דמיינו שיום אחד אתם מקבלים שיחת טלפון ובה נאמר לכם שנמצאתם מתאימים, היחידים בעולם, להציל חיים של אישה חולה, אמא לילדים. ‏זה בדיוק מה שקרה לי. קוראים לי שי גיל ולפני כמה שנים קיבלתי שיחת טלפון שנפתחה כך: ׳שלום שי, רציתי לומר לך שיש אישה חולת סרטן אשר זקוקה לתרומת מח עצם על מנת שיהיה לה סיכוי להבריא ואתה היחיד בעולם שמתאים לה מבחינה גנטית׳.
לא חשבתי פעמיים ומיד נעניתי. ׳לאן אני צריך להגיע׳? שאלתי. ׳עכשיו אני בא׳, אמרתי אחרי שבריר שנייה. אני מוכן לעשות הכל בשביל להציל את האישה היקרה הזו, ‏אשר אינני מכיר ולמרות שבתוך תוכי חששתי כי זכרתי שתרומת מח עצם עלולה להיעשות בתהליך לא נעים. כמה גדולה הייתה ההקלה שחשתי ‏‏כאשר מתאמת ‏התרומה ניפצה את מחשבת השווא הזו שלי והודיעה לי שרוב התרומות מתבצעות בתהליך פשוט שדומה לתרומת דם רגילה.
אקדים ואומר ‏שלצערי הרב לא אישרו לי לתרום מכיוון שאני בעצמי הייתי חולה סרטן כשהייתי נער ובמשך תקופה ארוכה הרגשתי נקיפות מצפון שאותה אמא נפטרה למרות ההתאמה בינינו.
מתוך תחושת שליחות התחלתי לקרוא וללמוד על הנושא. גיליתי שרוב משפחתי וחבריי מעולם לא הצטרפו למאגר, ויותר מזה, לא היה להם הסבר מדוע.
העובדות סביב תרומת מח עצם כנראה לא ידועות מספיק. ידעתם שבארה"ב נפטרים בכל שנה 9,000 חולים, שליש מהם ילדים, וזאת מכיוון שלא נמצא להם במאגרים תורם מתאים? שלושת אלפים ילדים נפטרים בכל שנה, וזה בארה"ב בלבד.

הידעתם שרק אחד מתוך עשרה ישראלים רשום במאגר?

הידעתם שיש פחות מ- 39 מיליון רשומים בכל המאגרים בעולם? מה שמעיד על הפוטנציאל הגלום בצירוף של מיליוני אנשים.
צירוף המקרים הזה הביא אותי לקבל החלטה שמאז מלווה אותי בכל יום ובכל צעד: אני אדאג שכל אדם ידע כי באמצעות דגימת רוק פשוטה ניתן להציל חיים.


3 צפייה בגלריה
fgnfgn
fgnfgn
(רוק להצלת חיים)

‏יצרתי קשר עם עפרה אלקובי, מנהלת מאגר ׳מח עצם הדסה׳, אשר בעצמה נחשפה לנושא לפני מעל 20 שנה כאשר בעלה אלי אלקובי ז״ל, חיפש תורם. למרות שעפרה הפיקה את מבצע ההצטרפות הגדול ביותר שידעה ישראל וצירפה ביום אחד עשרות אלפי ישראלים, לאלי לא נמצא תורם, אך בזכותם הצטרפו למאגר הדסה מאות אלפי ישראלים.
בפגישותינו סיפרתי לעפרה שאני נחוש לסייע בקידום הנושא והגדלת מאגר הדסה. הסברתי שאני רוצה להקים אתר אינטרנט דרכו כל אזרח יכול להזמין את בדיקת הרוק ישירות לביתו וללא עלות. עפרה נתנה את ברכתה וביחד כבר צירפנו למאגר הדסה אלפי ישראלים, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים מכל רחבי ישראל והיד עוד נטויה.


3 צפייה בגלריה
fgnfgn
fgnfgn
(רוק לחיים)


מדובר בלא ספק, באחד הנושאים הבודדים הרלוונטיים לכולנו ללא הבדלי דת, מין ולאום. נושא שיכול לאחד את כלל החברה הישראלית.
‏על מנת לסייע במימון עלות הפעילות ומשלוח הערכות הקמנו, בשיתוף עם יזם העל יוסי מזרחי את עמותת "רוק להצלת חיים" שפועלת להגדלת מאגר מח עצם הדסה ע"ש אלי אלקובי ז"ל והעלאת מודעות הציבור בישראל לפשטות תהליך התרומה.
במסגרת פעילויות העמותה יצרנו ‏שיתופי פעולה עם חברות כמו ׳בנק הפועלים׳, ׳גשם החזקות׳, ׳למונייד׳ ועוד, אשר פעלו לצירוף עובדיהן למאגר.
יצרנו שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים ביניהם אוניברסיטת חיפה והטכניון וביחד פתחנו תוכניות למעורבות חברתית להתנדבות סטודנטים בתמורה לנקודות זכות בתוכנית הלימודים שלהם.
ערכנו מבצעי הצטרפות בשיתוף שלושת מועדוני הכדורגל הגדולים בישראל, מועדון כדורגל מכבי חיפה, מועדון בית״ר ירושלים ומכבי תל אביב, בזכותם הצטרפו מאות אוהדים.
מטרתנו היא לםני הכל להעלות את מודעות הציבור לכך שניתן להצטרף למאגר באמצעות דגימת רוק פשוטה ושהשלב הבא, שלב התרומה יגיע רק אם תמצא התאמה בין תורם וחולה.


3 צפייה בגלריה
fgnfgn
fgnfgn
(מצילים חיים)

‏לשם כך פתחנו דף פייסבוק בשם "רוק להצלת חיים" ועמוד אינסטגרם rok4life ועודדנו נרשמים חדשים להעלות תמונה עם מטוש הבדיקה, כדי לעורר השראה ומודעות לנושא בקרב חברים ועוקבים ועד כה נראה שהישראלים משתפים פעולה.
‏פעילותנו ‏גדלה משמעותית בתקופת הקורונה ובמיוחד בימי הסגרים, אז חל איסור על התכנסויות וניתן היה להצטרף למאגר באמצעות שליחת ערכה בדואר בלבד. לכן השקנו את מבצע "מצילים חיים מהבית" ‏ועזרנו למשפחות של שלושה חולים לצרף את בני המשפחה הקרובים. היה מדהים ומרגש לראות איך מרגע ששלחנו למשפחות לינק פשוט לאתר שלנו rok4life.com ‏תוך זמן קצר נרשמו מאות בני משפחה. יום למחרת מאות ערכות כבר היו בדרכן לבית הנרשמים.
אדם שטרם הצטרף למאגר לעולם לא ידע אם הוא יכול בקלות להציל חיים של חולה שדומה לו מבחינת גנטית.
בשבועות האחרונים הגעתי לארצות הברית ובכדי לבקר באזורים בהם מתגוררים ישראלים, בהם יש ריכוז של קהילות יהודיות, ובאירועים משפחתיים וכנסים שונים אני מסביר על הנושא, מספר את סיפורי‏ האישי ומזמין את הקהל לתמוך בפעילות שלנו.
עמותת רוק להצלת חיים פועלת בהתנדבות מלאה מתוך אמונה כי הצלת חיים היא ערך עליון ואנו זקוקים לכל תרומה שלכם כדי להמשיך להגדיל את פעילותנו. ככל שנצרף יותר אנשים כך נציל יותר חיים. חיים של כולנו.
Rok4lifeisrael@gmail.com
פורסם לראשונה: 15:04, 10.12.21