בכיתה ז' חזרתי מחוייכת כולי מערב בנות מהנה. בכניסה לבית, אמא שלי, שהייתה אישה מלאה בחכמה ותובנות נפלאות על החיים, הביטה בי ושאלה: "עם מה יצאת מהמפגש?" הייתי בטוחה שהיא מתכוונת ליכולתי לרכוש חברות חדשות תוך זמן קצר שכן רק עברתי לבית הספר חודשיים קודם לכן. כולי נרגשת, התחלתי לנתח את מעמדי החברתי וכשסיימתי, שאלה שוב, "מה לקחת מהמפגש? אותו שיח הוביל לעצת זהב שמובילה אותי עד היום: "כשאת מבלה עם חברות תשתדלי תמיד לצאת עם משהו שמעשיר את עולמך, משהו חדש שלמדת או מחשבה חדשה שפותחת לך צוהר לעולם לא מוכר״.
מאז, משתדלת להקיף את עצמי באנשים שהמפגש עימם מרחיב את עולמי באופנים שונים, משתדלת לצאת מכל מפגש עם אנשים חדשים עם תובנה ומשהו חדש שלמדתי.
בחודש כזה, בו היזמות הנשית בקדמת הבמה וכולנו מחפשות את ״סוד הקסם״ להצלחה והדרייב שלנו לפרוץ תקרות זכוכית, כדאי לחשוב על כל אותם עקרונות וכלים שאספנו לאורך השנים שעיצבו את הדרך שלנו.
בעשור השלישי לחיי עבדתי כמנהלת מכירות בחברת הייטק מובילה ובאחריותי עשרות מיליוני דולרים. בסוף שנת הכספים התמודדתי עם דילמה שלימדה אותי שיעור חשוב. מדובר היה בביצוע פעולה עסקית בשווי כמה מיליוני דולרים. מאחר והפעולה התבצעה בסוף השנה, להחלטה אם תצא לפועל ב-31/12 או ב-1/1 הייתה משמעות מכרעת. מבחינת האינטרסים של המחלקה שניהלתי נכון היה לחכות יום, אבל, אחד האנשים הכי חזקים בארגון נדרש לעמוד ביעדים וביקש ממני לבצע את הפעולה ב-31/12 והבנתי שבמידה ולא אענה לבקשתו נלך אך עבר מסלול התנגשות מסוכן. זאת הייתה התלבטות לא פשוטה שהובילה אותי להתייעץ עם הסמנכ"ל שתחתיו עבדתי. "בחיים, אל תקבלי החלטות מפחד" אמר ואני חשבתי שדווקא ממקום של אהבה לאנשים שעבדו תחתיי ולמשפחות שלהם, עליי לדחות את הפעולה ביום.
בדיוק כפי שציפיתי זה הוביל למסלול התנגשות עם אותה דמות בכירה. התפנית הייתה מספר שבועות לאחר מכן, כשהוא הזמין אותי לקפה והודה, שזאת הייתה החלטה אמיצה ונכונה המעידה על המחויבות שלי לאנשים שתחתיי. זה היה שיעור מאוד חשוב וכלל שאימצתי לחיים, לקבל החלטות ממקום של אהבה ולא להיות מונעת מפחד. לאורך השנים אנחנו לומדים שאת העולם מניעים שני סוגי רגשות: פחד או אהבה. פחד הוא המקור לרגשות השליליים: שנאה, תסכול, מירמור, כעס, קנאה, בעוד שכל הרגשות החיוביים: שמחה, שביעות רצון, אושר, פרגון, סבלנות ונתינה מקורם ברגש האהבה. הפחד יכול לשתק ואילו האהבה פותחת אופקים וכיוונים חדשים. בחודש זה שבו אנחנו צמאות ללמוד גם מהניסיון של נשים אחרות, אני מקווה שכל אחת מאיתנו תלמד לפעול ולקבל החלטות ממקום של אהבה והתפתחות, לא מפחד ומחשש.

17 צפייה בגלריה
dfb
dfb
(אורלי כרמון)

לכבוד חודש היזמות של נשים, הישראליות באמריקה, מנכ"ליות מובילות, מנהלות בכירות ומומחיות בתחומים שונים מספרות מה הייתה העצה הטובה ביותר שהן קיבלו, מה העצה שהן מעבירות הלאה והאם יש עצה פחות מוצלחת שכדאי לנו לא לקחת.


17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(עדי בן דור שולמן)

עדי בן דור-שולמן, מומחית שיווק דיגיטלי. יועצת, מרצה ומנחת קורסים וסדנאות אינסטגרם ושיווק דיגיטלי. מייסדת שותפה בארגון החברתי 180° למען אנשים מיוחדים:

"העצה הטובה ביותר שקיבלתי במהלך הקריירה שלי וזו שעוזרת לי עד היום היא לקפוץ למים ולנסות, גם אם המוצר שלי עדיין איננו מושלם. מאחורי העצה הזו יש הגיון מוחלט, כאשר הפידבק של הלקוחות שלנו שווה הרבה כסף וזמן. העצה הזאת מובילה אותי עד היום. אני זוכרת את ההרצאה הראשונה שעשיתי על הארגון החברתי שלנו. יום אחד התקשרו להזמין אותי לכנס על יזמות חברתית ואמרתי: "כן". לא הייתה לי הרצאה מוכנה אבל רציתי וידעתי את המשמעות של צעד כזה. ישבתי ימים שלמים ובניתי הרצאה מושקעת, תוך חשש גדול מהתגובות. בסוף ההרצאה הבנתי שהכי טוב לקפוץ למים ולהקשיב לביקורות של הקהל ולהשתפר כל הזמן. מאז הרצתי כבר עשרות פעמים ואני כל כך אוהבת לפגוש קהל בחיים האמיתיים או בזום".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"העצה שאני מעבירה הלאה קשורה לקריירה שלי. אם אתם רוצים משהו, רוצו על זה גם אם אומרים לכם לא. משנת 2007 אני חיה בסושיאל. בהתחלה לימדתי את עצמי. שעות על גבי שעות צפיתי בסרטונים וקראתי מאמרים והיום אני גאה להיות מרצה על אינסטגרם ולהעביר את הידע הלאה לכל מי שרוצה להבין, ליהנות ולמנף את העסק שלו באינסטגרם".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"עצה גרועה שקיבלתי הייתה לא להגיש קורות חיים להייטק כי אין לך ניסיון קודם. למרות זאת הגשתי, במהלך התואר שלי בתקשורת וניהול, בלי ניסיון קודם בהייטק ועם הרבה מוטיבציה וכן נתנו לי הזדמנות להתחיל כבודקת תוכנה QA ומשם לשיווק דיגיטלי. מאז זה מה שאני הכי אוהבת לעשות . היום אני מעודדת אנשים לגשת להייטק גם אם אין להם ניסיון. אתם לא יודעים מי יהיה המנהל/ת המגייס/ת ואולי הם מחפשים עובדים עם אישיות מסוימת ותכונות ויכולות שלאו דווקא קשורות בנסיון. השוק היום מחפש עובדים טובים ואין שום סיבה לא להגיש ולנסות את מזלכם״.

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(אורלי פינקלמן)

אורלי פינקלמן, הד האנטרית ומדריכת טיולים בעולם:

"העצה הכי טובה שקיבלתי בקריירה: "תעזבי כבר את המקום הזה, הוא לא בשבילך". פעם הייתה לי נטייה להישאר באזור הנוחות, גם אם הוא לא היה ממש נוח. הפחד מהבלתי נודע גבר על הסיכוי לשינוי. חברה טובה דחפה אותי פעמיים לזוז מאזור הנוחות שלי ואף סימנה לי את הדרך, לאן לדעתה עלי לשאוף. בשני המקרים הגעתי בזכות הדחיפה שלה למקומות הרבה יותר טובים" .
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"טפחי את המוניטין ואת רשת הקשרים שלך תמיד. אלו הנכסים החשובים ביותר שאף אחד לא יוכל לקחת ממך, הם המפתח לצמיחה מקצועית ואישית ולשינויי קריירה בכל שלב בחיים".

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(אורית מסמי)

אורית מסמי, יועצת אסטרטגית ומקצועית, מאמנת מנהלים ב- Vstage:

"את העצה הכי טובה קיבלתי מאישה מנוסה וחכמה שהבחינה שאני סובלת מ"תסמונת המתחזה". התחושה היא שלא משנה מה תעשי ולאילו הישגים תגיעי, את לא מספיק טובה ובסוף כולם ידעו את זה. היא בולטת בעיקר בימינו בגלל הקצב המהיר של החיים וריבוי האתגרים, כמו גם בשל ההשוואה החברתית שמתרחבת ברשתות החברתיות. חשוב לציין שהיא גם בולטת הרבה יותר בקרב נשים. מנהיג שסובל מ"תסמונת המתחזה" הוא עייף ושחוק ויגרור את הארגון כולו לפרפקציוניזם מצד אחד והימנעות מצד שני. האישה החכמה מאוד, שמה לי מראה מול הפנים ולימדה אותי להעריך ולחגוג כל הצלחה וליחס אותה אלי. היא גם לימדה אותי לשאול שאלות כשאני לא בטוחה, לבקש עזרה ובעיקר "שהמצוין יותר הוא אויבו של הטוב מאוד".

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(ליבנת ניזרי)

לבנת ניזרי, מנהלת בכירה בבנק, מחברת ספר ההשראה "קוביות משחק", מרצה ומייסדת סדנאות העצמה:

"תאונת דרכים קטלנית, ברכב בו אני נהגתי, עם שתי בנותיי הקטנות יצרה שבר עמוק בחיי. יובל ביתי בת ה- 12 נפטרה והילה ביתי השנייה, עברה תהליך שיקום ארוך וניצלה. בהשראתה של יובל ביתי, שחיה כל דקה בעוצמה ומתוך הגשמה מלאה, בחרתי לצקת חיים ומשמעות לתוך חייהם של אנשים אחרים, באמצעות כלים ותובנות מההתמודדות הקשה בחיי. בעלי, שותפי לדרך, הוא זה שנתן לי את העצה הטובה ביותר, שהפכה את הספר שלי לכלי אימוני לקוראים, באמצעות שאלות אינטראקטיביות. הקורא אשר עובר חוויה מטלטלת ומשנה חיים בעודו חווה את ימי חיי מנקודת מבטי, מסיים כל פרק עם הפנייה ישירה לתובנות על חייו".
17 צפייה בגלריה
sdv
sdv
sv
(עו"ד איימי בכור בוני, )

עו"ד איימי בכור בוני, בעלת משרד עו"ד מוביל בדיני משפחה:
"העצה הטובה ביותר שקיבלתי היא לא לפחד מקשיים, מי שנמצא על סולם ההצלחה ומטפס למעלה תמיד יתקל בקשיים, חוסר פרגון מצד הסביבה, במשברים. כשאלו מגיעים, אסור לחשוש מהם, זהו חלק מהותי מפיתוח החוסן האישי וההבנה שאת בדרך הנכונה. מי שלא נתקלת בקשיים כנראה לא באמת עושה הרבה ובטח לא עושה מספיק כדי להצליח".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"להבין שסערות לא נמשכות לנצח. כל משבר, גם המפחיד והחמור ביותר, בסוף בא לסיומו. ההבדל הוא רק מה תעשי בזמן המשבר שישפיע על מסלול היציאה והצמיחה. הכי חשוב לא להיות קורבן. רק עשיה, תוכנית יציאה מהמשבר תוביל אותך החוצה ממנו חזקה יותר וגם את העסק שלך".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"אי אפשר הכל ואין גם וגם, גם אמהות טובה, גם כסף, גם בריאות". אז זהו שיש, ומי שאמר לי את זה עיכב אותי וגרם לי להאמין שאי אפשר הכל, עד שהבנתי שאפשר. רק אמונה מגבילה ואסור לנו להאמין לפחדים שלנו. אפשר לנהל עסק, להיות אמא טובה וגם לעשות כסף, פשוט צריך ללמוד איך. השליחות שלי היא ללמד נשים אחרות שזה בר ביצוע ולכן אני פותחת קורס מנטורינג לעורכות דין בתקווה שנשים נוספות יגלו שיש דרך נכונה להיות אשת עסקים מצליחה ולא לוותר על כל השאר. מניסיון״.

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(עידית תמיר)

עידית תמיר, מנטורית לחיים טובים, מטפלת בשיטת ׳לאכול.לרוץ.לאהוב׳:

״קיבלתי המון עצות. אחת הטובות ביניהן הייתה ׳תתייעצי עם כל העולם, תתייעצי עם כל המומחים בתחום וגם עם כל אלו שאת סומכת עליהם, אבל בסוף תקשיבי ללב שלך ותלכי איתו. רק את (והוא - הלב שלך) יודעים מה הכי טוב בשבילך׳.
עצות נוספות שקיבלתי והפנמתי היו:
"תאמיני בתהליך" שזה נשמע מעולה באנגלית Trust The Process כי הכל מסתדר בסוף.
קודם כל תגידי כן להזדמנויות ובכלל, ככה מגיעים דברים טובים לחיים שלך.
תתרחקי מאנשים רעילים ואל תאפשרי להם להיות בסביבה שלך. הם לא טובים לך.
אל תפחדי מהפחד. הרגע הזה שאת הכי פוחדת לעשות צעד עומד להיות רגע הקפיצה הבאה שלך.
תעשי הכי טוב שאת יכולה ותקבלי שזה הכי טוב שאת יכולה בלי שיפוטיות עצמית. בכלל כדאי לנטרל שיפוטיות, ביקורתיות והלקאה עצמית. זה משמין ולא מקדם.
העצה שאני הכי אוהבת היא ׳תשתמשי בחוזקות שלך ואל תבזבזי זמן ואנרגיה על חיזוק חולשות׳. לימים עשיתי מהעצה הזאת את הבסיס לקריירה שלי. אני מובילה את הבנות/נשים שבאות אלי לקליניקה הורודה לחיים טובים יותר בזכות היכולת שלהן להבין, להרגיש ולקבל את עצמן כמו שהן. קבלה עצמית והיכולת לראות את ה"יש" שבחיים הוא אחד המפתחות הורודים לאושר".

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(עו"ד אודליה כהן זאובר)

עו"ד אודליה כהן זאובר, מומחית בדיני משפחה וירושה, מגשרת ויזמית:

"עצה טובה שקיבלתי הייתה לרקוד עם הפחד ולהסתכל לו בעיניים. כדי להצליח, יש לקחת סיכונים תוך יצירת תוכנית ניהול סיכונים וסיכויים. עלינו ללמוד לצאת מאזור הנוחות שלנו ולהיות אמיצים, ללמוד נושאים חדשים, להתנסות ולא לפחד משינויים וטעויות. מכל טעות יש ללמוד, להפיק לקחים ולזכור שטעות היא אבן דרך להגשמת החלומות שלנו".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"להקיף את עצמנו באנשים טובים ומעוררי השראה, שמאמינים ביכולות שלנו. אנשים אופטימיים, מומחים בתחומם, שחולמים בגדול. אנשים עקביים שמתחייבים להגשים את החלומות שלהם עוסקים במה שהם אוהבים בתשוקה, להט ומוטיבציה. קיימת חשיבות להקיף את עצמנו באנשים שמהם ניתן ללמוד איך להתנהל נכון כאשר הדברים משתבשים. לראות את האפשרי ולא את הבלתי אפשרי, אלו אנשים שאיתם ניתן לצמוח ולהתפתח".

מה העצה הכי גרועה שקיבלת?

"להימנע ממצבים של חוסר ודאות. וירוס הקורונה לימד אותנו שחוסר ודאות זה חלק מהחיים. כדי להצליח בחיים יש להשקיע בצמיחה והתפתחות ובכך להרחיב את ארגז הכלים שלנו גם בידע פיננסי, לסגל חשיבה גמישה ויצירתית, לדעת להתמודד ולהתנהל נכון במצב של משבר וחוסר ודאות, לזהות ולנצל הזדמנויות ולקבל החלטות מהירות״.

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(עירית דורטל)

עירית דורטל, מנכ"לית "דורטל יועצים", חברה לייעוץ ארגוני בסביבה רב תרבותית:

"האמת שלא קיבלתי עצות כשהתחלתי להיות עצמאית. בניתי עסק בעשר אצבעות והפכתי אותו לחברה בע"מ, אבל לא היו סביבי מנטורים או יועצים. האירוע המכונן שהוביל אותי לעצמאות הוא פיטורין. הייתי סמנכ"לית של ארגון גדול, ואז המנכ"ל התחלף ובוקר בהיר אחד המנכ"ל החדש קרא לי לחדרו ופיטר אותי. כדור הארץ הפסיק את סיבובו. עם משכנתא ומטפלת עבור הבן התינוק, עברו לי שש מילים בראש: ״אף אחד לא יפטר אותי יותר״. יצאתי לעצמאות. מה שהוביל אותי לאורך כל הדרך היה רצון עז להביא לידי ביטוי את היצירתיות והעצמאות שלי. כשגדלתי מקצועית והקמתי חברה בע"מ, הקשבתי לעצה שלמדתי מספרים רבים: סיכוי וסיכון הם רצף, ואין זה ללא זה. המצפן הוא להקשיב לקול הפנימי שלך וללכת בעקבות התשוקה. כבר מעל 30 שנה שאני בעלת חברה ובכל הזדמנות שעמדה לפתחי שאלתי את עצמי: האם זה מעניין אותי״?
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
״לא הקשבתי לעצה לפיה אני חייבת לעבוד לפי תוכנית אקסל ועם חשיבה על הכסף כל הזמן. להיות במקום שהכסף הוא המניע לא דיבר אליי. בגיל 40 קיבלתי הצעה להתמזג עם דורטל יועצים בפירמה גדולה ובינלאומית. החלטתי לא לוותר על העצמאות לטובת שכר גדול כי הבנתי שאהיה בכלוב של זהב ללא יכולת בחירה. להיות רוצה ולא מְרצה. רק אסיר בכלא מרצה תקופת מאסר. אז אני אומרת: לכו עם התשוקה ועם הערכים שלכן. קחו סיכונים. סיכונים חכמים. אל תהמרו על הבית או על הדולר האחרון בקופה, אבל מי שנמנע לגמרי מסיכון ואי ודאות, לא צומח למקומות חדשים וקסומים".

17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(מירב ששון)


מירב ששון , יועצת אסטרטגית לפילנתרופיה ופיתוח צוותים מנצחים ליצירת אימפקט חברתי בעולם. עובדת עם ארגונים חברתיים מעל 25 שנים מתוכן עשור כגייסת כספים ,בעלת תואר שני בניהול משאבי עמותות:

"העצה הכי טובה שקיבלתי היא שתמיד תהיה לי עמדה בעולם שאדע להילחם עליה. עצת הזהב שלי ליזמות והנהגה היא לברר מה אני רוצה להשאיר כמורשת שלי ולשם לכוון. ככל שיותר ברור לי מה אני רוצה להשאיר בעולם, כך אוכל לעשות בו יותר. לפעמים, בתוך החיים, אנחנו פועלים מתוך אינרציה ושוכחים מה הביא אותנו למקום מסויים. בחינה מחודשת של החותם שאנחנו רוצים להשאיר הוא קריטי לאנשים וארגונים כאחד. אחרי עצירה לבירור פנימי ובחינה של הדרך שלי עד כה, אני יודעת (או יותר נכון הזכרתי לעצמי) שהמורשת שלי היא תיקון עולם יחד עם אנשים, ומשם אני מתחילה כל מיזם או פרויקט. עם מנהיגים אני עובדת על דיוק החזון/מורשת שלהם ,התאמתו לחזון הארגוני והיכולת שלהם לפתח אנשים סביבו. אני עוזרת לארגונים להפוך את החזון שלהם לאסטרטגיה תוך מציאת שותפים כי אנשים נותנים מזמנם, יכולותיהם וכספים לארגונים המקדמים חזון אשר הם שותפים לו. סיימון סיניק קורא לזה 'להתחיל עם הלמה״.


נעה ברום , מומחית באימון בינלאומי ומאמנת בארגונים גלובליים, בעלת בית הספר הבינלאומי ללימודי מקצועות האימון:

"העצה הכי טובה שקיבלתי היא שלפני שאת נותנת למישהו לעשות עבורך, תלמדי והתנסי בעצמך. בעסק חשוב להיעזר בבעלי מקצוע אחרים שיקדמו איתך את העסק שלך: בין אם זה גרפיקה/ בניית אתר/ תפעול אוטומציה/ צילום/ שיווק ועוד. לפני שאת מפקידה משהו בידי אדם מקצועי אחר שיתן לעסק שלך שירותים, ולא חשוב כמה את סומכת עליו, תתנסי בהם לבד או לכל הפחות תלמדי במה כרוך מה שאת עומדת לשלם עליו מכספך הטוב. תתנסי בהתחלה על בשרך, תדעי אם ומתי יהיה נכון לצאת לאאוטסורסינג בתשלום. כך, כאשר תעזרי בנותני שירות בתשלום, את תדעי להעריך גם אותם וגם את טיב עבודתם, אך גם לפקח טוב יותר על העבודה, שכן התנסית בה בעצמך".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"תהיי המנהיגה הישראלית שאת יודעת להיות. אנחנו לא מודעות לכמה אנחנו מיוחדות וכדאי שנדע את זה ונחגוג את זה. כמי שעבדה עם מאות נשים והכשירה עשרות מטפלים ומאמנים מכל העולם, אני יכולה לומר חד משמעית, שלנו הישראליות יש יכולת הנהגה שהיא הרבה מעל הממוצע. אני תולה את זה בחברה בה גדלנו, שהיא חברה שמעודדת מנהיגות מגיל מאד צעיר: החל מהכנת מסיבות חנוכה ופורימון בבית הספר היסודי, דרך היותנו בוגרות תנועות נוער וכמובן בוגרות מסלולים בצה"ל, שכמעט בכולם נדרשת אחריות רבה ומנהיגות. בנוסף, יש בנו תעוזה, יכולת ביטוי חריפה, ביטחון בצדקת הדרך. אלה תכונות תרבותיות שכאשר מתחילים להכיר לעומק א/נשים מרחבי העולם, מבינים עד כמה הן אינן נחלתם של כולם. העצה שלי היא לקחת את כל היתרונות האלה ובזכותם לבלוט, ולהנהיג. תהיי הראשונה להעיז, תענייני אנשים בדברייך במחשבתך המקורית, תסחפי אחרייך בתשוקה לעשייה הייחודית שלך. הנהיגי אנשים לחשוב כמוך, לפעול כמוך, תעוררי אותם לעשייה ופעולה. מבחינתי, בעל עסק טוב הוא בראש ובראשונה מנהיג: לך יש את זה מבטן ומלידה. תנהיגי״.
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
״להקשיב לאלה שמוכרים לך פתרון מהיר וחד פעמי להצלחה מסחררת, או את ה-דרך הבדוקה והבטוחה אליה. הם יעטפו את זה יפה ומשכנע, ישווקו את זה נפלא, ימכרו לך שהם רוצים לחסוך לך זמן וכסף בדרך להצלחה שלך, שלרוב הייתה גם ההצלחה שלהם. אבל זה לא הולך ככה: גם אם זה עבד להם או למישהו, הצלחה עסקית היא לעולם לא תוצאה של פעולה חד פעמית, טובה ככל שתהיה. הצלחה עסקית היא ריצת מרתון ארוכת שנים שבתוכה פעולות חוזרות ונשנות (לעיתים סיזיפיות ומשעממות) לצד פעילויות חדשות ומרגשות ולעיתים חד פעמיות״.
17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(אירית אוסטרובסקי)

אירית אוסטרובסקי, מאמנת ומרצה לנתיבי צמיחה:

"העצה הטובה ביותר שקיבלתי לעסק שלי היתה להקשיב ללב שלי ולסמוך על התהליך. 25 שנה שאני מובילה א.נשים הן כמורת דרך והן כמאמנת באמצעות כלים אימוניים אפקטיביים מגוונים ובשילוב נדיר של הכובעים שלי. זה מה שרציתי לעשות ובזכות אותה עצת זהב, לא ויתרתי, למרות הקולות שנשמעו מהסביבה על הדרך שבחרתי".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"לא לוותר על החלומות. להיות פתוחה ללמוד מכל אחד ואחת, מכל סיטואציה. תמיד יש משהו קטן כגדול שתוכלו לקחת לעסק שלכן, לחיים שלכן. גם מה ״לא״ - זו למידה. גם אם יש עצירה, לנשום, לבדוק מה קרה ולשפר. אבני נתיב הצמיחה שלכן מתגלות על ידכן".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"עצה פחות מוצלחת שקיבלתי לפני הרבה שנים, היתה לבחור רק כיוון אחד בעסק שלי. אני יודעת שזה היה מקפיא את הלב שלי ואת העשייה שלי בכלל".
17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(ענת מאירה)

ענת מאירה,מרצה, מנחה ומנהלת "בית נדיר", מהנדסת ב"תעשיית התקווה," מפתחת מודל הזה"ב למערכות יחסים:

"העצה הטובה שקיבלתי הייתה בשנת 2015 מבן זוגי, דוד. החברה בה עבדתי כדירקטורית נסגרה. מתוך אינרציה התחלתי לחפש מיד את התפקיד הבא. דוד אמר לי: במקום להיות מנכ"לית של אחרים תהיי מנכ"לית של עצמך, של בית נדיר. הודות לעצה זו, יצאתי מהמסלול הקבוע ונתתי ביטוי לחלק היזמי והעצמאי שבי. הקמנו את המיזם העסקי המשותף שלנו: "בית נדיר-נפגשים עם הלב, מרכז למידה, צמיחה וקרבה".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"העצה הפחות טובה שקיבלתי הייתה מיועצת שהציעה שאפסיק להציג את עצמי כמנחה ואתמקד בשיווק של בית נדיר כמרכז למרצים, מנחים, מכללות ועוד. מתי גיליתי שהיא לא טובה עבורי? כשיום אחד הבנתי שהתמקדתי בגיוס מורים ומכללות לבית נדיר ששכחתי את מה שיש לי לתת ולהנחות. לכן, העצה שלי היא: חפשי לך את המיזם שמוציא לאור את הדבר הבא שלך ותשמרי על האיכות והנתינה שיש לך. תאפשרי לעצמך להיות "גם וגם" בעשייה שלך".
17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(אורלי דגני)

אורלי דגני, ברילוקשיין החמישי שלה. בעלת עסק, יזמית, מרצה ועובדת עם לקוחות מכל העולם בנקודות מפנה בחייהם:

"העצה הכי טובה שקיבלתי קשורה לדרך שבה אנחנו מסתכלים על העסק שאנחנו מנסים לבנות או להגדיל. הנטייה הטבעית של רוב האנשים (כולל אותי) היא לרצות כמה שיותר לקוחות והתשובה לשאלה כמה לקוחות את באמת צריכה היא בדרך כלל "המון", "מלא", "את כולם". אבל כשעצרתי לחשוב על השאלה הזו מנקודת מבט אחרת בעצם הסתכלתי על העובדה שאני לא רוצה "המון" לקוחות כי יש לי גבול לכמה לקוחות ביום/שבוע/חודש שאני יכולה לעבוד איתם, בעיקר אם אני רוצה להמשיך לספק את רמת השירות שאני מאמינה בה, וגם כי אני לא רוצה לעבוד עם לקוחות שלא מתאימים לי ולעסק שלי. זה עזר לי לחדד לעצמי את הכיוון, את כמות וסוג הלקוחות שאני רוצה, ואת ערוצי השיווק שלי שמביאים לי את הלקוחות האלה".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"להאמין בעצמך. בסופו של דבר מכל הקריירה שלי, מהעסק שלי, ממאות האנשים שליוויתי בחיפושי עבודה ובניית עסקים, הדבר שאני ראיתי שהכי משפיע והכי קובע מה יקרה הוא אמונה עצמית. במשך הרבה שנים זה היה חסר לי והרגשתי צורך להתחבא, לא לספר את כל הסיפור שלי ושל העסק, לא לדבר על הקשיים שבדרך, וזה פגע ביכולת שלי לזוז קדימה. ביום שבו הצלחתי לקבל את הסיפור שלי ולקחת עליו בעלות ממקום חיובי של צמיחה והתקדמות, ממקום של אמונה עצמית, זה היום שבו התחלתי לזוז קדימה מקצועית״.
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"ללכת לאיפה שיש כסף. מאז שפתחנו (בעלי ואני) את העסק והתחלנו לעבוד עם המון אנשים מכל מיני מקומות בעולם, תעשיות ומודלים של העסקה, ראיתי משהו שלא הייתי מודעת אליו קודם - יש כסף בכל דבר. אני לא מאמינה בפתגם "תעשה מה שאתה אוהב ולא תצטרך לעבוד יותר לעולם". אנשים עובדים בהמון מקצועות ודרכים שאנחנו אפילו לא יכולות לדמיין, אז העצה שלי למי שצריכה להחליט על הצעד הבא בקריירה או בעסק היא - תחשבי קודם כל בלי גבולות. מה את רוצה להשיג, במה את רוצה לעבוד ואז לראות איך אפשר להשיג את זה, במקום להתפשר על משהו שאת לא רוצה רק כי "יש בזה כסף".


יפעת לוי, מעצבת בגדים לאימהות, בעלת המותג Imahot:

"העצה הטובה ביותר שקיבלתי הייתה ללמוד לנהל את הכספים, גם ההוצאות וגם ההכנסות של העסק בהנאה בעיניים פקוחות ממקום של שפע, לגבות באהבה ולשלם הוצאות בהנאה".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
"אני לא מאמינה שיש מתחרים ותחרות, אני מחזקת כל קולגה שקמה צומחת העוסקת בעיצוב בגדי הריון והנקה. אני משתדלת לקדם את פניה בברכת ברוכה הבאה, כי הערך וההגשמה שלי מתקדמים כשעוד שחקנים מצטרפים לתחום העשייה שלי. כשרוצים לקדם את החשיפה של העסק, לא להסתנוור מהבטחות חיצוניות, תמיד כדאי לחלק את התקציב הפרסומי שיהיה מגוון ויבחן כמה שיותר דרכים לחשיפה״.
17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(אתי לפלר-שי)

אתי לפלר-שי, מומחית בבניית אסטרטגיות תקשורתיות, יצירת שפות ארגוניות ממוקדות הצלחה, מכירות ושיווק:

"את העצה העסקית והאישית הטובה ביותר, קיבלתי מאבא שלי ז"ל, "אין דבר כזה לא יכולה...יש לא מספיק רוצה". המשפט הזה מלווה ומוביל אותי בחיים האישיים והעסקיים שלי. אני מאמינה שהחיים מלאים בהזדמנויות, צריך רק לקחת ולמנף אותן להצלחות עסקיות וזה הקו שמנחה אותי בייעוץ האסטרטגי ובליווי שאני מעניקה לחברות וארגונים".
מה העצה שאת מעבירה הלאה?
״להאמין בעצמכן, בחזון, במטרות ובמוצר שלכן, אל תחששו ממתחרים, תתמקדו בדרך שלכן, תנטרלו את "הרעשים מסביבכם" – זכרו שכל אחת יכולה. תהיו מובילות בתחום שלכם, תלמדו ותחקרו, תהפכו למומחים בתחום, תגלו את היתרון והבידול העסקי שלכן, אל תמכרו מוצרים- תמכרו מותגים. יצרו ערך אמיתי עבור העובדים והלקוחות שלכם. העצימו את העובדים, זכרו שהם הלקוחות הכי חשובים לארגון שלכם. עובד מוערך הוא אפקטיבי יותר. חשוב גם לבנות שפה עסקית. מסר נכון מקדם הזדמנויות והצלחות עסקיות, מייצר מערכות יחסים ארוכות טווח ומחבר בין אנשים. שפה נכונה מייצרת מחוברות ארגונית, יוצרת הנעה לפעולה ומשפיעה על האופן שבו תופסים את החברה.
רגש הוא אלמנט מהותי, תגרמו ללקוחות שלכם להתרגש, תלמדו להעביר להם את המסר הנכון שייגע בהם ולא לשכוח להתחדש. בעולם העבודה המשתנה שלנו, חשוב מאוד לייצר גמישות מחשבתית, יצירתיות, לשנות מהלכים ואסטרטגיות תוך כדי תנועה. להבין שהיכולת להתחדש בתפיסה שלכן, במוצרים ובשירותים שאתן מציעות, היא משמעותית והיא זאת שתהפוך את העסק שלכן לרלוונטי ופורץ דרך״.


17 צפייה בגלריה
dxg
dxg
(עו"ד אנה משה)

עו״ד אנה משה, שותפה בכירה במשרד פרל כהן:

״שנת 2017 הייתה השנה הכי גרועה בקריירה שלי כשאחרי יותר מעשרים שנה של יעוץ משפטי בתחום ההי טק ועסקאות בינלאומיות, אחרי שהפכתי שותפה בכירה באחד המשרדים הגדולים והנחשבים, למרות שכבר סייעתי בגיוס של יותר ממיליארד דולר לחברות הייטק ישראליות מכל העולם, עם שלושה ילדים, בית לתחזק, צוות של עשרה אנשים שאני אמונה על משכורותיהם וקריירה שלא קרובה לשיא, הרגשתי מסיבות לא ברורות, שחזרתי לנקודת ההתחלה ורוב מסד הלקוחות שבניתי לא רלוונטי יותר. אני נוטה להתמודד עם אתגרים לבד ולא יודעת לבקש עזרה. כנראה שמישהו למעלה אמר לעצמו ״הבחורה לא יודעת לבקש עזרה, נשלח לה מישהו במסווה כאילו הוא עוזר בכלל למישהו אחר״. אלוהים או היקום או הקרמה או האנרגיה, איך שתקראו לזה, הביאה אלי את לארי פוזן. מאמן הצלחה. לארי התברך בחושים חדים ויכולת לקלוט את מה שלא נאמר. הוא ראה מיד שאני לא בנויה לשיחות ארוכות, עסוקה במיליון דברים בבת אחת באופן עקרוני לא סבלנית במיוחד.
שעה בשבוע שלפעמים קוצרה לחצי שעה, נדחתה או חולקה לכמה שיחות בנות עשר דקות. שנה אחרי שהתחלתי לעבוד איתו, הכפלתי את התוצאות שלי והובלתי תחום שלם בשוק ההון והנפקות בחול. הדרך עוד ארוכה אבל השנה עברתי את כל שיאי הקריירה שלי.
להלן התמצית של מה שלמדתי , מוביל אותי ואני מנסה להנחיל לילדים שלי ולצוות –
המה ולא האיך - אנחנו צריכות לקבוע מטרה, לכתוב אותה ולדאוג שהיא תהיה מול עינינו. לראות אותה כל יום ולדמיין אותה כשסוגרים את העניינים. רק את המטרה. למשל אם את רוצה לשחק ב WNBA שימי שלט בחדרך עם האותיות הללו. תראי את זה תגעי בזה כל יום. את לא צריכה לחשוב איך תגיעי לשם, את לא צריכה לחשוש כיוון שאת לא רואה את זה כרגע קורה, רק תראי את המטרה. ה״מה״ הוא שלך, ה״איך״ הוא מלמעלה. כל מה שאת צריכה זה לעשות הכי טוב שאת יכולה כדי להגיע לשם, אם זה אימונים, תזונה, להחליף מאמן, אם זה שיחות ופגישות, מה שצריך. פשוט תמשיכי כאילו החיים שלך תלויים בזה. גם אם את לא רואה את זה באופק זה קצת כמו וויז.
אף אחד לא צריך לחבב אותך, להעריך אותך או לקדם אותך- הבוס שלך, הקולגות, מנהל הקבוצה או אפילו הלקוח, הם לא המפתח להצלחה. האדם היחיד שצריך להאמין בך זו את. כל עוד את הוגנת נוהגת ביושר ובמקצועיות, את צריכה לדעת שההצלחה וברכה לא יגיעו מהם. אין צורך להתעמת איתם או לנסות ללא הרף להעמיד אותם על טעותם. זה בזבוז זמן ואנרגיה. הם יכולים לתמוך או לא לתמוך, אלו רעשי רקע בלבד. כמו שלא כל אחד יכול להעריך יהלום באופן מדויק, כך גם אותך יש כאלו שיתקשו להעריך. אנחנו מתמקדות במטרה בלבד . הערכה או תמיכה של מישהו- אינם המטרה ובדרך כלל גם לא האמצעי, בטח אם זה לא מגיע באופן טבעי.
אין חרטות - אם עשינו טעות, זה אומר שאנחנו צומחות ומשתפרות. ניתוח וחשיבה על הטעות ובעיקר חרטות ורגשות אשמה שואבים אנרגיה וזמן ולא מקדמים אותנו לשום מקום. עשית משהו שלא נראה לך נכון, הבנת והמשכת הלאה. השאירי את ועדות החקירה לכנסת ואת הענישה לבתי המשפט. אם את עושה הכי טוב שלך, באמת הכי טוב שחשבת באותו רגע, זה מצוין ובדרך כלל יהיה לטובה. תשאירי את זה מאחור ואל תבזבזי זמן. הלאה״.
אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות.
orly@orcawomen.com
פורסם לראשונה: 04:35, 03.12.21