שתף קטע נבחר

קפיצה קטנה מבנגקוק: האי הקסום של תאילנד שלא הכרתם

שלוש שעות נסיעה מהבירה התאילנדית, והפלגה קצרה של חצי שעה, תביא אתכם לקו סאמט, אי קטנטן שמוגדר כפארק לאומי ואהוב על המקומיים. כתב ynet ביקר בו, לא לפני שחרש את בנגקוק והתרשם מהתדמית החדשה שפטאיה מנסה לשדר

 

ה"פול מון" האחרון בתאילנד היה הפעם מיוחד במיוחד. ימים ספורים לאחר החילוץ ההירואי של הנערים הלכודים מהמערה, ביום שישי האחרון של חודש יולי נחגג חג בודהיסטי חשוב – בדיוק יום לפני יום הולדתו ה-65 של המלך, ראמה העשירי, במקביל לחג בודהיסטי נוסף. רבבות תאילנדים לבושים בצהוב פקדו כבר משעות הבוקר המוקדמות את כיכר סאנאם לואנג, הסתובבו במעגלים מול הארמון והניחו פרחים צהובים כמנחה לבודהה.

 

לאחר מותו של המלך הקודם לפני כשנתיים התערערה הלכידות בקרב העם בתאילנד, והשלטון לא פספס את ההזדמנות כדי להציג את רצף האירועים הנדיר כ"סימן מלמעלה", בניסיון להחזיר את ה"דבק" לעם. החג הראשון ברצף, "יום הדְהַרְמַה", מוקדש לעקרון השני של הבודהיזם – והוא הדרך שהותוותה על ידי בודהה, שכוללת גם חובה חברתית ומוסרית.

חגיגות יום הדהרמה בכיכר סאנאם לואנג (צילום: דוד סלברמן)
חגיגות יום הדהרמה בכיכר סאנאם לואנג(צילום: דוד סלברמן)

חגיגות יום הדהרמה בכיכר סאנאם לואנג (צילום: דוד סלברמן)
(צילום: דוד סלברמן)

מלך תאילנד ראמה העשירי על גבי עיתון (צילום: דוד סלברמן)
מלך תאילנד ראמה העשירי על גבי עיתון(צילום: דוד סלברמן)

קו הרקיע של בנגקוק (צילום: גלעד כרמלי)
קו הרקיע של בנגקוק(צילום: גלעד כרמלי)

בהתאם לכך, לצד טקס הנחת הפרחים, הוצבה בכיכר התיירותית תערוכה גדולה סביב נושא ההתנדבות בקהילה. "למלך חשוב להדגיש את הערך הזה", מסבירה צ'ה, מדריכת תיירים מקומית. אולם סביר להניח ש"התנדבות" זה לא המושג הראשון שקופץ לתייר הישראלי לראש כשהוא חושב על מה שקורה בתאילנד. גם לא השני, או השלישי.

 

וכמו שמה שקורה בתאילנד נשאר בתאילנד, גם הישראלים נשארים בה. הישראלים מתים על תאילנד. כל כך מתים עליה, עד שבשבילה הם מוכנים לחרוג מהמנהג של לא למחזר יעדים – וחוזרים אליה, פעם אחר פעם. בשנה האחרונה הגיעו לתאילנד כ-175 אלף תיירים ישראלים – גידול של 25% שחל תוך שנתיים בלבד. מתוך אותם 175 אלף, לא פחות מ-67% הם תיירים שכבר ביקרו בתאילנד בעבר לפחות פעם אחת.

 

בחודש שעבר השיקה "ארקיע" את הקו הישיר לבנגקוק, ושברה את המונופול של "אל על", שעד כה הייתה חברת התעופה היחידה שהפעילה טיסות ישירות בין תל אביב לבירת תאילנד. בלשכת התיירות של תאילנד בישראל (TAT) מעריכים כי הקו החדש יביא לכך שכמות התיירים הישראלים שמגיעים לתאילנד תחצה את רף ה-200 אלף כבר בשנה הבאה.

 

הצטרפנו לטיסת הבכורה של "ארקיע" לבנגקוק ובדקנו אם לאזור הבירה התאילנדית יש עוד מה להציע לתייר הישראלי, שכבר חרש את מסלולי "שביל החומוס" - אותו סיבוב גדול ומפורסם שכולל בדרך כלל את פוקט, קופנגן, קוסמוי, קופיפי וסיום קצר בבנגקוק.

 

שווקים צבעוניים וסמטאות ציוריות. בנגקוק

למרות שתאילנד נתפשת כיעד עבור צעירים אחרי צבא (הם, אגב, כבר מזמן עברו לדרום אמריקה), בנגקוק וסביבותיה הן מקום מעולה אפילו לטיולי משפחות. רוב הישראלים שמגיעים לבנגקוק מעבירים את הזמן בעיקר בשופינג ובחיי לילה, ולא בהכרח מודעים לאזורים העתיקים יותר של העיר.

