שתף קטע נבחר

משבר אמון: לאן הולכים ערביי ישראל?

"תמיד נהיה אזרחים על-תנאי", קובל חוקר ואיש חינוך ערבי, נוכח מה שהוא מזהה כעליהום מצד החברה הישראלית. אבל מול רצף האירועים האחרון, מזהיר עמית מן הצד היהודי: "ההסתה השקרית של ההנהגה הערבית תרמה לאלימות, שידוי האבנים הוא אולי רק ראשיתה"

טבח בישיבה מנשקו של תושב מזרח ירושלים; כמעט לינץ' בפקחי חניה עירוניים; אבנים בכבישים ראשיים באזור הכרמל; קריאות עידוד לשהידים בהפגנה המונית באום אל-פאחם; ואזהרה טרייה של ראש השב"כ, בדבר עלייה במעורבותם של ערביי ישראל בטרור. מן העבר השני - מתקפות מילוליות חסרות תקדים מצד פוליטיקאים מימין, ואפליה מתמשכת בתעסוקה, תשתיות וחינוך. לאן הולכים היחסים בין ערבים ליהודים בישראל, והם הגענו לקו פרשת מים חדש?

 

"אנחנו נמצאים בתהליך מתמיד של רדיקליזציה", אומר ד"ר דן שיפטן מאוניברסיטת חיפה, שחקר רבות את מאפייני החברה הערבית בישראל והיחסים בינה לבין הציבור היהודי. לדבריו, "לא במקרה צעירים ערבים מפרשים את הטענות השקריות - בדבר טבח שהיהודים מבצעים בפלסטינים - בתור לגיטימציה מצד החברה שלהם להפעלת אלימות. ידויי האבנים בחודשים האחרונים אינם מקריים, ואף שאינני חושב שהתופעה מכוונת על-ידי ההנהגה של הערבים אזרחי ישראל - היא תוצאה בלתי נמנעת של הרדיקליזציה הזאת".

  

הרוב המכריע של הציבור הערבי, לפי ד"ר שיפטן, בוחר לתת את אמונו רק במנהיגים המצהירים באופן מפורש על רצונם לחסל את המפעל הלאומי היהודי בארץ ישראל. "לא במקרה יש לערבים אזרחי ישראל הנהגה רדיקלית ומסיתה - מי שלא כזה כמעט שאינו יכול להיבחר. בדרך כלל, אלה שייבחרו יהיו בעלי עמדות קיצוניות, יביעו הסתה מופלגת נגד מדינת ישראל ובעיקר, יזדהו עם כל אויביה באשר הם. דוגמה מצוינת היא הבעת ההזדהות עם ג'ורג' חבש, אבל לא רק הוא - כל טרוריסט רוצח יהודים זוכה להזדהות מצד ההנהגה הערבית".

 

ד"ר שיפטן מזכיר כי רצף האירועים האחרון מצטרף לרבים שקדמו לו - החל מאירועי אוקטובר 2000, דרך "מסמכי החזון" למיניהם שהציגו ארגונים ומנהיגים ערבים, עבור לסממני תמיכה בחיזבאללה בימי מלחמת לבנון השנייה וכלה בתמיכה בחמאס בימים אלה. "אם נכון שהמפגינים בכיכר ציון, אשר האשימו את רבין בנאציזם, תרמו לאווירה שעודדה בשעתו את הרוצח - הרי שגם בהסתה השקרית של המנהיגות הערבית צריך לראות כתורמת לפעולות אלימות אפשריות, שאולי זריקת אבנים היא רק ראשיתן".

 

לנצח על תנאי

מן הצד השני של המתרס ניצב ד"ר חאלד אבו עסבה, ד"ר לסוציולוגיה של החינוך, שעוסק אף הוא זה שנים בחקר האוכלוסייה הערבית בישראל. בדומה לשיפטן, גם הוא מזהה את אירועי אוקטובר 2000 כנקודת השבר, אך את האצבע המאשימה מפנה דווקא לעבר המימסד הישראלי. מסקנות ועדת אור, הוא מזכיר, לא יושמו עד עצם היום הזה, ואחרי הרג של 13 אזרחים ערבים, אף שוטר לא הועמד לדין. 

 

לשיטתו של אבו-עסבה, ההסתה מגיעה דווקא מכיוון אחר - ממפלגות הימין: "יש בימים אלה עליהום, כאילו שההנהגה הערבית מסיתה. אבל כשחבר-כנסת צועק 'אנחנו נטפל בכם ונזרוק אתכם' - מישהו מטפל בו? האין זו הסתה? יש ח"כ ערבי שמתבטא כך? כנראה, כדי להיות ערבי מקובל, עליי להיות חבר במפלגה ציונית. רק אז אחשב ל'בסדר'".

 

"צריך לזכור שלצד היותנו אזרחי מדינת ישראל, אנחנו גם בני העם הפלסטיני ויש לנו אמירה שהיא פוליטית", אומר ד"ר אבו-עסבה, מנהל מכון "מסאר" למחקר, תכנון וייעוץ חברתי וחוקר במכון "ון-ליר". הוא מזכיר כי "במצב הקיים - בהיעדר שלום - דווקא האוכלוסייה הערבית היא העומדת בתווך ונפגעת הכי הרבה". כמי שנכח בהפגנה הסוערת באום אל-פאחם, הוא מעיד: "שמעתי היטב את הנאומים, ולא היו בהם מסרים מתלהמים. מי שבחר להחזיק בידו שלט של 'ציונאצי', עשה זאת על דעת עצמו. מארגני האירוע ודאי לא בחרו בסיסמה הזו שתוביל את ההפגנה עצמה".

 

"שאלת הנאמנות שלנו תמיד נבחנת", מסכם ד"ר אבו-עסבה. "אם אוהדים של בית"ר לא עומדים דום לזכרו של יצחק רבין, אז הם 'חוליגנים'; אם ערבים יעשו זאת - הם 'לא נאמנים למדינה'. מבחינתי, נאמנות היא נאמנות אזרחית. אני אזרח נאמן למדינה - עובד, תורם, משלם מסים. אזרחות בעיניי זה שוויון חברתי, זו היכולת שלי להביע את עמדתי הפוליטית. אך בקרב חלקים גדולים בציבור היהודי, האזרחות שלי נתפשת כאזרחות-על-תנאי, ולכן מעלים השכם והערב את נושא הנאמנות".

 

לאן כל זה הולך? ד"ר שיפטן סבור כי הדברים הידרדרו עד לנקודה, בה כבר לא ניתן למצוא פיתרון. "ובהיעדר פיתרון צריך לעסוק בבקרת נזקים, להמשיך במאמץ לצמצם במידת האפשר כל גילויים של אפליה, אך עם זאת - לדעת שזה לא יהפוך אותם לפחות עוינים, כיוון שהעוינות אינה נובעת מבעיות חברתיות-כלכליות". ד"ר אבו-עסבה אומר: "איננו נמצאים במצב של סכסוך, אלא של מתח. לכן לא צריך להימצא פתרון, אלא יש להגיע להידברות שתפיג את המתח הקיים. אני קורא לשני הצדדים להקים יחד קבוצה שתנהל הידברות, ולא לתת לשוליים לתפוס כותרות רק כדי לזכות בכמה מנדטים".

 

על דבר אחד מסכימים שני החוקרים: אנחנו לא עומדים בפתחה של התקוממות נוספת. "אנו רחוקים מכך", אומר אבו-עסבה. "תקריות יידוי האבנים הן משהו ספורדי. רק חבל שאירועים אלו תופסים את הכותרות".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות אוניברסיטת חיפה
ד"ר דן שיפטן
באדיבות אוניברסיטת חיפה
צילום: אוהד קינר
ד"ר חאלד אבו-עסבה
צילום: אוהד קינר
מומלצים