שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

התפתחות: למה תצפו מילד בן שנתיים

אתם מותשים מלהתרוצץ אחריו, אבל קשה לכם שלא להתמלא גאווה כשאתם רואים את הבייבי שכבר נגמל מחיתול, עוזר בהלבשה ומגדיל את אוצר המילים בקצב מדהים. מה עוד צפוי לו בשנה השלישית לחיים? כתבה נוספת במדור שכל הורה חייב לדעת

איך הזמן טס. כבר חלפו שני חורפים, והבייבי שלכם לא מפסיק להפתיע. הוא מתרוצץ, עולה במדרגות, מחייך, מדבר בלי הפסקה, רוצה לשמוע סיפור לפני השינה ומתחיל להיגמל מטיטול. אתם כבר מותשים מהשובב, אבל לא מפסיקים לחייך מהקישקושים החמודים שיוצאים מפיו. מה עוד צפוי לכם בשנה השלישית שלו?

 

מוטוריקה גסה

הפעוט: הוא רץ בבטחון ובחופשיות כשהוא דורך על כל כף הרגל, עוצר בקלות ונמנע ממכשולים. הוא יורד לישיבה שפופה ועולה בקלות ללא עזרה. הוא עולה ויורד מדרגות ללא עזרה עם שתי רגליים בכל מדרגה, מושך עגלה כאשר הוא הולך אחורה, זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול ובנסיון לבעוט בכדור גדול, הוא מתקרב עד כדי התקלות בו. הוא עדיין מתקשה בתכנון תנועה מדוייקת. הפעוט כבר יושב על תלת אופן קטן ודוחף אותו קדימה כשרגליו על הרצפה. לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל מיומנות התנועות הגדולות ובהן עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה, עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.

 

אתם: אפשרו לילד מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר ללא מכשולים המסכנים אותו. עודדו משחקים כמו תופסת ומחבואים. אפשרו עליה וירידה במדרגות וטיפוס בטוח בהשגחת מבוגר. שלבו משחקי גרירה עם מוט או חבל. אפשרו משחק עם כדורים בגדלים שונים ועודדו את הילד לרכב על תלת אופן קטן המתאים למידותיו.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

 

מוטוריקה עדינה

הפעוט: הוא משפר ומיצב את אחיזת העיפרון, משרבט קווים ועיגולים. כבר מתחילה אצלו העדפת יד. הוא בונה מגדל בן 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מניר, משחיל חרוזים גדולים לחוט, מעלעל בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כמו פרחים קטנים ופרפרים ומזהה דמויות מוכרות בתמונות משפחתיות. לקראת גיל 3 הוא מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת חצובה). הוא מסוגל להניע כל אצבע בנפרד, מחקה עיגולים וקווים מאונכים, צובע בצבעים ובמכחול ומשחק בצעצועים קטנטנים תחת השגחה.

 

אתם: אפשרו לו לשחק משחקי שולחן כמו בניית מגדל או רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים / לגו גדול, ציור תוך שימוש במגוון צבעים, עלעול בספר או באלבום תמונות משפחתיות המונח כלפי הילד או במהופך (כלפי הורה או מלווה) והשחלת חרוזים בהשגחת מבוגר. הדגימו לו ציור של עיגול ועודדו אותו לחקות. לקראת גיל 3 שנים אפשרו משחק בחלקים קטנים כמו חרוזי השחלה תחת השגחת מבוגר צמוד מחשש לחנק.

 

שפה ותקשורת

הפעוט: הוא מדבר ללא הרף ומבין הרבה יותר ממספר המילים שהוא יכול לומר. אוצר המילים מגיע עד 300 מילה. הוא מצרף 2-3 מילים למשפט, בתחילה ללא מילות יחס ובהמשך בונה משפט מלא ושלם כגון "איפה אבא?", "אמא הלכה לעבודה". הוא מכנה שמות גוף "אני" "אתה" "אותי. הוא מבין משפט המביע שתי הוראות רצופות ויותר, כמו "קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא בחזרה". הוא יודע את שמו ושם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו, ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו. הוא שר ומספר שירי ילדים ונהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מתוך ספר תמונות. לקראת גיל 3 שנים אוצר המילים מגיע למאות, הוא מרכיב משפטים שלמים ומורכבים, משתמש בלשון יחיד-רבים זכר ונקבה, שואל שאלות רבות, מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב. הוא מנהל שיחות פשוטות ומסוגל לתאר בקצרה פעילויות שמבצע והתנסויות מן העבר. הוא גם משתמש בשפה משלו.

 

אתם: הקשיבו לפעוט בסבלנות. כנו בשם חפצים, צעצועים ותמונות תוך כדי משחק. הציגו חפץ ממשי ובמקביל תמונה של אותו חפץ תוך שיוך. הקריאו סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה כגון תיאטרון בובות. העשירו את עולמו של הפעוט על ידי מתן ידע, הסברים והמשגה של כמויות. אל תקטעו את דבריו גם כאשר אינו מדבר כהלכה, אל תחזרו על מילים הטעונות תיקון בשפתו, אלא תנו לו דגם של משפט בנוי כהלכה.

 

משחק

הפעוט: הוא מאוד סקרן, פעיל וחסר שקט ואינו מודע לסכנות. הוא מודע לכוחותיו ויכולותיו ויש לו תחושה של "אני הכל יכול", לכן הוא עקשן ודווקאי. בעת המשחק הוא מדבר אל עצמו במונולוגים ארוכים. לעיתים חלק מדבריו אינו מובן לאחרים. הוא משחק על יד ילדים אחרים ולפעמים משחק גם איתם במשחקים של תן וקח, מחבואים ותופסת, מבלי לציית לכללי המשחק. הוא מתעניין במשחקי בניה ויצירה ויכולת הריכוז וההקשבה מתארכים. לקראת גיל 3 שנים יכולת החיקוי במשחק משתכללת, הוא מחקה בניית גשר מ-3 קוביות, בונה מגדל מ-7 קוביות ויותר ומשחק במשחק דמיוני-סימבולי. הוא אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. הוא משתף מבוגרים במשחק. הוא מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק, מזהה וממיין חפצים לפי צבעם, אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומים.

 

אתם: אפשרו לו מרחב משחק בטוח בהשגחה צמודה של מבוגר. עודדו משחק משותף עם ילדים בני גילו, שחקו איתו במחבואים, תופסת, משחקי כדור ובניה ויצירה בתוך הבית ובחצר, תוך הקפדה על כללי בטיחות. אפשרו לו לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב, הקריאו לו ושתפו אותו בחריזה והמחזה. לקראת גיל 3 שנים שחקו איתו במשחקי מיון לפי צבעים, צורות חומרים גדולים וכמויות (לגו, פלסטלינה ובצק, צבעי ידיים, משחקי מים וחול). עודדו משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים ותחפושת, תנו פאזלים של צורות פשוטות עד 6 חלקים ופאזל רצפה גדול וצאו לפעילות בחצר בהשגחת מבוגר.

 

סדר יום

הפעוט: הוא ישן בלילה בן 10-12 שעות, ועלול להתעורר בבכי כתוצאה מחלומות או הרטבה. במשך היום הוא תופס תנומה אחת בת שעה-שעתיים. הוא מגלה עצמאות רבה יותר בפעילויות היום-יום. ילדים רבים עדיין אינם שולטים על צרכיהם, אך הם מודיעים לפעמים לאחר מעשה ומבקשים עזרה בניגוב. לקראת גיל 3 שנים מרבית הילדים שולטים על צרכיהם ביום ובלילה. אל תלחצו על הילד אלא עודדו אותו בהצלחותיו. הוא מסוגל ללבוש בעצמו בגדים פשוטים, נועל נעליים ללא שריכה, מנסה לפתוח בגד מכופתר ואינו מבדיל בין חלק קדמי ואחורי של הבגד. הוא רוחץ ידיים ומנגבן ומצחצח שיניים בסיוע ובהשגחת מבוגר.

 

אתם: עודדו ביצוע מטלות קטנות. אלה מחזקות את השתייכותו כחבר בעל זכויות וחובות במשפחה. שבחו אותו כשהוא מגלה יוזמה. רצוי לקיים סדר יום קבוע: הקפדה על שגרה מסייעת להורדת התנגדויות. המשיכו ב"טקסי השינה". החליפו מיטת תינוק במיטת נוער והשאירו אור קטן בלילה. שעת ההשכבה היא בין 7 ל-8 בערב. חנכו אותו להרגלים של ניקיון תוך הקפדה על עקביות ומתן חיזוקים חיוביים על הצלחה, אך אל תלחצו על הילד. עודדו פעולות הלבשה, רחצה, צחצוח שיניים ואכילה עצמאית. מומלץ לשלבו במסגרת חינוכית כגון מעון, משפחתון או גן.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבין יותר ממה שהוא אומר
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים