שתף קטע נבחר

10 תופעות הלוואי הכי מוזרות שתרופות עלולות לגרום

סיוטי לילה, צמיחת שיער, יובש בפה ואפילו צבע שתן וצואה מוזרים. אלו הן רק חלק מתופעות הלוואי שעלולות להיגרם בגלל נטילת תרופות. קחו בחשבון שזה יכול לקרות ובכל מקרה התייעצו עם רופא לפני נטילתן

הן נועדו לרפא אתכם, אבל כל התרופות כוללות תופעות לוואי, את זה כולם יודעים. אלא שחלק מהן גורמות לתסמינים מוזרים בגוף, שעליהם לא חשבתם. נכון, זה לרוב נדיר, אבל אל תתפלאו אם זה קרה גם לכם.

 

שינויים בצבע השתן

השתן שמתפנה מהגוף אמור להיות צהבהב שקוף. אבל לפעמים בעקבות נטילת תרופות מסוימות, הצבע משתנה. כך למשל, ויטמינים עשויים להפוך את צבע השתן לכתום בהיר.

 

אבל אל תיבהלו אם השתן הופך לכהה: האנטיביוטיקה מטרונידאזול (המוכרת כפלאג'יל) עלולה להפוך את השתן לכהה. תרופה לפרקינסון בשם קומטן או סטלבו יכולה להפוך את השתן לחום אדמדם. תרופה בשם סדורל לטיפול בכאבים בדרכי השתן עלולה לגרום לצבע שתן אדום כתום.

 

הזיות

הלוצינציות מתרחשות כשאתם חשים במשהו שלא באמת קיים, וכשהן מופיעות - מדובר בתופעה מבהילה למדי. הזיות יכולות להיות ויזואליות, שמיעתיות, תחושתיות או אפילו כאלה שמריחים.

 

בעוד שאנחנו מקשרים לרוב הזיות עם נטילת סמים כמו LSD, ישנן תרופות שעלולות לגרום לאותה תופעת לוואי. כך למשל, יש תרופות לשינה ונוגדי דיכאון מסוימים שעשויים לגרום להזיות.

 

סיוטי לילה וחלומות מוזרים

התרופה להפסקת עישון צ'נטיקס (בישראל היא נקראת צ'מפיקס, שם גנרי ורניקלין) הוכיחה יעילות גבוהה בגמילה מהסיגריות, אבל היא עלולה לגרום לחלומות מוזרים ואף הליכה מתוך שינה.

 

הליכה מתוך שינה בלי לזכור כלום בבוקר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הליכה מתוך שינה בלי לזכור כלום בבוקר(צילום: shutterstock)

 

מוזרה יותר היא תופעת הלוואי של תרופת השינה אמביין, שעל פי דיווחים עלולה לגרום לאנשים להתעורר באמצע הלילה, לשוחח בטלפון, ואפילו לנהוג או לקיים יחסי מין, מה שנקרא "הליכה מתוך שינה", כשבבוקר הם אינם זוכרים מאומה.

 

תרופות ללחץ דם ממשפחת חסמי ביטא כוללות תופעת לוואי של סיוטי לילה, ומסיבה זו לעתים ממליצים ליטול אותה דווקא בבוקר.

 

צואה שחורה

הופעת יציאות שחורות הן סימן אזהרה לדימום אפשרי מדרכי העיכול העליונות. אבל התופעה מתרחשת גם בעקבות נטילת ברזל, הן בתינוקות והן במבוגרים. גם כדורים המכילים ביסמות סובסליצילט (כגון קלבטן) עלולים אף הם לגרום לצואה שחורה.

 

במרבית המקרים אין מקום לדאגה משום שהצואה השחורה היא משנית לנטילת התרופה, בכל מקרה מומלץ להיוועץ ברופא במידה ומופיעים תסמינים אלו.

 

עלייה במשקל

תופעת הלוואי הזו מדאיגה לא מעט מהאנשים שנוטלים תרופות מסוימות שעלולות לגרום לכם לעלות במשקל תוך זמן קצר. תרופות נוגדות דיכאון וחרדה כמו זייפרקסה ופרוקסיטין עלולות לגרום לעליה במשקל, אם כי מדובר לרוב בכחמישה ק"ג בלבד.

 

עלייה במשקל תוך זמן קצר מאוד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עלייה במשקל תוך זמן קצר מאוד(צילום: shutterstock)

 

חלק מהתרופות לסוכרת עלולות לגרום להשמנה, כמו גם גלולות למניעת הריון. תרופות סטרואידליות גורמות לאגירת נוזלים ולעלייה במשקל, ואף הופעת "פני ירח" - השמנה ניכרת בפנים. לעיתים בעקבות העלייה במשקל תיתכן גם עלייה בכוסטרול, ולכן יש להתייעץ ברופא בנוגע לבדיקות דם לרמות הכולסטרול.

 

פגיעה בתפקוד המיני

אחת מתופעות הלוואי האופייניות ביותר של התרופות לטיפול בדיכאון היא פגיעה בתפקוד המיני. חלק מנוטלי נוגדי הדיכאון סובלים לא רק מבעיות זיקפה, אלא אפילו בירידה בחשק המיני ואף ירידה בכמות השפיכה.

 

תרופות אלה כוללות מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין - SSRI. מנגד, נוגד הדיכאון טראזודון עלולה לגרום לפריאפיזם - זיקפה ממושכת ומכאיבה.

 

מומים מולדים

נשים בהריון צריכות להיזהר מתרופות מסוימות שמגבירות את הסיכון למומים מולדים בעובר, במיוחד בטרימסטר הראשון להריון, כאשר מרבית האיברים מתחילים להיווצר.

 

תרופות שמגבירות את הסיכון הזה כוללות תרופות המכילות ויטמין A או נגזרותיו, תרופות מסוימות ליתר לחץ דם, תרופות לטיפול באפילפסיה, תרופות כימותרפיה, וחלק מסוגי האנטיביוטיקה.

 

התרופות המסוכנות ביותר הן רואקוטן לטיפול באקנה, תרופות ממשפחת הסטטינים, קומדין ותלידומיד שנועד בעבר לטיפול בסוגי סרטן מסויימים וגרם למומים מולדים קטסטרופליים.

 

טשטוש ראייה ונקודות שחורות

אם הראייה שלכם משובשת לאחר שהתחלתם תרופה מסוימת, שדה הראייה הצטמצם, או שאתם רואים הילות או נקודות שחורות, אסור לכם לנהוג או לבצע פעולות הדורשות ריכוז, וכמו כן מומלץ שתפנו לרופא המטפל, בחלק מהמקרים ייתכן והרופא ימליץ על החלפת הטיפול או שימליץ על מעקב קבוע אצל רופא עיניים.

 

 

ויאגרה. עלולה לגרום לראייה כפולה או ראיית צבעים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ויאגרה. עלולה לגרום לראייה כפולה או ראיית צבעים(צילום: shutterstock)

 

 

תרופות שעלולות לפגום בראייה כוללות אנטיהיסטמינים לטיפול באלרגיה, תרופות מסוימות ליתר לחץ דם, ותרופות למלריה ושחפת. תרופה שכיחה אחרת שעלולה לגרום לשינויים רבים בראייה, כגון ראיית הילה סביב אורות, ראייה כפולה או ראיית צבעים היא תרופת הזיקפה ויאגרה ודומותיה.

 

תרופות מסוימות דורשות מעקב קבוע של בדיקת שדה הראייה לדוגמא פלקווניל (לטיפול בלופוס ודלקת מפרקים שגרונית) וויגבטרין, תרופה לטיפול באפילפסיה. טיפות עיניים מסוימות לגלאוקומה יכולות לגרום לשינוי בצבע האישונים.

 

צמיחת שיער

כולכם ודאי מכירים את תופעת הלוואי של הכימותרפיה הכוללת נשירת שיער, אבל ישנן תרופות נוספות שעלולות לגרום דווקא לצמיחת שיער או לשיעור יתר, ובהם סטרואידים, התרופה דנאזול לטיפול במחלת אנדומטריוזיס, ופניטואין לטיפול באפילפסיה.

 

מסיבה זו אגב, לא רושמים פניטואין לנשים. ישנן טיפות עיניים לטיפול בגלאוקומה שעלולות לגרום לצמיחת ריסים מאורכים.

 

טעם מר

זו אחת מתופעות הלוואי המטרידות ביותר: טעם מר או מתכתי בפה שעלול להיגרם כתופעת לוואי של האנטיביוטיות קלריתרומיצין, רוקסיתרומיצין (רוקסו, רוליד), מטרונידאזול (פלאג'יל), תרופות ליתר לחץ דם כמו קפטופריל, תרופות לגלאוקומה או מתזולאמיד ותרופות לאוסטיאופורוזיס. גם מטפורמין, תרופה לטיפול בסוכרת, עלולה לגרום לשינויים בטעם בפה.

 

תרופות עלולות לגרום לטעם מר גם כשהן זולגות "בטעות" לחלל הפה. כך למשל, אתם עשויים לטעום את טעמן של התרופות כשאתם מטפטפים טיפות עיניים או טיפות ותרסיסים לאף. הטיפות חודרות לחלל הפה דרך הניקוז הנמצא בזווית העין וקרוב לאף.

 

תרופות כימותרפיה והקרנות עלולים לגרום לטעם מתכתי בפה. מחקרים הראו שתוספי תזונה כמו ויטמין D או אבץ עשויים לסייע למניעת הטעם המר אצל חולי סרטן שעוברים טיפולי כימותרפיה והקרנות, אך אין בכך עדיין משום המלצות לתוספים אלו בחולי סרטן. כפי הנראה, הכימותרפיה וההקרנות תורמים לחסר בוויטמינים ובמינרלים.

 

ייעוץ תרופתי: ד"ר קובי כהן, רוקח קליני, שרותי בריאות כללית

 

התרופה לא עובדת? כנראה שאתם משתמשים בה לא נכון. צפו:

 

 







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תופעות לוואי של תרופות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים