שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פוקסי ליידי
    "סיינפלד" מעולם לא הצליח באיטליה, "האקס המיתולוגי" נקברה על ידי CBS בטרם עת והפרסומות בכבלים הן שיביאו למותו של ערוץ 10. שרון טל, סגנית נשיא "Fox Int'l Channels", חושפת את הסודות שמאחורי תעשיית הטלוויזיה

    טרנד פלישת סדרות הטלוויזיה הזרות ללוח המשדרים האמריקאי בשנים האחרונות, רשם עד עתה סדרת כשלונות לא מבוטלת. לנו, כישראלים פטריוטים, צרב בעיקר הכישלון האחרון של "האקס המיתולוגי" שירדה מהאוויר אחרי ארבעה פרקים בלבד, כשכשלה במבחן הרייטינג.

     

    אבל אם תשאלו את שרון טל, סגנית נשיא לפיתוח תכנים ב"Fox International Channels", המעידות הללו אינן פוגמות כלל במעמדם של התכנים הישראליים בתעשיית הטלוויזיה ההוליוודית. להיפך, הענף רעב מתמיד לתוצרת כחול לבן.


    טל. "יש בארץ יצירות טלוויזיה מדהימות"

     

    טל נמצאת עם היד על הדופק של תעשיית הטלוויזיה העולמית כבר חמש שנים. מעבר לכך, היא מפתחת ומפיקה בעצמה סדרות טלוויזיה הוליוודיות עם חיבה מיוחדת לתכני מקור מארץ הקודש. "עדיין יש התלהבות מסדרות ישראליות", היא מצהירה בנחישות של שליח סוכנות בראיון ל-ynet, "עדין לא התאכזבו מהם והם עדיין אטרקטיביים בעולם. יש עוד הרבה מקום לדו שיח עם ארה"ב", היא אומרת.

     

    "Fox International Channels", יוזמה חדשה יחסית של ענק המדיה ".News Corp" מתבססת על פריסה של ערוצי רשת "Fox" בכ-180 מדינות. אלה, גדושים בעיקר בתכנים של ערוצי הרשת וסדרות הוליוודיות קנויות, ביניהן "דקסטר" עטורת השבחים, ש"Fox" בכלל וטל בפרט היו מעורבים במימונה הראשוני.


    "The Listener", הבייבי של טל. בקרוב גם אצלנו (צילום: Steve Wilkie)

     

    בימים אלה היא מנצחת על השקת סדרות טלוויזיה ואינטרנט מקוריות שהיא פיתחה עם צוותה, ויעלו בו זמנית בכל הרשתות של "Fox International". את המלאכה הזו, היא עושה ממשרד צנוע להפתיע בלוס אנג'לס שמתהדר דווקא בציור תל-אביבי ענק של האמן ערן מנור.

     

    הסדרה הראשונה שכל כולה שלה, "The Listener", דרמה קנדית אודות חובש הקורא מחשבות, תעלה לשידור בארה"ב ביוני, ברשת NBC, ואצלנו תוכלו למצוא אותה בלוח השידורים של yes.

     

    טל, שתזכה לקרדיט המפואר "Executive Producer", עומדת גם מאחורי סדרות נוספות, ביניהן גם סדרות אינטרנט וסלולאר קצרצרות (webisodes) ששתיים מהן ישראליות לחלוטין: "Security 7" אודות קבוצת חיילים אמריקנים ששומרת על העולם מפני הטרור, שהופקה על ידי חברת "שורטקאט" ("מ.ק. 22") וגם "Movie in a Minute" שהופקה בחברת "ארצה".

     

    "הפיתוח וההפקה", היא מדגישה, "נעשה בישראל על ידי אנשים מוכשרים, ואני מאוד מרוצה מהסדרות הללו". ואם לא די בכך, היא פוקחת עין על סדרות מעניינות ויוצרים מבטיחים, וכבר החתימה צמד תסריטאים ישראלים, אורי הלוי ואיציק קריחלי, שמפתחים עבורה סדרה שתיקרא באנגלית "Small Time Crooks" ובישראל "פושעי קקמייקה".

     

    "הסדרה נכתבת בעברית ובאנגלית, ואנחנו מנסים למצוא לה בית בישראל", היא מגלה. "זו קודם כל יצירה ישראלית, ונראה נכון שתעשה בישראל, כי אלה יוצרים ישראלים".

     

    בבד בבד, מוצאת טל גם זמן לניהול משא ומתן לעיבוד הוליוודי לסדרה ישראלית נוספת עבור רשת שידור גדולה, אך ממלאת פיה מים בכל הנוגע לזהות הסדרה, או הרשת. מה שכן, היא מבהירה שהכוונה היא להעלות את הסדרה כבר בסתיו הקרוב, או לכל היותר בחורף הבא.

     

    בין "האקס המיתולוגי" ל"בטיפול"

    המיקום האסטרטגי של שרון טל בהחלט פותח חלון הזדמנויות ענק ליוצרים ישראלים, אם כי סדרות ישראליות מעובדות גם מחוץ לחברתה. "מסודרים" למשל עובדה על ידי מפיקי "בטיפול" האמריקנית (ותיקרא "Loaded") ודנה מודן מפתחת סדרה עם רשת ABC המבוססת על "אהבה זה כואב".

     

    למה בעצם הוליווד מתעניינת בכל כך הרבה פורמטים ישראלים שנוצרו בשפה ותרבות זרה?

     

    "הטלוויזיה הישראלית מעולה, ואני נותנת את הקרדיט ליוצרים הישראלים. ראיתי פרק מ'תמרות עשן' ב-ynet ואני חושבת שזו יצירת מופת ברמה של 'HBO'.


    "תמרות עשן". "האמריקנים יכולים לראות את העיבוד" (צילום: ינאי יחיאל)

     

    "יש בארץ יצירות מדהימות והחדשנות בכתיבה וביצירה הישראלית מקדימה אפילו את ארה"ב. בגלל הקירבה התרבותית בין ארה"ב וישראל, והעובדה שישראל היא צרכנית של תרבות אמריקאית, האמריקנים יכולים לראות בעיני רוחם את העיבוד".

     

    ולמה הוליווד זקוקה בכלל לעיבודים של סדרות זרות?

     

    "הוליווד עובדת בטרנדים. אחרי ההצלחה של העיבודים ל'המשרד' ו'בטי המכוערת', כולם חשבו שהנה זו נוסחאת הקסם, כי אלה הצלחות מוכחות. אין צורך לשלם עבור תקופת פיתוח של שנה, ולא צריך לעשות פיילוט יקר".

     

    את יכולה לשים את האצבע על הכישלון של "האקס המיתולוגי" לעומת הצלחת "בטיפול" בארה"ב?

     

    "'האקס המיתולוגי' המקורית היתה מעולה והיתה יכולה היה לעבוד בארה"ב אם לא היה משובצת ב'CBS', הערוץ הגריאטרי, ואם היו מלהקים שחקנית אחרת לתפקיד הראשי. לעומת זאת, הציפיות מ'בטיפול' היו נמוכות וגם בישראל היא לא תפסה מיד, ואולי הבנייה האיטית שלה היא שהובילה להצלחתה".

     

    ונעבור לפרסומות

    טל נותרה עם יד על דופק הענף בישראל, לא רק כדי לזהות תכנים לרכישה. היא עוקבת בלב כבד אחר האיום לסגירת ערוץ 10.


    ההפגנה נגד סגירת ערוץ 10. "עצוב שזה המצב" (צילום: גיל יוחנן)

     

    "אני מכירה אישית את מודי פרידמן המנכ"ל ואת התלאות שהערוץ הזה עבר. בסופו של דבר, זו כן צריכה להיות החלטה כלכלית אבל זה עצוב שזה המצב". היא גם מזהירה מפני החדרת פרסומות לערוצי הכבלים, למרות שהיא מודה שערוצי הכבלים בארה"ב ובעולם, ובכללם אלה של "Fox International", משדרים פרסומות ללא הפרעה.

     

    "אני מבינה את הרצון של הכבלים בארץ לפרסומות. הוא לגיטימי, רק שאין הרבה מדינות של שישה מיליון תושבים עם שתי חברות שידור ושני ערוצים מסחריים. אם תיקח מהזכיין, שיש לו הוצאות איומות רק על המכרז, מפרסמים שיפרסמו גם בכבלים, הוא יתרסק.

     

    "בארה"ב הכבלים מתחרים ברשתות שמנסות להמציא מחדש את המודל שלא עובד כבר. יש כאן רעידת אדמה ואני לא אתפלא אם בתוך כמה שנים יהיו פחות רשתות שידור".

     

    עקרות בית בינלאומיות

    טל, הרצליינית לשעבר, החלה את מסעה בעולם המדיה דווקא בניו יורק. לאחר השלמת לימודי תקשורת שם, היא הועסקה במספר רשתות שידור אמריקאיות עד שנתבקשה לשוב לארץ ולסייע בפיתוח תכנים, אך העדיפה שוב לנסות את מזלה בחו"ל. היא פיתחה יחד עם דלית קהאן פורמט ריאליטי בשם "Secret Attraction" ("אהבה בשרשרת") שנמכר לערוץ האיטלקי של "Fox".


    "עקרות בית נואשות". עובדות בכל העולם

     

    בעקבות זאת היא הוזעקה לאיטליה לסייע בהפקת התוכנית ובהפקות נוספות באיטליה. היא עברה לרומא, למדה איטלקית ובתוך שנתיים גוייסה לפריסה העולמית של הרשת.

     

    השאלה המתבקשת היא למה אתם לא משדרים בישראל?

     

    "בארץ יש עודף היצע לטריטוריה קטנה מדי. התחרות תהיה קשה מדי והמחירים לא יהיו ריאליסטים. בראייה פשוטה, המודל הכלכלי בארץ לא מצדיק כניסה אליה".

     

    מה למדת על הטעם של צרכני הטלוויזיה במסעותייך בעולם?

     

    "למרות שיש הבדלים תרבותיים מהותיים בין מדינות ותרבויות, כולנו דומים מבחינת צריכת מדיה ובמיוחד תכנים הוליוודיים. זה מאוד דומה. מה שעבד במדינה אחת יעבוד גם במדינה אחרת, ולכל היותר יזדקק לכיוונון.
    'עקרות בית נואשות' מצליחה בכל העולם, 'חברים' גם הצליחה אבל לא 'סיינפלד', שהיה כישלון מוחץ באיטליה, למשל".

     

    טל היא לא רק הישראלית היחידה בענף הטלוויזיה ההוליוודי, אלא גם המנהלת הזרה היחידה שמפתחת פרויקטים עבור רשת שידור כלשהי. הג'וב הזה שימש לא אחת כמקפצה לנשים שאפתניות בענף, בדרך למשרת ניהול רשתות שידור וערוצי כבלים, אך לא עבורה. 

     

    "זו התחנה הסופית שלי", היא מצהירה במפתיע, "אבל אני לא נמצאת ברשת ענקית שקשה להשמיע בה קול. זו יחידה ב'.News Corp' שגדלה. יש לה לגיטימציה, והיא קטנה מספיק כדי שתהיה לי המון השפעה ומעורבות."

     

    אז זה המקום שקיווית להגיע אליו?

     

    "זה בדיוק מה שרציתי לעשות. לפני שבע שנים הצעתי לאודי מרון מ'ענני תקשורת' לעשות מה שאני עושה היום, לקחת פורמטים ולחשוב על פיתוח לשוק הבינלאומי, אבל כנראה שזה הקדים את זמנו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "האקס המיתלוגי" האמריקאית. שיבוץ לקוי
    צילום: cbs
    "סיינפלד". לא הכל נוצץ
    לאתר ההטבות
    מומלצים