שתף קטע נבחר

החשיפה שמסבכת את טראמפ: "לג'ון בולטון יש את הראיות"

ה"ניו יורק טיימס" חשף פרטים מטיוטת הספר של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שבה טען כי הנשיא האמריקני רצה להמשיך ולהקפיא סיוע לאוקראינה עד שתיפתח חקירה נגד מנהיגי הדמוקרטים. בעבר דרש הבית הלבן מבולטון לא לשתף פעולה עם הליך ההדחה, אך הוא הודיע שיסכים להעיד. הדמוקרטים דורשים שיזומן: "ברור למה ביקשו למנוע ממנו לדבר"

עדות חדשה מסבכת את טראמפ: היועץ האמריקני לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, אמר כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רצה להמשיך ולהקפיא סיוע ביטחוני בסך 391 מיליון דולר לאוקראינה עד שהרשויות במדינה יפתחו בחקירה נגד בכירי המפלגה הדמוקרטית, כולל נגד סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו האנטר. כך דיווח ה"ניו יורק טיימס".

ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ (צילום: MCT)
"דבריו פוגעים בלב ההגנה של הנשיא". בולטון עם טראמפ, ארכיון(צילום: MCT)

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
"ממנף את עבודתו עם הנשיא כדי לעזור ללקוחותיו". ג'וליאני עם טראמפ, ארכיון(צילום: EPA)

 מארי יובנוביץ' (צילום: EPA)
"רצתה להילחם בשחיתות". השגרירה לשעבר יובנוביץ'(צילום: EPA)

לפי הדיווח, בולטון כתב את הדברים בטיוטה לקראת ספר חדש שהוא עתיד לפרסם. טענתו של בולטון יכולה לשמש כעדות מפתח במשפט ההדחה שמתנהל נגד טראמפ בסנאט, ולכן הדמוקרטים שבו על דרישתם מחברי הסנאט הרפובליקנים לאפשר זימון עדים חדשים למשפט. הבית הלבן הורה בעבר לבולטון ולבכירים אחרים בממשל שלא לשתף פעולה עם הליך ההדחה נגד טראמפ, אך בולטון כבר אמר החודש שיעיד במשפט אם יקבל זימון.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי בולטון תיאר על פני עשרות עמודים כיצד התפתחה פרשת "אוקראינה-גייט" עד שפוטר מהבית הלבן בחודש ספטמבר. לפי הדיווח, דבריו לא נוגעים רק לטראמפ, אלא גם לבכירי ממשל נוספים שניסו להמעיט במעורבותם בפרשה.

 

כך למשל, טען בולטון, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הודה בפניו כי אין בסיס לטענות עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, שהשגרירה באוקראינה היא "מושחתת", והוא האמין כי ג'וליאני פועל בשם לקוחות אחרים. לטענת בולטון, פומפאו אמר לו שהשגרירה באוקראינה רצתה להילחם בשחיתות, דבר שעשוי היה לפגוע בלקוחותיו של ג'וליאני.

  (צילום: AP, Senate Television)
"ברור למה הבית הלבן מנע מבולטון להעיד". אדם שיף(צילום: AP, Senate Television)

ארה
"טיוח ענק של הבית הלבן". מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר(צילום: AFP)

בולטון הוסיף כי הזהיר את עורכי הדין של הבית הלבן מכך שג'וליאני ממנף את עבודתו עם טראמפ כדי לעזור ללקוחותיו הפרטיים. לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", בשיחותיו של בולטון עם טראמפ על הסיוע לאוקראינה, הנשיא האמריקני נראה ממוקד בתיאוריות של ג'וליאני ודרש שקייב תפרסם חומרים מחקירות שנוהלו לכאורה במדינה נגד מנהיגי הדמוקרטים.

 

היועץ לשעבר התייחס גם לשיחה של טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בחודש יולי האחרון, שתלונה עליה הובילה לפתיחת הליך ההדחה נגד הנשיא האמריקני. בולטון טען שפנה לתובע הכללי וויליאם באר לאחר השיחה, והביע בפניו את דאגתו ממעורבתו של ג'וליאני ביחסים עם אוקראינה, מעורבות שלדבריו מקבלת גיבוי מטראמפ. בולטון הוסיף כי אמר לבאר שטראמפ הזכיר אותו במהלך השיחה עם הנשיא האוקראיני. עם זאת, באר הכחיש שנודע לו על השיחה מבולטון, ולפי משרד המשפטים הוא ידע עליה רק בחודש אוגוסט.

 

קראו עוד על משפט ההדחה:

פרקליטי טראמפ: "לתת לעם להחליט"

הסנאטורים מנסים להישאר ערים

קרב על זימון עדים חדשים

הדמוקרטים: להדיח – או שנשיאים לא יעשו חשבון

 

עוד נטען, כי ראש הסגל בבית הלבן, מיק מולבייני, היה נוכח לפחות בשיחת טלפון אחת שבה דנו טראמפ וג'וליאני על השגרירה באוקראינה דאז, מארי יובנוביץ'. מולבייני אמר למקורביו שהוא תמיד התרחק כשטראמפ דיבר עם עורך דינו במטרה להגן על חיסיון עורך הדין-לקוח שביניהם. שלשום חשפה רשת ABC הקלטה מחודש אפריל 2018, שבה נשמע טראמפ מורה לפטר את יובנוביץ'.

  ()

  ()

ג'וליאני עצמו הגיב על הדיווח: "פעם אהבתי וכיבדתי את ג'ון, ואמרתי לאנשים שטענו שהוא לא אחראי שהם טועים. אבל אני טעיתי". בולטון נהג לדחוף את טראמפ לנקוט מדיניות תוקפנית, ותדמיתו הלוחמנית פגעה ביחסיו עם עמיתיו והביאה לביקורת נגדו בטענה שהוא עשוי לסבך את ארה"ב במלחמה.

 

הדמוקרטים: "אם המשפט הוגן - בולטון צריך להעיד"

בעקבות הדיווח, הגבירו חברי הסנאט הדמוקרטים את הלחץ על עמיתיהם הרפובליקנים וקראו להם לאפשר זימון עדים חדשים למשפטים ההדחה. הרוב הרפובליקני בסנאט (53 מול 47) דחה בשבוע שעבר את הניסיונות של הדמוקרטים להציג ראיות חדשות ולזמן עדים נוספים בשלב הראשון של משפט ההדחה. עוד לפני הפרסום מהלילה, קראו הדמוקרטים לזמן את בולטון, כמו גם בכירים נוספים בבית הלבן.

 

ארכיון ג'ון בולטון  (צילום: AFP)
לא רוצה שיאשימו אותו בקידום רווחי הספר החדש. בולטון(צילום: AFP)

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, אמר בעקבות הדיווח מהלילה: "לג'ון בולטון יש את הראיות. ארבעה רפובליקנים בסנאט צריכים להבטיח שבולטון, מולבייני ואחרים יעידו על מעשיו של טראמפ". לדברי שומר, "הדיווח מראה שמספר רב של בכירים בממשל טראמפ ידעו את העובדות והטעו בכוונה את הקונגרס והעם האמריקני. מדובר בטיוח ענק של הבית הלבן. כל מה שאנחנו צריכים זה ארבעה סנאטורים רפובליקנים כדי להבין את האמת".

 

אדם שיף, שעומד בראש צוות התביעה מטעם בית הנבחרים, אמר בעקבות הדיווח: "טראמפ חסם את בקשתנו לעדותו של בולטון. כעת אנו רואים מדוע: דבריו של בולטון סותרים את לב ההגנה של הנשיא. אם המשפט צריך להיות הוגן, על הסנאטורים להתעקש שבולטון ייקרא להעיד, וימסור את רשימותיו ומסמכים נוספים".

 

בהודעה אחרת מטעם התביעה, נמסר כי "אין שום סיבה הגנתית להמתין עד שייצא ספרו של בולטון, בזמן שהמידע שיש לו להציע הוא קריטי להחלטה החשובה ביותר שעל הסנאטורים לקבל כעת: האם להרשיע את הנשיא בעבירות שמצדיקות הדחה".

 

U.S. Senator Mitch McConnell  (Photo: AP)
לא הגיב לדיווח. מנהיג הרוב בסנאט, מקונל(Photo: AP)

 

 

 

מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, טרם הגיב לפרטים החדשים שנחשפו, וכך גם הבית הלבן. לפי שעה, לא נראה שהדיווח יגרום לרפובליקנים לשנות את דעתם ולאפשר עדויות חדשות במשפט, ולא ברור מה סיכוייו של בולטון להעיד.

 

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הטיוטה של בולטון הועברה לבית הלבן לפני כמה שבועות כחלק מנוהל קבוע בפרסומים של גורמי ביטחון, והגבירה את החששות של טראמפ ויועציו מפני האפשרות שבולטון יעיד במשפט. בשבוע שעבר אמר טראמפ כי בולטון עלול לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב אם יעיד. לדבריו, "בולטון מכיר חלק מהמחשבות שלי, והוא יודע מה אני חושב על מנהיגים. מה יקרה אם הוא יגלה את דעתי הלא חיובית על מנהיג מסוים? זה הולך לעשות את העבודה קשה מאוד".

 

לדברי מקורביו של בולטון, הוא מעוניין להעיד במשפט ההדחה מכמה סיבות. לטענתם, היועץ לביטחון לאומי לשעבר מאמין שיש לו מידע רלוונטי חשוב לפרשה, והוא גם הביע חשש כי אם דבריו יתפרסמו רק לאחר משפט ההדחה, הוא יואשם בכך שלא דיווח עליהם בזמן כדי להגדיל את הרווחים ממכירת הספר שלו.

 

טראמפ פיטר את בולטון בחודש ספטמבר האחרון בעקבות חילוקי דעות ביניהם במספר נושאים, בהם המתיחות עם איראן, יחסו של הנשיא האמריקני לרוסיה ובסופו של דבר פרשת "אוקראינה-גייט". בולטון היה מסוכסך גם עם פומפאו ומולבייני לאורך כל תקופתו בממשל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
יעיד בסנאט? בולטון עם טראמפ, ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים