19 בנובמבר הוא יום היזמות הנשית הבינלאומי, היום שחוגג את ההובלה הנשית, את ההצלחות ואת השינויים והחדשנות שמובילות נשים ברחבי העולם. כמי שמנהלת ארגון לפיתוח חיבורים וקשרים בין נשים ישראליות מחמישים וחמש מדינות, אני יודעת שבעוד שבימים שכאלו מתמקדים בהצלחה ובהישגים, את החלק המשמעותי והחשוב ביותר משמיטים, החלק הנסתר של ההצלחה. ברוב המקרים מתמקדים כולם בשורה התחתונה, הנוצצת, מבלי לתת את תשומת הלב לאלמנט המרכזי ביותר, זה שסמוי מן העין ושוכן מטה במעמקי האוקיינוס.
בעיקר היום, בעידן הרשתות החברתיות, כולנו מתמקדות בהצלחה, בגביע שמונף בראש הפודיום, אבל לא בזיעה, בכאב ובמאמץ הנפשי והפיזי. אנחנו רואות תעודות על הקיר, אבל לא את שיעורי הבית והשעות שהושקעו. אנחנו רואות את ההופעה על הבמה הגדולה, אבל לא את שעות האימון והחזרות אל תוך הלילה.
אנחנו מתרשמות מהצלחות ולא מקדישות את תשומת הלב הראויה לתהליך והדרך לשם.
לכל הצלחה נראית לעין, יש צד עמוק ונסתר. שעות של השקעה, נסיונות שווא, מפחי נפש, כאבי לב, ימים ולילות ללא שינה ומנוחה, סירובים ודלתות שלא נפתחות, לפעמים אפילו טריקת דלת שמאלצת אותנו לאתר חרך קטן בחלון כדי להיכנס פנימה.
את ההתפתחויות המשמעותיות בחיי אני חבה דווקא לאותם מקרים בהם לא הצלחתי, נכשלתי.
עסקת ענק שהפסדתי לאחר חודשים רבים של עבודה והשקעה לימדה אותי והובילה אותי קדימה. היום ההוא שקיבלתי תשובה שלילית לפרוייקט שהשקעתי בו רבות, החל כמפח נפש וכאב גדול. רק לאחר שהשכלתי להבין מה היו הטעויות, מה צריך לשפר, הירידה הובילה לעלייה.

לבחור בדרך הארוכה

חזרתיות, נחישות, התמדה, אימון, ועוד אימון. אלה הם המפתחות להצלחה. וינסטון צ'רצ'יל, מגדולי הנואמים, תירגל את נאומיו באופן כפייתי. שמעתי פעם פסנתרן ידוע שאמר בראיון: "אם אני לא מתאמן יום, אני יודע את זה. אם אני לא מתאמן יומיים, אשתי יודעת את זה". בחירה בהליכה האיטית והארוכה על עבר ההצלחה היא גם מסקנת המחקר של פרופסור ג'ון הייז מקרנגי שביקש לבדוק כמה זמן לוקח להיות מוזיקאי ברמה עולמית ולכתוב קומפוזיציה שזוכה להכרה ותהילת עולם. לשם כך, חקר אלפי קטעים מוזיקליים שנכתבו בין השנים 1685 - 1900. מהמחקר שלו עלה שכל קומפוזיציה נכתבה לפחות עשור אחרי שהנגנים החלו להתייחס ליצירתם ברצינות.
ישנם ארבעה מפתחות הכרחיים לכל יזמית מתחילה:
מיקוד: תתמקדי בתחום צר שאת ממש טובה בו. למדתי שככל שאת מתמקדת בתחום צר ומדויק והופכת להיות בו מומחית מספר אחת, כך תדעי לספק מענה יותר חד ומוצלח והעניין במה שאת מציעה יגבר. במסגרת הרצאה העוסקת במיתוג, הציע המרצה שאולי, במקום להיות שף שפותח מסעדה, פתח מסעדה רק של עגבניות. תכין מרק עגבניות, פשטידת עגבניות ואפילו קינוח מעגבניות. מיקוד עוזר גם ללקוח הפוטנציאלי לזהות את היתרונות שלך עבורו.
ביטחון: גם אם יהיו בדרך אנשים שיאתגרו את הסמכות שלך, יאתגרו את הדרך שאת צועדת בה, ירימו גבה, ישאלו שאלות, ויהיו, כל עוד את בטוחה שזה מה שמתאים לך, לכי קדימה בראש מורם ובביטחון מלא. להתייעץ זה טוב וחשוב, אבל, בסופו של דבר, ההחלטה צריכה להיות שלך בלבד ואל תתני לשום דבר לערער אותך בדרך.
א׳, א׳, א׳: אמינות, אינטגריטי, אותנטיות. תהיי אמינה גם כלפי עצמך וגם כלפי הלקוחות. האם המוצר/ השירות שלך באמת מתאים לך ולקהל שאת מכוונת אליו? אם השיקול שלך יהיה רק מה הרווח הנקודתי כאן ועכשיו יכול להיות שתנצחי את הקרב אך תפסידי במלחמה ולכן, תמיד תחשבי כמה צעדים קדימה והקפידי לעשות זאת, כשאת שומרת על הערכים שלך.
תמיכה הדדית: המפתח הרביעי הוא החובה המוטלת על כל אישה מצליחה, החובה לתמוך גם באחרות.
הגשמת את החלום, הקמת מיזם מצליח. עכשיו, תפני קצת זמן, תשתפי ידע, תחלקי מהניסיון וחוכמת החיים שצברת בכדי לסייע לאחרות להגשים את החלום שלהן.

לכבוד יום היזמות הנשית, שיתפו חברות פורום נשות העסקים באורקה בעצות הזהב שלהן ליזמיות מתחילות:


11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(לימור רביד)

לימור רביד, מומחית בייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים, חלוצת גישת המנהיגות הגמישה ומרצה בכירה בנושאי יצירתיות ופיתוח ההון האנושי, מחברת הספר ׳המנכ"ל שבך׳:
״בחרתי להתמקד בכלים ותובנות חיוניים לסביבה עסקית דינמית משתנה. לפני הכל, גלי גמישות. כלי של גמישות ניהולית וגמישות עצמית הוא כלי רב עוצמה שדורש מחד להבין את עמוד השדרה הפנימי שלנו ושל העסק שלנו ומנגד להתגמש ולאפשר לעסק ולנו לפעול בסביבות משתנות בהתאם לצרכים השונים והמשתנים.
כל יזמית צריכה באופן מתמיד לפתח יצירתיות כדי לבנות פתרונות מתאימים ומשתנים, כדי לייצב עשייה חדשה, כדי להמשיך וליצור ולא להתקבע באותה נקודה. אנחנו חייבות להיות יצירתיות, לחשוב כל הזמן צעד אחד קדימה (ולא יזיק גם לחשוב לצדדים, למעלה, למטה ואחורה, אולי תמצאו שם משהו מעניין) .
הקשבה היא אלמנט ביותר. היא הבסיס לכל הבנת הסביבה העסקית. היכולת להיות קשובה למה שמתרחש סביבי, מאפשרת לי לזהות מגמות עוד בטרם התרחשו שינויים. הקשבה ללקוחות מאפשרת לי ללמוד על צורכי הלקוחות ולהתאים את המוצרים והשירותים במדויק.
יוזמה צריכה להוביל אותנו בכל שלב. "אם לא תנסי לא תהיה לך ההזדמנות להצליח" (ציטוט של רוית אסף שמופיע ספרי ׳המנכ"ל שבך׳) וזה בדיוק העניין. כדי להצליח, צריך ליזום ולעשות. צריך להיות מוכנה גם להיכשל, כי לא הכל מצליח.
כל יזמית צריכה, בנוסף לכל אלו, לחזק יכולת ההתמדה. בסביבה משתנה, כשאנו מנסות להטמיע שינויים חדשים ולא מצליחות, אל לנו להתייאש וצריך להמשיך ולצעוד בדרך בבטחה. גם כשמגיעות מהמורות, והן תמיד מגיעות״.
11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(שרונה הדר חורי)


שרונה הדר חורי, יוצרת ומנחת הרצאות, סדנאות וקורסי העצמה חדשניים וייחודיים בארץ ובעולם:
״הצלחה עבורי היא החופש לבחור באמת שלי במלואה. אני שמחה לשתף יזמיות חדשות בעשרת המפתחות שלי לחיים של חופש בחירה, כשבוחרים בחופש לבחור:
1. להיות מי שאת ולהיות מוכנה לגלות מי את יותר בכל רגע מחדש.
2. את במקום הראשון - כשלך טוב, לכל מי שנמצא סביבך טוב יותר.
3. להיות שלמה עם עצמך, כי את כבר שלמוּת שמורכבת מ 100% אלוהים. בכל רגע.
4. אם לא טוב לך - זוזי. אנחנו לא עץ ואנחנו יכולות לעשות שינוי בכל רגע נתון.
5. מה אם אין גורל? מה אם ביכולתנו לכתוב עלילת חיינו בכל רגע מחדש?
6. הגיד תודה על כל דבר שהיה ויש בחיים, גם על מה שיהיה, מראש. זה עוזר להביא את העתיד לכאן, במהירות.
7. לדעת לבחור ולבחור לדעת. ידיעה, זו שבאה מהלב. להיות מוכנה להיות ולעשות הכל עבור מה שאני יודעת, שייצור עבורי ועבור העולם, יותר.
8. לתת ולגלות שהתמורה תמיד גדולה יותר. להיות מוכנה לקבל כמו שאת יודעת לתת. מה אם כשאת מוכנה לקבל יותר, יש לך יותר לתת?
9. להיות שאלה ולא להפסיק לשאול בכל רגע מחדש, שאלה פתוחה פותחת מרחב של אפשרויות חדשות בעוד שמסקנה, מצמצמת את המרחב שלך רק למה שכבר הכרת בעבר, מה הטעם?
עלינו לשאול את עצמנו:
האם הבחירה מעצימה אותנו?
האם הבחירה מקלה עלינו?
האם הבחירה מהנה עבורנו?
האם הבחירה רווחית עבורנו?
ואם לא, מה הטעם?
10. התלהבות - מפתח הקסם ליצירה של מציאות. התלהבות מאפשרת לי לדעת שאני מחוברת לאמת שלי. התלהבות, היא חוויה ללא הגדרה, שמרחיבה את הספייס ויוצרת קלילות. כשאני שומעת את צליל ההתלהבות, הלב שלי נפתח לקבל אמת גדולה יותר. כשאני עוקבת אחרי ההתלהבות, בהתלהבות, הקלילות הולכת וגדלה.
מה אם כשאת האמת שלך, את כבר הצלחה״?
11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(כוכי שגיא)

כוכי שגיא, מנטורית מרצה ומאמנת:
"אפשרי בעולם אפשרי עבורי", זה המסר המרכזי בכל תהליך אימון מנטלי ו- NLP שאני מעבירה. לילדים, אנשים, עסקים וגם בהרצאות. התהליך קצר פרקטי וממוקד, שואף ומגיע לאיזון בין המוח החושב (הפעולות) לבין הלב המרגיש (התחושות). כשכל אלה ביחד ובמדוייק יביאו לחוסן אישי, לבניית חיים יוצאי דופן לטובה עבורי / עבורך והצלחה בכל״.


סיון קון, יועצת אסטרטגית למיתוג אישי, לקריירה ומיתוג עסקי:
״את חייבת להבין מה מייחד אותך ומה ״כוחות העל״ שלך, להכיר את קהל היעד שלך באמת ולעומק, להתמיד, לעבוד קשה, אבל להיות גמישה ופתוחה לשנות ולחשב מסלול חדש כשצריך. ואלו הן חמש עצות הזהב למיתוג של כל אשת עסקים:
‎מיתוג אישי זה MUST - מיתוג אישי הוא קריטי לצמיחת העסק שלך. ללא מיתוג אישי, מקצועי, אותנטי ומדוייק את עוד מוצר על המדף ואין ללקוחות פוטנציאליים שלא מכירים אותך שום סיבה להעדיף אותך על פני בעלת מקצוע אחרת בתחום.
‎מי קהל היעד שלך? כולם זו לא תשובה. פרט למים ואוויר אין כמעט מוצרים או שירותים המיועדים לקנייה ו/או צריכה של כלל האוכלוסייה. כדי לדייק את המסר ואופן הפנייה השיווקית שלך, תצטרכי לדייק ככל האפשר את קהל היעד שלך. זה לא אומר שאת לא יכולה לטפל באוכלוסיות מגוונות, זה רק אומר שלטובת המיתוג שלך, רצוי להתמקד.
מה קהל היעד שלך צריך? אם את מגיעה לקוסמטיקאית, את צריכה טיפול פנים ואם את באה למעצבת פנים את כנראה מחפשת לוק חדש לבית. זה נכון, אבל לא מספיק לצורכי מיתוג. רק אם תביני מה הם הצרכים הרגשיים, הפונקציונליים והחברתיים שהשירות/מוצר שלך פותר עבור קהל היעד שלך, תוכלי למתג את עצמך באופן מיטבי. האם הם זקוקים ליד מכוונת? או אולי לתמיכה רגשית? האם הם זקוקים לפתרון רגעי או ארוך טווח? כל אלו יובילו אותך למיתוג מוצלח ומדויק.
איזה פתרון את מספקת? מה בשירות שאת מספקת עונה על הצורך של הלקוחות שלך?
את קוסמטיקאית? את מסייעת לא.נשים להיראות טוב ולהרגיש טוב עם עצמם. את עורכת דין? את מסייעת לאנשים לפתור בעיות/סכסוכים שלא הצליחו לפתור בעצמם, את מספקת להם תחושת ביטחון בתוך סיטואציות של כאוס, כך מומלץ לנתח את המענה שאת מספקת.
מה ייחודי בך כאשת מקצוע? זהו כנראה החלק הכי מאתגר ומעניין בתהליך המיתוג. יש אינסוף עורכות דין, קוסמטיקאיות, מדריכות הורים וכותבות תוכן...מה הופך אותך לייחודית בתחום באופן כזה שקהל היעד יעדיף אותך על פני המתחרים? מה מוכר אותך באופן ספציפי? ברוב המקרים התשובות לשאלות האלו מתמקדות במשהו שיחודי רק לך ויהיה רלוונטי לתחום העיסוק. מומחיות בתחום מסויים, הכשרה או ניסיון ייחודי, אפילו פרט ביוגרפי, עשוי לסייע לתחום המקצועי. אם את מדריכת הורים, למשל, העובדה שאת אם חד הורית או בת למשפחה מרובת ילדים עשויה להוות יתרון בטיפול בתחומים האלה. אם את למשל עורכת דין העוסקת בספורט אתגרי, זה עשוי לרמז על תכונות האופי שלך, כמו דבקות במטרה, אומץ ותושיה, תכונות רלוונטיות מאוד לתחום המשפט שעשויים לסמן כיוון מיתוגי ייחודי. המשוואה היא את והייחוד שלך + קהל היעד ומה שהוא צריך = מיתוג אישי מקצועי״.


יעל דור, אמנית, תרפיסטית, יועצת, מומחית בעסקים משפחתיים:
״הכי חשוב עבור כל יזמית זו השקעה בעצמך, כל הזמן. לימודים, קבוצה תומכת, נטוורקינג, סביבה מפרגנת ותומכת, כל מה שנדרש בכדי לשמור על מצב מנטלי גבוה. שנית, להנות מהדרך. בנוסף, לפתח יכולת התייחסות קלילה לדרך. עולם העסקים הוא משחק, אם מבינים ויודעים את הכללים, קל יותר לנצח. עצה חשובה לא פחות היא לא לוותר, מתוך אמונה במטרה ובחזון. דאגי שהחזון יהיה לנגד עיניך. הוא יזכיר לך למה את עושה את מה שאת עושה. לצד החזון, יש לגבש יכולת הקשבה והתבוננות. הקשבה ללקוחות ועמיתים, התבוננות בך ובאחרים ותרגלי בקשת עזרה. חשוב מאוד לא רק לעזור, אלא גם לבקש עזרה. במקביל להתמקצעות ודיוק בעסק, תלמדי לנהל עסק. תלמדי את רזי השיווק והמכירות בדיוק כמו שאת לומדת את התחום שבו את עוסקת. תעיזי, התנסי. תקשיבי ללב, לאינטואיציה ובמקביל לכל המאמצים והעבודה הקשה, תעשי דברים שאת אוהבת וממלאים את המצברים״.

11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(הילה עזרן)

הילה עזרן, בעלת חברה לפיתוח וייצור מוצרי קוסמטיקה הרבליסטית, מבוססת צמחי מרפא:
״אמונה- נשמע בנאלי, אבל זה לא. במיוחד לא ברגעים הקשים. אם בחרת לעסוק בתחום שאת יודעת שהוא הייעוד שלך, תאמיני שזו הדרך היחידה ולא משנה מה קורה, את תצליחי.
קבלה- להבין שכאשר דברים לא מסתדרים זו דרכו של היקום לומר לנו שכנראה זה לא נכון עבורנו ולהמשיך בדרך אחרת.
חזון- לדמיין את עצמך בעוד כמה שנים במקום אליו את שואפת להגיע, לא רק לצייר את התמונה בראש, מומלץ גם לשבת ולכתוב את החזון לפרטי פרטים.
השראה- ללמוד ממנטורים שעשו והצליחו. יש המון סרטונים המעניקים ידע וכוח ביוטיוב (טוני רובינס, ג'ים רוהן ועוד.)
הכרת תודה ותרגול מדיטציה- על מה שיש, על מה שכבר הצלחת להשיג, על הדרך שבחרת. לראות את הטוב ולהגיד תודה כל יום (כיף לעשות את זה בקול רם כל בוקר)״.


ענת דור, מאמנת אישית לבעלי הפרעות קשב וריכוז המתמודדים עם קשיים במערכות יחסים, מחברת הספר "חוכמת השבוע":
״אני ממליצה לדמיין את המטרה וממש להרגיש אותה בכל החושים. להיכנס לתדר האנרגטי שלה. לאורך כל הדרך אליה, להתנהל מתוך התדר הזה, התחושה הפנימית הזו. זהו כוח חזק המניע להשגת המטרה״.
11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(חגית נאמן-גורני)

חגית נאמן גורני, מנכ”לית ומעצבת של חברת GITTABAGS:
״העצה הבסיסית ביותר שלי היא לעשות את הכל מהלב, למרות שלפעמים כדאי להתייעץ, יש לסמוך על תחושת הבטן. שנית, לא לחשוש ממתחרים. לכל אחד יש את המקום שלו. בנוסף, חשוב להיות קשובה ללקוחות, לא לעצום עיניים מול שינויים בשוק. חשוב גם לשמור על התנהלות מקצועית ביותר בכל הקשור לניהול העסק. הבנה במספרים זו לא הבנה בכלכלה, ואם אין הבנה מהצד שלך, צריך מישהי או מישהו שידעו לבנות את התוכנית קדימה כך שתהיה רווחית. חשוב גם לדייק בבחירת עובדים שבסוף, עושים את ההבדל, תשבי עם עצמך ותביני מה נכון לך, אפשר תמיד להעזר בפרילנסרים. לצד כל אלו, אל תשכחי להנות כמה שיותר, אחרת זה לא שווה את כל כאבי הראש וזכרי שזמן פנוי מפנה אנרגיות, פני לך זמן. אם תוכלי, חפשי קבוצת תמיכה קרובה, שתאמין במה שאת עושה והתמיכה שהיא תעניק לך תיתן לך פוש קדימה״.
11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(איריס אינס רוקח-דור)

איריס אינס רוקח-דור, בעלת מותג הקוסמטיקה הטבעית ines:
"יזמית מתחילה חייבת להאמין בכל גופה ונשמתה שהיא בתשוקה בוערת על הדבר שהיא רוצה להציע, הרעיון והמיזם. היא צריכה להתעורר בבוקר והתמונה הראשונה שעולה לנגד עיניה היא של העסק שלה. כשאת בייעוד שלך וכשאת יודעת מבפנים עמוק שאת במקום הנכון שלך, כל הרעשים הסביבתיים וכל הפחדים לא יהיו גורמים מעכבים להצלחה שלך. התמדה, נחישות, מוסר עבודה גבוה״.
11 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(רבקה יעקב)

רבקה יעקב, מומחית באסטרטגיה דיגיטלית לעסקים:
"הקשיבי לעצמך ולא לרעשי רקע חיצוניים שאומרים לך מה תוכלי ומה לא תוכלי להשיג או לעשות. לכי בעקבות הלב והכיני תוכנית פעולה שתקדם אותך לעבר היעד שלך. אם נכשלת, סימן שהיית צריכה לעצור ולדייק, או ללמוד מזה. קומי, נערי את האבק והמשיכי הלאה בתוכנית".

הפסיכולוגית ליאה ארד:
"העצה הכי חשובה מבחינתי היא להעז לעשות כל מה שמרגיש לך נכון, בלי קשר למה שאומרים על זה אחרים. בנוסף, הקפידי להעיז לעשות את זה קצת אחרת ממה ש'כולם' עושים, גם אם מה שהם אומרים מגובה במחקרים, נסיון וכו'. אין שום אמת אחת של נכון או לא נכון ואין רק דרך אחת לעשות דברים. לכן, לכי עם הלב שלך. ההמצאות הגדולות ביותר בעולם התגבשו על ידי מי שהעז ללכת עם הלב שלו."

אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות.
orly@orcawomen.com