בשנת 2017, השיקו צמד מפתחים קנדים עלומים פרוייקט בשם Cryptopunks.
כ- 10,000 דמויות אנימציה מפוקסלות ברמת גרפיקה נמוכה שמזכירה את שיאי הטכנולוגיה של שנות ה- 80 והציעו אותן בחינם לכל דורש בצורת Non-Fungible Tokens -NFT או במילים אחרות, אמנות דיגיטלית. כמאמר המפורסם, תחילה התעלמו מהם, לאחר מכן גיחכו על הגרפיקה המיושנת, אך הפרויקט הזה לא רק הגדיר עולם חדש של מסחר באמנות ושילב גימייניג ומטבעות דיגיטליים, אלא אף זכה להצלחה כלכלית חסרת תקדים בתחילת 2021 כשהוא נישא על גלי אהדה של מובילי דעת קהל מקהילת האמנות הדיגיטלית.
בתחילת השנה נמכרו דמויות "פאנק", אשר נסחרות ע"י מטבע הקריפטו "אית'ריום" בשווי של אלפי דולרים בודדים, אולם מאז עלתה קרנו בצורה משמעותית וכיום הן הפכו לסמל סטטוס בעולם ה- NFT כאשר הדמויות הזולות יותר מוערכות בעשרות רבות של אית'ריום והיקרות שוות מיליוני דולרים.


2 צפייה בגלריה
dfbdfbdfb
dfbdfbdfb
(אייל שקד, שותף מנהל בקרן ההון סיכון WELL PLAYED המתמקדת בעולמות הגיימינג)

בשנת 2018 השיקו, צוות יזמים, מרקטפלייס - שוק מקוון, אשר יועד למסחר באמנות דיגיטלית ו- NFTS בשם OpenSea. המיזם נועד לאפשר מקום מפגש בין אמנים, שקמו בעקבות הסייברפאנקס, לבין רוכשים וסוחרים ב- NFT. בעיקר שאף השוק החדש לפשט את תהליך הרכישה של אמנות דיגיטלית, שדרש בשלב הזה התנהלות מסורבלת, המרת כסף למטבעות דיגיטליים ועוד. קרוב למליון לקוחות סוחרים היום בשוק המקוון וכ- 10 מיליארד דולר בעסקאות רכישה כאלו כבר בוצעו בשנת 2021 בלבד.
׳בחזרה לפאנק׳, הפרויקט המוביל בעולם כיום, הוא של דמויות קופים דיגיטליים בשם Bored Apes Yacht Club BAYC עם הבעות פנים שונות הנסחרות בשוויים שרק מעט נכסי אמנות הגיעו אליהם לאורך ההיסטוריה.

גיימינג כפתרון יציאה מעוני

בשיא התפרצות משבר הקורונה, במהלך 2020, כאשר הוירוס הגיע לפיליפינים, איבדו למעלה מ- 7 מיליון אנשים במדינה האסיאתית את מקום עבודתם והכלכלה המקומית במחוזות השונים נפגעה אנושות.
יזם חברת משחקים פיליפיני בשם גבי דיזון החליט להשאיל את דמויות המשחק שלו (בשם Axie Infinity ) לאנשים בקהילת המשחק. דמויות משחק אלו, הנקראות "צירים", הושבחו על ידי השחקנים הפיליפינים לאורך זמן, ערכן עלה ובסופו של דבר, איפשר לבעלים שלהן להרוויח ממכירתן. המודל החדש הזה, המכונה "משחק כדי להרוויח", מסמן התפתחות משמעותית בכלכלות המשחקים ובעולם התעסוקה.

2 צפייה בגלריה
dfbdfbdfb
dfbdfbdfb
(דמויות דיגיטליוית. אפיקי השקעה חדשים)
בחזרה למשבר הכלכלי בפיליפינים, שחקנים רבים הרוויחו מהשבחת הנכסים הדיגיטליים בפלטפורמת המשחק יותר ממה שהצליחו להשתכר בעבודתם הרגילה והמשחק הצליח להוציא קהילה מקומית אחת אחרי השניה ממצב עוני. לא פחות. לאחר שראו את הפוטנציאל הגלום בכלכלה החדשה, החליטו גבי ושותפיו להקים את Yield Guild Games – YGG חברת סטארט אפ המשמשת פלטפורמת תעסוקה במשחקים דומים, כדרך לאפשר ליותר אנשים הכנסה נוספת. המיזם הזה זכה למימון של עשרת מליוני דולרים מקרנות הון סיכון מובילות בעמק הסיליקון שהבחינו בפוטנציאל הכלכלי הטמון בכלכלה החדשה.
חברת Tasq.ai של היזם ארז מוסקוביץ, שפיתחה פלטפורמה ייחודית ל Machine Learning, מציעה לשחקנים, במקום לצפות בפרסומות במהלך המשחק או לשלם עבור רכישות פריטים במהלכו, לבצע משימות בתמורה להמשך המשחק. במשימות אלו הם מסייעים למחשב, לתייג מושגים שרק בני אדם עדיין יודעים לעשות, כלומר לזהות תמונות של אובייקטים שונים ולסמן אותן למען למידת מכונה. עבור ביצוע המשימות האלו, הם מקבלים תמורה המאפשרת להם להתקדם בשלבי המשחק ללא צורך בצפיה בפרסומות.
דור המילניאלים ו- GEN Z שכבר מפקפק באפיקי השקעה מסורתיים, מעביר את כובד משקל הצריכה, ההשקעה ואפיקי החסכון למדיום המטבעות הדיגיטליים והבלוקצ׳יין. למרות שרוב הפרויקטים לאומנות הדיגיטלית וכ- 98% מהם אינם מגיעים לרמת הבשלה כלכלית עדיין, אין ספק שכלכלת הגיימינג היא כאן להישאר ונראה בשנים הקרובות עליה חדה בנוכחות שלה בחיים של כולנו בין אם הילדים שלנו יפנו לאפיקי קריירה במשרות שעדיין לא הומצאו ובין אם הנכסים הפיננסיים שלנו יהיו מיוצגים ע"י פיקסלים דיגיטליים.

אייל שקד הוא שותף מנהל בקרן ההון סיכון WELL PLAYED המתמקדת בעולמות הגיימינג
אין לראות בכתוב המלצת השקעה או קניה כלשהי