שתף קטע נבחר

צילום: MCT

"רק לגמור עם הברקזיט": העריקה ההמונית מהלייבור

השמרנים וג'ונסון לא הסתפקו הפעם בקרב על מחוזות מתנדנדים: הם הסתערו על מעוזי הלייבור ושכנעו המוני מצביעים שמעולם לא נתנו להם את קולם. המסר לציבור המותש היה ברור: "תצביעו לנו, נגמור עם הברקזיט". מולם עמד קורבין שנוא ומבולבל: "אולי נעשה עוד משאל". ולמה התחבא בוריס במקרר?

 

 

זה היה מסר ישיר ופשוט: "להשלים את הברקזיט". המנטרה שעליה חזרו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית שלו לאורך קמפיין הבחירות נועדה לנצל את התסכול האדיר של הבוחרים הבריטים מהמבוי הסתום בפרלמנט הבריטי בנוגע לשאלת הפרישת מהאיחוד האירופי: שלוש וחצי שנים עברו מאז שהבריטים הצביעו במשאל עם בעד העזיבה, ובפרלמנט לא נמצא מאז רוב לאישור ההסכם בין בריטניה לאיחוד, שאמור היה להסדיר את תנאי הפרישה הזו ולהביא להשלמתה.

 

הדרמה בבריטניה – סיקור נרחב:

ניצחון ענק לג'ונסון והשמרנים, קורבין יפרוש 

 

אינפו גרפיקה תוצאות בחירות בריטניה בוריס ג'ונסון ג'רמי קורבין ()

המסר החד והברור הזה עבד. מעבר לאסטרטגיה המסורתית של שכנוע מצביעים במחוזות שבהם הקרב צמוד ושבפעם שעברה הצביעו ללייבור, כיוון הפעם ג'ונסון ישירות למעוזיה של מפלגת האופוזיציה: התקווה שלו הייתה להשיג את תמיכתם של אנשים שמעולם לא הצביעו למפלגה השמרנית, אבל כדי לפרוץ את המבוי הסתום ולשים סוף לתסבוכת הברקזיט שמתישה את בריטניה ואת כלכלתה היו מוכנים לזנוח את נאמנותם המפלגתית.

 

השיטה הזו השתלמה: השמרנים גרפו הלילה 364 מושבים לעומת 203 בלבד של הלייבור בראשות ג'רמי קורבין, ובכך לא רק רשמו את ניצחונם הגדול ביותר מאז הניצחון של מרגרט תאצ'ר ב-1987, אלא גם הנחילו ללייבור את הפסדה הגדול ביותר מאז 1935.

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
ג'ונסון חוגג אחרי פרסום המדגם בלילה(צילום: רויטרס)

אינפו גרפיקה תוצאות בחירות בריטניה בוריס ג'ונסון ג'רמי קורבין ()

ג'ונסון בן ה-55 נכנס לתפקיד ראש הממשלה רק ביולי השנה, אחרי שניצח בפריימריז של המפלגה השמרנית במרוץ להחלפתה של מנהיגת המפלגה הפורשת תרזה מיי. אחרי שגיבש הסכם ברקזיט חדש עם האיחוד האירופי נכשל גם הוא בניסיון להשיג לו רוב בפרלמנט, ואז לקח הימור גדול: כמו מיי לפניו הוא הכריז על הליכה לבחירות מוקדמות, בתקווה שבניגוד למיי – שהקדימה את הבחירות ב-2017 וספגה בהן מפלה – הוא ישיג רוב מוצק בפרלמנט ויוכל להשלים את הברקזיט.

 

קמפיין הבזק של ג'ונסון, שנמשך חמישה שבועות, לא הפך אותו בהכרח לאדם אהוד יותר בממלכה. כמו קורבין, ג'ונסון סובל משיעור תמיכה נמוך בציבור הכללי, ואם את קורבין מאשימים באנטישמיות ובפופוליזם, לג'ונסון יש מוניטין של חוסר אמינות והפרת הבטחות, ומבקרים שלועגים למראהו ולהתנהלותו השלומיאלית-שהו מכנים אותו "בוריס הליצן". לאחרונה גם הסתבך בפרשת שחיתות, אחרי שפורסם כי לא הצהיר על קשרים אישיים – רומן לכאורה – בינו לבין אשת העסקים האמריקנית ג'ניפר ארקורי, שחברה שלה קיבלה כביכול באישור ג'ונסון מלגה בסך 128 אלף דולר.

 

קול בהשאלה

בראשית הקמפיין הייתה מטרתם של השמרנים להתמקד בכ-40 מחוזות בצפון אנגליה ובמרכזה שבהם מנצחים בדרך כלל מועמדי הלייבור. כך למשל השיק ג'ונסון אוטובוס-קמפיין במידלטון שבצפון אנגליה, מחוז שבו נהנים בדרך כלל מועמדי הלייבור מרוב קטן, אבל שמצד שני הצביע ב-2016 ברוב גדול – 62% – בעד הברקזיט. כיוון שג'ונסון עצמו הוא תומך נלהב של הברקזיט, השמרנים הניחו שיש סיכוי שהפעם ייתנו לו תושבי המחוז את קולם.

בריטניה בחירות שערי עיתונים ניצחון שמרנים בוריס ג'ונסון ג'רמי קורבים ()
חגיגה לאחד, סיוט לאחר. עיתוני בריטניה הבוקר

"המטרה היא לחזר אחרי מצביעים של מפלגת הברקזיט מכל הצבעים, וספציפית לחזר אחר תומכי לייבור מסורתיים שהצביעו ב-2016 בעד פרישה מהאיחוד האירופי, במיוחד בצפון אנגליה ובמרכזה", סיפר באוקטובר מקור במפלגה. "הרעיון המרכזי של הקמפיין הוא 'העם נגד הפרלמנט' – בואו נוציא את הברקזיט לפועל ונמשיך הלאה, ושלכולם יהיה ברקזיט שמח".

 

הלילה, כשהמדגם הראה שג'ונסון והשמרנים דוהרים לניצחון אדיר, נראָה שאפילו במחנה שלהם יש מי שלא היו מוכנים לזה. "הייתי המום", סיפר חבר אחד בצוות הקמפיין של ג'ונסון, והעיד על תחושה של הקלה מכך שהמסר עבר. כשעוד ועוד תוצאות-אמת זרמו הבוקר, כבר הלך והתבהר שהשמרנים הצליחו לגרוף מושבים שבמשך עשרות שנים הצביעו עבור הלייבור, בהם מחוזות בחירה כמו בישופ אוקלנד וסדג'פילד.

בריטניה בוריס ג'ונסון נאום ניצחון (צילום: EPA)
"ההצבעה שלכם לא מובנת מאליה". ג'ונסון בנאום הניצחון(צילום: EPA)

"הבחירות האלה פירושן שהוצאת הברקזיט לפועל היא כעת החלטתו הבלתי ניתנת לדחייה, הבלתי ניתנת לוויכוח, של העם הבריטי", הצהיר הבוקר ג'ונסון. לבוחרים שנתנו לראשונה בחייהם את קולם למפלגה השמרנית אמר: "יכול להיות שרק השאלתם לנו את קולכם, ואולי אתם מתכוונים לחזור ללייבור בפעם הבאה, אבל אני ואנחנו לעולם לא נתייחס לתמיכה שלכם כמובנת מאליה".

 

שיטת קורבין: אולי ברקזיט, אולי לא

הדרך של ג'ונסון לניצחון הזה הייתה רצופה במכשולים. רק בקיץ האחרון התנהל תחת שרביטו אחד מ"מסעות הטיהור" הפוליטיים הגדולים ביותר של ממשלה בריטית בהיסטוריה המודרנית, כשסילק מהמפלגה 21 חברי פרלמנט שמרנים שהצביעו נגד מדיניות הברקזיט שלו. בין המודחים היה נכדו של ווינסטון צ'רצ'יל.

 

קמפיין הבחירות החל רשמית בתחילת נובמבר, וג'ונסון חתר לשכנע בוחרים שמפלגתו היא היחידה שיכולה לפרוץ את המבוי הסתום הפוליטי בווסטמינסטר ולאפשר לבריטניה להתקדם לשלב שאחרי הברקזיט. בקמפיין שלו הוא התמקד במסרים הקשורים לברקזיט וחסך יחסית בפרטים בענייני מדיניות. "כל הרעיון היה להשאיר את הקמפיין ממוקד וברור", סיפר אחד מאנשי הצוות שלו, "המסר הוא הכול".

בריטניה בחירות ג'רמי קורבין בדפורד (צילום: AFP)
שיא של עשרות שנים בחוסר פופולריות. קורבין(צילום: AFP)

ג'ונסון והצוות שלו קיבלו זריקת עידוד כשמפלגת הברקזיט בראשותו של נייג'ל פרג', התומכת בהתנתקות חדה וברורה מהאיחוד האירופי, הודיעה שתימנע מהעמדת מועמדים מטעמה ב-317 מחוזות הבחירה שבמושבים שלהם החזיקו השמרנים בפרלמנט היוצא. מטרת מפלגת הברקזיט הייתה למנוע בכך פיצול קולות שיפגע בשמרנים, וכך יאפשר דווקא ללייבור לצמצם פערים ויקשה את ביצוע הברקזיט.

 

הלייבור, מנגד, הציגה עמדת-פשרה בכל הנוגע לברקזיט. בניסיון לאחד את מפלגתו, שגם בתוכה לא שוררת הסכמה כללית בנוגע לפרישה מהאיחוד האירופי, הצהיר קורבין שאם ייבחר לראש הממשלה ינהל משא ומתן עם האיחוד האירופי על הסכם חדש, ואחר כך יקיים משאל עם חדש שבו יחליט העם הבריטי אם לתמוך בהסכם הזה ולפרוש בתנאים החדשים שהושגו – או לבטל את הברקזיט כליל ולהישאר באיחוד האירופי. ההצעה הזו שלו התבררה כמאוד לא פופולרית, אפילו בתוך מפלגתו שלו וגם בקרב חלק מאנשי צוותו.

 

בניסיון להסיט את הדיון לפחות במעט מהברקזיט ניסה קורבין להתמקד בסוגיות פנים-בריטיות, והמצע שלו כלל למשל הלאמה נרחבת של שירותים ציבוריים והשקעה כספית מסיבית בשירות הבריאות הלאומי. הקו הזה, כך התברר הלילה, היה גם הוא רחוק מלשכנע את הבוחרים.

 

ג'ונסון טען מנגד שאחרי ביצוע הברקזיט תוכל בריטניה לנצל כספים שהייתה אמורה להעביר לאיחוד – ובמקום זאת להשקיע אותם בשירותים ציבוריים, בהם שירות הבריאות הלאומי. בין השאר הבטיח להוסיף 50 אלף אחיות, אבל אחרי שהתקשורת בדקה לעומק את הצעתו הוא נאלץ להודות ש-19 אלף מהאחיות שרצה "להוסיף" כבר עובדות בשירות הבריאות הלאומי.

  

כשבוריס נכנס למקרר

כבר בשבועות שלפני הבחירות אפשר היה לחוש שמאמציו של ג'ונסון נושאים פרי. מצביעים הצהירו כי הם מתכוונים לתת לו את קולם למרות בעיית האמון שלו. "אני חושב שיש לו את הסיכוי הכי גבוה", העיד בשבוע שעבר טים טרנר בן ה-41 במהלך ביקור שערך ג'ונסון בדרבישייר שבמרכז אנגליה. "האם אני מאמין לו או לא? זה כבר עניין אחר". טרנר סיפר שבעבר הצביע למפלגות אחרות, בהן הלייבור, אולם הפעם יצביע לג'ונסון.

 

אסטרטגים של המפלגה השמרנית ראו בכריזמה של ג'ונסון וביכולת המוכחת שלו להגיע לקהלים שמעבר לגבולות המפלגה נכס חשוב בבחירות. ג'ונסון נודע כפנים של מחנה הברקזיט בימי משאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי ב-2016, והוא גם המועמד השמרן היחיד שהצליח להיבחר לראש העיר לונדון. מנגד, סקרים בשבועות האחרונים הראו שיו"ר הלייבור ג'רמי קורבין הוא מנהיג האופוזיציה הכי פחות פופולרי זה עשרות שנים.

 

אבל בצוות של ג'ונסון היו ערים גם לעובדה שלראש הממשלה, הידוע בפליטות הפה התכופות שלו, יש תכונות מכשילות. במהלך הקמפיין ניסו אנשיו לצמצם ככל האפשר את סיכוייו של ג'ונסון למפגשים לא מחמיאים עם אזרחים ועם מראיינים בטלוויזיה. רבים מהמפגשים והשיחות של ג'ונסון עם בוחרים היו במחוזות בחירה שהם שמרניים בבירור, ואילו במחוזות בחירה המזוהים עם הלייבור הוא הרבה לבקר דווקא בבתי עסק שמנהליהם נמנים עם תומכיו או בעצרות מאורגנות.

 

רק שלשום, במהלך חלוקת בקבוקי חלב לבוחרים, תועד ג'ונסון חומק לכאורה משאלות של כתב בדרך ייחודית: הוא נכנס למקרר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ג'ונסון בנאום הניצחון. "המסר הוא הכול"
צילום: EPA
מומלצים