שתף קטע נבחר

מרצדס CLS בנהיגה ראשונה - סופר-קלאסיקה מודרנית

המכונית שהוסיפה לפני עשור וחצי קטגוריה מקורית לעולם הרכב, זכתה להרבה כבוד מהמתחרים והעתקים בהתאם, עוברת לדור שלישי בשושלת. נהגנו בה והתרשמנו

במה נהגנו: מרצדס CLS (דור 3)

מתחרות: אודי A7, ב.מ.וו, סדרה 6 גראן קופה

מתי אצלנו: אמצע 2018

מחיר משוער: כ-700 אלף שקל

 


בעד: מראה, איכות, מנועים, עזרי נהיגה ובטיחות

נגד: קצת כבדה ומלאכותית לתחושה

בגדול: מרצדס CLS היא ממציאת קטגוריית הסדאן-במראה-קופה, או אם תרצו קופה-ארבע-דלתות. כל זאת לפני כמעט 15 שנה, בעידן בו נראתה עדיין כהבלחה לא ממש ברורה, עם מראה ששילב אלגנטיות ותעוזה יוצאת דופן מהסוג שעשוי להסתיים כפלופ ויזואלי מהדהד, צל"ש או טר"ש. אבל עשור וחצי אחרי ברור שמדובר היה בגאונות אמיתית, כזו שהפכה לאבן דרך בתעשייה ובמקביל לקו מנחה עבור המתחרים - אודי, ב.מ.וו - שלא היססו והעתיקו. אחרי הכל, אם אפשר לגבות הרבה יותר על E קלאס שמרנית יחסית בזכות מרכב מסנוור, למה לא?

 

גם היום מבוסס הדור השלישי של ה-CLS על מכונית הסאלון המוערכת של החברה, תוך שהוא עושה שימוש באלמנטים עיצוביים עדכניים של המותג, יחד עם סוללת יחידות ההנעה החדשות וכמובן מערכות הבטיחות והנוחות שהוצגו במרצדס לאחרונה.

עיצוב ותא נוסעים: ה-CLS שייכת לסוג המוצרים שאינם נמדדים באופן רגיל, אלא כאלה שהרגשות שהם מעוררים בך קובעים את הגישה לטוב או לרע. יהיו ללא ספק (בודדים) שלא יתרשמו במיוחד מהמראה הסופר-אלגנטי וזורם של מרכב ה-CLS העדכנית, יהיו גם מי שיתאכזבו מעט מההתבגרות, אבל מרבית המתבוננים צפויים להתרשם מאוד לטובה. זו ללא ספק אחת המכוניות הנאות מסוגה, כעת עם החרטום המזוהה של "מרצדס חדשה", לרבות הסבכה, יחידות התאורה והפגוש הפעור לאוורור.

 

עיצוב הפנים מאמץ את צמד מסכי התצוגה הענקיים ("12.3) שמשמשים האחד כלוח מחוונים בעל תצוגה משתנה לפי העדפות נהג, השני לנתוני מערכת בידור ומידע לרבות כמובן ניווט, עם תצוגה ונוחות תפעול מצוינים. גם גלגל ההגה החדש של מרצדס מוצא כאן מקום, עם סוללת מתגים מעט מגושמת לבקרת שיוט אדפטיבית משמאל, ומערכת שמע-טלפון מימין. פגשנו כבר פתרונות טובים ונאים מאלה. אל תשאלו אותנו מה דעתנו על מערכת "מצב הרוח" עם שישה מצבים קבועים מראש לתאורה (טריליון גוונים), מיזוג, ריח, עיסוי מושב ומערכת שמע להעדפת הנהג.

מרצדס הצליחה ליצור עבור הנהג סביבת עבודה מעולה, טובה עוד יותר מבעבר. נמוכה מעט כיאה למיצובה של ה-CLS, אבל ניתנת להתאמה אישית עם מספר כיוונים גדול מכפי שבן אנוש יידרש לו אי פעם. מיקום המושב וגלגל ההגה הגדול יחסית והנוח מאוד, מפריעים מעט לזיהוי חלק ממסך המידע מימין. מיקום המתגים ואמצעי התפעול האחרים כמעט מושלם, ואין אחד שיתעייף מלהביט בפתחי האוורור-מיזוג-חימום המעוצבים כצינור פליטה במטוס קרב, בעיקר עם תאורת לד ייחודית ופנימית שמדגישה אותם בחשיכה. מרהיב.

 

ה-CLS לא הייתה קטנה בעבר וכעת גדלה עוד יותר ובכל ממד - היא ארוכה בחמישה ס"מ (499 ס"מ), רחבה בס"מ (189 ס"מ), גבוהה ב-1.5 ס"מ (143.5 ס"מ) ולבסיס הגלגלים שלה נוספו לא פחות מ-6.5 ס"מ (294 ס"מ). מחד זה מעניק לה מרחב מחיה טוב מקודמתה גם מאחור (בעיקר עבור שני נוסעים, השלישי יצטער) ותא המטען בנפח זהה של 520 ליטר. מאידך היא שוקלת עדיין שני טון, וזה המון מסה.

 

אבזור הבטיחות כולל את כל הטוב והמתקדם של מרצדס, אותו פגשנו זה מכבר ב-S המעודכנת, לרבות שילוב בין בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירה על נתיב שמקבלת נתונים ממערכת הניווט, תיקון ושמירה על נתיב והתרעות לרוב. מרצדס אינה מבטיחה שתאפשר בזמן הקרוב יכולת אוטונומית ברמה 3 כמו אודי, אבל תפעול סוללת העזרים שלה לקראת ויתור על נהג, משכנעת בינתיים הרבה יותר.

 

יחידות הנעה וביצועים: מרצדס הביאה לאירוע ההשקה סוללת מנועים שמתחילה ב-2.0 ליטר ארבעה צילינדר מסתורי עליו סרבה להרחיב ואשר ישולב בהיצע רק בסביבות ספטמבר ויגיע גם ארצה, וכמובן יחידות שישה הצילינדרים המוכרות עם מנועי 3.0 ליטר דיזל מוגדשים ו-286 ו-340 כ"ס ב-350d וב-400d בהתאמה, ו-3.0 ליטר בנזין מוגדשים עם 367 ו-435 כ"ס ב-450 וב-53 AMG, כולל מערכת חשמל 48V שמשחררת את הצורך להעביר כוח מנוע למשאבות שונות, פלוס מגדש חשמלי קטן שמסייע בסל"ד נמוך ומתנע המשמש כגנרטור. יצרנים אחרים מכנים את הפתרון כהיברידי-צנוע.

 

אלה המנועים העדכניים ביותר של היצרנית, חזקים וחסכוניים מבעבר, וכרגיל מעבירים כוח לאחור או לארבעת הגלגלים בעזרת תיבת תשעה הילוכים אוטומטית במקום שבעה בעבר. הביצועים שופרו בהתאם. ה-53 מזנקת ל-100 תוך 4.5 שניות בלבד, הגרסה החלשה ביותר עם מנוע הדיזל נדרשת ל-5.7 שניות. בכל המקרים שיפור של כמה עשיריות לעומת דגמים מקבילים בעבר.

כדאי להתעכב על גרסת AMG תחת השם CLS53, למעשה יישום כוחני למנוע של ה-S500 העדכנית, עם עזרה קלה מחטיבת הספורט בהתאמת תיבת ההילוכים (תשעה, עם מערכת מצמדים במקום ממיר מומנט) ומערכת ההנעה הכפולה עם יחס משתנה לפנים-אחור המדלג בין הנעה אחורית לכפולה לפי הצורך, לעומת יחס קבוע (55-45 לפנים-אחור) בדרך כלל. אבל העיקר הוא הוויתור על 63 AMG עם מנוע V8 אדיר ומרשים בצליל ומומנט. את החלל שהותיר צפויה למלא ה-AMG GT4.

 

איך הם עובדים? למעט המנוע הקטן ביותר שמרגיש מאומץ שלא לצורך, כל הארבעה הבכירים באירוע נהנו מרזרבות כוח להן הורגלנו כבר בתחנות כוח יוקרתיות-גרמניות. מנועי הדיזל פחות מעודנים מהבנזין אבל עדיין חלקים כמשי בהשוואה ללא יותר מעשור לאחור, ומספקים בכל מקרה כמויות מומנט עצומות שיספיקו ל-95% מהמקרים ו-99% מהנהגים, כל זאת עם צריכת דלק מופחתת.

 

מנועי הבנזין מציעים - והתחושה מאשרת את הנתונים - ביצועי קו ישר של מכוניות ספורט, כשהם נתמכים בתיבת הילוכים טובה, גם אם לא האיכותית והחלקה ביותר בתחומה, עם היסוסים רגעיים מיותרים בכל מצבי הנהיגה, בעיקר בהורדת הילוכים נמוכים. 

נוחות והתנהגות: ה-CLS מאפשרת מספר סוגי מיתלים - פלדה, פלדה הנתמכים בבולמי זעזועים אדפטיביים או מיתלי אויר (אדפטיביים כמובן). המשמעות היא מספר אפשרויות בחירה בין מצבים שבבסיסם נוחות ורכות מוגברת ובקצה העליון נוקשות בלתי מתפשרת.

 

עם משקל של שני טון לפני נוסעים, נוזלים וציוד, לא מדובר במכונית ספורט קלת רגליים ועל עזרי האלקטרוניקה, המתלים וההנעה המתוחכמים, "לנטרל" את המשקל ולסייע להוריד מהר וביעילות את מאות הסוסים לאספלט. בעת נהיגה חזקה במיוחד זה מצליח, אבל החשבון מוגש בדמות תחושה מלאכותית - בעיקר מההגה - בכל הגרסאות. וככל שגוברת מעורבות המערכות, העסק הופך למנותק יותר.

 

מצד שני, הסיכוי שמישהו ינהג ב-CLS באופן כזה שואף לאפס. המכונית הזו נועדה לנהיגה באופן שהולם את המראה האלגנטי-ממכר שלה. במצב זה מדובר במכונת נסיעה מהוקצעת למשעי, עם טונות של כוח מתחת לרגל ואחיזה מתחת לגומי. מכונית שאפשר לנהוג בה במהירות כפולה מהמותרת בארץ על כביש 6 כל היום, כל יום, עם עצירות תדלוק נדרשות. הרבה מהן, שכן מחשב המסע שלנו הראה צריכת דלק באזור ה-5 ק"מ לליטר תחת עומס מלא. בנהיגה ממש רגועה הוא דיווח על 1:15.


סיכום: מרצדס CLS היא יצירה מוטורית מהסוג שאי אפשר לשבוע מלהביט בה. אולי אחת המכוניות המרשימות ביותר על הכביש כיום, עם קווי מתאר מוקפדים ומסקרנים מבלי להפוך לוולגארית ומטרידה באופן דומה לחלק ממתחרותיה או מוחצנת מדי כאקזוטיות יקרות להחריד. וזה בפירוש מתאים למרצדס של העידן הנוכחי, מותג יוקרה שנראה כבטוח ביותר בכיוון אליו הוא מעוניין ללכת. המשקל שאנחנו מעניקים למראה אגב, אינו מקרי. למרצדס יש אופציות טובות יותר להציע עבור צנועים או דורשי שימושיות מרבית, וכמובן גם לאלה המעוניינים במכונית מהנה יותר לנהיגה.

 

ה-CLS טובה גם בתחומים אלה, אבל אינה הטובה ביותר ולא מיועדת להיות. היא אמורה להציע חווית נהיגה סופר-מודרנית עם מיטב המערכות של מרצדס, אך בעיקר מראה מושך וכובש מבחוץ ובפנים. ואת זה היא עושה באופן מעורר התפעלות.

מרצדס CLS 450

מרצדס CLS 450
מנוע 6 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 2,999 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 367 כ"ס ב-6,100 סל"ד
מומנט מרבי 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית, 9 הילוכים
אורך 499.8 ס"מ
רוחב 189 ס"מ
גובה 143.5 ס"מ
בסיס גלגלים 293.9 ס"מ
משקל 1940 ק"ג
נפח תא מטען 520 ליטר
100-0 קמ"ש 4.8 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.8 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 178 גרם לק"מ
מחיר משוער 700 אלף שקל
כריות אוויר 7
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) לא בוצע

 

הכתב היה אורח חברת מרצדס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים