נועה שכטר מתגוררת בלוס אנג'לס כבר למעלה מעשרים שנה ועושה חייל כמנטורית ויועצת לאנשי עסקים קטנים ובינוניים בנושאים של ההון האנושי ופיצוח קוד הפוטנציאל. "חיפשתי שינוי״ היא מתארת את ההחלטה להגיע לארה״ב. ״מכר עורר בי עניין לעבור וכך בהתרגשות, הגשמתי חלום״.
שכטר, שגדלה בחדרה, מספרת שדווקא המעבר שלה לת אביב לפני עשרות שנים, הוביל לשינוי גדול בחייה: ״כשעברתי לתל אביב, נחשפתי לראשונה למושג אפליה, גם מגדרי וגם עדתי בשל מוצאי הספרדי. זוכרת שהיו מקרים שהייתי אמורה לצאת עם בחור מסוים אבל זה לא צלח כיוון שחשש מתגובת משפחתו (משפחה ממוצא אשכנזי) לכן סירב להמשיך את הקשר".

מה הייתה ההשפעה של החוויה הזאת על חייך?

"היה לי חלום לגור במקום שבו ארגיש שמקבלים אותי כפי שאני, היה לי צורך לרכוש ביטחון וקבלה עצמית שאינה תלויה בסביבה. לפני שעברתי לא הייתי מודעת לכישורים שפיתחתי מאז שהייתי ילדה ולחוזקות שהביאו עימם. כאשר הגעתי לקליפורניה, צבע העור שלי דווקא נחשב ליתרון ולא חסרון".

איך הגעת לעולם הייעוץ?

"לפני שעסקתי בייעוץ, הייתי בתחום ההוראה מספר שנים, במהלך הזמן הקמתי כיתת מנהיגות ותקשורת. הפרויקט, נחל הצלחה בקרב התלמידים ולאחר שראיתי את ההשפעה והשינוי שזה מביא לחייהם הבנתי שזה הייעוד והשליחות שלי וזה מה שאני עושה ב-8 שנים האחרונות".

מה ההבדל והשונה בין אימון בני נוער לאנשי עסקים?

"בשניי המקרים, משתמשים באותם הכלים אך יש יתרון בולט כאשר נוער רוכש אותם, כיוון שאישיותו עדיין מתעצבת וכך יותר "קל" לו לעשות בהם שימוש לטווח הארוך".
בשנים האחרונות מנהלת שכטר משרד ייעוץ גדול ומסייעת לחברות קטנות ובינוניות להתפתח עסקית ולהעצים את ההון האנושי בשורותיהם. בין השאר מעבירה הרצאות וסדנאות לקבוצות שמעוניינות לרכוש כלים וללמוד כיצד להשתמש בהם על מנת להתפתח ולהצליח לממש את שאיפותיהם". |

1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(נועה שכטר)

כיצד העשייה שלך קשורה בחוויות חייך?

"יש חוויה שאני לא אשכח, בתור נערה הגעתי למספר פגישות אצל פסיכולוגית מוסמכת. יש לציין שבאותה תקופה ובעצם גם היום, הייתי תולעת ספרים לא קטנה ובאופן כללי הייתי מאוד מחוברת לחומר שלימדו אותי בבית הספר ורוב הספרים שהייתי לוקחת מהספרייה היו ספרי פסיכולוגיה. באחת מן הפגישות, הפסיכולוגית שאלה אותי, מה ארצה לעשות בעתיד, עניתי בלי היסוס, פסיכולוגית. והיא מנגד אמרה: " למה לך? קשה מאוד להתקבל, כמעט בלתי אפשרי. את לא תצליחי" והוסיפה, שאפילו, בתה, שמעוניינת בלימודי פסיכולוגיה מתקשה להתקבל לחוג היוקרתי. את הדברים האלה לא שכחתי והם הטביעו בי חותם. היום, אני מבינה שהפגישה ההיא גרמה לי לפקפק בעצמי ולא לנסות לדרוש מעצמי לכוון גבוה מדי, כמו לימודי פסיכולוגיה. דווקא החוויה הזאת, הביאה אותי לשליחות ולהבנה כמה חשוב לכוון אנשים למקום הנכון, אל היעוד שלהם ולא לשפוט על פי גורמים לא מקצועיים ולהניח הנחות ללא ביסוס. במהלך החיים תמיד הייתי צמאה למידע בכל נושא הייעוץ וההכוונה וכמו גם בתחומי הפסיכולוגיה שכן, דרך הלמידה פיתחתי את עצמי. כאשר נחשפתי יותר לעולם הייעוץ האמנתי שיש לי את היכולת להפיץ את הידע שצברתי לאחרים. צבירת הידע לא מפסיקה, היא כמעט בלתי נגמרת ובכל שלב בחיים צריך לחדש ולהתחדש. היום, הנושא המרכזי שמעסיק אותי בעבודה עם לקוחותיי הוא לעזור להם לגלות את הפוטנציאל שטמון בכל אחד מהם, לעזור להם להתפתח כדי שיוכלו להפוך חלומות, ליעדים. וכדי שיוכלו להגשים בעזרת שיטת ה- NLP והערכות אישיות. אם אני הייתי הפסיכולוגית ומולי הייתה ילדה שזה היעוד שלה - הייתי מעודדת אותה לקרוא ספרים כבר עכשיו בנושא,מלמדת אותה על הדרכים שבהם אפשר לחקור את הנפש שלך ושל אחרים. לכל אדם יש דרך ייחודית משלו ליעדים אותם הגדיר לעצמו אבל לפעמים הוא רק צריך את האדם הנכון שיאמין בו ויעניק לו את הכלים להגיע לדרך הנכונה לו".

את כבר מעל ל-20 שנים בארה"ב מה למדת על התרבות האמריקאית ?

"למדתי שכמו בכל תרבות גם כאן יש חוקים. דברים של היום יום, כמו לומר שלום אם המבטים נץקלים אלה באלה. בהיכרות ראשונית היחסים יכולים להיראות קרים יותר למישהו שמגיע מישראל. שאלות אישיות כמו כמה אתה מרוויח? או עם מי אתה יוצא? לא יעלו בשיחות ראשונות, אנשים נותנים מרחב פרטיות ולא לוחצים לדעת פרטים אישיים. הלו"ז כאן מאוד תופס מקום בחיי האנשים, הגישה הספונטנית והמוכרת מישראל כמעט ואינה קיימת כאן. בעולם העסקים מאוד קשה לעשות עסקים בסופ"שים וחגים בתקופות מאוקטובר עד אמצע ינואר".

מה למדת על עצמך במעבר לארץ זרה?

"בתחילת המעבר היה קושי רב שנבע מעצם היותי אמא יחידנית לתינוקת ובעצם היה עליי לפרנס באופן מלא באמצעות שתי עבודות באותה תקופה ותמיכה כלכלית הייתה בגדר אפסית, כמו כן, גם עניין השפה היווה קושי מכיוון שהשפה האנגלית הייתה לי זרה ולקח לי זמן ללמוד אותה. אני זוכרת שבאותה תקופה ניסיתי להיעזר בגורמים שיכולים לסייע לי לצלוח את הקושי הכלכלי אל מול הגרוש שלי, אותו גורם שכיום הם שני עורכי דין מצליחים בעיר הציע לעזור לי בחינם על מנת שאוכל לקבל את מה שמגיע לי וזה גרם לי לחשוב שכל בעיותיי נפתרו בעצם כך. מחשבה זו לא החזיקה להרבה זמן כי בוא בעת, חברה פסיכולוגית (שרה זלמנוביץ') שהכרתי "פקחה את עיני" כאשר אמרה לי שסיוע כמו שאני מבקשת עלול לגרום לי להיות תמיד במצב של תלותיות ולא עצמאות בזכות עצמי, ולשנות את צורת החשיבה מקורבן למנצח. העצה שלה שינתה את מסלולי והחשיבה שלי מאותו רגע וכיום אני מאמינה שכל אלה חישלו אותי ובעצם עוזרים לי היום להנחות ולהכווין אנשים המתמודדים עם קושי מסוים בין אם זה כלכלי או רגשי ולסייע להם לעבוד למען פתרון".

מה היית מייעצת למי שרוצה להצליח בארה"ב?

"כשאתה רוצה להצליח באמריקה, קודם כל תנער את ה"ישראליות" ממך ותאמץ את ה"אמריקאיות" במובן של מנהגי היום יום, החדשות שאתה צורך וכמובן להבין את החוקים והמנהגים הכי קטנים ולמרות שהתרבות איננה דומה למה שגדלת עליה יש דברים טובים בתרבות ובהוויה האמריקאים שכדאי לך לחפש ולאהוב (זה עניין של זמן). כמו גם, הטונים וצורת הדיבור הישראלית שונה מזו האמריקאית ובדרך כלל, אמריקאים מאוד רגישים לטון הדיבור ויזהו את הרגש שעומד מאוחרי המילים ולא תמיד יאהבו לשמוע טונים "פיקודיים" שבישראל אינם נחשבים כך. ולא לשכוח אף פעם, לחייך לחייך לחייך".
אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומ ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות.
orly@orcawomen.com