רובר עושה קופה
יצרנית הרכב הבריטית MG-רובר הציגה שתי מכוניות קופה חדשות לתצוגה, על בסיס רובר 75 ו-MG TF. מה עומד מאחורי המהלך?
לא בכל יום מציגה רובר, ומותג הביצועים שלה MG, מכוניות חדשות. וכאשר ביום בהיר אחד היא מציגה שתיים כאלה מדובר באירוע של ממש. אפילו אם במקרה הזה מדובר בסך הכל בגרסאות תצוגה למכוניות קיימות.
_wa.jpg)
רובר 75 קופה
אחרי הכל, היצרן העצמאי הגדול האחרון שנותר בבריטניה, נמצא בשנים האחרונות בשפל כלכלי חמור, שסופו אינו נראה באופק. הימורים שנויים במחלוקת דוגמת שיתוף הפעולה עם טאטא ההודית בייצור הסיטירובר, ניסיונות לשיתוף פעולה עם יצרניות אחרות דוגמת פרוטון המלזית ושערוריות מתוקשרות בניהול, לא מסייעים ליצרנית להעלות את הראש מעל לפני המים. נדמה שהתקווה האחרונה של רובר מגיעה דווקא מסין, שם נחתם הסכם שיתוף פעולה עם שנחאי אוטומוטיב, שאמור להזרים מזומנים הכרחיים.
חוגגים 100 שנה?
תחת האמתלה של חגיגות 100 שנה לרובר (שצויינו כבר לפני מספר חודשים), מציגה היצרנית מכונית תצוגה בשם 75 קופה. זוהי למעשה גרסת קופה ל-75, שתוכננה בעידן שליטת ב.מ.וו ועברה לאחרונה מתיחת פנים. בגרסת הקופה, מצוידת המכונית בסבכת ה-V8 המרשימה, ואילו העיצוב הכללי נראה אלגנטי ונאה למדי.

לדברי פיטר סטיבנס, ראש מחלקת העיצוב ברובר, ה-75 קופה נועדה להסיט את תשומת הלב מהעיצוב הברוטלי ששולט כיום בתעשייה לטובת האלגנטיות שמשדרת המכונית. "המסורת של רובר היא עוצמה שמעניקה לנו כוח לבנות את העתיד", אמר. עכשיו רק צריך גם כסף.
לצד ה-75 קופה, עליה נמסרו פרטים מעטים, חשף גם מותג הביצועים MG מכונית תצוגה. זוהי ה-GT, שהינה גרסת קופה ל-TF, הרודסטר הוותיקה שמצויידת במנוע מרכזי. השם נועד להזכיר את ה-MGB GT משנות ה-60, וגם הנוסחה דומה.
ל-GT ההיא היה מנוע שישה צילינדרים בטור בנפח 3.0 ליטר (או V8 בנפח 3.5 ליטר), ולחדשה מנוע V6 בנפח 2.5 ליטר. זוהי יחידת ה-KV6 המוכרת של רובר, שמוצעת בין היתר ב-75 ובגרסת MG שלה, ה-ZT. במכונית התצוגה, מציע המנוע 200 כ"ס, שיפור קל לעומת 190 בגרסתו החזקה ביותר עד כה.

ה-GT מסוגלת להאיץ ל-100 קמ"ש ב"פחות מ-6 שניות", ולרשום 232 קמ"ש מרביים. חלק מזה, תודות למקדם הגרר, שעומד על 0.31Cd לעומת 0.35Cd ב-TF. מכונית התצוגה מצוידת גם בחישוקי "17 עם חמישה חישורים, ספויילר אחורי המשולב במכסה תא המטען, ספויילר קדמי ויחידות איתות משולבות במראות.
לייצור סדרתי?
"נשמח מאוד להרחיב את היצע הדגמים עם מכונית שמעוררת השראה בהתנהגות כביש, שימושיות ועיצוב", אמר פיטר סטיבנס עם חשיפת המכונית. עם זאת, ממש כמו ה-75 קופה, כלל לא ברור אם ברשות MG-רובר סכומי הכסף הנדרשים להביאן לייצור סדרתי.
על-פי הערכות בתעשייה, הצגת צמד המכוניות תסייע ליצרנית הבריטית בראש ובראשונה תדמיתית, מתוך מטרה להראות לקהל הרוכשים החושש מפשיטת רגל אפשרית, כי רובר עודנה חיה ובועטת. יתרה מכך, ייתכן ומדובר באיתות לעבר יצרניות גדולות מתוך רצון להדגיש את כדאיות ההשקעה ביצרנית. נראה.
בכל מקרה, יש לשער שסיכויי הגעת המכוניות לפס הייצור גבוהים למדי, משום שהינן מבוססות על דגמים קיימים וחולקות עימם מכלולים רבים המוזילים את עלויות הייצור. מקורות בתעשייה אף מעריכים כי ברובר לא היו טורחים להציג מכוניות הנראות מוכנות למדי לייצור, אם אין כוונה לייצרן, זאת נוכח עלות הפיתוח הגבוהה של כל מכונית תצוגה.