שתף קטע נבחר

מסע בזמן: מחורבן בית המקדש הראשון - ועד סופו של הבית השני

עדויות על ילדים שגוועו ברעב, אפר כבד שכיסה בתים מאז חורבן בית המקדש הראשון, ושרידי גופות שנמצאו בתעלות מימי חורבן הבית השני. אם עוד לא התחברתם לאבל העתיק - צפו בשחזור המדויק של החורבן ששלח את העם היהודי לגלות עצובה וקשה בת אלפיים שנה, אבל על מה שהתחיל בשואה ונגמר בשואה

בית ראשון, שנת 586 לפני הספירה

לקראת סופה של המאה השביעית לפנה"ס כובשת האימפריה הבבלית את הארצות ממערב לפרת, ובהן את ממלכת יהודה. כשיהויקים מלך יהודה מנסה למרוד בבבלים, נבודכנדצר מלך בבל מדכא את המרד, ומגלה את המורדים לבבל.

 

 

כעשור לאחר מכן, מנסה צדקיהו מלך יהודה החדש (אחיו של יהויקים) לשוב ולמרוד בבבל. נבוכדנצר רותח מכעס, ומחליט ללמד את יהודה לקח שלא תשכח לעולם. הוא מתייצב מול חומות העיר עם צבא עצום ומטיל מצור כבד.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

"תושבי ירושלים נותרים בלי אוכל. הרעב פוגע בכולם, ובמיוחד בילדים. הגוויות נערמות ברחובות, ומחלת הדבר פושטת בבתים. ככל שמתארך המצור, גוברים הפחד והיאוש", מתאר ראש מכון מגלי"ם, אהרון הורוביץ. "האימה גמיעה לשיאה כשאילי הברזל נוגחים בחומה. הרעש מחריש אוזניים עד שהאדמה רועדת".

 

בדיוק ברגעים קריטיים, נמלטים צדקיהו ואנשיו מהעיר, ומשאירים את העם לנפשו. החיילים הישראלים נאלצים להתמוד מול צבא בבלי שבע ועשיר, שיורה רבבות חצים, ומתקדם עם חיל הרגלים שלו לכיוון ירושלים.

 

החצים הבבליים והישראליים שמצא פרופ' אביגד במקום, יעידו על הקרב הנורא, ועל תבוסת החיילים הישראלים הרעבים והתשושים. בט' בתמוז נבקעה החומה הצפונית, ובט' באב 586 לפני הספירה, חרב בית המקדש הראשון על ידי נברזדן, המכונה "רב הטבחים".

 

בעיר דוד, בין בתים שהתמוטטו בשריפה הנוראה, חשף הארכיאולוג יגאל שילה שכבת אפר עבה – שנותרה משריפת ירושלים. פני החופרים השחירו במהלך החפירות, מכמות האפר הרב שכיסה את העיר - אפר חורבה של ירושלים. בהתרגשות רבה הם חשפו בתים בני 2,600 שנה, כלי אוכל, רהיטים, טבעות חותם – הכל מכוסה באפשר השריפה הגדולה.

 

אם אתם רוצים להבין מה עבר על אחרוני היושבים בירושלים – אנשים נשים וטף, לפני כ-2,500 שנים – צפו בסיפור החורבן, לפרטיו, כפי שמביא מכון מגלי"ם ועמותת "עיר דוד".

 

בית שני: שנת 70 לספירה

סיפורם של אחרוני המורדים בירושלים, רגע לפני חורבן בית המקדש השני, גנוז בעומק האדמה – בתעלות העתיקות של העיר, שם חיו, הסתתרו ושרדו אלפי אנשים. 

 

 

במהלך מתקפת טיטוס על ירושלים, עשו הרומאים שימוש ביוסף בן מתתיהו, כדי לשכנע את הנצורים בעיר לנטוש את נשקם, או לחלופין לצאת מהעיר ולהילחם ממקום אחר תוך הבטחה כי כך ינצלו העיר והמקדש מחורבן. חלק מן המתונים אכן ברחו אל הרומאים. המצור על ירושלים נמשך חמישה חודשים. מאות-אלפי אנשים נהרגו, אם ברעב ואם בחרב.

 

תשעה באב - היכנסו לערוץ היהדות :

 

"ירושלים שלפני החורבן הייתה כנראה אחת המפוארות בערי המזרח התיכון, אם לא העולם כולו", אומר שחר

שילה. "על פי התיאור המרגש של יוסף בן מתתיהו, התחבאו כאן מאות יהודים, כשהוא מונה אלפיים קורבנות בנפש ביום אחד, מבין האנשים שהוציאו הרומאים מתוך התעלות הללו. חודש שלם, מט' באב ועד ח' באלול, מתגוררים פה יהודים. נמצאו פה מטבעות, חבר רומית ושרידי אוכל".

 

יוסף בן מתתיהו מתאר את אחרוני מורדים כאן, כשהרומאים הולמים ברצפה ושוברים אותה, ומכאן למעשה שולפים אותם. אלפיים שנה לאחר מכאן, שמורה כאן קפסולת זמן סגורה ומרשימה, למען כל מי שרוצה להיזכר במשמעות של ט' באב.

 

חזרנו אל התגליות המרתקות בעיר דוד דרך סיפור חורבן הבית.המסע מבוסס על הספר "מקדש בלהבות" - פרי שיתוף פעולה בין ההיסטוריון הצבאי ד"ר גרשון בר כוכבא - ואהרון הורביץ, ראש המכון הגבוה ללימודי ירושלים (מגלי"ם).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מכון מגלי"ם
אהרון הורוביץ מציג ראשי חץ בבליים עתיקים שנמצאו בחפירות, עדות לקרב הקשה על ירושלים
צילום: מכון מגלי"ם
צילום: אלי מנדלבאום
שחר שילה
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים