שתף קטע נבחר

השוואתי רכבי פנאי: טויוטה ראב4 / סובארו פורסטר / מאזדה CX5

מאזדה CX5 ניצח בעבר בשני מבחנים השוואתיים קשים שערכנו לו, אך כעת הוא ניצב מול מתחרים חדשים ומאוד מעניינים - טויוטה ראב4 ההיברידי וסובארו פורסטר החדשים. מבחן השוואתי עם מנצח ברור (ויקר)

שוק הרכב הישראלי מוטה תוצרת קוריאה - יונדאי-קיה - כבר שנים, ועובדה זו מקבלת כיום ביטוי בנתח שוק סנסציוני של כ-30% בקרב רוכשי מכוניות חדשות. כך גם בשוק רכבי הפנאי הקופמקטיים, בו שולטים ביד רמה יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' עם תג-מחיר אטרקטיבי ביחס לאופוזיציה היפנית למשל. קחו את מאזדה CX5 למשל, שמחירו גבוה משמעותית, וכך גם טויוטה ראב4 וסובארו פורסטר. שלושה דגמים מבוקשים אצלנו אשר ללא ספק היו פופולאריים עוד יותר, אם מחירם היה קרוב יותר לקוריאנים.


טויוטה ראב4 מאזדה CX5 סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבל הם לא, ושלושתם ממוקמים בתת-קטגוריית פנאי שאינה פרמיום מחד, ורחוקה מהקונצנזוס בדמות התאומים הקוריאנים מאידך, למרות שהנתונים הפיזיים אינם שונים מהותית. מה הם כן מציעים שאין לטוסונטאז'? בדרך כלל איכויות נסיעה גבוהות יותר, תא נוסעים עדיף עם יחידות הנעה ואבזור מתקדמים יחסית. וכמובן, תדמית משופרת ובריחה מתרבות העדר.

 

בעולם הזה, ה-CX5 היה הפייבוריט שלנו ולכן גם ניצח בשני המבחנים האחרונים שערכנו לו, תוך שהוא גובר על מתחרים לא פשוטים בדמות פולקסווגן טיגואן, מיצובישי אקליפס וניסאן קשקאי. אלא שהפעם הוא ניצב - לפחות על הנייר - מול מתחרים מרשימים עוד יותר. סובארו פורסטר החדש עם יכולות שטח מוכחות, טויוטה ראב4 עם יחידת הנעה מעניינת.

 

מאזדה CX5

מאזדה CX5 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר, 165 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית, שישה הילוכים, הנעה קדמית

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.1 שניות, 189 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 12.9 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ותאורה דינמית

מחיר רכב מבחן (בסיס): 182 אלף שקל (169 אלף שקל)

מבחן בודד

 

סובארו פורסטר

סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר, 182 כ"ס

תיבת הילוכים: רציפה, הנעה כפולה-קבועה

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.3 שניות, 207 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 12.2 ק"מ לליטר

בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת ותאורה דינמית

מחיר רכב מבחן (בסיס): 200 אלף שקל (180 אלף שקל)

מבחן בודד

 

טויוטה ראב4 הייבריד

טויוטה ראב4 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר ומנוע חשמלי, 218 כ"ס

תיבת הילוכים: רציפה, הנעה קדמית

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.4 שניות, 180 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 21.7 ק"מ לליטר

בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים

מחיר רכב מבחן (בסיס): 190 אלף שקל (180 אלף שקל)

מבחן בודד

 

טויוטה ראב4 מאזדה CX5 סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

עיצוב ותא נוסעים

ה-CX5 מתבלט גם כאן עם העיצוב הדינמי ביותר, בעיקר תודות לחרטום יוצא דופן וצללית נאה במיוחד. הפורסטר הזוויתי נראה לצדו גמלוני ומגושם, אך הוא אינו מפספס אף הזדמנות כדי להצהיר על יכולת השטח המייחדת אותו, עם מגני פלסטיק שחור מודגשים סביב למרכב ופסי גגון בולטים. על נגיעות הכתום המפוזרות בכל מקום והחישוקים השחורים של רכב המבחן, היינו מוותרים ברצון. מצועצעים מדי. שניהם אגב, אינם שונים מהותית מהדגמים אותם החליפו לאחרונה.

 

הראב4 שונה לעומת זאת לחלוטין מהדגם המוחלף. למרות צבע אפור משעמם, הוא נראה טוב מכולם עם עיצוב מוקפד ומושקע שמצליח לשלב באופן מוצלח בין מראה דינמי לקשוח-מסוקס. לאור זאת, מוזר היה לגלות צמד צינורת מפלט מאחור שנראים כאילו הותקנו במוסך רחוב לא מוצלח במיוחד.

 

תא הנוסעים של ה-CX5 איכותי והרמוני, עם שילוב דמוי-עור ומתכת מסביב, לצד ריפודי עור למושבים כציוד תקני. מרשים מאוד. עם זאת, מסך התצוגה נשלט החוגה קטן ("7) מעט, וכך גם שטח החלונות. קורה A הרחבה פוגעת אף היא בשדה הראיה וממקמת כך את הנהג נמוך יחסית במושב שמציע תמיכה טובה לצד הגוף, פחות לירכיים.

 

מאזדה CX5 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים של הפורסטר מעניין למראה, אך ערב-רב של חומרים, גוונים וטקסטורות מייצר תחושה של מאמץ-יתר על גבול המצועצע. מתגי השליטה מההגה אינם נוחים אבל מסך המגע ("6.5 קטן בגרסת בסיס, "8 ראוי ברכב המבחן) הוא היחיד עם אפשרות צימוד ל-Apple CarPlay. אך מה שמרשים מכל הם החלונות הענקיים שמעניקים לא רק שדה ראיה מצוין, אלא אחראים גם לתחושה מאוד אוורירית ברכב. חבל שהמושבים פחות נוחים, שרק החלונות הקדמיים נפתחים בלחיצה אחת ושהמראות לא מתקפלות חשמלית. לא מובן במכונית של 200 אלף שקלים.

 

הראב4 הוא חיה שונה, בעיקר כי התחוושה בו מיוחדת יותר. החומרים איכותיים, נאים למראה ונעימים למגע בדרך כלל. במפתיע, לא בדיפוני הדלתות והקונסולה סביב תיבת ההילוכים. מתגי בקרת האקלים עוצבו כחוגות גדולות (אה-לה לנד-רובר) ומסך המגע ("8) נוח ופשוט לתפעול. המושבים הם הנוחים ביותר במבחן, עם תמיכה טובה.

 

סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

לנוסעים מאחור צפויה חוויה צפופה - בעיקר לרגליים - ב-CX5. אנקדוטה, צמד שקעי USB ממוקמים במשענת האמצע - ולא מתחת פתחי המיזוג כמו בשני האחרים - כך שאינם שימושיים עם שלושה מאחור. בחירה לא מוצלחת. מרווח הרגליים לנוסעי המושב האחורי בראב4 ובפורסטר טוב משמעותית ואם בטויוטה מרווח הראש הוא הטוב ביותר, בפורסטר הספסל נוח מכולם. חבל רק שחלון השמש עלול להפריע לגבוהים וחבל עוד יותר שפתחי המיזוג מאחור מוצעים רק בגרסה הבכירה בניגוד (גם) לגרסאות הבסיס של האחרים.

 

תא המטען של ה-CX5 הוא הקטן ביותר (442 ליטר) אך מכיל גלגל חלופי מלא לעומת קטן בשניים האחרים. לפורטסר סף הטענה הרחב ביותר והוא שני בנפח (520 ליטר), אבל תא המטען של הראב4 הוא השימושי ביותר בזכות סף נמוך ונפח הגדול במבחן (590 ליטר).

 

ראב4 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

רשימת האבזור של השלושה כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת נסיעה לאחור וחישוקים קלים ("17). הפורסטר וה-CX5 מציעים כבר בגרסאות הבסיס מושב נהג מתכוון חשמלית, בסובארו עם חימום לקדמיים ומפתח חכם.

 

אבזור הבטיחות הבסיסי ב-CX5 צנוע, עם בלימה אוטונומית ומערכת התראה של מובילאיי. רק בגרסת הביניים היקרה יותר הוא מציע מערכות בטיחות מקיפות כמו בגרסאות הבסיס של ראב4 ופורסטר הכוללות שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ותאורה דינמית (בסובארו רק בבכירה), אך עדיין אין כרית אוויר לברכי הנהג - קיימת בטויוטה וסובארו. בפורסטר מערכת הבלימה אוטונומית פועלת גם בנסיעה לאחור, בראב4 יש גם מערכת זיהוי תמרורים.

  

מאזדה CX5 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

ה-CX5 מצויד במנוע 2.0 ליטר עם 165 כ"ס והוא החלש בחבורה על הנייר, נתון שבא לידי ביטוי מוחשי בכביש. בכל מבחני התאוצה, מהמקום (10.1 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.8 ו-1.7 שניות יותר מהפורסטר והראב4 בהתאמה) או בתאוצות הביניים, המאזדה נותר מאחור. התיבה האוטומטית מורידה הילוכים אפילו בשיפוע כביש קל במהירות שיוט, כדי שלא להאט. בנסיעה בכביש הררי או עם ארבעה נוסעים על הסיפון, מחסור הכוח היחסי מורגש עוד יותר בעיקר במצבי עקיפה.

 

עם 2.5 ליטר ו-182 כ"ס, הפורסטר מרגיש חזק ונמרץ יותר - עם צליל בוקסר טיפוסי - ומתמקם בקלות במקום השני במבחני התאוצה. לתיבת ההילוכים הרציפה אופי פעולה חלק וטבעי המזכיר תיבת הילוכים רגילה, והוא היחיד עם מנופי שליטה מאחורי ההגה. בתחילת הנסיעה התיבה חדה (מדי) בתגובותיה, בהמשך היא "נרגעת".

 

סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

היחידה ההיברידית של הראב 4 משלבת בין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר למנוע חשמלי. התפוקה המשולבת עומדת על 218 כ"ס ומאפשרת לו להיות המהיר בחבורה ובפער משמעותי בזינוק מהמקום אך חשוב מכך, בתאוצות ביניים, בהן המנוע החשמלי פחות משפיע. פחות אהבנו את תיבת ההילוכים הרציפה כאן שמעלה בעומס משמעותי את הסל"ד לגבהים לא תמיד נחוצים, ואחראית בכך לרעש צורמני ומיותר לעיתים.

 

חסכון בדלק? לא חשבתם ודאי אחרת. הראב4 גם ההיברידי הוא בקלות החסכוני מכולם עם 14.3 ק"מ לליטר בתנאי מבחן לא קלים, מול 10.8 ק"מ לליטר ב-CX5 ו-9.9 ק"מ לליטר בפורסטר בעל מנוע בתצורה חובבת דלק באופן היסטורי.

 

נוחות והתנהגות

כיול המיתלים של ה-CX5 מוצלח ומעניק לו נסיעה נוחה, עם פשרה טובה בין יכולת ספיגת שיבושים במהירות עירונית לשמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה יותר. הראב4 מוצק יותר, ואינו מצליח להשתוות לנוחות העירונית, גם אם הוא מתמודד טוב יחסית עם שיבושים מכל סוג. הפורסטר הוא חיה אחרת לגמרי. הצורך להעניק לו יכולת שטח, הכתיב מתלים רכים יחסית ובעלי מהלך ארוך. אלה מאפשרים לו להתמודד עם שיבושים עירוניים טוב מהאחרים, אך הוא בפירוש אינו מרוסן מספיק בכביש מהיר, בעיקר אם זה האחרון אינו סלול היטב או אם יש מספר נוסעים על הסיפון. הוא גם הרועש מהשלושה (שוב, המנוע, אך גם המרכב הזוויתי והחלונות) בזמן שבמאזדה בולטים רעשי דרך ובטויוטה רעשי רוח.

 

טויוטה ראב4 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בהתאם, הסובארו אינו רכב לנהיגה יותר מנינוחה כביש מפותל. הוא סובל מרכות מוגזמת ונטיית מרכב מיותרת, ולכן נוטה לאובדן אחיזה מוקדם יותר למרות מערכת ההנעה הכפולה שממילא אינה משמעותית על כביש יבש. ה-CX5 מרגיש דינמי יותר, עם התנהגות כביש חדה והיגוי מהיר על סף עצבנות. ההגה חד ומהיר אך חסר תחושה במרכז ובמכונית המבחן לפחות, הבלמים היו ספוגיים, חסרי תחושה ועוצמה.

 

לראב4 נימוסי כביש טובים, לא יותר ולא פחות. הוא פחות חד ומדויק מהמאזדה אבל מציע יציבות כיוונית טובה יותר. הוא פחות נמרץ אבל ההתנהגות שלו במגבלות בטוחה יותר. חבל רק שכמקובל ברכב היברידי עם מערכת בלימה אוגרת-אנרגיה, דוושת הבלם חסרת התחושה מתאפיינת בפעולה לא אחידה.

 

שטח? היכן ששני האחרים עוצרים, הסובארו מתחיל לפרוח. הוא אמנם לא יכול להתמודד עם שטחי עבירות קשה, שכן למרות מרווח גחון מצוין בכל קנה מידה (22 ס"מ, 3 ס"מ יותר מהשניים האחרים) הוא חסר הילוך כוח, אך בגזרת מחיר זו הוא מתבלט עם הנעה כפולה יעילה ומערך מיתלים המותאם לנסיעה בשבילים משובשים ואף יותר מכך בידיים מיומנות. הטויוטה והמאזדה? שביל נינוח, לא יותר מכך.

 

טויוטה ראב4 מאזדה CX5 סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

במבחן רכבי פנאי יפנים-בעלי-ערך-מוסף, מאזדה CX5 שהיה עד עתה הבחירה המועדפת מסיים אחרון ובאופן ברור. יתרונו האמיתי היחיד על השניים מתבטא בהתנהגות מושחזת יותר, סעיף אזוטרי ברשימת ההעדפות של מרבית קהל הלקוחות הפוטנציאלי. בכל תחום רלוונטי אחר הוא מרגיש מיושן יחסית ופחות מרשים מהמתחרים שמולו.

 

סובארו פורסטר מסיים שני כאן. אם אתם באמת עומדים לרדת לשטח, הוא הבחירה מועדפת ובפער גדול. לצד יכולת זו ובניגוד לעבר, לא תיאלצו להקריב יותר מידי בשימושיות תא הנוסעים, באבזור, בביצועים או במערכות הבטיחות. הוא גם נראה קרבי מכולם וזו נקודה חשובה שאין להתעלם ממנה. אבל שוב, מרבית הלקוחות מחפשים רכב נוסעים משובח, ושם הוא נאלץ להכנע.

 

שכן טויוטה ראב4 מציע את יחידת הנעה חזקה וחסכונית משמעותית מהאחרים, עם איכויות נסיעה טובות מאוד, תא נוסעים שימושי ואיכותי ומראה רענן. למעשה, הוא מנצח את המבחן שכן הוא מציע את החבילה השלמה והנכונה ביותר עבור לקוחות הקטגוריה, גם אם במחיר גבוה יותר. שכן טויוטה מייקרת היום (ב', 4.3) את המכונית הנבחנת בלא פחות מ-13 אלף שקלים ומעמידה את מחירה - החל ממכוניות שיימסרו באפריל - על 190 אלף. גם גרסת הבסיס התייקרה ב-10,000 שקלים ומחירה עומד כעת 180 אלף.

 

זה הרבה כסף, פער של יותר מ-10,000 שקלים ממאזדה CX5 למשל. עם זאת, ולמרות שמי שקיבל או צפוי לקבל את הרכב כעת עשה עסקה מצוינת במיוחד, גם רוכשי אפריל צפויים להחזיק ברכב הכדאי ביותר בקטגוריה. למרות ההתייקרות.

 

הערה: בעת פרסום המבחן לא העבירה טויוטה את מחירי המכונית החדשים אותם תדרוש החל מאפריל. לאחר פרסום הכתבה - עשתה זאת.

  

טויוטה ראב4 מאזדה CX5 סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 


פורסם לראשונה 03/02/2019 21:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
טויוטה ראב4 מאזדה CX5 סובארו פורסטר
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים