שתף קטע נבחר

סקודה קודיאק RS (נהיגה ראשונה) - במהירות הדיזל

רכב הפנאי הגדול של סקודה זוכה סוף סוף לגרסת ביצועים מובטחת, עם מנוע דיזל מוגדש ונתונים מרשימים. במסלול הנורבורגרינג הוא קבע רף מהירות עבור דגמי שבעה מושבים, אבל איך הוא מסיים את אירוע ההשקה על כבישים ציבוריים?

במה נהגנו: סקודה קודיאק RS
מתחרים: סיאט אטקה קופרה

מתי אצלנו: רבעון אחרון 2019

מחיר משוער: כ-300 אלף שקל

 


בעד: מראה, שימושיות
נגד: לא מספיק ספורטיבי, כנראה יקר מדי 

סקודה קודיאק RS ()
בגדול: האמנם שאלתם את עצמכם מתי תגיע כבר גרסה נוספת לרכב פנאי כלשהו, כי 1,523 הדגמים-גרסאות-תת-נישות שהוצגו רק השנה בקטגוריית ה-SUV-קרוסראובר-פנאי-כאילו-שטח לא הספיקו? אז בבקשה, קבלו את סקודה קודיאק RS, גרסת ביצועים ספורטיבית לרכב הפנאי הגדול, המוצלח והמאוד מצליח, של החטיבה הצ'כית בקונצרן פולקסווגן הגרמני.

 

בעוד המותגים הבכירים תדמיתית בקונצרן הגרמני - אודי ופולקסווגן - הציגו בשנים האחרונות אינספור דגמים וגרסאות ספורטיביות, וסיאט הלכה אפילו צעד אחד רחוק יותר והפכה את גרסאות קופרה הביצועיסטיות למותג נפרד, לחטיבת הביצועים של סקודה יש היום רק דגם אחד בלבד: אוקטביה RS, גרסת כוחנית מרשימה למשפחתית העממית והפופולארית.

סקודה קודיאק RS ()

לא מפתיע אגב, שכן סקודה התרכזה בשנים האחרונות בליבת שוק הרכב, הותירה בצד דגמי קצה פחות ריווחיים והשקיעה לעתיד בעיקר בהרחבת ארסנל דגמי הפנאי בגדלים שונים - מקור צמיחה עיקרי בתעשיית הרכב כיום. ובהצלחה אדירה, שכן לצד כיבוש קטגוריית המשפחתיות עם האוקטביה והסופרב המצוינות, רשימת ההמתנה לרכבי הפנאי שלה חסרת תקדים ופסי הייצור של המותג בקושי מצליחים לעמוד בקצב.

 

כמו במקרה של הקודיאק, רכב הפנאי הגדול בהיצע שהפך מאז נחת אצלנו לסוג של אמת-מידה בקטגוריית שבעת מושבים, כשהוא גובר בין היתר על מתחרים ותיקים כמו מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקסטרייל או חדשים יותר כמו פיז'ו 5008. אבל כעת, כשנתיים לאחר שהוצג, מגיעה גם גרסת RS, עם רזומה נאה יח"צנית של שיא בסיס להקפת הנורבורגרינג (נחשו כמה יצרניות אחרות העמידו שבעה מושבים לבחינה שם) ושאיפה לביצועי ספורט במחיר נמוך יחסית. בוגרי אוקטביה RS שמצאו עצמם עם משפחה מורחבת, לא יכולים לחכות.
סקודה קודיאק RS ()
עיצוב ותא נוסעים: מראה ה-RS מקיים את מה שזמן ההקפה מבטיח, בעיקר כשהוא צבוע בכחול דינמי עז. הקודיאק שמצליח גם בגרסתו הפשוטה ביותר להיראות נאה מבלי להיות מצועצע, מקבל לטובת ה-RS שינויים צנועים כמו פגושים אחרים עם פתחי אוורור גדולים במעט מלפנים וצמד יציאות מפלט עצומות ממדים - שלא לצורך - מאחור. יש גם גימור שחור מבריק ואגרסיבי לסבכה הקדמית ומראות הצד, וחישוקי "20 (צעקניים במקצת) עם קליפרים באדום מירוצים.

