שתף קטע נבחר

משמרת לילה

בראשית היתה "פרפר לילה", בהמשך הגיחו כל השאר. לאחר תקופה ארוכה מדי של חושך על פני השעה 23:00, סצינת תוכניות הלילה מתעוררת. למה עכשיו ואיך זה קשור למשבר הכלכלי? ליאור שליין, ליאון רוזנברג ומומחים בתעשייה מסבירים

משהו קורה בשעות הלילה בטלוויזיה. עוד לא ממש ברור מה זה ולאן זה הולך, אבל פתאום נדמה שערוצי הטלוויזיה ממש רוצים שתלכו לישון איתם, או כמו שג'וני קרסון (מגיש ה"טונייט שואו" במשך 30 שנה) אמר: "אמריקה מכירה אותי מבין בוהונות הרגליים".

 

בערוץ 10 ליאור שליין משכיב את צופיו לישון כבר שנתיים, ובקרוב יחזור לעונה נוספת, ב"רשת" מנסים להחזיר עטרה ליושנה ומשבצים את "אינסטינקט בסיסי" בשעה דומה ובנוסף עובדים על תוכנית ראיונות חדשה עם גיל ריבה, ו"בקשת" בונים על ערוץ "ביפ".


קיציס ופרידמן. מהחלוצים בתחום (צילום: ענת מוסברג)

 

כבר בשנים הראשונות לקום ערוץ 2 החלו לעלות תוכניות לייט נייט. החלוצה ואולי המדוברת ביותר הייתה "פרפר לילה" של טל ברמן. בהמשך הגיעו "יחסים מסוכנים" עם דנה מודן ו"חלומות בהקיציס" עם אייל קיציס. מאז ועד היום, לא הצליחו בערוץ 2 לשחזר את ההצלחה, למרות ניסיונות למלא את השעה, לאו דווקא בסגנון תוכניות האירוח.

 

עם קום ערוץ 10 הבינו קברניטי הערוץ כי הזיכיון לשדר שבעה ימים בשבוע בהחלט שווה לייט נייט יומי וקביעת הרגלי צפייה חדשים. אסף הראל היה הניסיון הראשון של הערוץ שכשל וירד אחרי חצי שנה של "כל לילה". גורם בענף הטלוויזיה מסביר את הכישלון של התוכנית בכך ש"היא דיברה לקהל תל אביבי ברנז'אי ולא לאנשי הפריפריה, ובנוסף המנחה לא היה מספיק מוכר בזמנו".

 


הראל. כישרון או כישלון? (צילום: ערוץ 10)

 

בהמשך הגיע ליאור שליין, שדווקא לא חושב שהראל נכשל בתוכניתו: "לעשות 80 תוכניות בתקופה הבעייתית שהיתה אז בערוץ - זה לא כישלון", הוא אומר. מיד לאחר שיידומו צלילי ההפגזות בדרום, יחזור שליין מפגרה עם תוכניתו. "שליין לא המציא את הגלגל" מסביר אותו גורם "אבל הוא אהוב על די הרבה אנשים שעדיין זוכרים לו חסד מימי 'משחק מכור'. ערוץ 10 ראה כי טוב והחליט ללכת עם זה. אפילו את השידורים החוזרים שלו לא ביטלו כדי לא לשנות את הרגלי צפייה".

 

להעיר את המשבצת

אז איך קורה שאחת לכמה שנים מבליח המושג הזה, "לייט נייט", עם המון תוכניות שרובן מסיימות את חייהן עוד לפני שנולדו ולמה דווקא עכשיו הן צצות שוב? בכיר בתעשיית הטלוויזיה קושר לעניין את המצב הכלכלי. "תוכניות הלייט נייט ברובן הן תוכניות זולות. רוב הכסף הולך לתוכנית פריים יוקרתית שמתפרשת על פני שעתיים ומיד אחריה מעלים תוכנית זולה יותר. בקרוב נוכל לראות יותר תוכניות אולפן, כי המצב הכלכלי לא מאפשר להתפרע בצילומי חוץ".

 


קיסוס. "גם לֵנוֹ הוקדם" (צילום: קרן נתנזון)

 

אורן גזית, מנהל הפיתוח של "רשת" מחזק את הדברים: "המצב הכלכלי כיום מחייב אותנו לצמצומים וחשיבה מעמיקה לפני שיוצאים לדרך. להשקיע בלילה זו החלטה אסטרטגית, ולכן חשבנו שיום חמישי הוא יום חשוב להרחיב את הפריים טיים ו"אינסטינקט בסיסי" נותנת תשובה הולמת.

 

"גם בארצות הברית העבירו את ג'יי לנו ל-22:00. כדי להשקיע ברצועה הזו אתה חייב תקציבים גדולים ולמרות המצב 'רשת' עושה מאמצים להרחיב את הפריים ולהביא שידורי מקור כיפיים לשעות המאוחרות".

 

סיבה נוספת שתוכניות ליליות לא מחזיקות מעמד הוא הטאלנטים, מסביר לנו בכיר בתעשייה: "זו מקפצה נהדרת. כולם חושקים במשבצת הסקסית הזו, אבל ברגע שהם משיגים אותה, הם רוצים להתקדם. קח את דנה מודן. התחילה בלייט נייט ורצתה לעבור לכתוב סדרות טלוויזיה. זה יצא לטובה, כי מדובר באחת הכותבות המוכשרות על המסך.


יצפאן. "לקהל נמאס" (צילום: שמואל יערי)

 

"היה את יצפאן ולקהל נמאס, היה את יאיר לפיד והוא עבר לחדשות. אין טאלנט עם כריזמה כרגע, ולכן הולכים על כיוונים אחרים: תוכניות קלילות עם מנחה פופלארי שלא מתחייבות לזמן ארוך כמו ליאור שליין".

 

ובשנתיים האחרונות, ליאור שליין הוא אכן המלך הבלתי מעורער של הלייט נייט. לא משנה מה מצבו של ערוץ 10, הוא על המרקע. בניסיון להבין את סוד ההצלחה (שעת שידור מאוחרת, 500 תוכניות, פרס על תוכנית אירוח בטקס האקדמיה ורייטינג ממוצע של 6.3 אחוזים הנחשבים הצלחה בערוץ), שליין מסביר.


שליין: "הנוסחה עובדת בארצות הברית כבר 50 שנה"

 

"ממש לא פיצחתי שום נוסחה. להיפך, השתמשתי בנוסחה שעובדת כבר למעלה מחמישים שנה בארצות הברית. אין לי יומרה להמציא את הגלגל מחדש. מה שכן, מונולוג הפתיחה, הדמויות הקומיות, האורחים שמגיעים כדי לקדם את הפרויקטים החדשים שלהם - כולם ישראלים, משלנו, כחול לבן. המטרה היא להגיש לצופים מדי ערב שעה מעניינת, משעשעת ואינטיליגנטית"

 

ביום ראשון, אם לא יקרה שום דבר דרמטי בדרום, הוא יחזור מהפגרה עם "מופע הלילה" וימשיך באותו קו: "אנחנו חוזרים עם דמויות ועם פינות חדשות. סביר להניח שחלקן יצליחו ויישארו חודשים, ומחלקן נפרד. לצד הקומיקאים, המוזיקאים ושלל הכוכבים נארח גם, לקראת הבחירות, את הפוליטיקאים הבכירים. גם בתכניות הליליות האמריקאיות התארחו בחודשים האחרונים אובאמה, הילארי, מקיין ושרה פיילין. לא תמיד עושים לפוליטיקאים חיים קלים בתכניות האלה, אבל תמיד הם יוצאים טוב".

 

אגב, גם כלכלית יש הצדקה לקיומה של הלייט נייט, והיא קהל היעד - כפי שמסביר גורם בענף הפרסום: "הרעיון הוא להביא קהל צעיר, כזה שיוצא לבלות בדיוק בשעה הזו. זה טוב גם לגופי הפרסום שהופכים לממוקדים יותר וגם לזכייניות שמגדילות את ההכנסות, מגבשות הרגלי צפייה ונותנות פייט לערוצי הנישה שמתעוררים בשעה הזו".

 

שאלת השעה

וערוצי הנישה בהחלט הבינו את זה. ממש לאחרונה, עם המיתוג החדש של "HOT3" החליטו לאחר את רצועת הפריים ולהתחיל אותה בשעה 21:25 עם דרמה יומית. גם המשבצת המאוחרת התמלאה, הפעם בעזרת ג'ימי קימל ותוכנית האירוח שלו, שאמורה לספק אלטרנטיבה למתרחש בערוצים הגדולים באותה השעה. במקביל נודע כי בערוץ החלו לעבוד לאחרונה על תוכנית מקור לילית חדשה.


קימל, גם בישראל. אלטרנטיבה לערוצים הגדולים (צילום: באדיבות HOT3)

 

ערוץ "ביפ" כבר עלה על הנוסחה מזמן, והוא פונה לקהל שמגיע אחרי הפריים טיים. ליאון רזונברג, מנהל התוכניות של הערוץ: "אני לא חושב שמדובר במגמה ואני לא יודע למה ערוץ 10 דבק בלייט נייט, אבל ברור לי שמבחינת משאבים ערוצי הברודקאסט לא יכולים להשקיע את מיטב כספם בזה. לעומת זאת, זו בדיוק השעה שבה ערוצי הנישה מרימים את התוכניות המשוקעות שלהם לצופים שנוטשים את הברודקאסט".

 

קצת מספרים 

תוכניות הפריים טיים המושקעות המרכזיות עולות בין 80 ל-150אלף דולר לתוכנית. "ארץ נהדרת" ו"שבוע סוף" עולות כמאה אלף דולר לתוכנית ותוכניות הראילטי המושקעות מגיעות אפילו ל-200 אלף דולר לפרק.


"שבוע סוף". מאה אלף דולר לתוכנית (צילום: יוני המנחם)

 

תוכנית הלייט נייט של שליין עולה בסביבות 30 אלף דולר לפרק ותוכניות האולפן הליליות מוערכות בשליש מהמחיר של שליין: "קח למשל את אביעד קיסוס. מצלמים ארבע תוכניות ביום, כי זה זול. יותר מזה, אנחנו יכולים לצפות לקאמבק של תוכניות האירוח האולפניות" מסביר גורם בתעשייה.

 

אז יש למה לצפות בזמן הקרוב? בהחלט כן, אבל לאו דווקא לרצועות קבועות. ראשית, הזכייניות בערוץ 2 משדרות רק כמחצית מהשבוע כל אחת, ולכן לא ניתן ליצור רצועה שבועית קבועה. במקום זה, הן מעדיפות להשקיע בתוכניות קלילות כמו זו העתידית עם גיל ריבה המצטלמת בימים אלה.

 

ב"קשת" ממשיכים לתת את רוב המשקל על תוכניות הפריים הנוצצות אבל משתמשים במקפצה כדי להחזיק ערב שידורים ארוך,

כמו במקרה של 'קוויקי' ששודרה מיד לאחר 'האח הגדול' והניבה רייטינג נאה. אבל יש גם מי שמקלקל את החגיגה: "בסופו של דבר, הכל עניין של טרנדים. עכשיו זה ריאלטי, מחר זה תוכניות לייף סטייל ומחרתיים תוכניות שידוכים" מסביר גורם בתעשייה ומוסיף "למרות הכל, המשבצת הזאת מעולם לא נראתה קרובה יותר למילוי בתוכן מעניין וקליל מאשר בימים אלה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
ברמן. "פרפר לילה" היתה שם קודם
צילום: יוסי צבקר
לאתר ההטבות
מומלצים