הקשר של ישראל עם יהודי התפוצות חשוב בשני מישורים: ראשית, זוהי המחויבות המוסרית של מדינת הלאום של העם היהודי להיות רלוונטית עבור אותו העם, ושנית, ההיסטוריה מלמדת שהקהילות היהודיות הן בעלות הברית הטבעיות ביותר של ישראל לקידום האינטרס שלה בשלל תחומים: עסקיים, תרבותיים ומדיניים, וכן שישראל חזקה מקדמת ומחזקת את הקהילות בעולם. בשנים האחרונות ישנו פער הולך וגדל בין ישראל לבין חלקים מהקהילה היהודית בארצות הברית. תכניות רבות ויקרות נוצרו כדי לגשר על הפער, בעיקר באמצעות מפגשים בין הצד הישראלי לצד האמריקני. הגיעה העת להפסיק לחפש כיצד לבנות גשרים, ולהכיר במאות אלפי הגשרים הקיימים - הלא הם הישראלים החיים בארצות הברית, גברים, נשים וילדים המהווים גשר חי בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם.

יש מעל 500,000 ישראלים שגרים בארה״ב. מדובר על סטודנטים, משפחות, יזמים בסיליקון וואלי וחוקרות באוניברסיטאות המובילות בעולם. חלק מהישראלים הגיעו לארצות הברית לפני עשר שנים, חלק הגיעו בשנתיים האחרונות - וחלקם נולדו להורים ישראלים הנמצאים כבר 20 ו-30 שנה בצפון אמריקה. הישראלים הללו מעורים בכל תחום בחיים האמריקאים: באקדמיה, בעסקים, בתעשיית הבידור ובשירות הציבורי. לצד זאת, הם גם רואים בעצמם ישראלים, ושומרים באופן אקטיבי על זיקה לקהילה, לתרבות ולמדינה. הם מלמדים את ילדיהם עברית, צופים בתכניות הפריים-טיים הישראליות ומכירים את השירים החדשים של אמני ישראל.

1 צפייה בגלריה
fgnfgn
fgnfgn
נתי סיידוף, יו״ר ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית IAC
(באדיבות אגון הקהילה הישראלית-אמריקאית IAC)


מאות אלפי הישראלים בארה״ב מהווים גשר בין שני עולמות. הם יודעים מי זה ערן זהבי ומי זה סטף קרי, ועוקבים אחרי ארץ נהדרת לא פחות מאשר אחרי סטרדיי נייט לייב. והכי חשוב? הם אוהבים את ישראל, וישמחו לעזור לה בכל דרך גם ממקום מושבם החדש. במיוחד בשנה האחרונה, הפעולות של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית (Israeli-American Council), ממחישות את הכוח העצום שיש לקהילה זו באופן כללי, ובפרט בכל מה שקשור לחיבור יהודים-אמריקאים לישראל.
יצאנו לדרך לפני לפני 14 שנים כארגון מקומי בלוס אנג׳לס, ועם השנים הפכנו לארגון ארצי שמוביל מהלכים ופעולות משמעותיות. במהלך מבצע שומר החומות, לדוגמא, מרבית הארגונים היהודים בארה״ב חששו לארגן הפגנות תמיכה בישראל על רקע איומים ופגיעות ביהודים מצד פעילים פלשתינים. אולם, נפילתם של טילים בהרצליה, באר שבע, תל אביב ורחובות לא הותירה ברירה: מי שהותקפו היו המשפחות שלנו. ההורים והאחים היו בממ״דים - והמינימום שיכולנו לעשות הוא לצאת לרחובות. תוך 24 שעות מרגע קבלת ההחלטה ארגנו למעלה מ-20 הפגנות תמיכה ענקיות במוקדים שונים מחוף לחוף ברחבי ארה״ב, ומהר מאוד עשרות ארגונים-יהודיים הצטרפו אלינו.
דוגמא נוספת ניתן לראות בפעילות המתמשכת של הארגון נגד האנטישמיות. שנת 2021 היתה שנה קשה למדי לקהילה היהודית בארצות הברית עם מגמה מדאיגה של אירועים אנטישמים. סקר שפורסם לאחרונה מצא ש-90% מיהודי ארה״ב רואים באנטישמיות בתוך ארה״ב בעיה, מעל ל-80% חושבים שהמצב הורע בחמש השנים האחרונות, וכמעט שליש מהמשיבים חושבים שהמצב של יהודי ארה״ב הורע בשנה האחרונה.
ארגון ה-IAC מפעיל מספר תכניות למאבק באנטישמיות ביניהן School Watch, פלטפורמה שהקמנו על מנת לקדם אווירה בטוחה בבתי הספר ובכדי לפעול לצמצום תופעת האנטישמיות, אנטי-ציוניות ואפליה על רקע זהות. בשנה האחרונה התקבלו פניות רבות במחלקת האקטיביזם של הארגון לטיפול במקרים שונים של אנטישמיות ואפליה שחוו תלמידים בבתי ספר ואוניברסיטאות ברחבי ארה״ב.
ישראל ניצבת בפני אתגרים מורכבים, שבהם נעסוק בכנס השנתי של הארגון - הכנס הגדול ביותר של ארגון יהודי כלשהו בשנת 2021, ועדות נוספת להתחזקות המתמדת של הקהילה. לאור האתגרים הללו, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לאבד את הנכס הכי גדול שלה: יהדות-ארה״ב. כדי להמשיך ולהתקיים לאורך זמן כמדינת לאום יהודית, עליה לפעול לחיזוק החיבור, הקשר, האמון והתמיכה של יהודי ארצות הברית בישראל. אנחנו, חברי ומנהיגי הקהילה הישראלית-אמריקנית, נהיה שם כדי לוודא שזה קורה.
פורסם לראשונה: 21:22, 09.12.21