שתף קטע נבחר

חוק טל: בג"ץ רוצה למחוק את עולם התורה

"עולם התורה של לפני חוק טל שונה בתכלית ממה שהוא כיום. את מיטב בנינו הקרבנו על מזבח הניסיונות שלכם, וכעת, כשחצי תאוותכם בידכם, אתם מעוניינים לכבות גם את הגחלת האחרונה". מכתב לגולש הישראלי מאת בחור ישיבה חרדי

ידידי, מר ישראלי היקר, שלום רב!

 

רציתי לספר לך קצת על הרהורים שמתוך ה"סטנדר", מחשבות של אברך. הבוקר הלכתי בדרכי ל"כולל", כשסביבי אברכים רבים נחפזים לשקוד על תלמודם, ובמוחי עלה שוב הוויכוח ההיסטורי שעליו דנו "החזון איש" ודוד בן-גוריון לפני עשרות שנים.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

ידידי, איני משפטן, בטח לא שופט, אך לפי מה שנראה, בג"ץ אינו מסתפק באותם שיצאו כבר מעולמה של תורה, הוא לא מסתפק בתוצאות הביניים העגומות של חבריי, שנשרו כליל בגלל הצטרפותם לשורות לוחמי צה"ל בכל מיני מסגרות שונות, הוא מעוניין במחיקת עולם התורה לחלוטין.

 

זאת יש לדעת, מר ישראלי, עולם התורה של לפני חוק טל שונה בתכלית ממה שהוא כיום - אלפי אברכים נטשו בהמוניהם את דף הגמרא לנגד עיני המשתאות, הציבור החרדי עבר מהפכה של ממש, את מיטב בנינו הקרבנו על מזבח הניסיונות שלכם. כעת, כשחצי תאוותכם בידכם, אתה לא מסתפקים ובריש גלי מצהירים כי אתם מעוניינים לכבות גם את הגחלת האחרונה. 

 

ישיבה זה לא רק ל"עילויים"

מתוך לב יהודי כואב, אני מעוניין לערוך איתך דיאלוג קצר, שיחה בין שני אזרחים פשוטים. אני בטוח שכאדם ליברלי, הדוגל בערך הדמוקרטיה, בוודאי תואיל להאזין רגע לדברי.

 

למיטב הבנתי, ישנה הסכמה די רחבה בציבור החילוני לכך שה"עילויים" יישבו בישיבה, בדומה ל"ספורטאים מצטיינים" למשל, והטענה מופנית לאותם שאינם "עילויים", הבחורים

הסטנדרטים, הפשוטים. הם, והרי הם הרוב, לטענתך צריכים לעזוב את הישיבה וללכת לצבא. ישנה איזו הסכמה מסורתית לכך שלימוד התורה משרת את העם, אבל אתה רוצה שזה יהיה לימוד עד הסוף.

 

נהדר. אני די שמח מכך שהנה סוף-סוף הגענו למעין הסכמה. גם זה יפה במזרח התיכון שלנו. רק תגיד, מה זה "עילוי"? זה נמדד לפי רמת איי-קיו, או שמא בעמידה במבחני שייטת או טייסת? או אולי אתה מסתפק בעמידה במבחן קבלה לגל"צ? כי לא ממש ברור לי מיהו ה"עילוי" הזה שאתה מתיר לו להישאר בישיבה. 

 

סיפרו לי על בחור ארגנטינאי צעיר, שאצלך בטח נחשב לעילוי גדול. בעצם כל העולם המערבי היה מכנה אותו כך. חוץ, אולי, מתושבי העיר מדריד שבספרד. ליונל מסי, שמו, כך סיפרו לי. אני גם מבין, שלו היה המסי הזה חי כאן, במדינה הקטנטונת שלנו, היה מקבל מיידית את התואר הנחשק "עילוי" ומקבל פטור מלשרת בצבא העם, מאחר ורגליו אינן נכנסות זו בזו תוך כדי ריצה. או משהו כזה. אוקיי, מקובל עלי. אבל משיחה שקיימתי עם ידיד חילוני אחר, התרשמתי שהוא לא באמת מבין מדוע צעיר ישראלי העונה לשם בן שהר מקבל גם הוא פטור כזה? ידידי הסביר לי, כי אותו בן שהר איננו מסוגל להתמודד עם המסי הזה, ובכל זאת גם הוא הוגדר כ"עילוי".

 

כולנו "עילויים"

האם תוכל להבין שישיבה איננה מיועדת רק לשפשוף מוחות? כלומר, גם, אבל בהחלט לא רק. בישיבה מחנכים למשל על עיצוב חייו של יהודי

מבוקר עד ליל. בישיבה

מחנכים למשל על היותנו שומרי הגחלת - אותה הגחלת שסבך או סבו של סבך נעקד עליה במסירות הנפש. בישיבה מתחזקים בקיום מצוות ה'.

 

בישיבה אין "עילוי" יותר או פחות, כי בחינוך, בעצם הלימוד ובעצם שימור מסורת ישראל, כל אחד יכול להיות "עילוי"! אם תרצה, גם אתה מוזמן.

 

ורק שאלה אחרונה לסיום: תגיד, גם בצבא הזה שאליו אתם רוצים לקחת אותי משרתים רק "עילויים"? כי אם כן, אז אותי לפחות תעזבו בשקט, אני ממש לא "עילוי".

 

באהבה, ידידך,

האברך החרדי יצחק פלדמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים