלסטינים סיים בית המשפט בדחייה כי לא מצא עילה להתערב.

 

 

בפסק הדין האחרון שלו בעניין הכפר חאן אל-אחמר, מ-5 בספטמבר, דחה בית המשפט את העתירה בטענה של סופיות הדיון וקבע שלא ניתן לפתוח את פסק הדין שניתן במאי על ידי הרכב בראשות השופט המתנחל נועם סולברג, אף שהנושא של העתירה - דחיית תוכנית מפורטת שהגישו תושבי הכפר להסדרת הבנייה על ידי לשכת התכנון של המינהל האזרחי - מעולם לא נדון בבית המשפט.

 

הוא גם התעלם ולא דן כלל בטענת האפליה בעניין הבנייה הבלתי חוקית בהתנחלות כפר אדומים הסמוכה. שם הוקמו מאות מבנים ללא היתר בנייה וללא תוכנית מאושרת. כנגד חלק מהמבנים הוצאו צווי הריסה על ידי המינהל האזרחי אבל הם מעולם לא בוצעו וגם לא יבוצעו בעתיד. רק נגד בנייה "בלתי חוקית" של פלסטינים מיועדים סעיפי חוקי התכנון הדנים בהריסה.

 

למעשה מערכת התכנון שישראל יצרה בגדה המערבית נועדה מראש לשרת את האינטרסים של פרויקט הקמת ההתנחלויות בלבד, על חשבון ותוך התעלמות מצורכיהם של הפלסטינים.

 

הממשלה מתעקשת להרוס את חאן אל-אחמר ומתכננת לגרש את תושביו, אף שמדובר באדמות פרטיות הרשומות בספרי הטאבו על שם פלסטינים תושבי כפר ענאתא, שהסכימו והרשו לבדואים תושבי החאן להישאר במקום. אם מדינת ישראל תממש את תוכניתה, זה יהיה גירושם השני של בני שבט אבו דאהוק ג'האלין. הראשון בוצע על ידי ישראל ב-1953 מאדמותיהם בתל ערד.

 

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהיגר לישראל שנים רבות אחרי שגורשו בני הג'האלין מתל ערד ואחרי שבנו את הצריפים והמאהלים שלהם בחאן אל-אחמר, פרסם לפני יומיים מאמר דעה באנגלית בעיתון "ג'רוזלם פוסט", עמוס בטעיות והטעיות. הוא טוען שהממשלה החליטה לממש פסק דין של בית המשפט לפנות את תושבי חאן אל-אחמר למקום אחר. אך בפועל בית המשפט לא נתן כל הוראה אלא קבע שהוא לא מתערב בהחלטת הממשלה, שרשאית להרוס או לא להרוס את הכפר.

 

ליברמן טוען שהצריפים של הבדואים נבנו באופן בלתי חוקי בצמוד לכביש ראשי, דבר המסכן את תושבי הכפר ובעיקר את תלמידי בית הספר. אבל התושבים הגישו תוכנית מפורטת המציעה להרחיק את הבתים מאות מטרים. אם ליברמן היה דואג לביטחונם ובריאותם הוא לא היה מתעקש לגרש אותם למזבלה או לחילופין לאתר סמוך למתקן טיהור שפכים.

 

ליברמן טוען שבית המשפט העליון עצמאי בהחלטותיו וכי הוא קיבל דירוג גבוה בנושא מגורמים בינלאומיים מכובדים. אבל בית המשפט העליון הוא חלק בלתי נפרד מהמדינה, שרואה בפלסטינים נתינים נעדרי זכויות פוליטיות, לאומיות ואף אזרחיות. בית המשפט העליון הוא חלק משלטון הכיבוש. עצמאותו מוטלת בספק לאור התערבותה הגסה של הממשלה במינויים של השופטים - חלקם בהתאם לדעותיהם הפוליטיות - וכיום יש לפחות שני שופטים המתגוררים בשטחים הכבושים, ונוספים עם דעות ימניות מובהקות.

 

ליברמן דוחה את הביקורת הבינלאומית על החלטת העליון ועל הכוונה להרוס את חאן אל-אחמר וטוען כי זה עניין פנימי של ישראל. כנראה שכח שמדובר בשטח כבוש, עובדה המוכרת על ידי כל אומות העולם, כולל ארה"ב. ככזה, חלים בשטח זה כללי המשפט הבינלאומי, כולל אמנת ז'נבה הרביעית, האוסרת על גירוש תושבים מקומיים או יישוב אזרחי המדינה הכובשת בשטח הכבוש.

 

בהתאם לאותם כללים, אין לבית המשפט הישראלי כל סמכות על התושבים הפלסטינים ועל השטחים הכבושים. בתי המשפט הפלסטיניים המקומיים הם הם בעלי הסמכות לדון בענייניהם, לרבות בנוגע לקרקעותיהם.

 

אלא שמדינת ישראל החליטה להתעלם מכללי המשפט הבינלאומי ומעצם קיומם של בתי המשפט הפלסטיניים. בית המשפט העליון הישראלי אף נתן גושפנקא לסמכותו של בית המשפט המחוזי בירושלים לדון בענייני המקרקעין בשטחי הגדה המערבית, ומחק בכך את תפקידו וסמכויותיו הטבעיות של בית המשפט הפלסטיני. כל זה על מנת להקל על ישראל להשתלט על המשאב היקר בשטחים הכבושים – הקרקע - על מנת להקים ולהרחיב את ההתנחלויות.

 

ליברמן דוחה את הדרישה של הקהילה הבינלאומית להימנע מהריסת חאן אל-אחמר ואומר שזה לא יקרה במשמרת שלו. אך כוונתו האמיתית היא למשמרת של איש אחר: דונלד טראמפ. ליברמן סבור שכדאי למהר ו"לנקות" את השטח מפלסטינים כל עוד נמשכת המשמרת של טראמפ, הזדמנות שלא תחזור בעתיד.

 

אבל גם בזאת ליברמן טועה. גם אם ייהרס חאן אל-אחמר, הבדואים הפלסטינים לא יתאדו. הם יישארו במקומם. אלא אם יוצע להם לחזור לאדמותיהם שבתל ערד.

 

  • עו"ד תאופיק ג'בארין מייצג את קהילת חאן אל-אחמר

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יחיא אלאחלאם
עו"ד תאופיק ג'בארין
צילום: יחיא אלאחלאם
מומלצים