שתף קטע נבחר

שיטפון בנגב: בן 4 טבע למוות

המערכת הגשומה צפויה להתחזק רק אל תוך הערב, אך כבר דווח על נזקים: עצים קרסו בקיבוץ מנרה, והברד ניקב חורים בגג סככה בנהריה. בלילה צפויים גשמים חזקים ברחבי הארץ, שיטפונות, סופות רעמים ורוחות של 100 קמ"ש. ילד בן ארבע טבע למוות בשיטפון בדרום. המערכת תסתיים מחר ובשבת צפוי להיות בהיר

 

 

המערכת הגשומה שאמורה הייתה להתחיל בשעות הבוקר (יום ה') התעכבה בדרכה לישראל, והחזית צפויה להגיע לחופים רק אחר הצהריים. בינתיים התחילו לרדת גשמים וברד בגליל המערבי, נרשמו שיטפונות ספורים בנגב וגם תושבי ירושלים זכו למעט גשם, אולם עיקר המערכת – ממטרים כבדים, סופות רעמים, רוחות במהירות של עד 100 קמ"ש והצפות לאורך מישור החוף – תגיע רק לקראת הערב ובלילה. באיגוד ערים כינרת החליטו לסגור את רצועות החוף חלוקים, כורסי ולבנון בשל הרוחות העזות, הצפויות להגיע עד ל-85 קמ"ש באזור הכינרת. ויש כבר קורבן ראשון לסערה: ילד בן ארבע שטבע למוות בשיטפון ליד כסייפה בדרום.

 

בצפון כבר דווח על נזקים בעקבות מזג האוויר: גיא גיבלי מנהריה סיפר כי הברד פער חורים בגג סככה שבה עבד. "הכדורים היו ענקיים ושברו את הפלסטיק בלי בעיה", סיפר. באזור החוף בגליל המערבי ירדו כדורי ברד גדולים שגרמו נזק במטעי האבוקדו. ברד כבד ירד גם בחרמון והטמפרטורה באתר ירדה ל-9 מעלות. על פי נתוני חברת מטאו-טק, בראש הנקרה ירדו 15 מ"מ, במשגב עם 10 מ"מ, בעמק החולה 8 מ"מ ובתחנה של רשות המים במושב לימן נרשמו 22 מ"מ תוך פחות מחצי שעה. 

גשם בצוק מנרה (צילום: עומרי מועלם)
קריסת עץ במנרה כתוצאה מהרוחות החזקות(צילום: עומרי מועלם)

גשם בצוק מנרה (צילום: עומרי מועלם)
(צילום: עומרי מועלם)

גשם בצוק מנרה (צילום: עומרי מועלם)
(צילום: עומרי מועלם)

במקביל לברד נשבו רוחות עזות שגרמו לנפילת עצים, בין השאר בקיבוץ מנרה בגליל העליון ובטבריה.

למרות עוצמת הרוחות, הגשמים והברד, המערכת בשלב זה נושאת אופי מקומי, ולא הגיעה לכל האזורים. בעוד הסערה השתוללה בנהריה, בעכו עדיין היה יבש ושמשי. זמן קצר אחרי הברד, שוב הפציעה השמש גם בנהריה. בשעות הקרובות אמורים הגשמים להתרחב ולהתחזק, עד לשיא המערכת בלילה.

 

הרוחות החזקות הגיעו גם לירושלים, שם נפל עץ ברחוב חזקיהו המלך, חסם את הכביש וגרם נזק קל לרכב. עובדי עירייה הגיעו לפנות את העץ.

 

עץ קרס בשכונת קטמון בירושלים ()
עץ קרס בשכונת קטמון בירושלים

הר החרמון (צילום: אתר החרמון)
ברד כבד ירד באתר החרמון(צילום: אתר החרמון)

מזג האוויר גרם לשיטפון בנחל בין ערד לכסייפה, שבו טבע למוות פעוט בן ארבע. בני המשפחה סיפרו כי הבחינו שהילד נעדר לאחר שלא חזר הביתה, החלו בחיפושים אחריו ומצאו אותו במים. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים סורוקה תוך כדי פעולות החייאה, אך מבית החולים נמסר מאוחר יותר כי הילד הגיע ללא רוח חיים ומותו נקבע.

 

המשטרה הודיעה כי "כביש 90 מכיוון מצוקי דרגות לכיוון דרום נסגר לתנועה בשני הכיוונים בשל זרימת נחלים העלולה לסכן את משתמשי הדרך. אנו ממליצים להתעדכן אודות המצב בצירים טרם היציאה לדרך".

 

פעוט טבע סמוך לכסיפה  ()
מקום טביעת הילד ליד כסייפה

זרימה ב נחל ערוגות שיטפון שיטפונות ב דרום נגב סופה מזג אוויר גשם  (צילום: יובל לוי,  יחל
זרימה חזקה בנחל ערוגות (צילום: יובל לוי, יחל"צ עין גדי)

 

חזאי מטאו-טק צחי וקסמן אמר בריאיון לאולפן ynet: "זה עדיין לא הגשם שחשבנו שירד. יש עיכוב במערכת. מטאורולוגיה זה ניסיון לנבא. זה יקרה לתוך הערב. נחווה שינוי באמת חד במזג האוויר וצפוי להיות לילה חורפי, גשום עם רוחות חזקות. יהיה יותר קר אבל לא קור של החורף. עוד לא צריך סוודרים. מחר נקום לבוקר הרבה יותר צונן, הכול יהיה רטוב וספוג במים".

 

- כדאי להסתגר בבית בערב?

"כן. זה צפוי להיות ערב - ובמיוחד לילה - גשום ורועם".

 


 

 

 

 

 

 

ברד בראש הנקרה (צילום: גדי שבתאי)
ברד בראש הנקרה(צילום: גדי שבתאי)
 

נזק נזקים ברד גשם ב נהריה סופה מזג אוויר (צילום: גיא טק מרין)
(צילום: גיא טק מרין)

בצהריים התחיל בדרום גשם בעין גדי ובערבה. אבל מעט נחל ציחור שהציף את כביש 40 לא דווח על שיטפון משמעותי. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר שזיהום אוויר גבוה יירשם החל משעות הצהריים באזור הנגב עד מפרץ אילת עקב סופת אבק שמגיעה ממצרים. המשרד ממליץ לאוכלוסייה רגישה להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ עד לירידת הגשמים. ביתר אזורי הארץ ישרור זיהום אוויר גבוה.

 

הטמפרטורות החזויות היום והלילה: קריית שמונה 16-24, קצרין 14-21, צפת 13-20, טבריה 13-20, טבריה 18-27, נצרת 15-23, חיפה 19-25, תל אביב 19-26, ירושלים 14-24, אשקלון 19-26, עין גדי 24-32, באר שבע 16-28, ערד 15-26, מצפה רמון 14-24, אילת 21-29.

 

מחר (יום שישי) יהיה מעונן חלקית וקריר. בבוקר יירד גשם מקומי וקיים חשש לשיטפונות בנחלי הנגב וים המלח. ינשבו רוחות ערות שייחלשו בהדרגה, והטמפרטורות יהיו נמוכות מהממוצע לתקופה. בים התיכון צפויים גלים בגובה 4-2 מטרים.

 

ביום שבת יהיה בהיר ותחול עלייה קלה בטמפרטורות. ביום ראשון יהיה בהיר עם עלייה קלה נוספת בטמפרטורות - שיהיו רגילות לעונה.

נזקים בעקבות ברד שירד בנהריה (צילום: גיא טק מרין)
נזקים בעקבות הברד בנהריה(צילום: גיא טק מרין)

גשם בעמק החולה (צילום: ענת זיסוביץ')
גשם בעמק החולה(צילום: ענת זיסוביץ')

גשם בעמק החולה (צילום: ענת זיסוביץ')
(צילום: ענת זיסוביץ')

ציפורים בכפר חיטים (צילום: חנה רביב )
ציפורים נודדות בכפר חיטים(צילום: חנה רביב )


נחל פארן (צילום: יורם חמו, רשות הטבע והגנים)
נחל פארן(צילום: יורם חמו, רשות הטבע והגנים)

  

כביש 90 (צילום: אילנה קוריאל )
כביש 90 בדרום נסגר לתנועה בשל זרימה בנחלים(צילום: אילנה קוריאל )

כביש 90 (צילום: אילנה קוריאל )
(צילום: אילנה קוריאל )

 

גם במשטרה פרסמו אתמול אזהרה עקב הסופה וקראו לציבור הנהגים להימנע מנסיעה על כביש 90 באזור הערבה. מדובר במקטע הדרומי של הכביש, מאזור ים המלח לכיוון אילת. "כל מי שבכוונתו להגיע לאזור הערבה או לכיוון אילת, מומלץ לתכנן נסיעתו בדרכים חלופיות, כביש 40 לדוגמה, לאור היתכנות לחסימת כביש 90 באזור הדרומי, בעקבות הצפות ושיטפונות הצפויים בנחלים", נמסר ממשטרה.

 

בחברת החשמל הודיעו מראש כי עקב השינוי הדרסטי בתנאי מזג האוויר, ולמרות מאמצי ההכנה מראש, עדיין ייתכנו שיבושים באספקת החשמל עם תחילת הסערה. "האבק שהצטבר על רשת הולכת החשמל בעקבות ימי הקיץ החמים ואחרי תקופת היובש החריגה של השבועות האחרונים עלולים לגרום להפרעות באספקת החשמל מיד עם הגשם הראשון. חברת החשמל נערכה במהלך החודשים האחרונים לשינויים הצפויים במזג האוויר, החברה ביצעה עבודות חיזוק ותחזוקה, שטיפת קווים, וכן עבודות נרחבות של גיזום וכריתה. יחד עם זאת בחברה מבקשים להדגיש כי 'אין אפס תקלות בחשמל'".

 

רשות הטבע והגנים הודיעה היום כי "לאחר שנתקבל רצף בדיקות תקינות ולאחר בחינה מדוקדקת של הנתונים, משרד הבריאות החליט להמליץ לרשות הטבע והגנים לפתוח את נחלי משושים ויהודיה לרחצה". כזכור, בחודש אוגוסט האחרון נסגרו לרחצה כמה נחלים בצפון ובגולן מחשש למחלת העכברת.


פורסם לראשונה 25/10/2018 14:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השיטפון ליד כסייפה שגרם למות הילד
מומלצים