שתף קטע נבחר

בלעדיה: הילדים שנותרו אחרי לכתה של רונה רמון

טל, יפתח ונועה איבדו את אמם רונה לאחר אובדן האב אילן והאח אסף. הבן יפתח נשא דברים לפני כמה חודשים בהנחת אבן פינה למכינה "בית אסף": "אחיי ואני חונכנו לשאוף להגשמת חלומותינו על בסיס האמונה שכל אחד צריך למצוא את ייעודו בעצמו". בנה המוזיקאי טל אמר בעבר: "לא יכולתי לבקש אמא יותר מגניבה"

הם חוו כצעירים שתי טרגדיות גדולות - מותו של אביהם האסטרונאוט אילן רמון שנהרג באסון התרסקות המעבורת קולומביה ב-2003 ומותו של אחיהם אסף שנהרג בהתרסקות מטוס F-16 ב-2009. מאתמול, כששלושתם בשנות ה-20 לחייהם, הם נותרו גם ללא האם רונה שליוותה ותמכה בהם כל העת. 

רונה רמון והילדים: מימין יפתח טל רונה ונועה בטקס הדלקת המשואות (באדיבות קרן רמון  )
רונה רמון והילדים. מימין: יפתח, טל, רונה ונועה בטקס הדלקת המשואות(באדיבות קרן רמון )
 

טל רמון (28), בנם השני של אילן ורונה, אח לאסף הבכור וליפתח ונועה הצעירים ממנו, הוא מוזיקאי שהוציא לפני שנתיים את האלבום הראשון שלו "דמות".

  

במשך שנים ניסה טל להימנע מהחשיפה הבלתי נמנעת ומהשאלות על ההתמודדות עם האובדן הגדול של אביו אילן ואחיו אסף, והשתדל לתת למוזיקה לדבר במקומו. "אני רוצה שיקשיבו, בין אם מכירים את הסיפור שלי או לא. אני מי שאני ואין מבחינתי ניתוק בין הדברים. את זה הבנתי כבר בשלבים הראשונים", סיפר בעבר טל בריאיון ל"ידיעות אחרונות". "אני לא חושב על מה אנשים חושבים או איך הם מנתחים טקסטים וכוונה. השירים שכתבתי יכולים לגעת באנשים וליצור חיבור מכל מיני כיוונים ופרספקטיבות. לכל אחד מהשירים יש משמעויות רבות". 

 

 

 

רונה רמון ואסף רמון (צילום: EPA)
רונה רמון ובנה אסף בטקס האשכבה לאילן רמון שנהרג באסון התרסקות המעבורת(צילום: EPA)
 

טל סיפר שאמא שלו, רונה, תמכה ופירגנה לאורך הקריירה המוזיקלית שלו: "היא מגיעה לכל הופעה שהיא רק יכולה. היא שרה יחד איתי ושומעת את האלבום בזמנה החופשי. לא יכולתי לבקש אמא יותר מגניבה". טל גם השתתף לפני מספר שנים בערב יום הזיכרון בטקס "שרים בכיכר", ושר את "יש לי סיכוי" של אביתר בנאי. "באופן אישי, עבורי זו הייתה מחווה מאוד גדולה ומרגשת, מלאת תקווה וכוח, להעביר מתוך העצב מסר שיש חיים אחרי האובדן".

  

יפתח (24), הילד השלישי במשפחת רמון, מתגורר ברמת גן. על אף שלא שירת כטייס, אמו הסכימה לאפשר לו - למרות הטרגדיות המשפחתיות - לשרת ביחידה קרבית. "היום כבר יש שינוי בצבא. את חותמת במידה שאת רוצה להטיל איזשהו וטו, אם את לא מסכימה עם הדרך שהילד בחר. זה הרבה יותר נוח לי. יפתח החליט שהוא הולך ליחידה קרבית", סיפרה בעבר רמון בריאיון ל"7 ימים".

אילן רמון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אילן רמון(צילום: רויטרס)

אסף רמון התרסקות מטוס (צילום: חיים הורנשטיין )
אסף רמון(צילום: חיים הורנשטיין )

לפני שלושה חודשים הקריא יפתח דברים בטקס הנחת אבן פינה למכינה "בית אסף" במצפה אילן: "חונכנו אחיי ואני לשאוף להגשמת חלומותינו על בסיס האמונה שכל אחד צריך למצוא את ייעודו בעצמו. המונח 'בית אסף' נולד בימים קשים מאוד של שבעה - השבעה של אסף. מיד כשראיתי את תושבי מצפה אילן מגיעים ידעתי מיד כי זה המקום בו נבנה את בית אסף. אנו הופכים חזון למציאות יחד עם שותפינו היישוב מצפה אילן והמכינה הקדם צבאית 'אחד משלנו' . היום אנו מתחילים את העלייה לקרקע של 'בית אסף', בית חם לנערים צעירים בתחילת דרכם העצמאית". "בית אסף" יהיה מבנה קבע כחלק מהמכינה הקדם צבאית "אחד משלנו" - מכינה הפונה לנוער מהפריפריה החברתית.

 

נועה רמון (23) היא בתם הצעירה של אילן ורונה. היא נמנעת מהופעות וראיונות בתקשורת.

רונה רמון (צילום: גבריאל בהרליה)
רונה רמון(צילום: גבריאל בהרליה)

רונה רמון נולדה בקריית אונו ב-1964, ושירתה כחובשת ביחידת הצנחנים בצה"ל. כשהייתה בת 22 היא נישאה לאילן. עם הולדת בנם השני עברה המשפחה בעקבות אילן לבסיס רמת דוד. בהמשך עברה המשפחה לבסיס חצור ולאחר מכן ליישוב רעות. בשנת 1998 עברה המשפחה ליוסטון, שם התאמן בעלה לקראת המשימה בחלל.

 

ב-1 בפברואר 2003 נספה אילן רמון באסון מעבורת החלל "קולומביה", שהתרסקה עם שובה לכדור הארץ ממשימה בחלל. אחרי האסון היא חזרה עם ילדיה ארצה לשכונת רמת חן, לבית שבו החלה את חייה המשותפים עם אילן. בספטמבר 2009 פקד את רונה אסון נוסף, כשבנה הבכור אסף נהרג בתאונת אימונים כשהטיס מטוס F-16. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בנהלל, שם גם נטמן אביו.

 

רמון תיעלה את הטרגדיה המשפחתית שלה לתרומה יוצאת דופן לחברה הישראלית באמצעות שורה של עיסוקים חברתיים. היא הקימה את "קרן רמון", ששואפת להקנות לדור הישראלי הצעיר "מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך", ופעלה במשך שנים לקידומם של בני נוער וילדים בכל רחבי הארץ.

 

רמון, שחקרה את נושא ההתמודדות עם האובדן, קיימה במשך שנים הרצאות, סדנאות וטיפולים פרטניים, תוך שהיא חושפת את סיפורה האישי שמהווה דוגמה והשראה לרבים. ביום העצמאות 2016 הייתה רונה רמון בין מדליקי המשואות.

 

ארונה של רונה רמון יוצב מחר במרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו. הקהל הרחב יוכל לחלוק לה כבוד אחרון בין השעות 13:00-09:00. טקס האשכבה יתקיים לאחר מכן, בשעה 16:00 בהשתתפות משפחה וחברים בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות קרן רמון
רונה רמון וילדיה
באדיבות קרן רמון
מומלצים