 

סקודה קודיאק RS ()

גם תא הנוסעים וסביבת הנהג ממשיכים באותו קו התאמה-ספורטיבית, אם כי צעקני, סוג של השתדלות-יתר. מול עיני הנהג מתנוסס הגה שטוח בחלקו התחתון (מיותר) ולוח מחוונים דיגיטאלי בתצוגה משתנה ומרהיבה, כולל אפשרות למד סל"ד גדול במרכז ומסך מגע גדול ("9.2) יחסית לגרסאות הבסיס.

 

מלבד זאת, וכפי שדוברי סקודה טרחו להזכיר פעם אחר פעם, יש "תפירה אדומה לכל חלקי העור" (ויש רבים כאלה), כולל על צמד מושבי הספורט המרהיבים והתומכים (אם כי לא ממש נוחים). יש גם דוושות ומשטח תמיכה לרגל שמאל בגימור מתכתי, גימור קרבון מול עיני הנוסע ובמפתיע, לא מעט פלסטיק שחור ופחות משכנע. בסך הכל ערב רב של חומרים ומתארים וגימורים שונים שמייצרים אווירה כאוטית מתלהבת.

סקודה קודיאק RS ()
ה-RS מציע מרחב מחיה נאה מאוד לנוסעים בשורת המושבים השניה כולל אפשרות כיוון מרחק וזווית מסעד, בעוד השלישית מתאימה בעיקר לילדים צנועי קומה. כרגיל, לא חסרים תאי אחסון ומגיני פלסטיק נשלפים מהדלתות למניעת פגיעות צבע ופח בחניה. תא המטען עצום מידות - 715 ליטר - כאשר שורת המושבים השלישית מקופלת וסביר (230 ליטר) גם כאשר היא בשימוש. כמקובל כיום בסקודה, ועל כך מגיע לה ציון לשבח, יש סוללה מרשימה מאוד של מערכות בטיחות כולל תשע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה (מרשימה) על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורת דינמית, התראת שטח מת ועייפות נהג.

 

יחידת הנעה וביצועים: באופן מקורי יחסית (בדומה לאודי עם ה-SQ7), סקודה בחרה מהיצע המנועים הסופר-רחב של הקונצרן דווקא בדיזל, 2.0 ליטר מוגדש שמוצע גם בקודיאק הרגיל, רק כאן עם תפוקה גבוהה יותר של 240 כ"ס רשמיים ו-51 קג"מ, תוספת של 50 כ"ס ו-10.3 קג"מ (20-25 אחוזים משמעותיים), תודות לצמד מגדשי טורבו ומערכת הזרקת דלק בלחץ גבוה יותר וכמובן שינוי במערך ניהול המנוע. זה האחרון משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד (עם יחסי העברה שונים) והנעה כפולה-קבועה.

 

סקודה קודיאק RS ()

הביצועים על הנייר לא רעים, עם פחות מ-7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-220 קמ"ש מרביים. נשמע טוב, אבל על הכביש ה-RS הגדול - שני טון לפני נהג ונוסעים - מרגיש פחות ספורטיבי מכפי שהמספרים מראים. אין ספק שעבודת היח"צ של סקודה מצוינת וזמן הקפה טוב ברינג תמיד נחמד להציג. אבל בדיוק כמו מגבר סאונד במערכת הפליטה שמדמה צליל בנזין נמרץ לעומדים בחוץ ודיזל כוחני לנוסעים בפנים, יש הרגשה שהעמדת הפנים מעט מוגזמת ולא ממש נחוצה.
 

מנוע דיזל, גם כשהוא ממש-ממש חזק (וכאן הוא לא), אמור להותיר את הנהג ללא נשימה עם תאוצות פנטסטיות במינימום מאמץ. עקיפות בעזרתו מסתיימות בקצב בו מכוניות בנזין ספורטיביות לא יכולות לעמוד וניתן לשייט בסל"ד סופר-נמוך ולהסתפק בבעיטה אחת במצערת כדי להגיע למהירות שערורייתית. קצת מה שמספק ה-RS בנזין באוקטביה, אם כבר. כאן זה לא קורה. גם בגלל תגובות מצערת איטיות יחסית כולל במצב ספורט, גם כי המנוע מאבד מהר מדי אוויר וגם כי הוא, ובכן, לא מרגיש חזק במיוחד. ובינינו, כדי להביא את הילדים לחוג או לבית הספר בזמן, יספיק גם הדיזל 190 כ"ס ה"רגיל".

סקודה קודיאק RS ()

נוחות והתנהגות: ה-RS מקבל מערכת מיתלים קשיחה יותר והמרכב נמוך במספר מילימטרים, עם בולמי זעזועים אדפטיביים בקשיחות משתנה על-פי מצב הנהיגה הנבחר. הוסיפו לכך צמיגים נמוכי חתך (235-45) על חישוקי ענק ותקבלו נוחות נסיעה פחות מופתית מהמקובל בקודיאק אם כי סבירה ברוב המקרים. המטרה ברורה: הקניית יכולת דינמית גבוהה יותר לרכב הגדול והנוח באופן מרשים בדרך כלל. זה הצליח, שכן ה-RS בהחלט מרגיש נוח יותר עם שינויי כיוון מהירים (יחסית) והעברות משקל מאסיביות. האחיזה גבוהה ולמעט תחת פרובוקציות מכוונות, הוא שומר על התנהגות נייטרלית גם במהירות גבוהה.

מערכת ההנעה הכפולה (מבוססת מצמד רב-דיסקי) מורידה היטב את הכוח לאספלט ועל שביל כורכר כאשר האחיזה נמוכה יותר, וכאשר מערכת ההנעה נדרשת למאמץ מוגבר - העברות הכוח מרשימות עוד יותר. ההגה לעומת זאת לא משכנע בשום שלב, ועובר מהר מדי ממצב של "קל מדי" ל"קשה שלא לצורך". הבלמים זהים בגודלם לאלה של הדגם הרגיל (תרכובת רפידות שונה מאחור) ואינם מרשימים במיוחד למרות צבע הקליפרים האדום.

סקודה קודיאק RS ()

סיכום: סקודה קודיאק RS הוא רכב מרשים למראה בחוץ ובפנים, עם תמהיל מושך של מרכב שימושי ויומרה ספורטיבית, הנתמך במספרים משכנעים. ובכל זאת, הוא מותיר תחושה חזקה של החמצה. סקודה הוכיחה שבכוחה לייצר דגם ספורטיבי מעניין ותחרותי על בסיס גרסאות רגילות. אלא שבהתחשב בפור-פליי שערכה סביב הקודיאק RS, מותר היה להניח שהקודיאק RS יזכה למהפך שעברה האוקטביה בדרך לאקשן. זה ממש לא.

 

ה-RS של קודיאק הוא המהיר והספורטיבי במשפחה, אך לא בפער שיצדיק את הרעש סביבו ואת הקשר המשפחתי לחטיבת הספורט המרשימה. אולי כגרסת גימור-על מעל הספורטליין, אולי כהכנה לדבר האמיתי שעוד יבוא. אבל כפי שהוא כעת, ובעיקר עם תג-מחיר צפוי של כ-300 אלף (ואולי אף צפונה מכך, בהתחשב במחירו בשווקים אירופאיים), הוא יותר מאכזב ממשכנע.

סקודה קודיאק RS

סקודה קודיאק RS
מנוע 4 צילינדרים, טווין-טורבו
נפח / סוג דלק 1,968 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 240 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 51 קג"מ ב-1,750 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / כפולת מצמד 7 הילוכים
אורך 469.9 ס"מ
רוחב 188.2 ס"מ
גובה 168.5 ס"מ
בסיס גלגלים 279 ס"מ
משקל 1,913 ק"ג
נפח תא מטען 715 ליטר
100-0 קמ"ש 6.9 שניות
מהירות מרבית 220 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 15.6 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 167 גרם לק"מ
כריות אוויר 9 כריות אוויר
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים


הכתב היה אורח חברת סקודה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים