שתף קטע נבחר

מחקר: מה גורם לילדים לרצות לקרוא?

על פי מחקר ישראלי חדש, מוטיבציה לקריאה יכולה לנבא הישגים כבר בכיתה ב', אבל אפשר לטפח אותה. החוקרת: "האחריות לכך שהילד יגיע לבית הספר חדור מוטיבציה ללמידה נמצאת בראש ובראשונה אצל ההורים. חשוב לחשוף את הילד לשפה עשירה ולספרים"

האם אפשר לפתח את יכולות הקריאה והבנת הנקרא אצל תלמידים או שמדובר בכישורים ויכולות אישיות בלבד? מחקר חדש שנערך על ידי ד"ר ורד וקנין-נוסבאום, ראשת החוג לחינוך, וד"ר עינת נבו מהחוג לחינוך באקדמית גליל מערבי גילה שמוטיבציה לקריאה יכולה לנבא הישגי קריאה כבר בכיתה ב'.

 

מוטיבציה משפיעה על ההישגים

לאורך שנת הלימודים נבחנו 92 תלמידים שסווגו כבעלי יכולות קריאה ממוצעות לגילם. במקביל למבדקי הקריאה, נבדקה רמת המוטיבציה של הילדים לקריאה. התוצאות הניבו קשר ישיר ומובהק שהצביע על עליה הדרגתית במוטיבציה לצד השיפור בהישגים.

 

קבוצת מחקר שניה שהורכבה מ-63 תלמידים שסווגו בקטגורית "בעלי יכולות קריאה וכתיבה נמוכות" הציגה הישגים נמוכים בקריאה בהשוואה לקבוצה הראשונה. רמת המוטיבציה שלהם בתחילת השנה ניבאה את הישגיהם בסוף השנה. יתרה מכך, המוטיבציה שלהם ירדה במהלך שנת הלימודים והתבטאה במיוחד בתפיסת עצמי נמוכה של עצמם כקוראים. מוטיבציה נמוכה לקריאה הובילה להתחמקות ממנה ולהעדר תרגול הקריאה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

חשיפת הילדים לשפה עשירה

"המחקר הנוכחי מייצג ממצאים ראשונים מהשפה העברית", אומרת ד"ר וקנין-נוסבאום. "מרבית המחקרים בנושא נעשו על שפות אירופאיות והראו ירידה במוטיבציה בכיתות גבוהות יותר. ממצאי המחקר הזה שנעשה על דוברי עברית מלמד כי יש לטפח את המוטיבציה הפנימית לקריאה כבר בגיל צעיר משום שהיא מעודדת לתרגול הקריאה ולשיפור ביצועי הקריאה".

 

איך אפשר לטפח מוטיבציה אצל ילדים?

"בשביל זה כדאי ורצוי צריך להתחיל לחנך לאהבת המילה המדוברת והכתובה כבר מגיל מוקדם באמצעות שיח ומשחק. חשיפת הילד לשפה עשירה ולספרי ילדים. חשוב להרבות בקריאה משותפת ובשיחה. החלק הנוסף תלוי בהוראה חווייתית ומעניינת המעודדת את הילד לסקרנות ולקריאה מרצון".

 

קראו עוד:

"את חייבת עוד ילד!"

הפיתרון לכל הציורים שהילדים מביאים מהגן

הזמן שילדים יכולים להיות מחוברים למסכים

 

האם מוטיבציה לא מושפעת מהיכולות של התלמיד, כלומר ילד שמצליח לקרוא בקלות יחסית המוטיבציה שלו תעלה?

"המוטיבציה לקריאה והישגים אכן כרוכים אחד בשני. כשם שההישגים מעלים את המוטיבציה כך המוטיבציה הגבוהה דוחפת ילדים צעירים להשתתף בפעילויות קריאה. השתתפותם בפעילויות קריאה מובילה לכך שהם מתרגלים את הקריאה ובכל משפרים את הישגיהם. על מנת לפתח שטף ולהגיע ללמידה מן הקריאה, על הקורא הצעיר לתרגל את קריאתו.

 

"העדר תרגול מספק יוביל להתקדמות איטית בקריאה, להישגים שאינם מספקים בהשוואה לאחרים ובסופו של דבר לירידה במוטיבציה הפנימית לקריאה. החשוב הוא לדעת לשמור על המוטיבציה של הילדים לקרוא כי בתחילת הדרך היא גבוהה".

 

הגנן רוי גקט בדרך מקורית ללימוד אותיות:

 

 

האם הגדלת אוצר המילים של הילד על ידי קריאה תסייע לו גם בכתיבה?

"מילים כתובות מתורגמות למילים מדוברות. זה הבסיס לרכישת הקריאה והכתיבה. היכרות מעמיקה עם אוצר מילים רחב ועם המבנה הלשוני של המילה תסייע בסופו של דבר גם לכתיבתן. אחד מסודות ההצלחה לקריאה וכתיבה נכונה נעוץ בכך - בזיהוי מוקדם של המילים.

 

"בעיני, האחריות לכך שהילד יגיע לבית הספר חדור מוטיבציה ללמידה אוריינית נמצאת בראש ובראשונה אצל ההורים והסביבה הביתית. סיפור לפני השינה, טיפוח הסקרנות בקרב הילדים, דגש על שפה עשירה, עידוד והכוונה כבר בגיל הרך הם המתכון להבניית המוטיבציה הנחוצה בשביל לקצור את ההישגים בבית הספר".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

כיצד הורים יכולים לגלות שיש לילדים מוטיבציה נמוכה לקריאה?

"ילדים שיש להם מוטיבציה נמוכה יעשו הכול בכדי להימנע מקריאה. הם ינסו להתחמק בתואנות שונות. יציעו לעזור בבית, יגידו שיש שיעורים חשובים יותר, שהם שכחו את הספר בכיתה או שהם לא מוצאים את הספר שהתחילו לקרוא. הם אפילו יגידו שכואב להם הראש ושהם צריכים ללכת לישון מוקדם. אם לא מצליחים ליצור סיטואציה של קריאה משותפת קיים חשד שהילד פיתח יחס שלילי לקריאה".

 

 מאיזה גיל מומלץ להפסיק להקריא לילדים ולתת להם לקרוא בעצמם?

"כדאי לקרוא סיפור לפני השינה כל עוד הילד מוכן ורוצה ובכל גיל. אם אפשר ליהנות מזה גם בכיתות היסודי הגבוהות אז אדרבה. הקריאה המשותפת מאפשרת לעסוק בטקסטים שהילד יתקשה לקרוא אותם לבד. היא גם מאפשרת שיח מפותח ולמידה מואצת בעקבות תיווך המבוגר. כל עוד הילד רוצה ומוכן, יש להמשיך ולקרוא לו. במקביל ובאופן בלתי תלוי, מומלץ שילד יתרגל את קריאתו ויקרא גם בעצמו אך לא במקום ההורה אלא בנוסף".

הקריאה המשותפת מאפשרת לעסוק בטקסטים מורכבים יותר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקריאה המשותפת מאפשרת לעסוק בטקסטים מורכבים יותר(צילום: shutterstock)
 

 

האם שמתן לב במחקר להבדל כלשהו בין בנים ובנות?

"אכן, למרות שלא בכך עסקה שאלת המחקר. המוטיבציה של בנות נמצאה גבוהה יותר באופן מובהק מזו של הבנים. נשאלת השאלה האם אנו כחברה רואים את העיסוק בשפה ובספרים כתחום נשי ומכוונים את הבנים לעיסוקים ספורטיביים יותר. האם אפשר לעניין גם את הבנים לעסוק יותר בתחומי השפה והקריאה? בהחלט כן".

 

מה מצבנו בהשוואה לעולם?

"אתייחס למוטיבציה לקריאה - בשל העובדה שרכישת הקריאה נרכשת מהר יותר בעברית בהשוואה לחלק מהשפות האירופאיות כדוגמת האנגלית, ילדים מתקשים הקוראים בעברית מפתחים מוקדם יחסית יחס שלילי לקריאה ומגלים ירידה במוטיבציה לקריאה כבר במהלך כיתה ב'. מרבית המחקרים שנעשו על שפות אחרות הצביעו על ירידה משמעותית במוטיבציה הפנימית לקריאה בכיתות היסודי הגבוהות".

 

אילו טיפים תוכלי לתת להורה שרוצה לתרגל עם הילד בבית מעבר לסיפור ושפה תקנית?

"כדאי להכין עם ילדים סימניה עם נושאי הקריאה שמעניינים אותם, כדאי ללכת עם הסימנים הזו לחנות ספרים או לספריה ולחפש ביחד ספרים או עיתונים מעניינים. כאשר על הילד לתרגל את קריאתו, תנו לו לבחור את הטקסט אותו ירצה לקרוא. תנו לו גם לבחור את הטקסט אותו ירצה שתקראו לו. נסו לשלב גם הומור בטקסטים ובכלל צרו אווירה משפחתית שבה כולם קוראים ומשתפים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ילדים שיש להם מוטיבציה נמוכה יעשו הכול בכדי להימנע מקריאה
צילום: shutterstock
מומלצים