שתף קטע נבחר

בנימין נתניהו, הרשימה המשותפת מודה לך

זה היה קמפיין יעיל שהוציא את הערבים להצביע. הכוונה לקמפיין הליכוד כמובן. אבל לנו זה לא יעזור לנו כי המשותפת תמשיך לעסוק בהכל חוץ מבנו

 

אחמד טיבי מצביע בטייבה (צילום: חסן שעלאן)
אחמד טיבי בקלפי בטייבה, אתמול(צילום: חסן שעלאן)

כשהגעתי אתמול (ג') בצהריים להצביע בקלפי בנצרת עמדתי בתור שנגרם כתוצאה מעיכוב של כמה דקות בהצבעתה של אישה מבוגרת. התברר שהיא חיפשה את הפתק השני, זה עם ההצבעה הישירה לראשות הממשלה, דבר שלא קיים בישראל כבר כמעט 20 שנה. היא סיפרה אחר כך שהיא אכן לא הצביעה שנים, אבל הפעם היא הגיעה לתת את קולה לרשימה המשותפת כדי שבנימין נתניהו לא יישאר ראש הממשלה. וזה בעצם הסיפור כולו.

 

 

שוב מתברר שהקול הערבי יכול להכריע את הכף. רק לפני חמישה חודשים זה קרה כשהציבור הערבי בחר להחרים את הבחירות, מה שהוביל לנפילה של המפלגות הערביות, כמעט מחיקה של בל"ד, ולמה שאמור היה להפוך לניצחון מובהק של נתניהו (עד שאביגדור ליברמן החליט לשבור את הכלים). הפעם המגזר הערבי יצא להצביע באחוזים גבוהים יותר, הוסיף כנראה שני מנדטים ובעצם טרף את הקלפים.

 

אז מה השתנה הפעם? התשובה פשוטה: היה קמפיין מעולה, ממוקד ויעיל שהצליח להוציא את הערבים להצביע. אני מדבר כמובן על קמפיין הליכוד.

 

בניסיון של נתניהו לגרום למצביעיו לצאת לקלפי, הוא שוב השתמש בערבים, שהיו האס שעזר לו בניצחון בבחירות 2015. אז הוא אמר שהם "נעים בכמויות", וזרע בהלה שהובילה לאחוז הצבעה גבוה בקרב תומכיו. הפעם הוא והליכוד לא חיכו ליום הבוחר, ובמשך רוב הקמפיין השתמשו בערבים כאמצעי לתמרץ את בוחריהם - מהזיופים והמצלמות, דרך הבוט שקבע שהערבים שרוצים להשמיד את ישראל, ועד האיומים אתמול ששוב הערבים יוצאים להצביע באחוזים גבוהים.

 

רק שהפעם קמפיין הגעוואלד השיג תוצאות הפוכות והפך לקמפיין ה"אללה יוסתר" עבור הציבור הערבי, והרשימה המשותפת ידעה למנף אותו עבורה.

 

בשבועות האחרונים הופעל לחץ רב ברחוב הערבי, עם שיח הפחדה ואווירת חירום שלפיה אם הציבור לא ייצא מהבית ויצביע לרשימה המשותפת, תקום ממשלה קטלנית בראשות נתניהו. אתמול הלחץ הגיע לשיא בכל האמצעים - מהרשתות החברתיות והטלפונים ועד לכריזה במסגדים. וזה עבד.

כדאי לצנן קצת את החגיגות של איימן עודה וחבריו. הרשימה המשותפת אמנם גדלה, אבל עדיין לא הגיעה לגודל הראוי על פי חלקה של החברה הערבית באוכלוסייה. מה גם שהמפלגה נהנתה הפעם מכך שמרצ הבריחה קולות ערביים כשהתאחדה עם אהוד ברק.

 

בנוסף, שוב היו מנדטים של הציבור הערבי שהלכו למפלגות אחרות, ובעיקר היו מאות אלפים שבכל זאת נשארו מיואשים בבית ולא יצאו להצביע. הם מאסו ברשימה המשותפת ולא הייתה להם אף אלטרנטיבת הצבעה אחרת. אף מפלגה לא פנתה באמת לציבור הערבי עם הבטחה לפתור את הבעיות הבוערות שלו, עם ייצוג הולם וריאלי, עם שיח מחבק.

 

דבר אחד בטוח: אין שום סיכוי שהרשימה המשותפת תשב בממשלה. אין שום סיכוי שהח"כים הערבים ישנו את עורם. הם ימשיכו לעסוק בהכול חוץ מבנו - ערביי ישראל. והאמת, למה להם לעבוד קשה אם בסוף מי שמוציא את הציבור הערבי להצביע עבורם אלו המפלגות האחרות?

 

אז כנראה שההחלטה של הליכוד להתמקד בקמפיין הבחירות הנוכחי בערבים לא הצליחה להכתיר את נתניהו לראש ממשלת ימין, אבל יש סיכוי טוב שזה מה שיכתיר את איימן עודה ליו"ר האופוזיציה הבא. אז הנה תסריט שלא ראיתם בקמפיין הבחירות של הליכוד אבל אולי תראו בקרוב במציאות: הח"כ שמתנגד לשירות ב"צבא הכיבוש", זה שקיים פגישות קבועות עם אסירים ביטחוניים, ייהנה בקדנציה הקרובה מאבטחה וינהל פגישות עדכון קבועות עם ראש הממשלה בנושאים מדיניים וביטחוניים.

 

  • יוסף חדאד הוא פעיל חברתי במגזר הערבי ומנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים