"היה לי הכל״, מספרת ד״ר שלי רווה. ״בעל מקסים, תפקיד ניהולי בהייטק, דירה מהממת בגבעתיים והדובדבן האמיתי, ילדה בת שנתיים. אבל״, היא מודה, ״הייתי חמוצה ומזעיפת פנים, שום דבר לא היה מספיק טוב עבורי. כל זה עד שקיבלתי סטירה חזקה מהחיים. "שלי, תחזרי הביתה דחוף", הודיעה לי אחותי. ״שעה אחרי הודיעו לי שבעלי נהרג. ברגע אחד, כל החיים התפרקו לי מול העיניים. הפכתי לאלמנה, חד-הורית, עם תינוקת בת שנתיים, הייתי המומה ושבורה״.
הסיפור של ד״ר שלי רווה מתחיל בשבר נורא, וממשיך בפיתוח של שיטה מיוחדת שפיתחה להתפתחות ועצמה של ישראלים בארה״ב, גם כאינדיבידואלים, וגם בזוגיות, אשר לה מאפיינים ייחודיים כל כך כשחיים מעבר לים.
ממקום מגוריה בסן פרנסיסקו, רווה מככבת היום כמנטורית למערכות יחסים, בעלת מרכז להצלחה זוגית ותעסוקתית שמלווה ישראלים בארה״ב וברחבי העולם בתהליך חיזוק המערכת הזוגית ומסייעת להם לפרוץ דרך חדשה לעצמאות כלכלית והגשמה עצמית.
בשנה האחרונה כולנו חווים שינויים ואתגרים, בדרכים שונות וד״ר רווה מתארת כיצד הצליחה להפוך משבר כל כך משמעותי לזרז שסלל את דרכה לשינוי, העצמה ותובנות שמסייעות לישראלים המקומיים.
כיצד מצליחים להניח את הקורבנות בצד ולראות בנקודת השפל כנקודת פריצה?
"בוקר אחרי ההלוויה, קמתי והסתכלתי על הילדה שלי והתחלתי להגיד תודה. הודתי על כל פעולה שעשיתי. המחשבה שבעלי המנוח לא יזכה לגדל את הילדה הדהדה כל רגע בראשי. כמעט בכל פעולה שעשיתי חשבתי עליו, הצטערתי בשבילו ושמחתי שיש לי את הזכות. מאותו רגע, שום דבר לא היה מובן מאליו והכל הפך למוערך בעיני. וכך, בשנה הכי מפחידה, כואבת, עצובה, התחלתי להודות ולהוקיר. ההודיה איפשרה לי להסתכל על הדברים הטובים שיש לי בחיים, ומשם צמחה שמחה שלא ידעתי קודם. למדתי לבחור לראות את הטוב, הפכתי להיות אדם יותר שמח והתחלתי לחייך לאנשים סביבי - והם חייכו אלי. פיתחתי סבלנות ואיכפתיות ובתגובה, הסביבה נהייתה סבלנית ואכפתית כלפי. כל מערכות היחסים שלי עם העובדים, המנהלים, הספקים, החברים והעולם, השתנו. הבנתי שגישה חיובית משנה מערכות יחסים בקלות, ומשם הדרך להצלחה מהירה וקלה".
השינוי התפיסתי הוביל לשינויים בחיים עצמם?
"כמובן. למרות שעבדתי בשנה הראשונה רק שליש מהזמן, מערכות היחסים שלי עם כולם השתנו והתוצאות לא איחרו לבוא. קיבלתי קידומים לתפקידים ניהוליים, העלאות שכר, בונוסים והערכות עובדים הכי טובות. בשנה הכי כאוטית של חיי, פיתחתי שמחה חדשה לחיים, ששינתה לי את מערכות היחסים והובילה אותי לשפע כלכלי חדש שלא הכרתי קודם. למדתי שקיים קשר בין שמחה ובין שפע כלכלי".

1 צפייה בגלריה
לשנות
לשנות
(ד״ר שלי רווה)
היא עזבה את ההייטק ופנתה ללימודי אימון אישי (קואוצ'ינג). הלימודים הובילו אותה למסקנה שישנה קורלציה מעצימה בין זוגיות ושפע כלכלי. "זוגיות טובה יכולה להוות בסיס ויסוד לשמחה שלנו. אם הזוגיות שלנו מעצימה ומקרבת - היא תמלא אותנו בקלות ותחדיר בנו כוחות ותחושה חיובית. ולהיפך, אם הזוגיות שלנו מדשדשת, היא תרוקן ולא תאפשר לנו להתפתח בתחומים נוספים. הבסיס לשפע זה שמחה - והזוגיות שלנו משפיעה באופן משמעותי על השמחה שלנו ברמה היומיומית. זוגות שמתווכחים הרבה וכועסים אחד על השניה, לא יצליחו לאורך זמן להגביר את השפע בחייהם. גם אם הם יעשו הרבה כסף, הכסף לא ישאר לאורך זמן".
במרכז שהקימה בסן פרנסיסקו, היא מתמחה בעבודה עם ישראלים שגרים בחו"ל בתחום הזוגיות והתעסוקה, מתוך הבנה שקיים קשר בין מערכות יחסים קרובות ושפע כלכלי. בגיאוגרפיה הייחודית היא רואה הזדמנות.
"עבדתי עם מנהלים מכל התחומים בכל מיני שכבות ניהול ועזרתי להם במערכות יחסים עם בני ובנות הזוג שלהם״, היא מתארת. ״מעניין היה לראות שעבדתי איתם על הזוגיות שלהם ובמקביל הם השתפרו כמנהלים. לאורך התהליך הם למדו להיות בני זוג יותר קרובים ומעצימים והשפע הכלכלי בביתם הלך וגדל. ואז הבנתי״, היא ממשיכה, ״כאשר אדם מלא באהבה - הוא מוצף בשמחה ולא זקוק לאוכל שינחם אותו או לקניות שיפצו אותו. ואני אומרת את זה בחיוך, אך מאחורי זה מסתתרת אמת שהוכחה פעם אחר פעם: אם לא תלמדו לבנות מערכת יחסים אוהבת עם בני הזוג – או שתהיו באובר-דראפט או שתהיו באובר-ווייט, והנבחרים מבניכם יזכו לשניהם".
בואי נדבר על אהבה
"אני הכי אוהבת לדבר על אהבה" היא עונה בחיוך. "שנה אחרי שהתאלמנתי ממש רציתי להקים לי ולבתי משפחה. יצאתי להמון דייטים שלא התאימו לי, ובערב שהכרתי את אלעד התאהבנו ממבט ראשון. הוא עבר לגור איתי מיד, חצי שנה אחרי כבר התחתנו, יש לנו שתי ילדות משותפות, והוא אימץ בלב ובחוק את עמיתי שלי, יש לו שני ילדים מנישואין ראשונים שקוראים לי מאמי, וביחד אנחנו מגדלים 5 ילדים מדהימים. לפני 6 שנים עברנו בעקבות העבודה של אלעד לסן פרנסיסקו. המעבר היה מורכב עם הרבה קשיים תעסוקתיים וזוגיים. הרגשתי כיצד המעבר משפיע עלי ועלינו. בהתחלה היו הרבה אתגרים, חלקם זוגיים וחלקם קשורים לבניית העסק שלי מחדש. לקחנו עזרה, בנינו את עצמינו מחדש, גם את הזוגיות וגם את העסק שלי ובסבלנות, אהבה ורצון משותף, כל אחד סלל את הדרך המקצועית שלו".
דרך התהליך שעברת, למדת לעזור גם לאחרים
"החיים בחו"ל שונים מהחיים בישראל, וזר לא יבין זאת. החיים בחו"ל מלווים באתגרים זוגיים, בנוסף לאלו הרגילים. בן הזוג הוא גם החבר, הפסיכולוג, היועץ, האמא והאבא. יש לו יותר תפקידים מבן-הזוג הקלאסי בישראל. בנוסף, חווית הבדידות וחוסר השייכות משפיעות על הבטחון העצמי שלנו ויש רבים שאתגרי השפה המקומית כובלים אותם פסיכולוגית מלהתנסות ולהעז. פעמים רבות אני שומעת לקוחות שאומרים: 'בארץ כבר הייתי עושה משהו יותר משמעותי עם עצמי'. המציאות הזו משפיעה על השמחה שלנו, על הקשר הזוגי ועל השפע הכלכלי. השיטה שלנו לוקחת בחשבון את הקשיים של החיים ושל זוגות בחו״ל, ונותנת מענה למגוון האתגרים. כיום, עובד איתי צוות ויחדיו אנו מלווים לקוחות בכל היבשות בעולם".
בעבודה עם הישראלים המקומיים, ד״ר רווה מתחילה בהגדרת מטרות: ״אנחנו מגדירים את המטרות לטווח קצר, בינוני וארוך. בוחנים את תפישות העולם של כל אחת ואחד ובודקים אילו מהן מקדמת אותם להשיג את המטרות ואיזו מעכבת. לאורך התהליך אנחנו מטפלים גם בגוף הפיזי. הרבה פעמים המח שלנו לא יכול לזכור ארועים מהעבר אבל הגוף זוכר, ושיחרור של תחושת אי-נוחות כמו לחץ בחזה, בלב, בבטן, משחררים אותנו מפחד שמעכב אותנו ומאפשרים לנו להכניס שפע חדש לחיינו. רובנו לא מודעים לגוף הפיזי שלנו, והשילוב של מחשבה, רגש וגוף במפגש אחד מאפשר תהליך מהיר וטרנספורמטיבי״.
מהי עצת הזהב שלך לזוגות הישראלים בארה״ב?
"עם כסף אפשר לעשות רק שלושה דברים: לייצר, לבזבז ולחסוך. אם אדם לא מרוצה מעצמו או מהזוגיות שלו, הוא יבזבז את הכסף או על קניות, או שישלם מחיר בריאותי ויוציא את הכסף על תרופות, רופאים, או שלבסוף הכסף יגיע לעורכי דין. תחליטו על מה אתם מוציאים את הכסף. אני ממליצה ללקוחות שלי להשקיע את הכסף בלהיות מאושרים- ואם צריך ליווי זוגי או ליווי כדי לצאת לדרך תעסוקתית חדשה, אז תשקיעו את הכסף, מכיוון שזו השקעה שמחזירה את עצמה. והכי חשוב, עם הכסף שחסכתם, תבחרו למלא את עצמכם באהבה ושמחה: תבלו, תטיילו, תצברו חוויות ותהנו מהחיים, עדיף כזוג ולא לבד".
אורלי כרמון - עו"ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי ומנכל"ית אורקה עוצמה נשית חובקת עולם, הארגון לפיתוח מנהיגות, השפעה ויצירת קשרים עסקיים וחברתיים בין עשרות אלפי נשים ישראליות מ-50 מדינות ברחבי הגלובוס.
orly@orcawomen.com