שתף קטע נבחר

לידה והריון בקיץ: על מה חשוב להקפיד וממה מומלץ להימנע

תקופת ההיריון והלידה הן תקופות לא קלות בכל עונות השנה, על אחת כמה וכמה בעונת הקיץ החמה. על מה חשוב להקפיד וממה מומלץ להימנע דווקא בעונה הזו כדי לעבור את תקופת ההיריון ואת הלידה בשלום?

לידה תמיד הייתה ותמיד תהיה אירוע מרגש וחווייתי שמחמם את הלב, ובקיץ הישראלי זה אירוע "חם" במיוחד. כל מי שילדה בקיץ הישראלי הלוהט, מכירה את תחושת הכובד, החום וההזעה הנלווים לשלבים הסופיים של ההיריון בטמפרטורות ובלחות הישראליות.

 

קיראו עוד:

"לידה היא דבר לא צפוי - וצריכה להתרחש רק בבי"ח"

איך תתמודדי עם חרדה מפני לידה?

למה לסבול? השיטה החדשה ללידה קלה יותר

 

אם את בהריון בתקופה זו של השנה, חשוב מאד שתקפידי על כמה כללים:

 

שתייה מרובה

עדיפות למים. החום וההזעה מעלים את הסיכון להתייבשות שאינה בריאה לאם ולתינוק. התייבשות עלולה לגרום לחולשה, תחושת עילפון והרגשה כללית רעה. היא גורמת להפרשה של חומרים שאינם מיטיבים עם העובר (קטונים) ולשינויים במלחים בדם האימהי (אלקטרוליטים), שינויים המשפיעים לרעה על תפקוד הכליה ועל קצב הלב.

 

התייבשות מעמיסה על לב האם ובמצב בו העומס הכללי של ההיריון מוביל להרבה שינויים בגוף האישה ההרה, תוספת של התייבשות אינה מומלצת. בנוסף, כל הריון הוא מצב של קרישת יתר על רקע השינויים ההורמונליים. התייבשות מעלה את הסיכון לאירועים של קרישיות יתר (קריש דם שנוצר ברגל ומגיע לריאות). במצבים של התייבשות קיצונית יש מיעוט מים לעובר ברחם וכן סיכון מוגבר להתפתחות של לידה מוקדמת. שתייה של שני ליטר מים ביום מפחיתה את כל הסיכונים המתוארים וחשובה לבריאות האם והעובר.

 

  (צילום: shutterstock)
הקפידי על שתייה מרובה(צילום: shutterstock)

 

להימנע מסוכרים עודפים

צריכה מוגברת של סוכרים במהלך ההיריון, מעלה את הסיכון לסוכרת הריונית, לעוברים גדולים עם קושי בלידה ולשיעור מוגבר של ניתוחים קיסריים. עלייה עודפת במשקל בהריון, מעלה סיכון לסוכרת, למחלות יתר לחץ דם, לניתוחים קיסריים ולהשפעות מרעות ארוכות טווח כמעט על כל המערכות בגוף. שלא לדבר על העובדה שלא כל כך פשוט להוריד בהמשך את כל הקילוגרמים העודפים. פירות הקיץ עשירים בסוכר, שתייה קלה קרה וממותקת, שלגונים וגלידות, מפתים במיוחד בעונה החמה וצריכה שאינה מבוקרת – מעלה סיכון להשמנה ולסוכרת.

 

 להיות מודעים לזיהומי מזון

בעונת הקיץ שכיחים שלשולים והקאות על רקע אכילה של מזון שלא נשמר היטב. החום והלחות האופייניים לעונה זו, מהווים כר נח ונרחב להתפתחות של מזהמים שונים. כדי להימנע מתחלואה זו, חשוב להקפיד על אכילה במקומות מסודרים בלבד, המקפידים על קירור נאות של המזונות ועל טריותם. חשוב להקפיד על רחצת ידיים ועל היגיינה כדי למנוע הדבקה.

 

 לאוורר את הבית כשמפעילים מזגנים

החום הכבד והלחות מובילים לכך שהשימוש במזגן הופך לחלק בלתי נפרד מחיינו, בעיקר אם את עם בטן גדולה וכבדה לקראת לידה. חשוב לזכור שבית בו פועל מזגן בכל שעות היממה הופך לבית קר ולא מאוורר. ייתכן מצב של שרירים תפוסים בעיקר לאחר שנת לילה עם מזגן ויתכנו הצטננויות. חשוב לאוורר את הבית מספר פעמים ביום ולהקפיד על תחלופת אוויר. חשוב לוודא שהמסננים של המזגן נקיים. זה מייעל את פעילותו ומפחית פישור של מזהמים.

 

להיזהר מנפילות ופציעות

בהיריון, בעיקר בשליש השלישי, הבטן הכבדה והגדולה משבשת את שיווי המשקל ולכן חשוב מאד להיזהר במיוחד שלא ליפול. נפילה משמעותית עלולה לגרום להיפרדות שליה, לדימומים וללידה מוקדמת, מעבר לפציעות הרגילות. בעונת הקיץ בחופשה עם חברים, משפחה או עם הילדים הבוגרים יותר, הסכנות הללו אורבות בכל מקום ושיעורי הפציעות והנפילות עולה באופן משמעותי. מודעות וזהירות מפחיתות את הסיכון.

 

אפשר ללכת לים גם בהריון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אפשר ללכת לים גם בהריון(צילום: shutterstock)

 

אין צורך להימנע מים ובריכה (על פי כללי הזהירות) 

אם ההיריון שלך תקין ואינו בסיכון מוגבר, ים ובריכה יכולים לעזור לעבור את חודשי הקיץ החמים בנעימים ואף להוות מקום בו ניתן לבצע פעילות גופנית זהירה ובריאה – הליכה, שחייה, תנועה במים, כמובן במלוא תשומת הלב למניעה של חבלה ובמתינות. לנשים עם נטייה לדלקות בדרכי השתן, תיתכן החמרה לאחר שהייה בבריכות שחייה, ולכן מקובל להמליץ להן שלא להיכנס לבריכות שחייה ציבוריות.

 

בחדרי הלידה אין הפסקות

לא משנה מה קורה בעולם, לא משנה העונה או השעה – תינוקות ממשיכים להיוולד. זה סוד הקסם של החיים ושל המקצוע שלנו וזה ממשיך לרגש בכל פעם מחדש. בחדרי הלידה שלנו, גם בקיץ, האווירה חמה ומרגשת. בתקופת הקיץ יש עלייה במספר הלידות ואנחנו נערכים לכך עם צוותים מלאים ועם אפשרות לתגבור בכל שעות היממה במידת הצורך.

 

עם זאת, חשוב לדעת  כי חלק מהמרפאות מצמצמות את פעילותן ומאפשרות חופשות לעובדים בקיץ, ולכן חשוב לתאם מראש ומוקדם ככל האפשר את התורים הבאים למרפאות ולבדיקות המתוכננות

 

אחרי הלידה, כל אותם דגשים לגבי ההיריון, ממשיכים להתקיים גם בשבועות הראשונים לאחר הלידה ולכן חשוב להקפיד על אותן המלצות והנחיות. חשוב לזכור כי לנשים מניקות, סכנת ההתייבשות על סיבוכיה, חמורה במיוחד.

 

פרופ' טל בירון-שנטל היא מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הריון ולידה בקיץ
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים