שתף קטע נבחר

בדרך למדינה חדשה: בוגנוויל הצביעה בעד עצמאות

20 שנה אחרי שאיבדו 10% מהאוכלוסייה במלחמת אזרחים איומה החליטו איי בוגנוויל לפרוש מפפואה גינאה החדשה ולהפוך למדינה הצעירה בעולם. יש בהם הרבה זהב ונחושת, שיעניינו את סין, ארה"ב ואוסטרליה: "אם המערב לא יפעל נכון, נפנה לבייג'ינג"

 

 

תושבי בוגנוויל שבאוקיינוס השקט הצביעו ברוב מוחץ בעד היפרדות מפפואה גינאה החדשה והקמת מדינה חדשה בארכיפלג העשיר באוצרות טבע – כזו שהמעצמות באזור, בין היתר סין וארה"ב, לבטח ייאבקו על השפעה בה. אם ההצבעה תאושר על-ידי הפרלמנט של פפואה גינאה החדשה ובוגנוויל תהפוך רשמית למדינה עצמאית ותצטרף לאו"ם, היא תהיה המדינה ה-196 בו.

  

ההצבעה באיים הירוקים של בוגנוויל, שבהם חיים קצת יותר מרבע מיליון בני אדם, נמשכה כשבועיים, והבוקר (יום ד') הודיעה הוועדה האחראית על ניהולה כי 176,928 איש – כ-98% מהבוחרים – תמכו בעצמאות מלאה. רק 3,043 הצביעו בעד הישארות כחלק מפפואה גינאה החדשה תוך הרחבת האוטונומיה של בוגנוויל.

חברי שבט אופה ב בוגנוויל ממתינים בתור מצביעים ב משאל עם על עצמאות  (צילום: AP)
98% בעד עצמאות. חברי שבט אופה מחכים בתור לקלפי(צילום: AP)
חברי קהילת קונואה ב בוגנוויל מצביעים ב משאל עם על עצמאות (צילום: רויטרס)
אנשי שבט קונואה בבוגנוויל מצביעים(צילום: רויטרס)

חברי קהילת קונואה ב בוגנוויל מצביעים ב משאל עם על עצמאות (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

משאל העם נועד לסיים אחת ולתמיד את המחלוקות שהובילו למלחמת האזרחים האכזרית בבוגנוויל, שנמשכה 10 שנים והסתיימה ב-1998. במלחמה, שבה היו מעורבים פלגים בדלניים, כוחות הביטחון של פפואה גינאה החדשה, ארגוני פרוקסי ושכירי חרב זרים, נהרגו כ-20 אלף בני אדם – 10% מאוכלוסיית האיים. בשבועות האחרונים, לקראת המשאל, נערכו באיי בוגנוויל טקסי פיוס שבהם השתתפו נציגי פלגים שבעבר היו אויבים מושבעים זה של זה, ובמסגרת הטקסים שברו המשתתפים חיצים – כסמל לסיום הסכסוך.

 

אלא שדרכם של תומכי העצמאות טרם הסתיימה, וכדי שבוגנוויל תצא לדרך נפרדת יצטרכו תוצאות משאל העם לקבל את אישור הפרלמנט של פפואה גינאה החדשה. שם יש מי שמתנגד למהלך, מחשש שהוא ייצור תקדים שיעודד דרישות של אזורים אחרים במדינה לעצמאות. אוכלוסיית פפואה גינאה החדשה מונה כ-8 מיליון תושבים ומחולקת לשלל קבוצות אתניות, העשויות להציג כל אחת תביעות טריטוריאליות משלה. רבים מתושבי בוגנוויל, למשל, חולקים מידה רבה יותר של תרבות משותפת עם איי שלמה הסמוכים מאשר עם פפואה גינאה החדשה.

מפה בוגנוויל בוגנביל איים משאל עם עצמאות מדינה חדשה ()

צהלות שמח אחרי ההכרזה על תוצאות משאל העם עם ל עצמאות ב בוגנוויל  (צילום: AP)
צהלות שמחה בבירת בוגנוויל, בוקה, עם היוודע תוצאות המשאל(צילום: AP)

מצביעים ב משאל עם על עצמאות ב בוגנוויל (צילום: AP)
מחכים בתור להצביע(צילום: AP)

מצביעים ב משאל עם על עצמאות ב בוגנוויל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

למרות התנגדות שיכולה להיות למהלך בפרלמנט של פפואה גינאה החדשה צפוי ההישג הגדול של תומכי העצמאות להגביר את הלחץ על הממשלה לכבד את תוצאות משאל העם. גם הלחץ הבינלאומי עשוי להכריע אותה. "אי אפשר לפרש את התוצאות בדרך אחרת – בוגנוויל רוצה עצמאות", אומר שיין מקלויד ממכון לווי שבסידני. "נראה שהניצחון הסוחף הפך את זה לכמעט בלתי נמנע". לדברי המומחה האוסטרלי, ממשלת פפואה גינאה החדשה תצטרך "לעכל במהירות את התוצאה. היא צריכה להסכים לדבר על לוח זמנים לעצמאות".

 

מומחים כבר משווים את משאל העם בבוגנוויל למשאל העם על עצמאות מזרח טימור, שהיה משאל לא-מחייב מבחינה חוקית אך לבסוף נאלצה ממשלת אינדונזיה לקבל את תוצאותיו: כעת משתושבי בוגנוויל בחרו בעצמאות, אם פפואה גינאה החדשה לא תכבד את רצונם הדבר עלול לטרפד את תהליך השלום ולעורר מחדש את האיבה הישנה.

 

בוגנוויל שלי

פוקה טמו, השר האחראי על ענייני בוגנוויל בממשלת פפואה גינאה החדשה, השמיע דברים דומים. לדבריו תוצאות משאל העם "אמינות", אך הוא ביקש מתושבי בוגנוויל "לתת לשאר חלקי פפואה גינאה החדשה די זמן לעכל אותן". יו"ר הוועדה שניהלה את משאל העם, ברטי אהרן, אמר שההצבעה הייתה "על השלום שלכם, על ההיסטוריה שלכם, על העתיד שלכם". לדבריו, תוצאות המשאל מלמדות כי "העט חזק יותר מהנשק".

 

ההצבעה נמשכה כאמור שבועיים: היא החלה ב-23 בנובמבר והסתיימה ב-7 בדצמבר, ביום שישי בשבוע שעבר. לפי הוועדה האחראית על משאל העם, ההצבעה עברה ללא שום תקרית חריגה משמעותית – בניגוד גמור לשפיכות הדמים שאפיינה את האזור בעבר.

ברטי אהרן יו
"העט חזק יותר מהנשק". ברטי אהרן, יו"ר הוועדה האחראית על משאל העם בבוגנוויל(צילום: רויטרס)

בעיר בוקה, המשמשת כבירת מחוז בוגנוויל, הובילה ההודעה על ניצחונם של תומכי העצמאות לצהלות שמחה של תושבים. חלקם פצחו בשירת ההמנון "בוגנוויל שלי", ואחרים פרצו בבכי. "שמחה זה אנדרסטייטמנט", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP אלכסיה בריה, אחות מוסמכת, כשהתבקשה להביע את רגשותיה. "אתם רואים את הדמעות שלי, זה הרגע שלו חיכינו". ג'ון מומיס, כומר שהפך לאחד ממנהיגי התנועה למען עצמאות בוגנוויל, אמר: "לפחות מבחינה פסיכולוגית עכשיו אנחנו מרגישים חופשיים".

 

אחרים נותרו זהירים יותר. ג'רלד דיסינק, בעל חנות שנסע כל הדרך מדרום בוגנוויל לבוקה כדי לשמוע את ההכרזה על תוצאות משאל העם, אמר שמדובר רק ב"משוכה ראשונה". לפוליטיקאים העביר מסר: "עכשיו יש לכם משימה עצומה – למלא את משאלתו של העם".

 

חזית חדשה במאבק בין המעצמות

איי בוגנוויל נקראים על שמו של החוקר לואי אנטון דה בוגנוויל, אשר על שמו נקרא גם פרח הבוגנוויליה. אם מדינת בוגנוויל העצמאית תתקבל כחברה לאו"ם היא תהיה המדינה החדשה הראשונה שמתקבלת אליו כחברה מלאה מאז דרום סודן ביולי 2011. כיום חברות באו"ם 193 מדינות, ועוד שתי ישויות פוליטיות הנכללות בו מוגדרות על-ידיו כמדינות משקיפות, ולא חברות: פלסטין והוותיקן.

 

צאתה של בוגנוויל לעצמאות עשויה גם להפוך אותה לחזית חדשה במאבק על ההשפעה בין סין, ארה"ב ואוסטרליה בדרום האוקיינוס השקט. איי בוגנוויל הם מהטריטוריות העניות ביותר בחצי הכדור הדרומי, וזקוקים לכסף רב כדי לבנות תשתיות ומוסדות. המומחה האוסטרלי ג'ונתן פרייק אומר שהצורך שלהם במזומנים יוצר הזדמנות לגורמים כמו סין להתערב. אוסטרליה וניו זילנד צפויות לחתור למעורבות גם כן.

 

פפואה גינאה החדשה: מדינה אחת, 841 שפות

 

מרטין מיריורי, אחד מבכירי התנועה למען עצמאות בוגנוויל, כבר הזהיר שהוא ואנשיו עשויים לפנות לבייג'ינג אם מדינות המערב לא ינצלו נכונה את הקלפים שברשותן ויתמכו בעצמאות האיים. "לא תהיה לנו ברירה אלא לפנות למדינות אחרות, כולל סין אולי, כדי לקבל סוף סוף את החירות שלנו", מסר השבוע בהצהרה.

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

המלחמה שהתנהלה בבוגנוויל בשנים 1998-1988 סבבה את ההכנסות ממכרה נחושת ענקי, מכרה פנגונה, וכעת צפוי העניין לשוב למרכז תשומת הלב. בשלב מסוים היה אחראי המכרה ליותר מ-40% מהייצוא של פפואה גינאה החדשה, אולם מאז 1989 הוא סגור.

 

לפי הערכות, במכרה יש עדיין יותר מחמישה מיליון טונות נחושת ו-19 מיליון אונקיות זהב, ושווי המשאבים האלה עומד על עשרות מיליארדי דולרים במחירי השוק הנוכחיים. לדברי פרייק, סין בהחלט עשויה להיות זו שתהיה מוכנה לקחת את הסיכון כדי להגדיל את השפעתה באזור.

 

עדכון (דצמבר 2020): בחודש ספטמבר ניצח ישמעאל טורואמה, מפקד לשעבר בכוחות המורדים שהיה ממובילי תהליך הפיוס, בבחירות לנשיאות בוגנוויל. כעת הוא אמור להוביל את תהליך יציאתה לעצמאות והמשא ומתן על כך עם שלטונות פפואה גינאה החדשה. במהלך הקמפיין שלו הציע טורואמה לקבוע לוח זמנים של בין שנתיים לשלוש ליציאה לעצמאות. ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה מיהר לברך אותו על ניצחונו והביע תקווה לשתף איתו פעולה, אבל ברר היטב את מילותיו ונזהר מלהבטיח שממשלתו תאפשר לבוגנוויל לצאת לעצמאות פוליטית. במקום זה דיבר על "עצמאות כלכלית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ניצחון סוחף. בוגנוויל הצביעה בעד עצמאות
צילום: AP
מומלצים