שתף קטע נבחר

להציל את הים: הנשיא נאם ממעמקי האוקיינוס

במכנסיים קצרים וטי שירט: בצל החשש של מדינות איים ששינויי האקלים יטביעו אותן, נאם נשיא איי סיישל לראשונה אי פעם בשידור חי מעומק הים

נשיא אי סיישל דני פור נשא הבוקר (יום א') את הנאום הראשון אי פעם שנישא בשידור חי ממעמקי האוקיינוס, וניצל אותו כדי לקרוא לעולם לפעול ביתר שאת כדי להגן על "הלב הכחול הפועם של הפלנטה שלנו".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

נשיא איי סיישל נואם מעומק ה אוקיינוס (צילום: AP)
דני פור נואם מעומק הים, הבוקר(צילום: AP)

פור נשא את הנאום כשברקע חששן של מדינות איים רבות שההתחממות הגלובלית תגרום לטביעתן ותכחיד אותן לחלוטין. גם לאיי סיישל עצמה נשקפת סכנה.

 

כדי לשאת את הנאום הצטרף הנשיא פור למשלחת בריטית החוקרת את מעמקי האוקיינוס ההודי. האוקיינוסים מכסים יותר משני שלישים משטח כדור הארץ, אולם רוב שטחם טרם מוּפָּה. בנאומו אמר פור שלבני האדם יש מפות טובות יותר של מאדים מאשר של קרקעית האוקיינוס.

נשיא איי סיישל נואם מעומק ה אוקיינוס (צילום: AP)
"זה היה כל כך כל כך מגניב". הנשיא פור(צילום: AP)

את הנאום נשא פור מתוך כלי שצלל לעומק של 121 מטר ונעצר בקרקעית הים מול האיים החיצוניים של המדינה האפריקנית. פור לבש מכנסיים קצרים וחולצה קצרה שעליה הדפס של דגל איי סיישל, והצהיר: "הבעיה הזו גדולה יותר מכולנו, ואנחנו לא יכולים לחכות לדורות הבאים כדי שיפתרו אותה. התירוצים שבעזרתם אנחנו מסבירים מדוע לא לפעול הולכים ואוזלים לנו, וגם הזמן הולך ואוזל".

 

"מהעומק הזה אני יכול לראות את הטבע המדהים שזקוק להגנה שלנו, ואת ההשלכות של פגיעה במערכת האקולוגית הזו שקיימת כבר אלף שנה", אמר פור בנאומו. "במרוצת השנים יצרנו אנחנו את הבעיות האלה. אנחנו יכולים לפתור אותן".

האי המלאכותי ועליו כפר נופש חדש ()
איי סיישל. סכנה קיומית

אחרי הנאום אמר הנשיא פור לסוכנות הידיעות AP: "זאת הייתה חוויה כל כך כל כך מגניבה". לדבריו היא עשתה אותו נחוש מאי פעם לדבר אל העולם על הצורך להגן על הסביבה הימית. "אנחנו פשוט צריכים לעשות את מה שצריך לעשות. המדענים אמרו את דברם".

 

ובאיים המלדיביים: ישיבת ממשלה מתחת למים

 

בעשור האחרון הגבירו מדינות איים קטנות את המאמצים שלהן לשכנע יחד את העולם לנקוט פעולה כדי לעצור את ההתחממות הגלובלית ולמנוע את עליית מפלס מי הים המאיימת עליהן. מדינות כאלה הן למשל איי מרשל, המורכבת מ-1,156 איים ומתכננת כעת להגביה את חלקם, וכן האיים המלדיביים, קיריבאטי וטובאלו. שחיקת קרקע, מוות של שוניות אלמוגים והתרבותם של אירועי מזג אוויר קיצוניים מאיימים על קיומן.

החוף בלה דיג המכונה
הקרקע נשחקת, השוניות מתות. איי סיישל

רק מעט ידוע על המתחולל בעומק של יותר מ-30 מטר בתוך האוקיינוס, העומק המרבי שאליו יכול להגיע בדרך כלל צולל סקובה. המשלחת שאליה הצטרף פור פועלת בעומק של 500 מטר, והמדענים המשתייכים אליה הם הראשונים לחקור את האזורים שבהם הם מבקרים כעת, אזורים שיש בהם מגוון עשיר של יצורים חיים. אלה מקומות שבהם אור השמש חלש ושבהם האזורים העמוקים ביותר של האוקיינוס מתחילים.

 

נכון להיום, רק 5% משטח האוקיינוסים בעולם מוגדרים שטח מוגן, ומדינות העולם סיכמו להגדיל את השטח הזה ל-10% עד 2020. אלא שמומחים ופעילים למען איכות הסביבה טוענים שבין 30% ל-50% משטח האוקיינוסים מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינות צריכים לזכות למעמד של שטח מוגן כדי להבטיח את קיומם של צמחים ובעלי חיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
הנשיא פור נואם מהמעמקים
צילום: AP
מומלצים