שתף קטע נבחר

סקודה סקאלה (מבחן ראשון) - בגלל המחיר

הסקאלה החדשה מזניקה את סקודה לקטגוריה עמוסה מתמודדות אירופאיות איכותיות, כשהיא חמושה בתג-מחיר נמוך במיוחד. האם היא באמת מסוגלת להתמודדות איתן, או שמדובר בעיקר באלטרנטיבה זולה ופשוטה?

 

 

סקודה סקאלה, היא מכונית שעשתה היסטוריה אצלנו, עוד לפני שהגיעה לאולם התצוגה המקומי. שכן מדובר במכונית ראשונה שערכה השקה עולמית בישראל כדגם כל-חדש. מבחינת היצרנית היא מחליפה של הראפיד אבל בשונה ממנה, ולצערה של היבואנית, היא לא תוצע בגרסת סדאן פופולארית אלא רק במרכב חמש דלתות האהוד על אירופאים.

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סקודה מנסה למתג אותה כאלטרנטיבה למשפחתיות חמש דלתות פופולאריות באירופה, כמו פיז'ו 308, סיאט לאון, אופל אסטרהיונדאי i30, קיה סיד וכמובן פולקסווגן גולף. עם תג-מחיר של 118 אלף שקל שהוצמד לה, היא זולה מהן ב-10-15%. מה שעשוי לסייע לה כמובן.

 

מחיר: 118 אלף שקל

מתחרים: קיה סיד, יונדאי i30, סיאט לאון

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

טוב: מרחב מחיה, איכות, בטיחות

בסדר: יחידת הנעה, נוחות

טעון שיפור: אבזור, מזגן

ציון:

איך נראה

עיצוב מסובב ראשים מעולם לא נקשר בשמו של המותג הצ'כי, והסקאלה אינה יוצאת דופן בהקשר זה. היא אכן פחות מרשימה למראה ממתחרותיה האירופאיות, אבל בהשוואה לעץ המשפחתי המוכר היא בהחלט נאה. בין היתר תודות ליחידות תאורת לד מרשימות, כונסי אוויר (אמיתיים) בפינות הפגוש הקדמי ויציאות מפלט מדומות - עליהן אפשר היה לוותר.

 

עיצוב הפנים הוא העדכני של המותג ונראה ומרגיש איכותי, בין היתר תודות לפס דמוי-מתכת לרוחב הקונסולה. יש הגה שטוח בחלקו התחתון ומסך מגע גדול ("8 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto) בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית. פחות אהבנו את פתחי המיזוג המרכזיים ממוקמים נמוך מדי ובימים חמים אינם מסייעים מספיק בקירור התא.

 

המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים, כולל אפשרות לכיוון גובה מושב הנוסע, אבל נהגים גבוהים יגלו קרבה מוגזמת בין ברך ימין לקונסולה המרכזית. יש תאי אחסון רבים ושימושיים, כולל צמד מגירות מתחת המושבים הקדמיים ומגרעת למטריה ייעודית בדלת הנהג - פריט סקודה מוכר.

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הסקאלה מבוססת על פלטפורמת MQB-A0 המשמשת את דגמי הסופר-מיני של קונצרן פולקסווגן, אך בסיס הגלגלים שלה (265 ס"מ) ארוך בשלושה ס"מ מהגולף והיא גם ארוכה ממנה ב-10.5 ס"מ. המשמעות היא שמרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב מאוד. הם גם זוכים לצמד שקעי USB-c לטעינה, ופתחי מיזוג נפרדים. תא המטען גדול (429 ליטר, כ-50 ליטר יותר מהגולף) וכולל ווי תליה ייעודיים ומגרעות שימושיות בצידיו - יחד עם גלגל חלופי בגודל מלא.

 

עם זאת, קחו בחשבון שרשימת האבזור צנועה בהרבה מזו עמה השיקה סקודה את המכונית. המזגן מכאני, אין מצלמת נסיעה לאחור, לא חלון שמש פנוראמי או לוח מחוונים דיגיטאלי ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען. אבזור הבטיחות מקיף וכולל שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך נוסע

יחידת ההנעה היא המוכרת (והצנועה) של הקונצרן, עם שלושה צילינדרים מוגדשים בנפח 1.0 ליטר ו-115 כ"ס, בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. היא מספקת ביצועים טובים יחסית (9.9 שניות ל-100 קמ"ש) ומאפשרת לשמור על קצב נסיעה מזורז בכבישים מהירים, נטולת ויברציות ורעשים האופייניים למנועים בתצורה זו ומסגירה את מוצאה רק בסל"ד גבוה.

 

פחות מרשימה היא תיבת ההילוכים הקופצנית בתחילת נסיעה, אשר ממהרת להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק ואיטית בהורדת הילוכים לצורך עקיפה. בחירה במצב "S" משפרת משמעותית את התגובות. צריכת הדלק טובה ועמדה על 12.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הסקאלה עושה שימוש במתלה אחורי פשוט מסוג קורת מתח, לצד כיול מתלים מוצק יחסית. נוחות הנסיעה טובה משמעותית מהראפיד המוחלפת, אך עדיין מבודדת פחות טוב ממתחרותיה המשתמשות במתלה אחורי מתקדם (רב-חיבורי). במהירות גבוהה הנוחות משתפרת יותר עם מרכב מרוסן היטב לצד בידוד רעשים טוב יחסית. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה עם זוויות גלגול מבוקרות ואחיזה גבוהה יחסית. אך היא פחות מהנה לנהיגה מהמקובל בקטגוריה, בעיקר עקב הגה חסר תחושה.

 

סקודה סקאלה (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

סקודה סקאלה, טובה משמעותית כמעט בכל תחום מהראפיד אותה היא מחליפה, וכבר לא מרגישה (רק) כפשרה-במחיר-אטרקטיבי. למעשה, היא בהחלט עשויה להיות אלטרנטיבה מעניינת - בעיקר מבחינה כספית כמובן - עבור רוכשי משפחתיות חמש דלתות תודות למידותיה המתבטאות בתא נוסעים מאוד מרווח. נכון, היא פחות מאובזרת ויחידת ההנעה שלה צנועה למדי, אבל עם מחיר כזה אי אפשר לקבל הכל. בקצרה, אם אתם מוגבלי תקציב וחייבים בכל זאת את כל הגודל הזה, נסו אותה - היא אחת המשתלמות ביותר.

 


סקודה סקאלה TSI 115

סקודה סקאלה TSI 115
מנוע 3 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 999 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 115 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים
אורך 436.2 ס"מ
רוחב 179.3 ס"מ
גובה 147.1 ס"מ
בסיס גלגלים

264.9 ס"מ

משקל 1,229 ק"ג
נפח תא מטען 429 ליטר
100-0 קמ"ש 9.9 שניות
מהירות מרבית 199 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 18.2 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 124 גרם לק"מ
כריות אוויר 7
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
סקודה סקאלה
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים