קרן יוליוס סטולמן, הפועלת מארה״ב לקידום יהדות ישראלית, הכריזה על שבעה מיזמים אשר להם תעניק מענקים בסך כולל של כ-500,000 דולר, לקידום יהודית פלורליסטית בארץ.
באירוע חוצה יבשות אשר התקיים באופן מקוון, הכריז נשיא הקרן, סטיב סטולמן, על שבעת הארגונים הזוכים, מתוך מאה בקשות שהוגשו.
ארגון "הלל ישראל" זכה במקום הראשון במענק של 100,000 דולר עבור פיתוח והפעלת קורסים המשלבים לימוד ומעשה בתחום עמיות וזהות יהודית מגוונת בארץ ובעולם לסטודנטים לתואר ראשון. ״הלל ישראל״, שמטרתו להעמיק את תחושת שייכותם של סטודנטיות וסטודנטיות ישראלים לעם היהודי, יפעל בסיוע המענק ליצירת קורסים נוספים במסלולים מגוונים בקמפוסים השונים ברחבי הארץ.
נגה ברנר-סמיה, רבה ומנכ״לית ״הלל ישראל״, הגיעה השבוע לניו יורק ותיארה את הפעילות אותה ימשיכו וירחיבו הודות למענק: ״בהללים בעולם שמים דגש על כינוס יהודים ביחד, על לחוות יהדות אבל זה לא מה שישראלים צריכים״, היא מסבירה. ״אצלנו השאלה היא איזו יהדות אני מייצרת עבור הסטודנטים, איזו יהדות אני מאפשרת״.

ברנר-סמיה, בת להורים אמריקאים, חיה שנים על הקו בין ניו יורק ונתניה. ״תמיד התעניינתי בדת, אני בת לרב רפורמי ואמא פעילה בתנועה הרפורמית בארץ. תמיד גדלתי בעולם החילוני, אבל היהדות הייתה חשובה ונוכחת, יהדות שוויונית ופמיניסטית. במידה מסוימת״, היא מתארת, ״אני זוכרת שאפילו הסתרתי את היהדות הרפורמית בנעוריי. עליתי לתורה ולא הזמנתי חברות, לא רציתי שידעו״.
כל מי שגר בארה״ב אחרי שגדל בישראל מכיר את החשיפה הזו ליהדות שפחות מוכרת ובעיקר פחות מקובלת בישראל. בעוד שמעבר לים גם החילונים שבינינו יכולים להיות חלק פסיבי מהיהדות, כאן בארה״ב עלינו לבחור מסלול בכדי לשלב מנהגים יהודיים בחיינו, והבחירה יכולה להיות מגוונת ושונה. כל זרם מוערך ומקובל. בישראל, יש הרבה פחות אפשרות ליהדות פלורליסטית שכזו. ״כשחזרתי לישראלי אחרי שנים כאן של לימודים ועבודה במגזר העסקי החלטתי ללכת לעולם של עמותות ללא מטרות רווח ולהתמקד ביהדות ליברלית. בארץ, אם את לא אקטיבית ביהדות שלך, מישהו אחר יגדיר עבורך את היהדות ויהדות שלא בהכרח קשורה לדת אלא למנהגים״. לאורך שנים ארוכות היא הובילה בישראל את ארגון ״בינה״ לקידום יהדות ליברלית. ״בישראל אני צריכה לשים את הערכים הפמיניסטיים ליברלים שלי בצד כדי לעסוק ביהדות וזה אבסורד. אם אנחנו חפצים במדינה יהודית ודמוקרטית אנחנו חייבים שהיא תהיה בהלימה עם ערכים דמוקרטיים. אי אפשר לשמר יהדות שעומדת בסתירה לערכים ליברלים. כך אנשים מרגישים שהם צריכים לבחור יהדות או דמוקרטיה וחייבים לעבוד על החיבור ביניהם. לכן״ היא מתעקשת, ״פלורליזם יהודי בישראל הוא כל כך חשוב״. היא טוענת שהירידה במספר הנישאים ברבנות, העליה בבנות המצווה שבוחרות לעלות לתורה הן עדות לשינויים שחלים אט אט. ״גם בממשלה החדשה יש הקצאות חדשות, תקציבים חדשים לתחום הזה ואני מאמינה שהוא מתרחב״.

1 צפייה בגלריה
sdg
sdg
נגה ברנר-סמיה
(צילום: נעמה בן שמחון)

בשנתיים האחרונות היא מובילה את ״הלל״ בישראל ובזכות המענק מקווה לקדם בין השאר גם תכניות לחיבור בים סטודנטים מישראל לסטודנטים בארה״ב. ״ככל שנחשף יותר לעמיות יהודית - גישות שונות ליהדות בעולם, נפתח פלורליזם יהודי וכך, אני מאמינה, נהיה גם פתוחים ליהדות העולם ולהיפך. אנחנו רוצים לגרום לסטודנטים להיחשף ליהדות בעולם שהם יכולים להזדהות איתה. אני מנסה לפתוח לישראלים את הראש ליהדות מכל מיני סוגים. בארץ יש הרבה דה לגיטימציה לזה ואנחנו מנסים לשנות את זה בעיקר בקרב סטודנטים בקמפוסים. הבנתי״, היא מוסיפה, ״שהצורך העיקרי של הצעירים, אשר הם לא בהכרח מודעים אליו, הוא הזהות שלהם בחיים. זהות מקצועית, מגדרית, גיבוש זוגיות, משפחה. זו תקופה של עיצוב וגיבוש זהות ולכן הצורך לעסוק גם בזהות יהודית ישראלית שלנו. השאיפה שלי היא שכל צעיר וצעירה יעברו בתקופה הסטודניאלית שלהם חוויה יהודית פלורליסטית. הקשר בין ישראל והתפוצות מהווה דרך אטרקטיבית למשוך את הצעירים להתקשר עם סטודנטים וחושף אותם לגישות שונות ליהדות״.

האופטימיות של ברנר גבוהה הודות למענק הנדיב: ״אנחנו באופן מיידי מרחיבים את הפעילות שלנו בקמפוסים השונים ועובדים בשיתוף עם הסטודנטים בארה״ב. הסטודנטים מחפשים להתחבר לקהילה, למעגל שייכות תוך עשייה ואקטיביזם. אנחנו משלבים לימוד, השערה ויוזמה דרך התכניות. המחסום הגדול ביותר״, מודה ברנר-סמיה הוא האדישות והצורך לעורר מודעות אכפתיות ורגש״.
הרב אסטבן גוטפריד, העומד בראש ארגון "בית תפילה ישראלי" זכה במענק של 90,000 דולר עבור הקמה של ערוץ טלוויזיה אינטרנטי, שיהפוך את היהדות הישראלית לנגישה יותר לציבור.
הרבה תמר אלעד-אפלבאום והרב ד"ר רני יגר זכו במענק של 90,000 דולר להקמת אתר אינטרנט חדש במסגרת מפעל טקסים אשר ירכז מידע על טקסים יהודיים-ישראלים. האתר יכיל אסופה רב קולית של מנהגים ממגוון מסורות וזהויות: מהחרדי, הדתי, המסורתי והחילוני. פרופ׳ אייל רגב מאוניברסיטת בר אילן זכה ב 90,000 דולר להקמת בית מדרש שוויוני. בבית המדרש יתקיימו סדנאות פתוחות וישתתפו דוברים אורחים במטרה לחשוף את הסטודנטים והסטודנטיות אל הפנים הרבות של היהדות כיום ולהפוך אותה משמעותית ורלוונטית למציאות העכשווית. "מרכז יעקב הרצוג" יקבל 60,000 דולר בעבור "הרצוג בקהילה", יוזמה המבקשת להגיע לקהילות הפריפריה הדרומית, המורכבות מעולים חדשים שעלו לאחרונה ולהטמיע תרבות ומסורת יהודית לחייהם. מענק נוסף בסך 30,000 דולר הוענק לשני מחנכים ומעצבים אורבניים צעירים, עוז פישמן וליפז אלה, שהקימו מיזם חדשני בשם "מניין" - סדרת ארוחות שבת ביתיות משמעותיות עבור 10 צעירים בכל מפגש בתל אביב. ארגון "ערבות" זכה גם הוא במענק של 30,000 דולר עבור קידום פרויקט ״מטקסות״, שנועד לחידוש יצירתי של השפה הטיקסית במענה לצרכים העכשוויים של נשים.
״אנחנו רואים שישראלים רבים רוצים להיות שייכים לקהילה יהודית לא-סמכותית, להיות מעורבים בלמידה, רוחניות, ופעילות חברתית, הנטועים בערכים יהודיים אותנטיים ביחד עם תשוקה, אושר, רלבנטיות, וחיבוק של דמוקרטיה, פלורליזם ושוויוניות״, אמר סטיב סטולמן, נשיא קרן יוליוס סטולמן. ״זאת יהדות ישראלית. אוהל גדול, פתוח ומזמין. אין רק דרך אחת, ישראלים לא חייבים לבחור בין ׳חילוני׳ או ׳דתי׳, ישנה עוד אופציה: יהודי-ישראלי. אני מבקש לברך את הזוכים במענקי הקרן, ״סיכם, ״ואני מצפה בכיליון עיניים לראות את הפרויקטים החדשים ומעוררי ההשראה שלהם הופכים למציאות.״