ידיעות אמריקה מלווה את עמותת 'גדולים מהחיים' מיום הקמתה בארה"ב ועוד לפני כן. עשרות מתנדבים פזורים ברחבי ארה"ב, ומסייעים לילדים ומשפחותיהם שמגיעים לארה"ב לטיפולים, לעיתים כמוצא אחרון לפני שיחרץ גורל שאין חזרה ממנו. טיולי חלומות שמוכיחים את עצמם כמסייעים להחלמה, קייטנות לילדים צעירים יחד עם משפחותיהם, רכישת תרופות וטיפולים כשהיד אינה משגת והמדינה לא עוזרת ועוד רשימה ארוכה שרק ארגון שהוקם בזכות לב ונשמה של משפחות עם ילדים שחלו בסרטן יכלו לחשוב עליו, עשו, הקימו ומאז אלפים אלפים עברו דרכו ועוד יעברו. מתנדבים, ילדים ומשפחות. כי כשיש ילד חולה במשפחה, כל המשפחה חולה יחד איתו.
4 צפייה בגלריה
לשנות
לשנות
גיבורי על מטפסים אל חלונות חדרי הבידוד בבית החולים בישראל
(גדולים מהחיים)
במשך השנים, כמו שמקובל באירגונים שמגייסים כסף, מתקיימים ארועי גאלה במרכזים בהם ישנם סניפים של העמותה. מנכ"לית העמותה נטע נתנאל מורגלת לדלג ביניהם, לארגן, לסגור, לחבק את המתנדבים שמרימים את האירוע, להיות המנוע שדוחף ומרים עוד ארוע ועוד תרומה וכדי להזמין את התורמים להרים כספים למען הארגון, והכל כדי שיוכלו לסייע לילדים. בכל שנה מאתרים אולמות שיוכלו להכיל את כל האורחים המבקשים לקחת חלק, סוגרים תפריטים וקונים שמלות. בכל שנה הסניפים גאים בהישגים שלהם, וההצלחות האמיתיות באמת נרשמות כשמשפחה שזקוקה לסיוע בדיור או תרופה מקבלת אותו מהארגון.
השנה: שנה שונה. לפתע, ואחרי שנים של צבירת קילומטרז' בארגון ארועים ועמידה של שעות ארוכות על עקבים, אין ארועים מקומיים. השנה מטפלים במשפחות שנוחתות. הן לא פסקו מהלהגיע. לפתע זו כבר לא הסבתא שמגיעה עם הנכד לסדרת טיפולים וההורים נשארים בישראל להמשיך לטפל באחים האחרים ולנסות להתפרנס. נגיף הקורונה מכתיב סדרי עולם חדשים. סבא וסבתא כבר לא בסיפור, המגע עם העולם מוגבל וגם המינימום שהיה לילדים הללו נמנע. חולי סרטן מאבדים את המערכת החיסונית שלהם לטובת הטיפולים ומנועים בדרך כלל ממפגש עם אנשים זרים. הם מוגבלים רק לסביבה המיידית שלהם כדי שחלילה לא יחלו במחלה שאנשים עם מערכת חיסונית רגילה יכולים לה, ואותם היא יכולה להכריע. מחלת הסרטן יוצרת בידוד חברתי שלא מבחירה. המשפחה המיידית והמטפלים הופכים להיות הדמויות היחידות בחייהם של הילדים. אבל בישראל שממציאה המצאות שאף אחד בעולם לא חשב עליהם בונים פתרונות.

4 צפייה בגלריה
לשנות
לשנות
קורל וידר לומדת רפואה ליד הבניין שבו טופלה כילדה
(גדולים מהחיים)

"השנה השתתפו אלפי אנשים בגאלה, אבל היה שקט מוחלט" כמעט לוחשת באזני נטע נתנאל "בכלל לא ידענו איך לארגן ארוע וירטואלי. לא תכננו אף פעם ארוע כזה. אני רגילה לקהל, למתנדבים, להתרוצץ, להביא אמנים ולדאוג לצרכיהם, ופתאום שקט. במשך השנה האחרונה מתנדבים מגיעים למשפחות, מביאים שקיות עם אוכל וצעצועים לסף הדלת ובקושי נפגשים עם המשפחות. אני לא מרשה לאף אחד לקחת סיכון. מקסימום עומדים איתם קצת באויר הפתוח ושומרים מאוד על מרחק" היא מתארת את אווירת השנה האחרונה. "המשפחות ממשיכות לנחות בארה"ב לטיפולים שלא יכלו לקבל בארץ, אבל בשונה מבעבר, כל המשפחה מגיעה לכאן עם הילדים, לעיתים לתקופות ארוכות, ובעטייה של המחלה, הם סגורים בבית ומגיעים רק לבית החולים. זה קשה מאוד. הדרישות והצרכים מהארגון לא השתנו. כולם צריכים תעסוקה, במיוחד כשמגיעים עם עוד ילדים. הרבה פעמים צריכים מצרכים בסיסיים לבית. אוכל. אנחנו דואגים לרכוש ולמלא מקררים לפי הצורך". מהכספים של הגאלה שנערכה ביום ראשון האחרון דואגים ראשית לתרופות וטיפולים. אין טיולי חלומות השנה, אבל יש חלום לשמור על הילדים הצעירים שפויים, מחוברים לעולם. אנחנו נידרשים להיות יצירתיים. בישראל הוקם גן ילדים ראשוני מסוגו בעולם. גן לילדים חולים שמתנהל באוירה סטרילית ושוכן בכפר אז"ר. הילדים הללו, שבדרך כלל היו נשארים בבית, מבלים כמו כל ילד אחר בסביבה חינוכית וחברתית שמגוננת עליהם מבחינה בריאותית. אפילו בתקופת הקורונה הגן נשאר פתוח. בימים אלו מסתיימת בנייתו של גן שני בבאר שבע שיקרא על שמה של ד"ר שולמית כצמן שטיפלה בעצמה בילדים החולים שהגיעו לטיול החלומות בפלורידה והיתה ממקימי הארגון. בגאלה שהתקיימה בישר יו"ר גדולים מהחיים בהתנדבות, אבי כהן, כי גן שלישי יוקם בירושלים.

4 צפייה בגלריה
לשנות
לשנות
מובילה את גדולים מהחיים יותר מעשר שנים
(נטע נתנאל)

מעל $530,000 גוייסו בארוע שנפתח בשיר "תמיד תזכור" בביצועה המרגש של נסרין קדרי וליפסינג של ילדים חולים. את הארוע הנחה היו"ר כהן, ולצידו התקבצו נתנאל, שושנה המזכירה והמשפחה של כהן. "נדרשנו לשמור על שקט. אבי אמר שצריך יהיה לשמור אותי רגועה" מצחקקת נתנאל "אני רגילה לדבר ולהיות בתזוזה ופתאום אנחנו מול מצלמה באולפן שיצרנו יש מאין במשרדיו של אבי, זה היה מאוד מוזר ולא רגיל". על הארוע ניצחה חברת eventact מישראל שהציבה את הפלטפורמה שלה לשידור הארוע ישירות מישראל. על ההפקה הופקד דיויד אזולאי מ-TEEV והשידור זרם ללא תקלה אחת ברצף וברמת שמע מעולה. מאייטם לאייטם התאספו כספים וכהן שהנחה את הארוע כולו בישר על ההכנסות. לסיום הארוע התכסה קרן פלס לפסנתר שלה יחד עם רביב כנר שהצטרף אליה והמילים הרטיטו את המאזינים. פלס דיברה על החשיבות של התרומה לארגון והרצון לעזור לילדים.
"אני רוצה להיות רופא אונקולוג כשאהיה גדול" נשמע קולו של איתמר בן השבע מהמסך. איתמר חלה בסרטן כשהיה תינוק רך ואם זה לא הספיק לו, הוא קיבל גם ארוע מוחי ששיתק את צידו הימני של הגוף. הילד התזזיתי שמרותק לכסא הגלגלים לא השאיר עין אחת יבשה "אני לא כל כך אוהב לקרוא, כי אני צריך מכשיר מיוחד בשביל זה, אבל אני מתאמץ" הוא סיפר למצלמות. "בזכות גדולים מהחיים יש לנו רכב מותאם לצרכים של איתמר והמשפחה דבר שהרשה לנו גם לצאת לטייל ולהסיע אותו ביתר קלות" סיפרו ההורים שחלמו על בן וקיבלו אותו עם כל הקשיים שהוא נושא על גופו הקטן מינקות. "הקורונה הזו קשה לי, מספיק לי הסרטן" סיכם איתמר. בהמשך נפגש הקהל דרך המסכים עם כרמל, בת יחידה לאמא יחידנית שחלקה עם הקהל את קשייה. אמה של כרמל: "להיות הורה לילד שחולה בסרטן משמעו שהלכו החיים. זהו תסריט בלתי ידוע. בחלומות הכי שחורים שלי לא תארתי לי שאהיה במצב הזה. באוקטובר 2018 גילו לה את הסרטן. חשבו שאלה כאבי גדילה. היתה לה נפיחות ביד ומהצילום הגיעה האבחנה. סרטן העצמות. מאז אנחנו חיות מטיפול לטיפול. כל טיפול כרוך בסיכון. 'גדולים מהחיים' מימנו לה את הסד שלה במלואו, שמו לי ביד כרטיס לקניות בסופרמרקט כי כמובן שלא יכולתי לעבוד יותר. במחלקה האונקולוגית אין ערבים, אין יהודים, אין חילונים ואין דתיים ולא כל הזמן קורים ניסים. הצוות מדהים. כולם".

4 צפייה בגלריה
לשנות
לשנות
איתמר רוצה להיות אונקולוג כשיגדל
(גדולים מהחיים)

935 אנשים רכשו כרטיס כניסה לארוע הוירטואלי שנערך לראשונה בשיתוף פעולה של כל הסניפים בארה"ב ובקנדה. צפו בו אלפים מכל רחבי היבשת בארה"ב ובקנדה. כ-200,000 דולר קנדיים נתרמו רק על ידי ספונסרים מקנדה. התרומות זרמו לאורך כל הערב. נתנאל בפתיחת הערב: "התמיכה שלכם לא מובנת מאליה במיוחד בזמנים כאלה. אנחנו מקוים להתראות פנים אל פנים בשנה הבאה" אמרה בחיוך ולא הפסיקה לחשוב על המשפחה שמטופלת על ידה בברוקלין ובה אבא עם גידול בראש ועוד חמישה מתוך ששת ילדיו שגם הם עם גידולים בראש. ורק אם-המשפחה שנשארת אופטימית ולוקחת כל יום ביומו ומעודדת את כל סביבתה.
'גדולים מהחיים' הפך להיות ארגון שמוביל במציאת פתרונות חיוניים בחקר הסרטן, שנותן תמיכה כוללת למשפחות ומסייע להם בכל צרכיהם. הדרישות והשאילתות משתנות ממשפחה למשפחה ולכל ילד הצרכים שלו. הם מגיעים למרכזים שנותנים שירותים רפואיים מיוחדים שאין בישראל והמתנדבים דואגים לכל צרכיהם. בימים אלה מחולקים 16 משלוחי מנות שהארגון הכין, והותאמו לכל משפחה לפי צרכיה "אין שני משלוחי מנות שנראים אותו דבר. כל אחד מקבל את מה שהוא צריך" מסבירה נתנאל. בישראל דואג הארגון לבדר גם את הילדים שנמצאים בבתי החולים, חלקם בחדרים מבודדים לגמרי ודאג להביא מטפסי חלונות מחופשים לגיבורי על כדי לשעשע את הילדים מחוץ לחלונות חדרי הבידוד. "הצד הנפשי לא פחות חשוב מהטיפול הרפואי הכימי" אומר אבי כהן יו"ר הארגון "בדיקות הדם מוכיחות שאחרי ארועים משמחים המדדים של הילדים עולים והם הופכים לחיוניים יותר. הם מקבלים כוחות".
משפחת גדליהו הגיעה בחודשים האחרונים לארה"ב בזמן ההריון של אם המשפחה. כשחזרו לארץ שלחה מכתב לגדולים מהחיים: "כשסיימנו את הבידוד בישראל, הבטתי לאחור לתקופה האינטנסיבית שהיינו בה בסמרסט, ניו ג'רזי בטיפולים. שגיב אובחן בנובמבר עם סרטן במוח. עוד לפני שעזבנו את ישראל לארה"ב נטע יצרה איתנו קשר והציעה עזרה. היא הקשיבה לנו ונתנה מידע שלא חשבנו אפילו לשאול עליו. נחתנו בחושך ובקור למקום שאנחנו לא מכירים. היינו הרוגים מעייפות מהלחץ והטיסה. הגענו לדירה מקושטת בבלונים, ומלאה בצעצועים שחיכו לילדים וחיממו לנו את הלב. מורית המתנדבת מילאה את המקרר באוכל וזה הקל מאוד על הלחץ המיידי של הנחיתה. כשהבן שלנו חגג יומולדת היא מילאה את הבית בבלונים, אביזרים ומתנות. חשנו את החום והאהבה למרות הצורך בשמירת מרחק. אני רוצה להביע את הערכתי הרבה לאבי כהן שדאג לבדיקת ההריון בשבילי בזמן השהות שלנו. גדולים מהחיים תומך, עוזר ומוביל את המשפחות בזמנים הכי קשים ומפחידים שלהם. משפחתי ואני רוצים להודות מעומק הלב. אני לא יודעת איך היינו יכולים לעבור את זה בלעדיכם. אנחנו מלאי הערכה".
הלינק של התרומות מהארוע יהיה פתוח למספר שבועות נוספים. יש לחייג מהנייד 56512 ולהקליד את המילה LTL. לינק יפתח לתרומות. אפשר לתרום גם באתר של גדולים מהחיים בכתובת largerthanlifeusa.org