שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

אושרו ההגבלות החדשות: יציאה מהבית - עד 100 מטר

אין סגר כללי, יש עוד החמרות: בתום דיון לילי אישרה הממשלה כי התחבורה הציבורית תצומצם משמעותית אבל תמשיך לפעול, בתי הכנסת ייסגרו, גם חנויות ביגוד ומחשבים. משלוחי מזון לבתים ימשיכו לפעול, הפגנות יותרו בתנאי "הריחוק החברתי". מקוואות - פתוחים לנשים, סגורים לגברים

הממשלה אישרה הלילה (ד') את הגבלות החירום החדשות למאבק בנגיף הקורונה  - ובניגוד לעמדת בכירים במשרד הבריאות לא הוחלט על סגר כללי ועל ביטול מוחלט של התחבורה הציבורית. ההחלטה התקבלה בתום ישיבת ממשלה טלפונית שנמשכה כשש שעות והסתיימה בשעה 03:30 לפנות בוקר. הבוקר עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים בנגיף הקורונה עלה ל-2,030 ומניין הקורבנות - לחמישה בני אדם. זהו מסמך התקנות החדשות שאושר בממשלה.

 

אלו התקנות החדשות במלואן

 

ככל הנראה ההנחיות ייכנסו לתוקף היום ב-17:00, והאכיפה תחל ב-20:00. העונש למי שיפר אותן - 500 שקל או מאסר על תנאי. לפי ההודעה בתום ישיבת הממשלה, אלו ההנחיות החדשות: יציאה לזמן קצר תתאפשר עד מרחק של 100 מטר; שירותי התחבורה הציבורית יצומצמו באופן משמעותי ורק לצרכים שאליהם הותרה היציאה מהבית, וכל מעסיק שירצה (לא רק חיוניים) יוכל להסדיר לעצמו היסעים; יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון ולשירותים חיוניים לתחזוקת הבית. 

 

בתקנות לשעת חירום שאישרה הממשלה נקבע כי החנויות ייסגרו, כולל חנויות שמותר היה להפעיל עד עתה, כחנויות ביגוד ומחשבים. השר דוד אמסלם שב והציע לאסור קיום הפגנות, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה התנגדו, והוחלט להמשיך ולהתיר זאת, על פי כללי "הריחוק החברתי". תפילה תהיה מותרת רק בחוץ ובסמוך לבית, והמשמעות היא סגירה זמנית של בתי הכנסת. המקוואות לגברים ייסגרו. לנשים יותרו - עד 5 נשים, ובתיאום תור מראש.

מתחם
מתחם "היבדק וסע" בירושלים(צילום: שלו שלום)
 

 

אינפו הנחיות חדשות קורונה ()

 

במהלך ישיבת הממשלה שר הבריאות יעקב ליצמן התעקש להשאיר את בתי הכנסת פתוחים. נתניהו התנגד להחרגתם עקב אחוז ההדבקה הגבוה. בסופו של דבר, בניגוד לדעתו של ליצמן הוחלט לסגור את בתי הכנסת ולאפשר אך ורק תפילה ליד הבית. לפי הנוסח שפורסם, התחבורה הציבורית בוטלה למעשה - אבל כאמור חל רק צמצום משמעותי, ולא ביטול. הממשלה תפרסם בהמשך את הנוסח המלא של התקנות החדשות, כולל התיקונים, והן ייכנסו לפועל לקראת שעות הערב.

 

לפי הטיוטה, אלו ההנחיות וההגבלות הנוספות: מקומות עבודה ימשיכו לפעול ולא יונהג משק לשעת חירום; בכניסה לכל מקום עבודה יתבצעו בדיקות חום, כאשר תותר כניסה רק אם לאדם יש חום נמוך מ-38 מעלות; יציאה לפעילות ספורט תיאסר; תותר יציאה לחתונה, הלוויה או ברית, כל עוד הפעילות מתקיימת במקום פתוח שאינו במבנה ומספר המשתתפים בו אינו עולה על 10 ויש ביניהם מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם; תותר העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד, בין בתי ההורים; שירותי וטרינריה דחופה ומשלוחי מזון לבעלי חיים ימשיכו לפעול.

 

בנוסף, הודיעה לשכת ראש הממשלה כי הלימודים מרחוק במסגרות הכיתתיות צפויים לשוב החל מהיום. בתום משא ומתן שניהלו בכירים במשרדי האוצר והחינוך ובמשרד ראש הממשלה עם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, סוכם שהנהלת ההסתדרות תאשר היום את המתווה שיאפשר חזרה מיידית ללמידה מהבית. במסגרת ההסכמות נקבע שעובדי ההוראה מגני הילדים ועד כיתה י' בחטיבות העליונות יקבלו שכר מלא עד תום חופשת פסח, ובמהלך הקיץ יחזירו עובדי ההוראה תשעה ימי חופשה. הפסקת הלימודים גררה ביקורת קשה מצד ראשי ערים, גורמי חינוך והורים.

 אינפו קורונה בישראל תמונת מצב ()

 

ש

 

הממשלה התכנסה אמש כאמור כדי לאשר את התקנות לשעת חירום שקובעות שורת הגבלות על התנועה במאמץ לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. בסוף הדיון הלילי אושרו כאמור כמה הנחיות חירום חדשות. לפי הטיוטה, התחבורה הציבורית הייתה אמורה להתבטל, תוך מתן היתר למוניות עם נוסע אחד ולהסעות מיוחדות למקומות עבודה חיוניים - אבל כאמור הממשלה החליטה לצמצם מאוד את התחבורה הציבורית, אך לא לבטל אותה באופן מוחלט. 

 

כתבות אחרונות בנושא נגיף הקורונה:

50 אלף כבר נדבקו: טראמפ קורא "לפתוח" את ארה"ב

ממצאים מדאיגים: נגיף הקורונה מסוגל לשרוד על משטחים עד 17 ימים 

ההגבלות החדשות: התחבורה הציבורית תבוטל למעט מוניות, מותר לצאת עד 100 מטרים מהבית

יש לכם מה לספר לנו על הקורונה? מידע שטרם נחשף? סרטונים או תמונות? כתבו למייל האדום

 

על פי ההחלטה, מי שייצא ממקום מגוריו למטרה שאינה מופיעה ברשימה דינו יהיה מאסר של שישה חודשים או קנס שיעמוד על 500 שקלים. יש לציין כי הטיוטה הועברה לבחינת היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר אישורה המעסיקים יקבלו תקופת התארגנות של 48 שעות.

 

מאחורי הקלעים התנהל ויכוח גדול על היקף הסגר שיוכרז במסגרת התקנות החדשות. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דחף לסגר מלא הכולל סגירת מקומות עבודה שאינם חיוניים למשק וגם את הבנקים והתחבורה הציבורית. משרד האוצר התנגד בתוקף ונלחם לשמור את המשק במתכונת הנוכחית, ונראה כי התקבלה עמדתו.

 

אמש קיים נתניהו גם דיון היערכות בעניין הרכש וההצטיידות בכל הנוגע לנגיף הקורונה. בתום הדיון הטיל רה"מ נתניהו על ראש המוסד ומנכ"ל משרד הביטחון להקים חמ"ל ולהיות אחראים לרכש הנדרש - בעיקר מכונות הנשמה. 

 

 

 

 

החמ"ל הלאומי, שבו ישתלבו גורמים נוספים ממשרד הבריאות, משרד האוצר, משרד המשפטים וגורמים נוספים הרלוונטיים למאמצי הרכש, הוא יוזמה של המוסד. חלק מהתוצר של החמ"ל תהיינה מכונות הנשמה - לא רק בייבוא אלא גם בייצור מקומי, שבו קיימות בעיות בשל מחסור בחלקי חילוף. ישנן מדינות שבהם המפעלים שמספקים חלקי חילוף כגון מנועים למכונות הנשמה - מושבתים ויש צורך לפעול מול אותה מדינה כדי להחריג את המפעל הזה.

 

נתניהו התייחס למחסור במכונות הנשמה בישיבת הממשלה הלילית: "האסטרטגיה היא לטפל בחולים ולשחרר את הבריאים, על מנת שיהיה אפשר לטפל בחולים הקשים ולא להגיע למצב שיצטרכו לבחור מי מהאנשים להנשמה ומי לא". הוא הוסיף כי היום תובא לאישור חבילת הטבות כלכלית.

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס לעובדה שהתחבורה הציבורית לא בוטלה לחלוטין לבסוף: "אני שמח שהשכל הישר ניצח. כל עוד יש חלקים במשק שממשיכים לעבוד, בין אם מדובר במגזר כלכלי ובין אם בשירותים חברתיים, נדרש לספק שירותי תחבורה ציבורית. לא ניתן לקבוע כי אנשים ימשיכו לעבוד אך לא לאפשר להם להגיע למקום העבודה.

התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ההכרחי ואני קורא לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות".

 

עוד הוסיף: במידה ויוחלט בהמשך על סגירת המשק ניתן יהיה לסגור את התחבורה הציבורית רק לאחר שיוסדרו חלופות הן לעובדים חיוניים, הן לשירותים חברתיים בסיסיים, והן לצורך של האוכלוסיות החלשות להצטיידות במצרכי מזון ומוצרי יסוד".


פורסם לראשונה 24/03/2020 21:41

 

השתתף בהכנת הידיעה: אחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום
מתחם היבדק וסע בירושלים
צילום: שלו שלום
מומלצים