שתף קטע נבחר

גיוס חרדים? לא בכנסת, בבית הכנסת

אם חשבתם שחרדים לא מתגייסים בגלל אידיאלים נשגבים - טעות בידיכם. הנוער החרדי לא מתגייס בדיוק מאותה סיבה שהנוער החילוני מתגייס: לחץ חברתי. רוצים לחולל שינוי? כדאי שתתחילו אותו מבפנים, ורצוי שבגיבוי "גדולי הדור"

"חוק טל" איבד את חוקיותו. בג"ץ קבע כי תוקפו יפוג כבר באוגוסט הקרוב, וכמו ברוטינה קבועה הפוליטיקאים ממהרים להגיב או לאיים, וברקע צצות הטענות המוכרות: למה אינכם מתגייסים, מדוע אינכם נושאים בנטל, אפשר גם ללמוד וגם לשרת ועוד כהנה. מנגד עולות התשובות המפולפלות, תחושות הרדיפה, והתסכול של הנציגים החרדים שחשים כי איש לא באמת רוצה לשמוע מה יש להם לענות. עוד מהומה אמוציונאלית, כואבת ומיותרת, המותירה את הפצע פתוח ואת שני הצדדים מדממים.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

לאמתו של דבר, קיימת טעות בסיסית בכל הנרטיב של הדיון העתיק הזה. שכן סוגיית גיוסו של הצעיר החרדי איננה שאלה חברתית צרה, פרלמנטרית או חוקתית. זוהי, למען האמת, שאלה אנתרופולוגית גרידא. הצעיר החרדי לא מתגייס לצה"ל בשל תפיסות אידיאולוגית אנטי-צה"ליות מובהקות, חלילה - אלא משום שאף צעיר בחברה החרדית לא משרת. ואף צעיר בחברה החרדית לא משרת, מאחר שזהו חלק מרכיבי זהותו של המגזר. צעירים חרדים, אפוא, נשארים בישיבה מכוח ההתמד.

 

כעת, מקבלת שאלת הגיוס משמעות אחרת לגמרי: לא עוד דיון אין-סופי, מייגע וכמעט תלמודי סביב השאלה האם נדרשים בני הישיבות לשרת את המדינה, או שהם מגוננים עליה בלימוד התורה - אלא דיון פרקטי האם 60 שנים אחרי שהחברה החרדית הפכה את "תורתם-אומנותם" לנורמה חברתית מחמירה, ניתן לשנות את פניה. ובמילים אחרות: האם ניתן להפעיל כוח מסיבי על "כוח התמד", ולשנות את מסלולו.

 

דרוש שינוי מבפנים

רגע לפני ההתלהמות צריך לזכור כי בסופו של יום, כולנו פועלים מאותו כוח: הצעיר החילוני לא מופיע בשערי הבקו"ם בגלל היותו ציוני נלהב, או נצר ישיר למחוללי תנועת "חובבי ציון" - אלא משום שרוב חבריו (עדיין) מצייתים לכלל החברתי הרואה בהשתמטות תופעה חריגה. יש להניח כי ביום בו תקבל ההשתמטות לגיטימציה ציבורית, תחול ירידה באחוזי הגיוס של הצעירים החילונים.

 

נראה כי הנעתה של חברה מגובשת מכל מגזר שהוא, מנקודה אחת לשנייה - איננה סוגיה לטיפולה של הכנסת או הממשלה. סיסמאות של פוליטיקאים ציניים ואינטרסנטים לא יחוללו שינוי חברתי. התשובה נמצאת בשדה המחקר האקדמי, או בזירה הציבורית.

 

שכן צריך לומר את זה באופן הברור ביותר: הצעיר החרדי יוכל להתגייס לצה"ל, רק כאשר יחול שינוי מערכתי בציבוריות החרדית. את התמורה הזו יוכלו לבצע רק מי שאחראים על המנגנון הפנים-חרדי: "גדולי הדור" שיחליטו להכשיר את השירות הצה"לי. החלטה כזו (אם רק תזכה לספקטרום רבני רחב מאוד) עשויה לשנות את התפיסה המובנית ברחוב החרדי, ולפתוח את שערי הצבא בפני הנוער החרדי. ללא שינוי מבני בתוככי המגזר, זה לא יקרה לעולם.

 

עד אז, חילונים יקרים, אל תהפכו את השאלה החברתית הגדולה הזו, לדיאלוג שטחי, פלקטי ומחמם גזרה. אם זה באמת כל כך חשוב למישהו, שיתכבד וינסה להניע תהליכים חברתיים הן בצד הדתי, והן בקבוצה החילונית. האם מהלך כה גדול יצליח? קשה לדעת. אמת אחת ברורה: איומים ריקים מתוכן, אמירות פופוליסטיות ומנטרות אין-סופיות לעולם לא יגרמו לחברה החרדית להיות מה שהיא אינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פטור זה עניין חברתי
צילום: עופר עמרם
אליעזר היון
מומלצים