שתף קטע נבחר

תקופת ההמתנה: השלכות הבחירות על מערכת הביטחון

רכש ענק מארה"ב יידחה שוב, התוכנית הרב-שנתית תחל באיחור, שירות הבנים לא יקוצר ונציבות קבילות החיילים תתפקד בלי בוס קבוע: שורת פעולות של צה"ל תתעכב בגלל הבחירות ב-17 בספטמבר. עם זאת, מבצע בעזה במערכת בחירות הוכיח: אפשר לנהל מערכה צבאית כשראש הממשלה מסובך בפלילים

ההכרזה על הליכה לבחירות חדשות תגרור אחריה קיפאון בעבודת הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני. המשמעות: השלכות מיידיות על בניין הכוח של צה"ל. כמו כן, החלטות לטווח ארוך יידחו בכמה חודשים בשל הפגיעה במערכת השלטונית.

 

קיצוץ בבריאות, חשש לשביתה בבתי הספר: מחיר הבחירות הנוספות

 

הצבא כבר החל בהיערכויות לגיבוש תוכנית רב-שנתית חדשה, שהייתה אמורה להגיע לפתחו של הקבינט החדש בקיץ או לכל המאוחר בסתיו. התוכנית הרב-שנתית "גדעון", שצפויה להסתיים בעוד כשנה, אפשרה לצה"ל ליהנות בשנים האחרונות מיציבות.

 

 

התוכנית יצרה מהלכים גדולים ורפורמות מרחיקות לכת כמו סגירת חטיבות מילואים מיותרות וטייסות ישנות, קיצוצים של אלפי אנשי קבע, הקמת יחידות חדשות ושורת מהפכות במערכים הטכנולוגיים והמודיעיניים.

 

מעל לכול אפשרה התוכנית לצבא היבשה להתאמן יותר, להתייעל כספית ולהתכונן תחת מעטה של שקט תעשייתי למלחמה הבאה עם תקציב קבוע וקשיח, מבלי להיגרר למאבק השנתי מול משרד האוצר.

מסוקי יסעור (צילום: לוקהיד מרטין)
רכישת המסוקים תמתין (ארכיון)(צילום: לוקהיד מרטין)

ספק אפוא אם רב-אלוף אביב כוכבי, שהגיע לתפקיד הרמטכ"ל עמוס בתוכניות לחיזוק קטלניות הצבא, תכנן לפתוח כך את שנתו הראשונה בתפקיד. לנוכח העובדה שראש הממשלה הוא גם שר הביטחון, שנמצא במלחמת הישרדות פוליטית ומשפטית, לא משתפרת הזיקה הבריאה והנקייה בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. דוגמה לכך ניתן היה לראות במערכת הבחירות האחרונה, שבמהלכה הרבה נתניהו להצטלם עם חיילים כחלק מהקמפיין הפוליטי שלו, חרף הביקורות והאיסורים.

 

מלבד העיכוב ביישום התוכנית הרב-שנתית הבאה, גם הסכם הסיוע הגדול מארה"ב שהיה אמור להתחיל "לרוץ" השנה יצטרך להמתין: חוזי רכש בעלות של מיליארדי שקלים טרם נחתמו בשל הבחירות האחרונות ומינויו של כוכבי.

טקס סיום קורס פו
הרמטכ"ל כוכבי. הגיע עם תוכניות לחיזוק קטלניות הצבא(צילום: מוטי קמחי)

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חיילים (צילום: קובי גדעון, לע
רה"מ נתניהו עם חיילי צה"ל לפני הבחירות האחרונות(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מגמות וכוונות ישנן, אך אלה לא ייצאו לפועל ללא קבינט מתפקד. ברשימת ההחלטות המעוכבות גם רכישת מסוקי סער חדשים במקום המסוקים בני ה-50, קביעת זהות טייסת הקרב החדשה השלישית, כמויות סוגי החימושים האוויריים הכבדים וכן שורה של אמצעי לחימה חדשים תוצרת ארה"ב גם לצבא הירוק.

 

עוד שתי החלטות משמעותיות צפויות להיכנס להקפאה: קיצור השירות לחיילים בחודשיים נוספים ומינוי נציב קבילות חיילים חדש. אלוף במיל' יצחק בריק, שהוכיח אשתקד כמה תפקידו קריטי כשומר סף וגורם ביקורתי ועצמאי על צה"ל, לא נמצא שם כבר מינואר האחרון.

 

לפי שעה  מתנהלת הנציבות עם ממלא מקום, וזה עשוי להימשך כך עוד שנה לפחות אם יוכרז על בחירות חדשות.

 

עם זאת, הבחירות שייערכו ב-17 בספטמבר לא ישפיעו על השגרה המבצעית בגבולות, על הפעילות המבצעית החשאית של צה"ל במזרח התיכון וכמובן על מלחמה, - אם חלילה תפרוץ בדרום או בצפון. תזכורת: בחורף בין 2008 ל-2009 התנהל מבצע "עופרת יצוקה" בעת שראש הממשלה דאז אהוד אולמרט היה מסובך בפלילים ובעיצומה של מערכת בחירות.

 

נתניהו הוכיח בשנים האחרונות כי הוא מנהל ביד רמה, לרוב לבדו, את המדיניות הביטחונית של ישראל מול צה"ל וישירות מול המטכ"ל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לוקהיד מרטין
הרכישה תמתין (ארכיון)
צילום: לוקהיד מרטין
מומלצים