הסתיו הגיע לשיקגו, העצים משנים את צבעיהם בגווני אדום, כתום וצהוב ושכבת קרח דקה מכסה את זגוגיות המכוניות ועם כל זאת מזג האוויר בשיקגו נעים, משתף פעולה ומכין אותנו לבאות. אורחים רבים צעדו למעונם של הקונסול הכללי ינעם כהן ובת זוגו איילת בו התקיים אירוע מלכותי ומרשים במיוחד. אורחי האירוע היו האומן הידוע גורי אלפי ושותפו משה סמואלס. יחדיו יצרו את סדרת הטלוויזיה הפופולרית "היהודי החדש". האווירה הייתה נפלאה, חגיגה של ממש. כחמישים אנשים עם לב חם הגיעו להביע את תמיכתם בישראל. כללי הבטיחות, עטית מסכות נשמרו בקפדנות. האירוע תוכנן למשעי. סידורי השולחן והמטעמים היו בריאים ומהנים. בין הבאים הגיע לוני נסטיר – נשיא הפדרציה היהודית בשיקגו, ראש הסוכנות היהודית בצפון אמריקה דן אלבויים, ראשי ארגונים יהודים שונים כנשיאת הדסה, נשיא הסוכנות היהודית ליחסי ציבור, ראש ארגון Stand with Us, נציגי הקהילה הישראלית IAC ורבנים ורבות משלל גווני הקהילות שונות באזור בשיקגו. הכל שוחחו זה עם זה בהבנה ובהערכה.
"לפני חצי שנה ישבנו איילת ואני בסלון ביתנו בירושלים וצפינו בנשימה עצורה בפרק הראשון של הסדרה "היהודי החדש". פתח הקונסול ינעם כהן את האירוע. "הסתכלתי באשתי ותהיתי איך איני מכיר באמת את אחינו ואחיותינו היהודים מהקהילה היהודית באמריקה. ואם אני כדיפלומט איני מכיר את הקהילה היהודית על בוריה, אזרחי ישראל בוודאי אינם מכירים את הפלורליזם הדתי של יהודי ארה"ב".
"אני מרגיש את הצורך העמוק בקשר בין מדינת ישראל והקהילות היהודיות במערב התיכון". הוסיף כהן. "הבאת גורי אלפי זוהי הסנונית הראשונה. בעתיד יגיעו לשיקגו אומנים, מדינאים, אנשי תרבות ואנשי רוח שיפגשו עם הקהילות השחורות והקהילות היספניות כדי לחשוף את הציבור כאן מול הנהגת ישראל. בשנת 2022 בתקווה שנגיף הקורונה יתאדה נשלח מנהיגי קהילות שחורות, מושלים, מחוקקים ומנהיגי קהילות היספניות לישראל – עוד היד נטויה".
"מדובר בשותפות יפה של הקונסוליות הישראליות עם מדינת ישראל והסוכנות היהודית. הסוכנות היהודית היא אחד הגורמים שעמדו מאחורי הפקת הסדרה הטלוויזיונית " היהודי החדש" והבאתו לביקור של גורי אלפי ומשה סמואלס לארה"ב." אמר הקונסול ינעם כהן בצניעות. "ברגע ששמעתי שיש אפשרות שאלפי יגיע לשיקגו, קפצתי על המציאה. מבחינתי, הדיאלוג בין מדינת ישראל לקהילות היהודית בארה"ב הוא דיאלוג מאד חשוב ומשמעותי וראיתי חשיבות רבה לתת חסות לדיאלוג זה בשיקגו.
הקהילה בשיקגו היא אחת הקהילות הגדולות, הציוניות והתורמות הגדולות במדינת ישראל, אך משום מה קולם אינו נשמע. לרוב, מנהיגים ישראלים מגיעים לניו-יורק, פלורידה וקליפורניה. לכן גם מבחינת הקהילה היהודית כאן הייתה משמעות גדולה לביקורם של אלפי וסמואלס. בבחינת שיקגו על המפה.

כל אחד יכול למצוא את עצמו על המסך

"הסדרה "היהודי החדש" נולדה משיתוף פעולה בין איש החינוך משה סמואלס לאומן גורי אלפי. "הסדרה נוצרה בעקבות שליחותי בניו-יורק בארה"ב במשך ארבע שנים. במהלך התקופה הזאת חלה הידרדרות ביחסים ביננו לבין יהדות צפון אמריקה". אמר סמואלס. "החלטתי שלאחר עשרים שנים של השקעה בחינוך יהודי בארה"ב נדרש תיקון והגיע הזמן שישראלים ילמדו ויכירו את יהדות צפון אמריקה. הכיוון צריך להיות דו- סטרי. חשבתי שהדרך הטובה להגיע לאנשים רבים בו זמנית היא דרך תוכנית טלוויזיה. באקראי, נפגש עם גורי אלפי ששהה עם משפחתו בארה"ב ועבר בעצמו משבר זהות הפוקד בין היתר, ישראלים רבים הבאים לארה"ב לתקופות ממושכות. אלפי רצה לבחון את השאלה מה זה אומר להיות יהודי בארה"ב מחוץ לישראל והיכן יחנך את בנותיו. "עד עתה" אמר אלפי. "חשבתי שיהדות היא מובן מאליו, נתון שלא צריך להשקיע בו. לפתע גיליתי שבאמריקה אצטרך להגדיר את יהדותי". במפגש ביניהם הציע סמואלס את רעיונו להפקת הסדרה "היהודי החדש". אלפי התלהב ופנה לתאגיד 11 שאישר ליצור סדרה זעירה בת ארבעה פרקים. ומאז הכול היסטוריה. הסדרה הפכה לפופולרית והעלתה נושאים רבים לדיון. הסדרה משמשת ככלי חינוכי בבתי ספר, מכינות קדם צבאיות, מורים שליחים ועוד. מטרות ביקורם של אלפי וסמואלס הן הפצת הסדרה באוניברסיטאות, מחנות קיץ יהודיים בכדי לחזק את הזהות היהודית בארה"ב.


2 צפייה בגלריה
asfasfasf
asfasfasf
(קונסול ישראל בשיקגו עם נשיא הפדרציה לוני נסטיר וראש הסוכנות היהודית בצפון אמריקה דן אלבוים)

הסדרה מציגה ספקטרום רחב של דעות לגבי השאלה מיהו יהודי בארה"ב. מיוצגים בה כל זרמי היהדות: אורתודוקסים, חרדים, קונסרבטיבים ורפורמיים ויהודים שאינם משויכים לכל קהילה. כל אחד יכול למצוא את עצמו על המסך.
גורי אלפי דיבר על ביתו הציוני. אחיו הבכור נקרא בן, הוא נקרא גור ואם היה לו אח שלישי היה נקרא יון.- בן-גוריון. אלפי סיפר על פגישתם המרגשת בעת יצירת הסדרה עם הרבה העוצמתית הרפורמית אנג'לה בוכדל בת לאמא קוריאנית ואבא יהודי שסיפרה להם על מסעה הראשון בישראל בגיל 16 ועל התאהבותה במקום. כשצעדה ברחובות הארץ עונדת מגן דוד, כולם קראו אחריה "יפנית, יפנית". ישראלים ששמעו שאימה קוריאנית ואביה יהודי, הודיעו לה שהיא אינה יהודייה. באותו ביקור המתועד בסדרה החליטה בוכדל להיות רבה כשתגדל. היא הפכה לרבה נפלאה ומצליחה לקהילה רפורמית המונה 3000 משפחות. והוזמנה להדליק נרות חנוכה בבית הלבן בתקופת נשיאותו של אובמה. בביקורה האחרון בישראל לאחר הקרנת הסדרה, נסעה במונית והכל קראו אחריה "רבנית, רבנית". יש תיקון לעבר.


2 צפייה בגלריה
asfasfasf
asfasfasf
(גורי אלפי עם הקונסול ינעם כהן ורעייתו איילת)


בעקבות הסדרה, משפחות ישראליות רבות החליטו לשוב למורשת, לערוך קידוש ביום שישי ולקיים מנהגים יהודים לא מתוך התקרבות לדת או אמונה אלא פשוט מתוך מוטיבציה להתחבר לשורשים היהודיים. חרדים שצופים בסדרה אומרים שעיניהם נפתחו שלמדו שעדיף לקרב מאשר לדחות. התגובות בעיתונות היו מרתקות לגבי עתיד היחסים בין ישראלים ליהודים אמריקאים. מעל מיליון ישראלים צפו בסדרה.
הסדרה לא מדווחת על אתגרים של יהדות התפוצות –על הצעירים היהודים הבלתי משויכים המחזיקים בעמדה ליברלית תומכים בערכים חיוביים כתיקון עולם וזכויות אדם ולעיתים רבות כופים את השיח הזה גם על מציאות ישראל. במקום להתייחס לסיפור בין ישראל לפלסטינים כקונפליקט לאומי שצריך לפותרו, הם מייחסים לישראל את תדמית הכובש והמדכא ולפלשתינאים את תפקיד הכבוש והמדוכא. אלפי נמנע מלהציג בסדרה היבטים פוליטיים. אך ההיבט הפוליטי קשור בסופו של דבר לעתיד הקהילה היהודית ולהמשך קשריה עם ישראל.
מה צופן העתיד לסדרה "היהודי החדש" - ידוע שהסדרה מלווה כתוכנית חינוכית שניתן יהיה להשתמש בה ולהטמיע אותה במערכת החינוך בישראל. ב. יצירת נספח לעונה הראשונה והבאת קומיקאי מארה"ב לישראל להצגת גווני זהותה היהודית של החברה הישראלית השונה מזהות יהדות אמריקה. ג. סדרה נוספת מצולמת במדינות מזרח אירופה המזוהות עם השואה מתוך ניסיון לשבור את הקונספציה שלאחר השואה היהדות מתה באירופה. זאת לא המציאות! היהדות חיה בועטת ותוססת- ומרכזים יהודים מוקמים ומתחדשים.
"כולנו משפחה גדולה אחת, קונסרבטיבים, רפורמים, אורתודוקסים, אפשר לא להסכים בתוך המשפחה. זוהי הזדמנות היסטורית לעשות איזה תיקון ביחסים לביסוס וטיפוח היחסים בין שני מוקדי היהדות הגדולים בעולם: מדינת ישראל וקהילת ארה"ב. הנושא חשוב, האירוע מרתק הועבר בהומור, שנינות, חינוכית אמיתית על זהותנו היהודית.