שתף קטע נבחר

"אסון פוליטי". הפארסה הדמוקרטית שטראמפ מנצל

הכאוס בפריימריז באייווה נמשך, ובחצות יפורסמו רק חלק מהתוצאות – כמעט יממה לאחר ההצבעה. למרות הכחשה ראשונית במפלגה מודים בתקלה באפליקציית דיווח נתונים, המוקד הטלפוני קרס בשידור חי. יש מי שחושש שהמבוכה תסייע לטראמפ, שמיהר לחגוג: "מתי תאשימו את רוסיה?"

 

 

שעות ארוכות חלפו מאז סיום ההצבעה בפריימריז באייווה, וגם הערב (ג') פרסום התוצאות ממנה ממשיך להתעכב. בעוד במפלגה הדמוקרטית מבטיחים לפרסם את התוצאות ב"הקדם האפשרי" ומסבירים כי תקלה באפליקציית דיווח נתונים היא שגרמה לעיכוב, בארה"ב יש הסכמה כמעט מקיר לקיר: מדובר לא רק במבוכה עמוקה עבור הדמוקרטים שפתחו ברגל שמאל את המרוץ לנשיאות, אלא גם במה שתואר כ"אסון" עבור המפלגה – כזה שעשוי אולי לסייע לדונלד טראמפ.

 

הפריימריז הדמוקרטיים – סיקור נרחב ב-ynet:

מבוכה לדמוקרטים: הבלגן והעיכוב בתוצאות באייווה

שימו לב אליו: האיש שלא היה הלילה באייווה

המטרה: לסלק את טראמפ. מדריך לפריימריז

למה אייווה כל כך חשובה?

 

הנשיא האמריקני ניצל היום את העיכוב הנרחב בפרסום התוצאות ותקף את הדמוקרטים בכמה וכמה ציוצים בטוויטר. "אסיפות הבחירה באייווה הן אסון בלתי ייאמן. דבר לא עובד, ממש כמו איך שהם ניהלו את המדינה", כתב הנשיא. הוא הזכיר כי בינתיים הוא היחיד שהוכרז כמנצח באייווה, בפריימריז שנערכו במקביל בצד הרפובליקני, אם כי ללא אף יריב משמעותי שניסה להתייצב אל מול נשיא מכהן.

  (צילום: AP, EPA, AFP)
(צילום: AP, EPA, AFP)

ברני סנדרס פריימריז דמוקרטיים ב אייווה ארה
טוען לניצחון ופרסם נתונים משלו. סנדרס(צילום: EPA)

ברני סנדרס פריימריז דמוקרטיים ב אייווה ארה
(צילום: AFP)

ג'ו ביידן פריימריז דמוקרטיים ב אייווה ארה
המבוכה עשויה להקהות את המכה שעלול לספוג במפלה באייווה. ביידן ורעייתו ג'יל(צילום: רויטרס)

ג'ו ביידן פריימריז דמוקרטיים ב אייווה ארה
(צילום: EPA)

ג'ו ביידן פריימריז דמוקרטיים ב אייווה ארה
(צילום: EPA)

טראמפ המשיך לסנוט בדמוקרטים: "מתי הדמוקרטים יתחילו להאשים את רוסיה, רוסיה, רוסיה, במקום את היעדר הכשירות שלהם, באחריות לאסון ההצבעה שקרה כרגע במדינה הגדולה של אייווה", הוא צייץ. הוא התייחס בדבריו להאשמות של הדמוקרטים, שבהן תומכות כלל סוכנויות המודיעין בארה"ב, שרוסיה פרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית בבחירות 2016 במטרה לסייע לטראמפ לנצח את הילרי קלינטון.

 

במפלגה הדמוקרטית הדגישו דווקא לאורך היום כי התקלה שגרמה לעיכוב הממושך בפרסום התוצאות לא קשורה כלל לפריצה של האקרים. הערב מסרה המפלגה הדמוקרטית באייווה כי היא תנסה לפרסם את התוצאות ב"הקדם האפשרי" – אך הדגישה כי היעד הראשון במעלה מבחינתה הוא "שמירה על ההגינות והדיוק של ההליך". בהמשך נמסר כי "רוב התוצאות" יפורסמו בחצות (שעון ישראל) – כמעט יממה לאחר תחילת ההצבעה.

 

 

אליזבת וורן ארה
המתמודדים מקווים למומנטום להמשך הדרך. וורן באייווה(צילום: רויטרס)

אליזבת וורן ארה
(צילום: gettyimages)

אליזבת וורן ארה
(צילום: AP)

יו"ר הסניף המקומי של המפלגה הדמוקרטית, טרוי פרייס, ציין כי העיכוב בתוצאות אירע בגלל חוסר עקביות שנמצא בנתונים שדיווחו יותר מ-1,600 מוקדי ההצבעה השונים. הוא טען שבבדיקה שנעשתה ונמשכה זמן רב, הסתבר כי אכן הייתה תקלה באפליקציה שנועדה לאפשר דיווח מהיר של הנתונים – על אף שמוקדם יותר נשמעו הכחשות לכך מצד גורמים במפלגה. פרייס טען כי תקלה בקוד של האפליקציה גרמה לכך שלמרות שהתוצאות הוזנו בה באופן מדויק ומלא, האפליקציה הציגה אותן בצורה חלקית בלבד. לדבריו התקלה כבר תוקנה, אך כדי לוודא שהתוצאות אכן מדויקות המספרים והנתונים מכל מוקד הצבעה נבדקו ידנית במה שכונה "בדיקות איכות".

 

בניו יורק טיימס דיווחו כי מלבד התקלה שאירעה באפליקציה, רבים מהפקידים המקומיים שאמורים היו להשתמש בה לא הצליחו להוריד אותה או להבין כיצד להתחבר למערכת. חלקם טענו כי לא קיבלו הכשרה מספקת כיצד להשתמש בה טרם ההצבעה. היו כמה שבכלל העדיפו מלכתחילה שלא להשתמש במערכת טכנולוגית שהייתה עבורם מורכבת. "אני יו"ר אסיפת בחירות בת 75", סיפרה לעיתון שרה טרואיט, ממחוז קלארק באייווה. "זה יותר מדי דברים ללמוד להרבה אנשים. לא כל מי שהולך לאסיפת בחירות הוא סטודנט בן 20".

פיט בוטיג'ג'  ארה
בוטיג'ג' ובן זוגו באייווה. הפארסה תשלול ממנו זינוק אפשרי אם ינצח?(צילום: AFP)

פיט בוטיג'ג'  ארה
(צילום: EPA)

פיט בוטיג'ג'  ארה
(צילום: EPA)

ארה
קיבלה כרטיס אל מחוץ לאייווה. הסנאטורית איימי קלובושר(צילום: AP)

רבים מאלו שניסו לדווח על התוצאות באופן טלפוני – אם בגלל התקלה באפליקציה ואם בגלל שהעדיפו מראש לא להשתמש בה – לא הצליחו להשיג את המוקד שהוצף בשיחות. הדבר הומחש בשידור חי ברשת CNN. אחד הפקידים המקומיים התראיין ברשת וסיפר כי לא הצליח להשיג את המוקד הטלפוני. בזמן השידור לפתע ענתה לו המוקדנית, אך תוך שניות ספורות השיחה נותקה.

 

פרשנים בארה"ב העריכו כי הדחייה המתמשכת בפרסום התוצאות עשויה לפגוע בחשיבותה הסמלית-בלבד שיש לאייווה – כמדינה הראשונה שבה נערכת ההצבעה בפריימריז ושבה המתמודדים הדמוקרטים קיוו להשיג מומנטום להמשך הדרך. נזכיר שמשקלה הסטטיסטי של אייווה בפריימריז קטן יחסית – היא מחלקת רק 41 מ-3,979 הצירים בפריימריז הדמוקרטיים – ובהיותה מדינה הומוגנית ולבנה למדי היא נחשבת לכזו שאינה משקפת את דפוסי ההצבעה במדינות אחרות בארה"ב.

 

 

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: AP)
(צילום: AP)

  (צילום: AP)
(צילום: AP)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

סטיבן קולינסון, כתב פוליטי של רשת CNN, כתב בפרשנות שפרסם באתר שלה כי הפארסה הזו – אותה כינה "תאונת רכבת פוליטית" – תסייע כנראה להקהות את הכישלון של מי שיספוג מפלה באייווה – לפי ההערכות ייתכן שמדובר בסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. היא גם עשויה לשלול לדבריו זינוק אפשרי בסקרים למי מהמתמודדים שאולי יפתיע. חלק מההערכות מדברות על כך שראש העיר סאות' בנד באינדיאנה, פיט בוטיג'ג', עשוי להיות אחד כזה.

 

בוטיג'ג', אגב, לא חיכה לפרסום התוצאות – כמו שאר יריביו הדמוקרטים – והכריז הבוקר על ניצחון באייווה, וישר המשיך בדרכו לתחנה הבאה בפריימריז, ניו המפשייר (שם תיערך הצבעה בשבוע הבא). גם הסנאטור ברני סנדרס טוען לניצחון, והקמפיין שלו אף פרסם נתונים גולמיים מההצבעה שלכאורה מעידים שהוא הגיע לפני בוטיג'ג' באייווה. הסנאטורית איימי קלובושר, שחלק העריכו כי אייווה תהיה התחנה הראשונה והאחרונה שלה במרוץ, נשאה גם היא סוג של נאום ניצחון שבו טענה כי השיגה תוצאות טובות מהצפוי. בפרשנות ב-CNN נכתב כי הכאוס העניק לה "כרטיס אל מחוץ לאייווה". 

  

חלק ניכר מהביקורת בארה"ב מוקדש לשיטת הבחירות הייחודית והסבוכה של אייווה, ב"אסיפות בחירה" ולא בעמדת קלפי מסורתית. השיטה, שאת ההסבר המלא עליה ניתן לקרוא כאן, נערכת בעוד שלוש מדינות מלבד אייווה, ובמהלכה מתכנסים הבוחרים במרכזים קהילתיים כמו כנסיות ובתי ספר. הם מתווכחים בשאלה במי לתמוך ומצביעים ברגליים – הם מתקבצים בקבוצות שונות באולם או בחדר שבו נערכת ההצבעה. אם קבוצה של מועמד מסוים לא מגיעה לרף הנדרש בסבב הראשון, המועמד נפסל באותה אסיפה ותומכיו נדרשים לעבור לקבוצה אחרת, לשכנע אחרים להצטרף אליהם או לעזוב.

  ()

  ()

זו לא הפעם הראשונה אגב שהשיטה הסבוכה יוצרת בעיות: ב-2012, בפריימריז שנערכו אז בצד הרפובליקני, הוכרז תחילה מיט רומני כמנצח באייווה, אלא ששבועיים לאחר מכן התברר כי מי שניצח היה בכלל הסנאטור לשעבר ריק סנטורום. קורט מייר, אחד הפקידים הדמוקרטיים באייווה, אמר שהוא "מודאג מאוד" מעתיד שיטת הבחירות הייחודית שלה וכן מהאפשרות שהפארסה הנוכחית תסייע לאלו שטוענים כי היא לא צריכה להיות הראשונה להצביע בפריימריז.

 

"יש 49 מדינות שאומרות, 'למה לאייווה יש את הזכות לעשות את זה?", אמר מייר לרשת NBC. "ועכשיו שפכו מכל דלק על מה שהיה רק גחלת". דייוויד פלאוף, מי שניהל את קמפיין הבחירות של ברק אובמה ב-2008, טען כי יהיה קשה כעת להשתיק קריאות לשלול מאייווה את זכות הראשונים בפריימריז. "ייתכן שהיינו עדים לאסיפות הבחירה האחרונות באייווה".

 

הדחייה בפרסום התוצאות מעוררת גם תיאוריות קונספירציה שונות, שאותן מפיצים בין היתר תומכיו ובעלי בריתו של הנשיא טראמפ. בראד פרסקייל, מנהל הקמפיין של טראמפ, טען כי "טבעי שאנשים יטילו ספק בהגינות של ההליך" בעקבות הדחייה הממושכת. בנו הבכור של הנשיא, טראמפ ג'וניור, אף צייץ בטוויטר תמונה מסיקור של רשת פוקס ניוז על העיכוב, וכתב לצידה: "זיוף זה לא פשוט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, EPA, AFP
מבוכה לדמוקרטים. ארבעת המובילים במרוץ
צילום: AP, EPA, AFP
מומלצים