כיכר סאנאם לואנג (צילום: גלעד כרמלי)
כיכר סאנאם לואנג(צילום: גלעד כרמלי)
 

הארמון הגדול ומקדש ואט פרה קוו (צילום: גלעד כרמלי)
הארמון הגדול ומקדש ואט פרה קוו(צילום: גלעד כרמלי)
 

כיכר סאנאם לואנג, שבה נערך הטקס החגיגי שתואר קודם לכן, היא אתר חובה לכל תייר שמזדמן לבנגקוק. בקצה הכיכר, על גדת נהר הצ'או פראיה, ניצב מתחם "הארמון הגדול" – ארמון המלך הרשמי שהוקם ב-1782, ושימש כמקום משכנו של המלך עד 1925, אך עדיין משמש לטקסים רשמיים. בתוך מתחם הארמון ניצב גם המקדש הבודהיסטי המרשים ואט פרה קוו – סמלה של בנגקוק. הביקור בכיכר הוא חופשי, וניתן לבקר בתוך הארמון והמקדש בתשלום. לפרטים נוספים – הקליקו.

 

אך מלבד הכיכר היפה, בבירת תאילנד עוד שלל אתרים מעניינים. לא רחוק מהכיכר נמצא "שוק הפרחים" הצבעוני, שבו תוכלו גם לרכוש מגוון פירות טרופיים, ירקות וממתקים תאילנדיים, ובאופן כללי ליהנות מהמראות, הריחות והטעמים. השוק נמצא על גדת הנהר, ומולו מוזיאון שמוקדש להיסטוריה של תאילנד.

שוק הפרחים בבנגקוק (צילום: גלעד כרמלי)
ברוכים הבאים לשוק הפרחים בבנגקוק(צילום: גלעד כרמלי)

שוק הפרחים בבנגקוק (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

שוק הפרחים בבנגקוק (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

שוק הפרחים בבנגקוק (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)
 

במרחק נסיעה קצרה תגיעו גם לרובע "צ'יינה טאון". הסמטאות הציוריות עמוסות בחנויות ומסעדות סיניות, וכן במקדשים. הגדול והיפה שבהם הוא "מקדש בודהה המוזהב". את פנסי הרחוב בצ'יינה טאון מעטרות אדניות עם סחלבים – הפרחים היפים האלה שעולים כאן בארץ מאות שקלים, וברובע הסיני הם צמחיית רחוב - עדות לכך שהסינים הם האליטה הכלכלית של תאילנד.

 

יש בערך מיליון סינים שגרים בתאילנד, רובם הגדול בבנגקוק. הם מתגוררים במדינה כבר כמה דורות ונטמעו בחברה. לדברי המדריכה צ'ה, מספרים שהמלך הזמין את הסינים להשתלב בתעשייה בתאילנד "משום שהם ידעו לספור עד מיליון, בעוד שהתאילנדים ידעו לספור רק עד 10,000".

מקדש בודהה המוזהב בצ'יינה טאון (צילום: גלעד כרמלי)
מקדש בודהה המוזהב בצ'יינה טאון(צילום: גלעד כרמלי)

צ'יינה טאון (צילום: גלעד כרמלי)
צ'יינה טאון(צילום: גלעד כרמלי)

צ'יינה טאון (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

צ'יינה טאון (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

כל ערב בשעה 22:00 הרחוב הראשי בצ'יינה טאון נסגר לתנועת כלי רכב, והופך לשוק מלא בדוכנים – אוכל בעיקר. אך אם אתם מעוניינים דווקא באוכל תאילנדי מסורתי, אל תפספסו את מסעדת "Harmonique" הוותיקה שנמצאת לא רחוק מצ'יינה טאון. המקום אולי נראה קטן וצנוע, אך בעלת המסעדה ווא-רא-רה תגיש לכם מנות גדולות ועשירות בטעמים.

מסעדת Harmonique (צילום: גלעד כרמלי)
מסעדת Harmonique(צילום: גלעד כרמלי)
אחת החוויות שתייר לא יכול להרשות לעצמו לפספס בתאילנד היא מסאז'. בין אם אתם מעוניינים רק במסאז' לרגליים ובין אם במסאז' מלא, תוכלו לשלב את זה גם עם רוח התרומה לקהילה שהזכרנו. בבנגקוק פועלים שני סניפים של "Perception Blind Massage" – מסאז' שאותו מבצעים מעסים עיוורים תמורת 450 באט ל-60 דקות (כ-45 שקלים). המעסים מתגוררים בחינם מעל הסניפים וגם מקבלים לכיסם אחוז מסוים מההכנסות מהמסאז'ים (כ-18 אלף באט בחודש בממוצע, שהם כ-1,800 שקלים). מומלץ מאוד לשלם להם גם טיפ. לפרטים נוספים – הקליקו
מסאז' עיוור (צילום: דוד סלברמן)
(צילום: דוד סלברמן)
   

ואם בכל זאת אתם רוצים שופינג בבנגקוק וכבר חרשתם את כל שמונה הקומות של ה-MBK וגם את שאר הקניונים בכיכר סיאם, תוכלו לקפוץ בערבי חמישי עד ראשון החל מהשעה 17:00 ועד 1:00 בלילה אל שוק "Rod Fai Train Night Market Srinakarin". השוק הלילי הוא הגדול והמגוון ביותר בבנגקוק והוא מכיל כ-2,000 דוכנים שונים שמתפרסים על פני שלושה אזורים עיקריים: ביגוד והנעלה, אוכל רחוב ואזור מרהיב שבו מוצעים למכירה פריטי וינטג' שונים. לפרטים נוספים – הקליקו

השוק הלילי בבנגקוק (צילום: דוד סלברמן)
השוק הלילי בבנגקוק(צילום: דוד סלברמן)
 

גן העדן הסודי של התאילנדים. קו סאמט

אין טיול בתאילנד בלי ביקור באחד האיים הטרופיים שלה. אך בזמן שהתיירים נוהרים אל איים כמו קוסמוי, קופנגן, פוקט וקופיפי – התאילנדים עצמם לא מספרים שאת הנופש שלהם הם עושים באי קו סאמט.

 

קו סאמט שוכן בקו החוף של מחוז ראיונג במפרץ תאילנד, כ-140 ק"מ מדרום-מזרח לבנגקוק. אורכו 6 ק"מ ורוחבו 3 ק"מ בלבד, וכ-80% משטחו מכוסה בג'ונגל טרופי סבוך. בשאר השטח רצועות חוף חוליות וצרות, עיירת דייגים, ברים על החוף וכ-70 בתי מלון בגדלים שונים. האי כולו מוגדר כפארק לאומי.

קו סאמט (צילום: גלעד כרמלי)
קו סאמט(צילום: גלעד כרמלי)

קו סאמט (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

קו סאמט (צילום: גלעד כרמלי)
(צילום: גלעד כרמלי)

מופע האש בקו סאמט (צילום: דוד סלברמן)
מופע האש בקו סאמט(צילום: דוד סלברמן)

בקיץ 2013 התיירות באי התרסקה בעקבות דליפת חביות נפט שגרמה לחופיו להשחיר. האי חזר לשגרה לאחר פעולות שיקום ממושכות, אולם התיירות במקום עדיין לא הצליחה להתאושש – מה שהופך את קו סאמט לפנינה שקטה שאליה מגיעים רק יודעי דבר מעטים.

 

מלבד בטן-גב, ניתן לצאת לסיור רכוב לאורך הכביש המרכזי של האי. ניתן לשכור רכב שטח עם נהג מקומי, או לשכור קטנוע לרכיבה עצמית. לאורך הכביש כמה נקודות תצפית. בכל ערב בשעה 20:30 מתקיים בחוף של מסעדת "Ploy Talay" מופע אש מרהיב – הכניסה חופשית, אך הפעלולנים עוברים בין האנשים בקהל בתום המופע ומבקשים טיפ.

מלון Sai Kaew קו סאמט (צילום: דוד סלברמן)
מלון Sai Kaew, קו סאמט(צילום: דוד סלברמן)
  

הדרך הקלה והיעילה ביותר להגיע לקו סאמט היא באמצעות מעבורת שיוצאת שלוש פעמיים ביום אל האי מבָּאן-פֶּה (ופעמיים ביום חזרה מהאי) – כשלוש שעות נסיעה מבנגקוק, ועוד הפלגה של כחצי שעה במעבורת. לפרטים נוספים על אפשרויות הנופש בקו סאמט – הקליקו

 

גם למשפחות עם ילדים. פטאיה

זה שנים שפטאיה מנסה להילחם בתדמית הגרועה שנוצרה לה כבירת הסקס העולמית. העיר בדרום תאילנד, כשעה וחצי נסיעה מבנגקוק, התפתחה כיעד לתיירות מין בעת שחיילים אמריקנים חנו בה במהלך מלחמת וייטנאם – תוך כמה עשורים, הפכה פטאיה מעיירת דייגים קטנה למטרופולין עירוני וצפוף שמתבסס בעיקר על תיירות ומושך אליו מיליוני תיירים בכל שנה.

 

אך מין זה לחלוטין לא הדבר היחיד שפטאיה מציעה, ובאזורים שלמים שלה ניתן אף להימנע מאווירת עיר החטאים שמאפיינת את ה"ווקינג סטריט". פטאיה מציעה יותר אטרקציות למשפחות ולזוגות מאשר כל עיר חוף אחרת בתאילנד. בעיר פועלים שני פארקי המים הגדולים ביותר בתאילנד וכן פארק אומגה ובאנג'י, בנוסף למוקדי ספורט ימי רבים מאוד.

פטאיה (צילום: דוד סלברמן)
פטאיה(צילום: דוד סלברמן)

ווקינג סטריט בפטאיה (צילום: דוד סלברמן)
ווקינג סטריט בפטאיה(צילום: דוד סלברמן)

ספורט ימי בפטאיה (צילום: דוד סלברמן)
ספורט ימי(צילום: דוד סלברמן)

במרינה של פטאיה ניתן לשכור יאכטות פרטיות בגדלים שונים ולצאת לשיט בין עשרות האיים המבודדים הסמוכים לחוף, בהם "אי האלמוגים" (קו לאן), "אי הקופים" שעליו מתגוררים מאות קופים מסוג גיבון ואיים נוספים שלחופם ניתן לשחות. חברת "Blue Voyage" מציעה מגוון חבילות שיט שונות, בהן כאלו שכוללות ארוחות ואף לינת לילה. לפרטים נוספים – הקליקו.

אי הקופים בפטאיה (צילום: דוד סלברמן)
אי הקופים בפטאיה(צילום: דוד סלברמן)
 

השוק הצף בפטאיה (צילום: גלעד כרמלי)
השוק הצף בפטאיה(צילום: גלעד כרמלי)
 

אטרקציה מעניינת נוספת בפטאיה היא "השוק הצף" – שוק מעל אגם, ובו דוכנים רבים שמציעים למכירה בגדים, מזכרות, מסאז' לרגליים והמון המון אוכל רחוב תאילנדי. אל תוותרו על טעימה של ה"קָאוּלָם" (קנה סוכר ממולא אורז מתוק) וה"קאנוּם צָ'ה" (עלה בננה ירוק ממולא בבשר קוקוס). הכניסה לשוק היא בתשלום של 200 באט (כ-20 שקלים). לפרטים נוספים – הקליקו.   

קאנום צ'ה וקאולם בשוק הצף בפטאיה (צילום: דוד סלברמן)
קאנום צ'ה וקאולם בשוק הצף בפטאיה(צילום: דוד סלברמן)
 

כמה זה עולה לנו?

"ארקיע" מציעה טיסות ישירות לבנגקוק במחירים שמתחילים ב-349 דולר לכיוון במחלקת תיירים ו-999 דולר לכיוון במחלקת עסקים. באוגוסט יופעלו שתי טיסות שבועיות (בימים שלישי ושישי), והחל מספטמבר 2018 יופעלו שלוש טיסות שבועיות.

 

משפחות שמגיעות לבנגקוק יכולות ללון במגוון מלונות במרכז העיר, בהם מלון Lebua שהיה עד לא מזמן המלון הגבוה ביותר בבנגקוק. בסוויטה בקומה ה-56 במלון צולם הסרט "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק", וניתן ללון בה תמורת 30 אלף באט ללילה (כ-3,000 שקלים). ניתן כמובן להסתפק גם בחדר משפחתי גדול במחיר שמתחיל ב-5,000 באט ללילה (בעונה הרטובה – כ-500 שקלים). במלון פועלת מסעדה עם שני כוכבי מישלן.

קו הרקיע של בנגקוק פנורמי (צילום: גלעד כרמלי)
קו הרקיע של בנגקוק(צילום: גלעד כרמלי)
 

מי שממש רוצה להתפנק בבנגקוק יכול ללון במלון "סיאם" היוקרתי, שבעיצובו המרהיב ניכרת חשיבה על כל פרט ופרט. במלון חדר צפייה בסרטים וסדרות, חדר מוזיקה עם תקליטים נדירים וקסטות, ספא שבו פועל גם אמן קעקועים מהמובילים בתאילנד, חדר כושר עם זירת אגרוף, מסעדות ועוד. המחיר: החל מ-600 דולר ללילה לחדר בסיסי, 800 דולר לסוויטה ו-1,500 דולר לווילה עם בריכה פרטית.

 

גם בפטאיה יש שלל בתי מלון מפוארים ומפנקים, בהם מלון Cape Dara שבו ניתן ללון בחדר מפואר במחיר שמתחיל ב-7,000 באט ללילה (כ-700 שקלים). במלון Sai Kaew בקו סאמט ניתן ללון במחיר שמתחיל ב-7,600 באט ללילה, כולל הפלגה במעבורת ומונית מהמזח אל המלון.

 

הכותב היה אורח של "ארקיע" ולשכת התיירות של תאילנד בישראל (TAT)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים