שתף קטע נבחר

טראמפ יוצא מהמשפט חזק מאי פעם

הרפובליקנים קשרו את גורלם בנשיא – גם מתוך פחד – ותשעה חודשים לבחירות הוכיח טראמפ שהוא המנהיג הבלתי מעורער של המפלגה. עם סקרים מחמיאים וכאוס בפריימריז הדמוקרטיים, אנשיו בטוחים שלקראת נובמבר מצבו רק ישתפר

ממשפט ההדחה נגדו שהגיע הלילה לקצו – בזיכוי – יוצא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מחוזק וזקוף-ראש לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. לא רק שעמיתיו הרפובליקנים זיכו אותו משני סעיפי האישום שהציגו הדמוקרטים ודאגו שהמשפט ייערך ללא שמיעה של עדויות חדשות וללא הצגה של מסמכים חדשים שהיו עלולים לסבך את הנשיא, טראמפ נהנה גם מסקרים מעודדים על שביעות הרצון של האמריקנים מתפקודו, בעיקר הכלכלי, ומהכאוס שנוצר השבוע בפריימריז הדמוקרטיים, מיד עם פתיחתם באייווה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ה סנאט וושינגטון ארה
ההצבעה בסנאט. טראמפ התרשם מהנאמנות(צילום: AP, AFP)

לטראמפ יש מסר אחד מרכזי לקחת מזיכויו: גם בימים של סכנה פוליטית מקסימלית התברר כי המפלגה הרפובליקנית היא כעת מפלגה ששייכת לו, והיא סרה לחלוטין למרותו. אם בנאום על מצב האומה בלילה שלפני כן נמנע טראמפ מלהתייחס למשפט ההדחה, הלילה הוא כבר מיהר לנצל אותו לקמפיין הבחירות שלו. מיד אחרי זיכויו הודיע בטוויטר כי יישא היום נאום בנוגע ל"ניצחון של ארצנו על תרמית ההדחה!".

 

הנשיא ותומכיו מילאו הלילה את עמודי הטוויטר שלהם בציוצים ועקצו את הדמוקרטים ואת כל מי שהאשים את טראמפ. בציוץ הראשון שלו אחרי סגירת המשפט הלילה פרסם הנשיא סרטון אנימציה המדמה את שער המגזין "טיים", ובו הוא מוצג כנשיא "4EVA" (לתמיד). יו"ר המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארת'י, העלה סרטון וידאו שבו הוא נראה קורע את סעיפי האישום – עקיצה ליו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, שקרעה בלילה שלפני כן את נאום הנשיא בקונגרס. אחראי הרשתות החברתיות בבית הלבן דן סקאבינו צייץ תמונת גיף שבה נראה טראמפ רוקד.

ה סנאט וושינגטון ארה
מחזור חדש של רפובליקנים צייתנים. הסנאט, אמש(צילום: AP)

 

הציוץ של טראמפ: נשיא לנצח

איוונקה טראמפ, בתו של הנשיא ויועצת בכירה בבית הלבן, כתבה בפוסט: "הקדחת הסיעתית הזו והתהליך הלא קוהרנטי והשגוי מראשיתו הגיעו סוף סוף לסופם, והנשיא זוּכּה בצדק. עכשיו זה הזמן שארצנו תתקדם. יחד".

 

ההצבעה הראשונה בפריימריז לנשיאות בארה"ב – ההצבעה הדמוקרטית שנערכה בלילה שבין שני לשלישי באייווה – סיפקה לטראמפ עוד חדשות טובות: ליקויים בספירת הקולות יצרו כאוס במפלגה הדמוקרטית, וגם עכשיו, יותר מיומיים אחרי שהבוחרים באייווה אמרו את דברם, לא הסתיימה הספירה. הלילה עודכנו התוצאות מאייווה, ואחרי שנמנו 97% מהקולות פיט בוטיג'ג' עדיין ראשון, אבל מוביל בפער זעום בלבד (עם 26.2%) על ברני סנדרס (26.1%) שבמקום השני. אליזבת וורן (18.2%) נותרה במקום השלישי, וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שנחשב לפייבוריט הדמוקרטי בהיבט הארצי, הסתפק במקום הרביעי בלבד (15.8%). כך או כך, השיבושים בהצבעה אפשרו לטראמפ לצייר את הדמוקרטים כחסרי יכולת וכמושחתים.

 

מיט רומני לא פחד: "אשא בהשלכות"

מערכת היחסים של טראמפ עם הממסד במפלגתו הרפובליקנית היא סוגיה שעמדה שוב ושוב במרכז החיים הפוליטיים בארה"ב בשנים האחרונות, ופעמים רבות הוא העמיד למבחן את ערכי המפלגה. לאורך הדרך המשיכו רוב הרפובליקנים, גם אם מחוסר ברירה לעתים, לתמוך בו: זה קרה למשל כשנחשפה ערב הבחירות ב-2016 הקלטה שבה הוא נשמע מתרברב לכאורה בעבירות מין שביצע בנשים; כשהגן על הגזענים שהתעמתו עם מפגינים בשרלוטסוויל, וירג'יניה; וכשצידד בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כשזה דחה את קביעת סוכנויות המודיעין האמריקניות שמוסקבה התערבה בבחירות בארה"ב ב-2016.

 

עכשיו, עם הזיכוי הלילה, הרפובליקנים האלה נותנים לטראמפ את הניצחון שלו חיכה, והם קושרים בו את גורלם כפי שלא עשו מעולם. גורמים בבית הלבן מספרים שבמהלך הליך ההדחה הביע טראמפ סיפוק כשסנאטורים רפובליקנים, רבים מהם כאלה שהתנגדו למועמדות שלו לנשיאות לפני ארבע שנים ומאחורי הקלעים עדיין מתעבים אותו, יצאו ברוב מוחץ להגנתו. במהלך המשפט מנעו הרפובליקנים זימון עדים והצגת מסמכים חדשים שהיו עלולים להזיק לנשיא, וגם בהצבעה אמש רק רפובליקני אחד, הסנאטור והמועמד הרפובליקני לשעבר לנשיאות מיט רומני, הצביע בעד הדחת טראמפ. רומני, מבקר ותיק של טראמפ, נשמע כמי שמודע לכך שיהיו מי שינסו כעת לנקום בו, ואמש אמר ל"פוקס ניוז": "יש לי כתפיים רחבות מספיק כדי לשאת בהשלכות".

 

"טראמפ נמצא בעמדה הפוליטית הטובה ביותר שהיה בה מאז שהחלה כהונתו, בין השאר בגלל התנהלות שגויה של יריביו", אומר טרי סליבן, יועץ רפובליקני. "הוא במיטבו כשיש לו יריב ברור, כי בהגנה הוא רע מאוד אבל בהתקפות פוליטיות אין שני לו. אני מעריך שבתשעת החודשים הקרובים מצבו רק ישתפר, כשהמרוץ לנשיאות יהפוך למרוץ של שני מועמדים – הוא והמועמד הדמוקרטי שייבחר לעמוד מולו – ויאפשר לו להגדיר זאת כבחירה בינו לבין היריב שלו".

מפגינים נגד טראמפ (צילום: רויטרס)
מפגינים נגד טראמפ בגבעת הקפיטול, אתמול בערב(צילום: רויטרס)

במהלך המשפט אמר טראמפ לאנשיו שהוא מתרשם לא רק מההגנה האיתנה שסיפקו לו עורכי דינו, אלא גם מהראיונות שהעניקו סנאטורים רפובליקנים לרשתות הטלוויזיה. מקורבים לו מספרים כי הוא הביע באוזני יועציו שביעות רצון מהנאמנות שהופגנה כלפיו והעריך בפניהם שמפגן הכוח מבשר טובות למפלגה לקראת נובמבר. "מעולם לא ראיתי את המפלגה הרפובליקנית חזקה ומאוחדת כל כך כמו עכשיו. תודה לכם!", צייץ טראמפ במהלך המשפט.

 

"מפלגה של פולחן אישיות"

טראמפ נהנה ממחזור חדש של רפובליקנים בקונגרס, כאלה שהתבררו כמי שנכונים יותר לפעול לפי השתייכות מפלגתית מאשר קודמיהם. חברי הקונגרס הרפובליקנים יודעים גם שטראמפ נוהג לנקום במי שאינו מיישר איתו קו. שיעור האהדה המדהים לטראמפ בתוך המפלגה פעל כגורם מרתיע, וגרם כמעט לכל הרפובליקנים להצביע בעדו.

 

הפחד היה מוחשי במיוחד בקרב סנאטורים רפובליקנים שחששו לא רק להפוך למטרה של ציוצים זועמים, גם מהנשיא עצמו, אלא גם מהאפשרות שמועמד שיתייצב מולם בבחירות עתידיות יזכה לתמיכת טראמפ ואנשיו. אף שרבים מהרפובליקנים סיפקו הצהרות שבהן דאגו לוודא שההיסטוריה תדע שיש להם הסתייגויות מסוימות מהתנהלות הנשיא, למעט רומני כולם הצביעו בעד זיכויו, וחלקם הסבירו שהמצביעים האמריקנים הם שצריכים לקבוע את גורלו של טראמפ – בקלפי.

מפגינים נגד טראמפ (צילום: AFP)
המשימה הדמוקרטית מסובכת יותר: להסביר לציבור את "אוקראינה גייט"(צילום: AFP)

"מעולם לא היה לנו נשיא שהנקמנות והזדוניות שלו הן כמו של הנשיא הזה, והוא זורע פחד בלבם של אנשים רבים", אמר בשבוע שעבר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. הסנאטור הדמוקרטי מקונטיקט כריס מרפי צייץ שהמפלגה הרפובליקנית "כבר אינה מפלגה של רעיונות או אידיאולוגיה. זה פולחן אישיות".

 

כשהוא עדיין נושא איתו את תחושת העוול מהמשפט, טראמפ ינסה בקמפיין הבחירות שלו להציג לעם האמריקני את הזיכוי כהוכחה שהוא יכול להפעיל את תומכיו ולהרגיע אפילו את אנשי המרכז הסקפטיים לגביו. הדמוקרטים, מנגד, נשארים עם משימה מאתגרת יותר – להסביר לעם האמריקני את פרטי פרשת "אוקראינה גייט" שבגינה נפתח המשפט. בבית הלבן מאמינים שהמסר הפשוט יותר של טראמפ הוא שינצח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
טראמפ. זאת המפלגה שלו
צילום: gettyimages
מומלצים